پرسشنامه خود ارزیابی سبک رهبری رابطه/وظیفه مدار- سالزمن Salzman’s LeaderShip Inventory

پرسشنامه خود ارزیابی سبک رهبری رابطه/وظیفه مدار- سالزمن Salzman’s LeaderShip Inventory

سبک رهبری / رهبری به دلیل نقشی که در اثربخشی فردی و سازمانی ایفا می کند، موضوع بسیار مهمی در حوزه رفتار سازمانی محسوب می شود. نتایج تحقیقات نشان می دهد که «رهبری مهم ترین موضوع در حوزه رفتار سازمانی و روابط انسانی است». تعاریف زیادی از مفهوم رهبری صورت گرفته است که تقریباً همگی آن ها بر این نکته اذعان دارند که رهبری، فراگرد نفوذ و تاثیرگذاری بر اعضای سازمان است. مفهوم قدرت با مفهوم رهبری ارتباط نزدیکی دارد، زیرا قدرت عبارت است از توانایی اعمال نفوذ بر دیگران، در واقع نفوذ، نتیجه به کارگیری قدرت است. مهم ترین ویژگی رهبران داشتن بینش است که به کمک آن، آنچه که در سازمان و جامعه روی می دهد را می بینند و راهی را که باید طی شود را، تشخیص می دهند. همین بینش است که به رهبران قدرت و انرژی کار و فعالیت می بخشد و باعث می شود که با الهام بخشی به پیروان و ایجاد انگیزه، انرژی کار وفعالیت را در آنان نیز به وجود آورند و عقاید خود را عینیت بخشند و به واقعیت تبدیل سازند. رهبری فرایند نفوذ در دیگران است به گونه ای که آنها با میل و رغبت خود، در دستیابی به اهداف سازمان تلاش نمایند.

اين پرسشنامه اولین بار توسط باردنز و متزکاس (1969) ساخته شده و مشتمل بر 35 سؤال و در سه سبک رهبری : رهبری آزاد منشانه، رهبری تلفیقی و رهبری خودکامه (آمرانه) ترسیم شده است. پرسشنامه LBDQ، پرسشنامه توصيف رفتار مدیر يا رفتار رهبر است و مربوط به سبكهاي مديريت وظيفه مداري و رابطه مداري كه به صورت تركيبي تنظيم شده مي‌باشد و هر قسمت تركيب يكي از ابعاد رفتار مدير، رفتار رابطه مداري يا رفتار وظيفه مداري مديران را ارزيابي مي‌كند.

 

به همراه 3مقاله مرتبط رایگان

این ین پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری است و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.

 

 


 

انجام تحلیل آماری با نرم افزارهای  SPSS  – AMOS – PLS – و نرم افزار کیفی Maxquda 

 برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

برای دسترسی به مطالب جالب در مورد موفقیت در زندگی و کسب و کار روش تحقیق، SPSS، انواع پرسشنامه و همچنین آگاهی از به روز شدن سایت در کانال تلگرامی ما عضو شوید.

کانال تلگرام

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *