جنگ مرغ مینا و سنجاب بر سر سکو

نکات مهم در انتخاب و مدیریت پسورد

نکات مهم در انتخاب و مدیریت پسورد

نکات مهم در انتخاب و مدیریت پسورد

اکانت‌های بسیاری از کاربران فضای دیجیتال به دلیل بی‌دقتی در انتخاب پسورد بعد از مدتی توسط هکرها از دسترس خارج می‌شود و بدین شکل اطلاعات شخصی افراد مورد سو‌استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله شما را با نکاتی که در انتخاب یک پسورد مطمئن باید بدانید آشنا خواهیم کرد.

گذرواژه شما می باید یکتا باشد

داشتن گذرواژه یکتا برای ورود به هر وبسایت، ایده ای بسیار خوب است، به ویژه اگر پسورد شما برای ایمیل یا درگاه آنلاین بانکتان باشد. فرض کنید که پسوردی یکسان را برای چند وبسایت برگزیده اید، اگر کسی گذرواژه شما را در یکی از سایت ها شناسایی کند، می تواند آن را در سایت ها مهم تر نیز آزمایش کند و به نتیجه برسد. ربودن پسورد از وبسایت های ضعیف و آزمودن آن در وبسایت های مهم، یکی از روش های معمول مجرمان اینترنتی می باشد.

تصویر

رندوم نگاه داشتن پسورد

از چیزهایی که حدس زدنشان کار آسانیست استفاده نکنید. مواردی همچون نام، تاریخ تولد و یا نشانی، مواردی از این دست به سادگی کشف پذیر بوده و نخستین چیزهایی خواهد بود که برای ورود به اکانت شما از آن استفاده خواهد شد. همچنین از واژه های واقعی و یا دنباله های رشته ای و عددی همانند abcd و 123456 استفاده نکنید.

تصویر

انتخاب گذرواژه های طولانی

کرک کردن پسوردهای کوتاه، بسیار آسان تر از پسوردهای طولانی می باشد. پس همیشه اطمینان حاصل کنید که کاراکترهای گذرواژ شما بیش 8 کاراکتر باشد و البته بهتر است پسوردی که بر می گزینید، دستکم 10 کاراکتری باشد، چرا که امکان ترکیب واج ها یا حروف در گذرواژهای 10 کاراکتری 4000 هزار بار بیشتر از گذرواژهای 8 کاراکتری خواهد بود. امروزه بیشتر وبسایت ها دستکم از پسوردهای 8 کاراکتری بهره می گیرند.

تصویر

آمیختن و ترکیب حروف، اعداد و نمادها

با آمیختن نمادها، حروف و اعداد در یک گذرواژ 8 کاراکتری، میزان گوناگونی و Variation آن به بیش از 6 کادریلیون افزایش می یابد. امنیت گذرواژه A1z7yDbP هزاران بار از a1z7ydbp بیشتر می باشد چرا که در پسورد نخست از واج های کوچک و بزرگ بهره برده شده است.

تصویر

استفاده از Password Manager

برای بسیاری از مردم، داشتن لیست نوشته شده گذرواژه هایشان تا زمانی که آن را روی میز خود رها نکرده باشند، کارآمد است. حتی یادداشت آنها در سندی متنی روی رایانه خطر چندانی دربر ندارد به شرط اینکه فایل شما نام هایی همانند Pass یا password و مانند آن نداشته باشد. اما ایمن ترین راه ممکن استفاده از Password Manager می باشد. نرم افزار مدیریت گذرواژه، پسورد های شما را در یک فایل قفلیده ذخیره می کند و تا زمانی که پسوردی مناسب برای برنامه خود داشته باشید،دیگر گذرواژها در امان خواهند بود و به جای در یاد سپردن 10 یا 20 گذرواژه تنها بسنده است که یک پسورد را در یاد بسپارید.

تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *