رزومه نویسی

نحوۀ نوشتن رزومه یا CV به زبان انگلیسی به همراه نمونه

نحوۀ نوشتن رزومه یا CV به زبان انگلیسی به همراه نمونه

نحوۀ نوشتن رزومه یا CV به زبان انگلیسی به همراه نمونه

قبل از اینکه پیش‎نویس رزومه‎تان را بنویسید، بخش ارجاع را به دقت بخوانید تا دربارۀ ملزومات خاص شغلی که قرار است انجام دهید، اطلاعات کافی داشته باشید. مهم اینست که نامۀ درخواست و رزومه را دربارۀ شغل مزبور بنویسید و در آن بر قابلیت‎ها و هر تجربۀ مرتبط با شغل تأکید نمایید.

رزومه چیست؟

رزومه کاری به زبان انگلیسی یا Resume، نوشته ای است شامل خلاصه ای از سوابق شغلی، تجارب حرفه ای، مدارک تحصیلی، مهارت ها، استعدادها، مدارک حرفه ای و دستاوردهای شخصی که برای ارائه به کارفرمایان شرکت ها و سازمان های متقاضی مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارت دیگر می توان گفت رزومه کاری به زبان انگلیسی از ما یک تصویر ذهنی به خواننده می دهد.

نیاز به رزومه انگلیسی برای مهاجرت و یا اشتغال امری متداول است و این در کنار مدرک آیلتس مکمل مدارک شما خواهد بود. معمولا قبل از انجام مصاحبه حضوری، کارفرمایان ابتدا با مطالعه رزومه ها افراد مرتبط و مناسب برای شغل موردنظر را گزینش یا به اصطلاح غربال می کنند. از آنجایی که ارسال رزومه راهی است برای معرفی شما به عنوان شخص لایق، آن هم در زمانی بسیار کوتاه، (معمولا بین ۲۰ تا ۳۰ ثانیه) پس ضرورت هوشمندانه نوشتن آن را دست کم نگیرید.

انواع رزومه

  • ترتیبی (Chronological):

رزومه های ترتیبی رایج ترین نوع رزومه هستند. در این نوع، شما سوابق شغلی خود را از آخر به اول، به ترتیب تاریخ وارد می کنید. اکثر کارفرمایان این رزومه ترتیبی را ترجیح می دهند، چون با نگاه اول به تاریخچه شغلی شما پی می برند. اگر سوابق شغلی شما مرتبط با شغل موردنظر کارفرماست و بین سوابق کاری خود وقفه ندارید، بهترین نوع رزومه برای شما رزومه ترتیبی می باشد.

  • رزومه مهارت محور (Functional):

برخلاف رزومه ترتیبی در این نوع رزومه شما روی مهارت ها و تجارب حرفه ای خود تمرکز می کنید و تاریخ آن را در اولویت های بعدی و بعد از توضیح هر مهارت قرار می دهید. سوابق شغلی را نیز بدون ذکر توضیحات بعد از مهارت ها قرار می دهید. اگر اخیراً فارغ التحصیل شده اید و سوابق شغلی زیادی ندارید یا بین سوابق قبلی وقفه های زیادی دارید، نگارش این نوع رزومه را به شما پیشنهاد می کنیم.

  • رزومه ترکیبی (Combination):

در این نوع رزومه کاری به زبان انگلیسی شما در کنار سوابق شغلی که به ترتیب ذکر می شوند، مهارت ها و تجاربی را که در شغل مربوطه، کسب کرده اید را عنوان می کنید. این نوع رزومه که ساختار آن نیز منعطف تر است، از گذشته شما دیدی داستان مانند به خواننده می دهد.

  • رزومه هدفمند (Targeted):

در رزومه هدف دار شما می توانید سوابق خود را مناسب با موقعیت شغلی ایجاد شده معرفی نمایید. یعنی سوابق و حتی مدارک تحصیلی بی ارتباط با موقعیت شغلی را حذف کنید و از سوابق حرفه ای، مهارتها و تجاربی که در شغل درخواستی کارایی دارند و خواننده به دنبال آن است، سخن بگویید. البته تا جای ممکن بهتر است از کلمات کلیدی عینا مطابق با آگهی استخدام استفاده نکنید. در این نوع نگارش باید توجه داشته باشید که خودتان باشید. شما قادر به تغییر گذشته خود نیستید و کوچکترین بزرگنمایی و دروغ حتی درباره علائق شما می تواند به اخراج شما منجر شود.

تصویر
رزومه ترتیبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *