تحلیل داده های آماری

نحوه نگارش بخش های مهم مقاله علمی

نحوه نگارش بخش های مهم مقاله علمی

نحوه نگارش بخش های مهم مقاله علمی

این مطلب در رابطه با نحوه نگارش بخش های اصلی و کاربردی مقاله می‎باشد. بخش های اصلی مقاله عبارتند از چکیده, مقدمه, متد ها و روش تحقیق, نتیجه گیری و منابع در این بخش تصمیم داریم در رابطه با نحوه نگارش هر بخش اطلاعات مفید و کاربردی ارائه کنیم.

برای ارائه یک مقاله خوب علاوه بر اینکه لازم است محقق خوبی باشید و تحقیقات کاربردی و برجسته ای انجام دهید لازم است نویسنده خوبی باشید و با نحوه ارائه مفاهیم در مقاله نیز آشنا باشید. دو معیار بسیار مهم در تعیین کیفیت مقاله عبارتند از:کیفیت محتوای مقاله و نحوه بیان مطالب در این بخش تصمیم داریم برای اینکه مقاله از هر دو جهت کیفیت کافی را داشته باشد نکات ارزشمندی ارائه کنیم.

عنوان مقاله

به عنوان اولین بخش از مقاله بهتر است با نحوه انتخاب عنوان تاثیر گذار آشنا شوید. تمامی تحقیقات باید عنوان منحصر به فردی داشته باشند و عناوین تکراری ساقط از اعتبار علمی می باشند. عنوان باید ایده فردی خود شما باشد و کپی شده از هیچ منبع علمی نباشد. برای انتخاب موضوع ناب نیاز به ایده و تفکرات ناب دارید. یقینا در هر حوزه ای که در حال تحصیل می باشید نقاط ضعف بسیاری وجود دارد که نیاز به پیشرفت و تکامل دارد از این رو انتخاب موضوع ناب چندان کار دشواری نیست فقط کافیست حوزه تحصیلی خود را به خوبی بشناسید و با خلاقیت موضوع جدید برای تحقیق خود انتخاب کنید. عنوان تحقیق باید کوتاه و دارای کلمات کلیدی باشد و کاملا معرف و بیانگر محتوای مقاله باشد. همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که عنوان تنها بخشی از مقاله می باشد که در جذب مخاطب نقش دارد. انتخاب زیرکانه عنوان تاثیر مستقیم در تعداد استنادات مقاله دارد.

در انتخاب عنوان به هیچ عنوان از علایم اختصاری استفاده نشود عنوان نباید گنگ و مبهم باشد و باید کاملا قابل درک و مفهومی باشد.

چکیده مقاله

عنوان و چکیده مقاله به همراه کلیدواژه ها تنها بخش های یک مقاله هستند که در بازیابی آن در پایگاه های علمی و جستجوگرها مورد استفاده قرار می گیرند. از همین رو اهمیت ویژه ای دارند و باید دقت بیشتری در نگارش این بخش ها داشت. با اینکه اولین بخش مقاله چکیده می باشد اما توصیه می کنیم نگارش چکیده را نگه دارید و زمانی که تحقیق به اتمام رسید و نتایج حاصل شد شروع به نوشتن چکیده کنید. زیرا چکیده باید در بر گیرنده همه بخش های اصلی فرآیند تحقیق باشند از این رو نگارش آن باید به آخر وقت موکول گردد.

تصویر

چکیده مقالات از نظر ساختاری به دو دسته تقسیم می شوند:

چکیده بی ساختار: یک خلاصه یک پاراگرافی است که به صورت پشت سر هم آورده می شود.

چکیده با ساختار: در این نوع چکیده چند بخش وجود دارد: مقدمه (یا زمینه)، روش ها (یا مواد و روش کار)، نتایج (یا یافته ها) بحث و نتیجه گیری. ساختار اساسی یک چکیده اینگونه است اما گاهاً برخی بخش ها همانند هدف یا محدودیت نیز به آن افزوده می شود.

تعداد کلمات چکیده باید بر حسب استاندارد مشخص شده از طرف ژورنال متفاوت می باشد. به صورت کلی طول چکیده در مقالات نظری و مروری بین ۷۵ تا ۱۰۰ کلمه و در مقالات پژوهشی بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ کلمه است. با این حال برخی از مجلات استفاده از ۲۵۰ الی ۳۰۰ کلمه را نیز در نگارش چکیده توصیه می کنند.

خواننده مقاله دوست دارد با خواندن چکیده متوجه شود مقاله درباره چیست و آیا با علائق او مطابقت دارد. در چکیده قسمت های مختلف مقاله شامل مقدمه، اهداف، روشها و نتایج تحقیق بصورت خلاصه ذکر می شود. متن بسیاری از مقاله ها به طور کامل در دسترس ما نیست و گاهی فرصت برای خواندن تمام مقاله نداریم و از این رو چکیده مقاله اهمیت زیادی دارد. چکیده را از متن مقاله کپی نکنید و سعی کند دست نویس خودتان باشد.

مقدمه مقاله

بازاریابی یک هنر است و شما باید این هنر را در نوشتن یک مقدمه خوب برای مقاله ­تان انجام دهید. یعنی شما باید در مقدمه کاری کنید تا مخاطب مشتاق شود ادامه مقاله را بخواند. معمولا در مقدمه نیازی نیست که به یافته ­های کلیدی مقاله اشاره شود. مقدمه با دو هدف اساسی نوشته می شود. نخست اینکه هدف مقاله به طور دقیق و شفاف بیان شده باشد. نکته دوم اینکه به طور قطعی و مستدل مشخص شود چرا این موضوعی که در مقاله می­ خواهیم بیان کنیم مهم بوده و در بین تحقیق­ های گذشته جایش خالیست. پيشنهاد مي شود طول مقدمه حداكثر دو صفحه يا 6 / 1 كل مقاله باشد. سعی کنید در نوشتن مقدمه به هیچ عنوان وارد جزئیات نشوید و از تعاریف گسترده و عمومی پرهیز کنید.

متد و روش تحقیق مقاله

برای نوشتن این بخش از تحقیق که به جرئت می توان گفت اصلی ترین بخش تحقیق می باشد لازم است به موارد زیر اشاره داشته باشید.

  • نوع مطالعه و تحقیق
  • اشخاص و اجسامی که در طول تحقیق استفاده شده است.
  • روش جمع آوری داده های تحقیق
  • مواد و ابازر های تحقیق
  • شیوه اجرای تحقیق

در ابتدا یک پاراگراف کوتاه باید روش های کلی و طراحی مطالعه را توضیح دهید. در این پاراگراف اول به طور کلی شرح معیارهای ورود و خروج که به خواننده کمک می کند تا جمعیت مورد استفاده را درک کند، نوشته می شود. به عنوان مثال داده های جمع آوری شده به صورت تصادفی بوده یا به صورت پیش بینی شده انجام گرفته است؟

قسمت نهایی بخش روش، شامل روش های آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده ها می باشد. این بدان معنا نیست که نتایج واقعی باید در بخش روش ها مورد بحث قرار گیرد، چرا که آنها بخش کامل خود را دارند. اکثر نشریات علمی برای پروژه هایی که شامل تحقیق بر روی انسان یا حیوانات می باشند، تأییدیه اخلاقی را ضروری می دانند. بخش روش باید شامل یک اظهارنظر باشد که محققان از هیئت نظارتی سازمان دریافت کرده اند.

هدف از بخش متد این است که به اندازه کافی جزئیات ارائه دهیم که افراد و محققین دیگر بتوانند آزمایش را تکرار کنند. بسیاری از خوانندگان شما این بخش را از دست می دهند، زیرا آنها از مقدمه روش های عمومی شما استفاده می کنند. با این حال، نوشتن دقیق این بخش به این دلیل است که نتایج شما باید از نظر علمی باز تولید شوند. در غیر این صورت مقاله شما یک مقاله علمی خوب نخواهد بود.

تصویر

در نوشتن این بخش از تحقیق از موارد زیر حتما اجتناب کنید:

  • نوشتن نتایج در بخش روش؛
  • نوشتن اطلاعات جزئی (غیر ضروری برای ایجاد قابلیت تکثیر و یا قضاوت اعتبار)؛
  • نوشتن تاریخچه درمان یا یک روش.
  • ذکر منابع بی مورد برای محصولات تجاری؛
  • مراجعه به محصولات اختصاصی یا فرآیندهایی که در دسترس نیستند.

بحث و نتیجه گیری و نتایج تحقیق

بخش بحث مقاله به تفسیر و تعبیر نتایج و دستاوردهای پژوهش به صورت اختصاصی می پردازد. در قسمت بحث مقاله از پژوهش هایی قبلی و مرتبط با موضوع مقاله که در بخش مقدمه عنوان شده اند، بیان نماید. و مقایسات و تحلیل ها و تجزیه خود را در مورد آنها بیان نماید و نتایجی را از آن پژوهش به دست آورده را نیز مطرح نماید. مقایسه ای از روش ها، نتایج ذکر شده در آن مقالات با روش ها، نتایج این پژوهش انجام شود. مزایا و معایب پژوهش فعلی و همخوانی یا عدم همخوانی دستاوردهای حاصل با یافته های پیشین با دقت توضیح دهید. سعی کنید زمان افعال بکار رفته در مقاله تان گذشته باشد.

آخرین بخشی که یک خواننده در مقالات علمی مطالعه می کند، بخش نتیجه گیری مقاله است. نتیجه گیری آخرین پاراگراف های همه مقالات است و طول آن تقریباً در حدود نیم صفحه است.

نگارش این بخش تا حدودی شبیه چکیده مقاله است با این تفاوت که در چکیده که اولین بخش مقاله است، نکات پیش زمینه ای مطرح می شود تا ذهن خواننده برای خواندن محتوای اصلی مقاله آماده باشد. اما در بخش نتیجه گیری فرض بر این است که خواننده مطالب مقاله را خوانده پس نیازی به بیان نکات اضافی و اولیه نیست. در این بخش تنها خلاصه ای از نکات مهم و محدودیت های مقاله ذکر می شود. در برخی از مقالات، نویسنده با توجه به تحقیقاتی که انجام داده ممکن است با موضوعاتی روبرو شده باشد که نیاز به بررسی و تحقیق دارد و می شود آن ها را در مقاله ای جداگانه بررسی کرد. نویسنده می تواند این موضوعات در قالب پیشنهاداتی برای مطالعاتی بعدی در این قسمت از مقاله به طور خلاصه مطرح کند.

منابع مقاله

هدف از آوردن فهرست منابع ، ارائه دادن صورت دقیق و کامل همه مراجعی است که در متن مقاله به آنها استناد شده است. هدف از ارائه این فهرست، نشان دادن میزان تلاش پژوهشگر و محقق در بررسی و استفاده از منابع گوناگون، احترام به حقوق سایر نویسندگان و مؤلفان و نیز راحتی دستیابی خواننده به منابع موردنظر است .

روش های بسیاری برای رفرنس نویسی وجود دارد که می توانید بر حسب عنوان و موضوع مقاله خود مناسب ترین شیوه رفرنس نویسی را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *