هوش عاطفی خود را چگونه تقویت کنیم؟

هوش عاطفی خود را چگونه تقویت کنیم؟

هوش عاطفی خود را چگونه تقویت کنیم؟

هوش عاطفی قوه بسیار مهمی در پیش‌برد زندگی است. شناخت هوش عاطفی و بالابردن هوش عاطفی باعث موفقیت در روابط اجتماعی و رسیدن به هدف هاست. در ادامه این مطلب از ساعد نیوز نحوه تقویت هوش عاطفی را بیان می کنیم.

احتمالا شما بارها و بارها نام هوش عاطفی را در موقعیت‌های مختلف از جمله روابط اجتماعی و کسب و کار شنیده باشید. یکی از انواع هوشی که می‌تواند بر بسیاری از جنبه‌های زندگی شما تاثیر بگذارد هوش عاطفی است. هوش عاطفی به توانایی شناخت و کنترل احساسات خود و دیگران می‌پردازد و به شما کمک می‌کند بتوانید تصمیمات بهتری در حوزه‌های مختلف زندگی خود بگیرید. با ما همراه شوید تا در این مقاله با تعریف هوش عاطفی و روش‌های تقویت آن بیشتر آشنا شوید.

تعریف هوش عاطفی

در حقیقت یکی از مهم ترین توانایی‌های هر انسانی برای رسیدن به رشد و موفقیت در زندگی همین هوش عاطفی است. زیرا افرادی که هوش عاطفی بالایی دارند همواره می‌توانند در ارتباط با سایر انسان‌ها بسیار موفق عمل کنند و همین رابطه اجتماعی خوب موجب می شود در همه عرصه‌های زندگی خود از جمله جنبه کسب و کار بتوانند بسیار موفق بوده و به سوی اهداف از پیش تعیین شده حرکت نمایند.

به طور دقیق تر هوش عاطفی یا هوش هیجانی، توانایی درک و همراهی با عواطف خود و دیگران است که در نهایت به توانایی فرد در کنترل و مدیریت بر هیجانات و اضطراب‌ها در اثر تنش‌های وارده می‌انجامد.

قلب و عقل

 هوش عاطفی چه تاثیری بر زندگی ما خواهد گذاشت؟

همه ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که چالش‌ها و نگرانی‌ها به جز جدا نشدنی آن تبدیل شده است. در صورتی که شما هوش هیجانی بالایی داشته باشید می‌توانید در حل مسائل و چالش‌ها با انگیزه‌تر، امیدوارتر و درست‎تر رفتار کنید، خواسته‌های آنی و فوری را برای دست یابی به اهداف بزرگ‌تر به تعویق بیاندازید، دوستان صمیمی و خوب زیادی داشته باشید، کمتر از دیگران احساس استرس و نگرانی داشته باشید، مسئولیت پذیرتر از دیگران باشید و در مجموع زندگی سالم‌تر و موفق‌تری نسبت به دیگران داشته باشید.

جالب است بدانید علاوه بر تاثیر هوش هیجانی بر زندگی شخصی، این هوش می‌تواند بر کسب و کارهای شما نیز تاثیر مستقیمی بگذارد. فرقی نمی‌کند که شما برای یک شرکت و اداره کار کنید و یا خودتان صاحب یک کسب و کار باشید، در هر دو صورت داشتن هوش هیجانی بالا به شما کمک می‌کند بتوانید با همکاران، رئیس یا مشتریان خود ارتباط بهتری برقرار کرده و در مواقع حساس و بحرانی بدون آن که دچار اضطراب و نگرانی شوید، تصمیم‌های منطقی و درست بگیرید. بنابراین اگر شما از جمله افرادی هستید که زود عصبانی می‌شوید، زود به گریه می‌افتید و یا توانایی برقراری ارتباط برای شما سخت است، بهتر است با راهکارهایی به دنبال تقویت هوش هیجانی خود باشید.

 راه‌های بالا بردن هوش عاطفی

بدون شک برای بالا بردن هوش عاطفی، اول از همه باید احساسات خود را به خوبی بشناسید تا بتوانید کنترل هوش عاطفی خود را بهتر کنید. اگر احساسات خود را به خوبی نشناسید احساسات دیگران را هم نمی‌توانید درک کنید. از این رو بهتر است چند روز هر احساسی که به شما دست می‌دهد را در لیستی یادداشت کنید. حال به بررسی آن‌ها بپردازید و انگیزه‌های عاطفی موجود در پس کلیه رفتارها و کردار خود را به خوبی بشناسید.

کم کم خواهید دید این کار موجب می‌شود درک بسیار بهتری از خود و عواطفتان داشته باشید و همین شناخت به مرور در شناخت عواطف دیگران در روابط اجتماعی نیز به شما بسیار کمک خواهد کرد و در نهایت خواهید توانست روابط اجتماعی مستحکم تری را شکل دهید. این موضوع در روابط کاری به ویژه می تواند برای شما بسیار کارساز باشد.

آدم ها

یک لیست از احساسات خود تهیه کنید

شما مطمئنا در طول یک شبانه روز احساسات مختلفی را تجربه می‌کنید و تمام آن‌ها بر روی روند زندگی شما تاثیر می‌گذارند. شاید از خود بپرسید که همانطور که تا به حال بدون تهیه لیستی از احساسات خود زندگی عادی را داشته‌اید پس بنابراین تهیه این لیست به نظر شما بیهوده خواهد بود. به نظر آسان میرسد که بدون بررسی علت کارهایی که می‌کنید زندگی کنید، ولی فقط یک روز تلاش کنید تا احساسات خودتان را ثبت و بررسی کنید آن‌گاه متوجه تفاوت تاثیر‌گذار این‌کار خواهید شد و متوجه می‌شوید که با پیشرفت توانایی خود در شناخت انگیزه‌های عاطفی در پس کار‌هایتان به چه میزان زیادی درک بهتری از خود و روش احساسی خود خواهید داشت و رفته رفته در روابط اجتماعی و در جنبه‌های مختلف زندگی خود پیشرفت چشمگیری خواهید داشت.

برای بیان احساسات خود توانایی لازم را کسب کنید

قطعا متوجه شده‌اید که آگاه بودن نسبت به حسی که در درون خود دارید و توانایی در توضیح دادن آن به دیگران چقدر متفاوت است. نکته مهم اینجاست که باید بدانید که توانایی و روش انتقال احساسات درونی خود به دیگران به اندازه توانایی درک درونی آن‌ها اهمیت دارد. برای کسب این مهارت می بایست از یکی از آشنایان خود که دارای هوش عاطفی بالایی است کمک بگیرید به این صورت که هنگام احساس ترس ، شادی، غم ، امیدواری، هیجان و یا هر احساس دیگر درباره حالات خود و شرایطی که مسبب اصلی احساسات شما است صحبت کنید. سپس از او بخواهید که هرآنچه از احساسات شما فهمیده را بازگو کند و ببینید که آیا گفته‌های او با چیزی که شما حس می کنید یکسان است یا خیر. به هر میزان که نزدیک باشد توانایی شما بالاتر خواهد بود. در صورت تضاد نیز حتما با او درباره نحوه‌ی کسب این مهارت مشورت کنید.

مدیریت احساسات منفی خود را بیاموزید

احساسات منفی از جمله استرس‌ها، افسردگی‌ها و احساساتی از این قبیل را شما در طول روز، هفته و ماه و سال در حالت‌های مختلف تجربه می‌کنید. هوش عاطفی در مدیریت این احساس‌ها بیشتر به کمک شما می‌آید‌. بعد از اینکه توانایی درک عواطف درونی خود را آموختید باید برای کاهش و مدیریت احساسات منفی خود تلاش کنید. ممکن است هرکسی راه‌کار متفاوتی برای این‌ مسئله پیدا کند اما بهترین راه همان تهیه کردن یک لیست از احساسات منفی‌تان است تا هر زمان که دچار این حس‌های منفی شدید به لیست‌ خود مراجعه کرده و برای غلبه بر این حس‌ها از یک روش مناسب استفاده کنید.

به حرف‌های دیگران گوش بسپارید و به آن‌ها دقت کنید

یکی از بهترین روش‌ها برای بالابردن هوش عاطفی، افزایش مهارت گوش دادن است. هنگامی که کسی برای مطرح کردن مشکل خود به شما مراجعه می‌کند، به طور کاملا آگاهانه و با تمام حواس به هرچه می‌گوید گوش دهید. بگذارید تا به طور کامل احساساتش را برای شما بازگو کند. این‌کاربه شما امکان می‌دهد که در درک افکار، ذهنیت و شخصیت افراد توانایی زیادی پیدا کنید و بنابراین تاثیر‌گذاری و نفوذ شما روی افراد بسیار بالا خواهد رفت.

از حرکات افراد حس آن‌ها را بفهمید

شما می‌توانید احساسات بسیاری از افراد را بدون اینکه آن‌ها راجع به آن صحبتی بکنند، متوجه شوید. برای این‌کار شما می‌بایست از روی نشانه‌ها‌یی که در تغییر حالات چهره و بدن اشخاص به وجود می‌آید نوع افکار و احساسات آن‌ها را بفهمید. برای کسب مهارت در این‌کار به طور مثال می‌توانید هنگامی که در محیط بیرون قرار دارید به حرکات و چهره افراد مختلف دقت کنید و رفتارهای آن‌ها را دنبال کنید تا متوجه حالات و احساسات آن‌ها شوید.

 خلاصه مطلب

هوش هیجانی یکی از انواع هوش در افراد است که به شما در درک و کنترل احساسات خود و دیگران کمک می کند. این هوش می تواند بر زندگی شخصی و کاری شما تاثیر مستقیم گذاشته و موفقیت شما را تا حد زیادی تضمین کند. این هوش دارای مولفه های مختلفی بوده و به روش هایی می توانید آن را بهبود ببخشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *