مقاله نویسی

چرا نگارش مقاله علمی اهمیت دارد؟

چرا نگارش مقاله علمی اهمیت دارد؟

چرا نگارش مقاله علمی اهمیت دارد؟ + فیلم
چرا نگارش مقاله علمی اهمیت دارد؟

امروزه دانشجویان و اساتید برای تقویت رزومه علمی خود احتیاج به نگارش مقاله دارند. وجود مقاله چاپ شده در رزومه افراد امتیازات ویژه ای چه از لحاظ تحصیلی و چه از لحاظ شغلی متوجه افراد می شود. برای آشنایی با این مزایا و امتیازات در ادامه مطلب همراه ما باشید.

مقاله نویسی تبدیل به یکی از دغدغه های اصلی دانشجویانی شده است که قصد چاپ مقاله و تقویت رزومه از این طریق را دارند مقاله نویسی یکی از سخت ترین مراحل تحقیقی و پژوهشی دانشجویان میباشد برای نوشتن یک مقاله در هر رشته ای دانشجویان باید ابتدا مراحل تحقیق و بررسی را انجام دهند و در مورد موضوعاتی که میخواهند در رابطه با آن مقاله بنویسند تحقیقات کافی انجام دهند.

مزایای چاپ مقاله علمی پژوهشی برای اساتید، دانشجویان، جامعه علمی و محققان شاغل در هر زمانی قابل توجه است. برای ارتقا رتبه علمی و عضو شدن در هیئت علمی، اخذ پذیرش در دانشگاه های خارجی و مهاجرت، باز شدن دریچه ای جدید از علم و روش های تحقیق جدید برای سایر پژوهشگران، افزایش حقوق و مزایا و سایر امتیازات از پیامدهای چاپ مقاله علمی پژوهشی است. اگر برای اولین بار است که قصد چاپ مقاله علمی پژوهشی را دارید باید بدانید که مزایای چاپ مقاله علمی پژوهشی که در پایین آوردیم گوشه ای از خوبی های انتشار مقاله در مجلات علمی پژوهشی است. البته چاپ مقاله علمی پژوهشی هم آسان نیست و اصول و قواعد خود را دارد. نحوه نگارش مقاله علمی پژوهشی از اولین سوالاتی است که به ذهن خطور می کند.

دلایل نگارش مقاله

دلایل بسیار زیادی برای نگارش یک مقاله وجود دارد. اگرچه، همیشه تمامی این دلایل جنبه مثبت ندارند و این امکان وجود دارد که تعداد بسیار اندکی از دانشمندان به دلایل منفی، اقدام به نگارش یک مقاله نمایند، تمرکز در این مطلب دلایل مثبتی است که محرک انگیزه دانشمندان برای نگارش یک مقاله می باشند:

توسعه دانش

اگر شما یافته های نوین حاصل از یک مطالعه پژوهشی دارید و یا به جمع بندی یافته های سایرین در قالب یک مطالعه مروری پرداخته و به موضوع جدیدی دست یافته اید، اگر شما نقطه نظر نوینی درباره یک موضوع دارید و یا این که نسبت به مقاله تازه منتشر شده ای، ایرادی وارد می دانید و یا حتی در فعالیت های روزمره خود با یک مورد یا موارد نادر از یک بیماری و یا عارضه برخورد کرده اید، آن وقت ضرورت دارد که این یافته های نوین خود را به ترتیب در قالب یک مقاله پژوهشی اصیل، یک مقاله مروری، یک مقاله نقطه نظرات شخصی، یک نامه به سردبیر، یک گزارش مورد و یا یک گزارش موارد به رشته تحریر درآورید. بدون شک، این اقدام شما باعث توسعه دانش موجود خواهد شد.

حل مشکلات

گاهی اوقات ممکن است شما با پژوهش خود، راه حل برخی از مشکلات مربوط با سلامت فرد، خانواده، یک گروه اجتماعی و یا شغلی خاص و یا جامعه را کشف کرده باشید. آنگاه ضروری است که برای ثبت یافته های خود و در اختیار گذاشتن آن به سایرین به ویژه برای کاربرد یافته های مطالعه شما در شرایط مشابه، اقدام به نوشتن مقاله نمائید. این قبیل تحقیقات در قالب تحقیقات مرتبط با نظام سلامت از اهمیت شایان توجهی برخوردار می باشد.

همزمان با پوشش دادن یکی از دو دلیل اصلی فوق، نگارش مقالات علمی می تواند به دلایل زیر نیز صورت پذیرد:

توسعه بخش، سازمان و یا دانشگاه محل خدمت نویسنده

بدیهی است نگارش یک مقاله و چاپ آن در یک مجله معتبر علمی منجر به توسعه بخش، سازمان و یا دانشگاه محل خدمت نویسندگان خواهد گردید. این نکته نه تنها کمک خواهد کرد که سازمان یا دانشگاه محل خدمت نویسندگان در سطح ملی و بین المللی شناخته شده و آبروی علمی به دست آورد، بلکه منجر به افزایش دریافت بودجه های پژوهشی از طرف نهادهای دولتی و یا خصوصی نیز می گردد، چرا که نشان می دهد این سازمان و یا دانشگاه دارای افراد با انگیزه ای می باشد که می توانند پروژه های پژوهشی را تا رسیدن به نتایج مطلوب دنبال نمایند.

توسعه فردی

همانند توسعه سازمان، نگارش مقالات علمی موجبات توسعه فردی نویسندگان خود را فراهم می آورند. نگارش مقالات علمی موجب غنای کارنامه علمی نویسندگان خود را فراهم آورده و برای آن ها آبروی علمی مطلوبی را به همراه خواهد داشت. چنین نکته ای سبب خواهد شد که نویسندگان مقالات علمی از نظر ملی و بین المللی مورد شناخت قرار گیرند و نهادهای دولتی و یا خصوصی با طیب خاطر بیشتری، پروژه های پژوهشی خود را در اختیار این محققین یا سازمان های محل خدمت آن ها قرار دهند.

مقاله علمی پژوهشی چیست؟

مقاله علمی پژوهشی به مقاله ای گویند که در نگارش آن به جای پرداختن به نتایج تحقیقات پیشین در زمینه تحقیقاتی، به داشتن یک ایده نو و نوآوری نسبت به تحقیقات قبلی پرداخته شده باشد. در واقع مقاله پژوهشی به مقاله بیس یا پایه ای اطلاق می شود که برای نگارش آن از داده های خامی که خود محقق آن ها را به دست آورده است، استفاده شده باشد. مقاله علمی پژوهشی بر روی تجزیه و تحلیل و هم چنین تفسیر این داده ها شکل گرفته است و روی تجزیه اطلاعات کسب شده از تحقیقات پیشین تمرکزی ندارد.

مقاله علمی پژوهشی به رفع یک مشکل خاص اختصاص داده می شود که قبلاً درباره آن راه حلی ارائه نشده است و یا راه حل های ارائه داده شده شک برانگیز هستند. مقالات علمی پژوهشی اغلب دارای المان های تحقیقاتی به خصوصی به ترتیب زیر هستند:

  • عنوان مقاله
  • فهرست مقاله
  • معرفی
  • مرور ادبیات
  • روش تحقیق و ابزار
  • نتایج
  • تجزیه و تحلیل نتایج
  • نتیجه گیری و پیشنهادات برای تحقیقات آینده

مزایای چاپ مقاله علمی پژوهشی

با چاپ مقاله علمی پژوهشی به خوانندگان بیشتری دسترسی پیدا کنید: یکی از مزایای قابل توجه چاپ مقاله علمی پژوهشی در دسترسی برای مخاطب هدف شما است. پس از نگارش مقاله علمی پژوهشی مهم ترین اقدام، چاپ مقاله در ژورنال های معتبر است تا دستاورد های خود را در نمایش برای عموم قرار دهیم. هم چنین با انتشار انلاین مقاله علمی پژوهشی مخاطبانی که از طریق سرچ در اینترنت به ما دسترسی پیدا می کنند نیز افزایش می یابد. اگر قصد چاپ مقاله علمی پژوهشی برای در اختیار گذاشتن یافته های علمی خود را دارید می توانید با مشاوره رایگان با مشاوران و متخصصان ما در سایت ایکس، از راهنمایی در این مورد بهره مند شوید.

  • با چاپ مقاله علمی پژوهشی از سرقت علمی جلوگیری کنید: با انتشار مقاله علمی پژوهشی خود که حاصل یافته های و تحقیقات شماست، از سرقت اطلاعات خود جلوگیری کنید. هنگامی که مقاله خود را در یک ژورنال به چاپ برسانید دیگر کسی نمی تواند عینا از مطالب شما استفاده کرده و مقاله خود را در ژورنالی دیگر منتشر کند.
  • چاپ مقاله علمی پژوهشی موجب پیشرفت جامعه علمی: چاپ نتایج تحقیقات پژوهشگران و انتشار آن برای افراد علاقه مند به مقالات علمی پژوهشی، یاعث پیشرفت سطح علمی جامعه محققین و ترویج یافته ها خواهد شد.
  • امتیازات چاپ مقاله علمی پژوهشی برای نویسنده: انتشار مقاله علمی پژوهشی در مجلات معتبر، امتیاز مثبت در رزومه کاری و تحصیلی محققین دارد.
  • افزایش تعداد استناد به مقاله علمی پژوهشی منتشر شده: مقاله علمی پژوهشی منتشر شده ای که دارای رتبه علمی بالایی باشد، تعداد ارجاعات و استنادات بالاتری خواهند داشت؛ استناد بالاتر برای اعتبار مقاله محقق امتیاز مثبتی خواهد داشت.

امتیاز مقاله علمی پژوهشی برای چه کسانی قابل استفاده است؟

در نگارش مقاله علمی پژوهشی بر خلاف مقاله علمی ترویجی، نویسنده بایستی نوعی نوآوری داشته باشد و تنها مرور مقالات پیشین و جمع بندی نتایج تحقیقات گذشته برای نگارش مقاله کافی نیست. از همین رو امتیاز مقاله علمی پژوهشی به نسبت مقاله علمی ترویجی بیشتر است و نویسندگان این مقالات می توانند از مزایای آن بهره مند شوند. حالا می خواهیم بدانیم چه کسانی از این امتیاز بهره خواهند برد؟

محققان به طرق مختلفی از امتیاز نگارش مقالات و چاپ آنها استفاده خواهند کرد ولی 3 گروه عمده ای که می توانند بیشترین بهره را از امتیاز مقاله علمی پژوهشی و حتی علمی ترویجی بهره مند شوند به ترتیب زیر هستند:

  • اساتید دانشگاه و اعضای هیئت علمی: برای عضویت در هیئت علمی دانشگاه اساتید بایستی امتیازهای مختلف علمی را برای خود جمع آوری کرده باشند که شرح این امتیازات معمولاً در سایت هر دانشگاه آورده می شود. در بین امتیازات مختلف که اساتید امکان کسب آنها را دارند، نگارش مقاله علمی پژوهشی از امتیاز ویژه ای نسبت به سایر اقدامات برخوردار است و اساتید می توانند با چاپ یک مقاله علمی پژوهشی درجه خود را در بین سایر اعضای هیئت علمی بالاتر برند. هم چنین افرادی که عضو هیئت علمی نیستند و قصد دارند در آینده به عنوان یکی از اعضای آن معرفی شوند، می توانند با چاپ مقاله، از امتیاز مقاله علمی پژوهشی بهره مند شوند.
  • دانشجویان متقاضی آزمون دکترای داخل ایران: یکی از موارد بسیار مهم که مصاحبه کنندگان آزمون دکتری برای پذیرش فرد در نظر می گیرند، داشتن امتیاز چاپ مقاله و به خصوص مقاله علمی پژوهشی است که احتمال پذیرش فرد را بسیار بالا می برند. دانشجویانی که دارای امتیاز مقاله علمی پژوهشی باشند، نسبت به سایر دانشجویان در پذیرش و مصاحبه دکتری اولویت بالاتری دارند.
  • دانشجویانی که قصد گرفتن پذیرش از دانشگاه های معتبر دنیا را دارند: یکی از موارد مهمی که برای گرفتن پذیرش از تمام دانشگاه های معتبر دنیا مورد توجه قرار می گیرد، چاپ مقاله توسط دانشجو است که به مانند موارد بالا، چاپ مقاله علمی پژوهشی برای این مورد نیز از امتیاز بالاتری نسبت به مقالات علمی ترویجی برخوردار است.
  • کسب نمره کامل پایان نامه: در بسیاری از دانشگاه ها، نمره پایان نامه کارشناسی ارشد از 18 نمره حساب می شود و 2 نمره دیگر به چاپ مقاله تعلق می گیرد. اگر دانشجو بتواند مقاله خود را در مجلات معتبرتری چاپ کند، درصد بیشتری از این 2 نمره را کسب می کند. در واقع ضریب تاثیر مجله علمی که مقاله چاپ شده، تعیین کننده این نمره است.

نکته مهم در مورد مقاله های علمی پژوهشی این است که در هر یک از موارد بیان شده، امتیاز مقاله علمی پژوهشی برای مقاله هایی که در مجلات معتبرتری به چاپ رسیده است، بالاتر است.

پژوهشگر
چرا نگارش مقاله علمی اهمیت دارد؟

مزایای چاپ مقاله ISI برای اساتید و دانشجویان چیست

  • در معرض دید قرار دادن نتایج تحقیقات علمی در سراسر جهان
  • امکان ارتباط با سایر محققان در کشورهای دیگر
  • افزایش حقوق و مزایای شغلی برای پژوهشگران شاغل
  • ارتقا رتبه علمی اساتید
  • عضویت در بنیاد ملی نخبگان کشور
  • ایجاد اعتبار برای نویسنده مقاله
  • امکان ثبت تحقیقات و نتایج با نام نویسنده مقاله
  • سهولت در پذیرش برای مقطع دکتری اخذ پذیرش ورود به دانشگاه های معتبر در سراسر جهان
  • امتیاز بالا برای استخدام در شغل های دولتی
  • پذیرش جهت عضو هیئت علمی
  • امکان تحصیل در دانشگاه های آزاد ساسر کشور بدون شرکت در آزمون ورودی

سخن آخر

با وجود اینکه چاپ مقاله علمی اصلا کار سهل و آسانی نیست، اما مزایا و امتیازات چاپ مقاله به اندازه ای با اهمیت است که اکثر دانشجویان و اساتید اقدام به نگارش و چاپ مقاله میکنند تا از امتیازات ویژه آن بهره مند شوند. امیدواریم بعد از مطالعه این مطلب بسیاری از سوالات و ابهامات شما راجع به اهمیت نگارش مقاله برطرف شود.

برگرفته از: ساعد نیوز

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:

Mobile :  09143444846  واتساپ – تلگرام

Telegram: @abazizi

وبلاگ ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *