پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی[۱] سولومون و راث بلوم ( PASS) نسخه دانشجو
اهمال کاری [۲]یکی از مشکلات گریبان گیری است که به طور کلی، عملکرد افراد را بشدت تحت تأثیر قرار می دهد. واژه اهمال کاری، معادل تعلل، تنبلی و سهل انگاری دانسته شده است ( الیس و نال، ۱۳۸۲). با وجود این، بین اهمال کاری و تنبلی تفاوتهایی قائل شده اند؛ از جمله اینکه فرد تنبل ، نسبت به انجام کار بی میل و بی انگیزه است؛ ولی فرد اهمالکار، خود را مشغول فعالیت های غیرضروری دیگر می کند تا از انجام فعالیتی که اکنون اولویت دارد، اجتناب کند. اهمال کاری پدیده ای ، شناختی، عاطفی و رفتاری است و برای آن انواع مختلفی؛ از جمله اهمال کاری تحصیلی، اهمال-کاری در تصمیم گیری، اهمال کاری روان رنجورانه، و اهمال کاری وسواس گونه مشخص شده است )نامیان، ۱۳۹۰). گرچه اهمال کاری می تواند در هر زمینه ای رخ دهد؛ ولی نوع برجسته آن اهمال کاری تحصیلی[۳] است که به معنی تمایل غیرمنطقی برای تأخیر در شروع یا کامل کردن یک تکلیف است.
این پرسشنامه را سولومون و راث بلوم در سال (۱۹۸۴) ساخته و آن را مقیاس اهمال کاری تحصیلی نام نهادند، این مقیاس را دهقانی (۱۳۸۷) برای اولین بار در ایران بهکاربرده است.
به همراه ۴ مقاله مرتبط رایگان
این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری و کلید تصحیح جواب ها و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.
برای مشاهده لیست همه ی پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد کلیک فرمایید.