نحوه رفرنس دهی به مقالات فارسی و انگلیسی

نحوه رفرنس دهی به مقالات فارسی و انگلیسی

نحوه رفرنس دهی به مقالات فارسی و انگلیسی

رفرنس یکی از بخش های بسیار مهم در مقاله میباشد که شیوه رفرنس دهی در هر مقاله و کتاب با توجه به حوزه موضوعی و موارد دیگر متفاوت میباشد. در این مطلب تصممی داریم به صورت کامل در مورد نحوه رفرنس دهی به مقالات فارسی و انگلیسی آموزش های لازم را ارائه کنیم.

رفرنس نویسی

رفرنس نویسی یکی از دغدغه های نویسندگان مقاله و پایان نامه می باشد که باتوجه به گسترش سبک ها و نوع رفرنس نویسی انتخاب یک سبک خاصی از رفرنس نویسی برای مقاله کمی دشوار می باشد. نویسنده مقاله باید ابتدا با انواع سبک ها و حالت های رفرنس نویسی آشنا شود و سپس بهترین سبک را برای نوشتن مقاله انتخاب کند. سبک های رفرنس نویسی در یک مقاله به ترتیب زیر می باشد:

یکی از روشهای رفرنس نویسی مقالات انگلیسی که بهترین روش می باشد استفاده از گوگل اسکالر است .که با ورود به سایت گوگل اسکالر وبا وارد کردن عنوان مقاله موردنظر درنوارجستجوی گوگل اسکالر ، به راحتی به تعداد زیادی از مقالات دسترسی خواهیم داشت. وشایان دکر می باشد که ساده تررین رفرنس دهی مقالات انگلیسی به وسیله Endnote می باشد. این نرم افزار نیز به نوبه خود یکی از بهرتین و جامع ترین نرم افزار های رفرنس دهی می باشد که به دلیل اعتبار وجامع بودن مورد استفاده پژوهشگران ودانشگاههای معتبرمورد استفاده قرار می گیرد. این نرم افزار ها به شما کمک می کنند تا با سبک دلخواه خود رفرنس های مقاله را به راحتی تکمیل کنید. اما انواع سبک ها و شیوه های رفرنس دهی معتبر به ترتیب زیر می باشند:

مطالب پیشنهادی

yektanet-logo-sign
yektanet-logo-type

پیشنهاد توسط

ویزای کاری عمان بدون نیاز به مدرک زبان (مشاوره رایگان – فرصت محدود)2 ساعت کار کن در روز 9 میلیون حقوق بگیر!

  1. رفرنس نویسی به روش ونکوور
  2. رفرنس نویسی به روش apa
  3. رفرنس نویسی به روش هاروارد
  4. رفرنس نویسی به روش شیکاگو

با توجه به اینکه هر یک از سبک ها و شیوه های رفرنس دهی در مقالات متفاوت می باشد از این رو باید سبک رفرنس نویسی را با توجه به حوزه موضوعی هر مقاله مشخص کنید سبک رفرنس نویسی در هر مقاله بر اساس موضوع به ترتیب زیر می باشد:

نوع ارجاع دهیتخصص و موضوعروش ارجاع دهی
APAعلوم اجتماعینویسنده-تاریخ
هاروارداقتصادنویسنده-تاریخ
ونکوورعلوم پزشکیعددی
شیکاگو Aعلوم انسانینشانه­ گذاری
شیکاگو Bعلوم انسانینویسنده-تاریخ
OSCOLAحقوقنشانه ­گذاری
MLAعلوم انسانی(تخصص زبان شناسی)نویسنده-عدد صفحه
IEEEعلوم سخت( همانند IT)عددی
Turabianعلوم انسانی (تخصص زبان شناسی)نشانه ­گذاری
Turabianعلم اجتماعینویسنده-تاریخ
AMAعلوم پزشکیعددی
ACSشیمیعددی، نویسنده-عدد صفحه و نشانه­ گذاری
NLMعلوم پزشکیعددی
AAAمطالعات اجتماعیعددی
APSAعلوم سیاسینویسنده-تاریخ
ABNTعلوم فنیعددی، نویسنده-تاریخ

دلیل شکل گیری روش های مختلف رفرنس دهی یا منابع نویسی چیست؟

اولین دلیل ارجاع دهی های متفاوت به صورت واضح تفاوت در نوع رشته های مختلف آکادمیک است و مهم ترین دلیل شاید یکپارچگی مجلات در مورد مقالاتی باشد که قصد چاپ آن ها را دارند در هر صورت علاوه بر رعایت موارد علمی که بخش مهمی از ساختار مجلات است رعایت کردن یک ساختار مشخص در مقالات یک مجله مخصوصا در ارجاع دهی مقاله می تواند سبک خاصی برای یک مجله به وجود آورد که نشان دهنده نظم و زیبایی یک مجله خصوصا در رفرنس دهی می باشد

نکات مهم در طریقه رفرنس نویسی در مقاله که باید به آن ها توجه داشته باشید:

  • در طریقه رفرنس نویسی در مقاله زمانی که می خواهیم در داخل متن به منابع اشاره کنیم، تنها نام خانوادگی نویسنده یا نویسندگان و سال انتشار مقاله در داخل پرانتز نوشته می شود. منابع کامل تنها در لیست کلی منابع و در انتهای مطلب و صفحه ای جداگانه نوشته می شوند.
  • ارجاعات به کتاب ها بر خلاف مقالات، علاوه بر نام خانوادگی نویسنده و سال انتشار، باید شامل شماره صفحه مورد استناد قرار گرفته شده نیز باشد. به عنوان مثال: (Gumwad 1952:209). این کار به منظور تسهیل کار مخاطبان یا محققان آینده ای است که می خواهند به منبع اصلی اطلاعات ذکر شده در تحقیقات شما دسترسی داشته باشند. در مورد مقالات به علت اینکه معمولا محتوای آنها کوتاه تر است و یک موضوع واحدی را در کل مطلب دنبال می کنند، این کار انجام نمی پذیرد.
  • برای مقالات یا کتاب هایی که دو نویسنده دارند بایستی به نام خانوادگی هر دو نویسنده و سال انتشار اشاره کنیم. به این ترتیب: (Click and Clack 1974). در صورتی که تعداد نویسندگان بیش از دو مورد باشد تنها به ذکر نام خانوادگی نویسنده اول و عبارت “و همکاران”، بسنده می کنیم. (در مقالات انگلیسی به جای این عبارت از عباراتی همچون and others و یا .et al استفاده می کنیم.)
  • در صورتی که قصد دارید از مطلب یک مقاله که آن را در مقاله دیگری خوانده اید استفاده کنید، بایستی نام هر دو منبع آورده شود. به عنوان مثال: (Driblick 1923, in Oobleck 1978)
  • اگر در نوشتن یک تعریف یا عبارت از دو منبع استفاده کرده اید، نام منابع بایستی با علامت “;” از همدیگر جدا شده باشند. به این صورت: (Gumwad 1952:209; Bugjuice 1970; Bruhahauser et al 1973)
  • در نوشتن رفرنس به هیچ عنوان از پاورقی استفاده نکنید! پاورقی ها اغلب در نوشتن کتاب ها کاربرد دارند و به ندرت در مقالات مشاهده می شوند. به جای این کار منبع را درداخل متن و در مقابل عبارات مربوط ذکر کنید.
  • همچنین برای نوشتن پاورقی از نقل قول مستقیم استفاده نکنید! در اغلب موارد زمانی که از منبع خاصی برای استناد استفاده می کنید، نیاز به اشاره به عین مطلب گفته شده در متن اصلی ندارید و کافی است تفسیری را که به نتایج شما کمک می کند، به زبان خودتان بنویسید
تصویر

با توجه به آنچه که مطالعه فرمودید با رفرنس و دلایل استفاده از رفرنس هایی با سبک های مختلف آشنا شدید اکنون می توانید برای اینکه بهترین حالت ممکن رفرنس های مقاله فارسی یا انگلیسی را تدوین کنید نمونه از هر یک از سبک های رفرنس نویسی را گرد آوری کرده ایم:

نمونه ای از شیوه های رفرنس نویسی

نمونه ای از ارجاع دهی از یک کتاب به سبک APA

ارجاع دهی درون متنی به روش APA

این کتاب از داستان­ های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده ­ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­ کند (استوارت و سیمونس، ۲۰۱۰، صفحه۲۲).

ارجاع در فهرست منابع به روش APA

Stewart,D. & Simmons,M. (2010). زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت با هم برخورد می­ کنند. Berkeley، USA: مجله خبری نیو رایدرز (New Riders Press).

نمونه ای از ارجاع دهی از یک کتاب به روش هاروارد (Harvard)

ارجاع درون متنی به روش هاروارد

این کتاب از داستان­های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده­ ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­ کند( استوارت و سیمونس،۲۰۱۰، صفحه۲۲).

ارجاع در فهرست منابع به روش هاروارد

Stewart,D. & Simmons,M. (2010). زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت با هم برخورد می ­کنند، مجله خبری نیو رایدرز (New Riders Press)، Berkeley.

نمونه ای از ارجاع دهی از یک کتاب به سبک ونکوور

نحوه ارجاع دهی درون متنی در روش ونکور

این کتاب از داستان ­های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده­ ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­ کند.(۱)

نحوه ارجاع دهی در فهرست منابع به روش ونکور

۱٫Stewart D,Simmons M. زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت با هم برخورد می کنند. برکلی: نیو رایدرز پرس(New Riders Press) :2010.

نمونه ای از ارجاع دهی از یک کتاب به سبک شیکاگوA

نحوه ارجاع دهی درون متنی به روش شیکاگو A

این کتاب از داستان­های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده­ ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­ کند.۱

نحوه ارجاع دهی در پاورقی یا ته­ نویس به روش شیکاگو A

۱ دیو استوارت و مارک سیمونس (Dave Stewart and Mark Simmons)، زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت برخورد می کنند. ­ ( برکلی: نیو رایدرز پرس، ۲۰۱۰).

نحوه ارجاع دهی در فهرست منابع به روش شیکاگو A

استوارت، دیو و مارک سیمونس. زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت با هم برخورد می­ کنند. برکلی: نیورایدرز پرس،۲۰۱۰٫

نمونه ای از ارجاع دهی از یک کتاب به سبک شیکاگو B

نحوه ارجاع دهی درون متنی به روش شیکاگو B

این کتاب از داستان ­های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده ­ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می ­کند( استوارت و سیمونس ۲۰۱۰، ۲۲).

نحوه ارجاع در فهرست منابع به روش شیکاگو B

استوارت، دیو اند مارک سیمونس.۲۰۱۰٫ زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت با هم برخورد می ­کنند. برکلی: نیو رایدرز پرس.

نحوه ارجاع دهی درون متنی به روش OSCOLA

این کتاب از داستان­ های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده­ ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­ کند.۱

نحوه ارجاع دهی در پاورقی به روش OSCOLA

۱ دیو استوارت و مارک سیمونس، زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت به هم می رسند( نیو رایدرز پرس، ۲۰۱۰)

نحوه ارجاع دهی فهرست منابع به روش OSCOLA

استوارت D و سیمونس M، زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت به هم می رسند( نیورایدرز پرس، ۲۰۱۰)

نحوه ارجاع دهی درون متنی به روش MLA

این کتاب از داستان­ های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده ­ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­کند (استوارت و سیمونس ۲۲).

نحوه ارجاع دهی در فهرست منابع

استوارت، دیو و مارک سیمونس. زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت با هم برخورد می­ کنند. برکلی: نیورایدر پرس چاپ ۲۰۱۰٫

نمونه ای از ارجاع دهی از یک کتاب به سبک IEEE

نحوه ارجاع دهی درون متنی به روش IEEE

این کتاب از داستان­ های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده ­ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­کند (۱).

نحوه ارجاع دهی در فهرست منابع به روش IEEE

د.استوارت و م.سیمونس، زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت با هم برخورد می­ کنند. برکلی، USA : نیورایدرز پرس، ۲۰۱۰٫

ارجاع دهی به سبک Turabian

نحوه ارجاع دهی درون متنی

این کتاب از داستان­های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده­ ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­کند.۱

نحوه اشاره به منبع اصلی در پاورقی/ته ­نویس

۱ دیو استوارت و مارک سیمونس، زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت به هم می رسند( برکلی: نیورایدرز پرس،۲۰۱۰)، P.22.

اشاره به منابع زیرمجموعه منبع اصلی با استفاده از پاورقی/ته­ نویس

۱ استوارک و سیمونس، زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت به هم می­ رسند. P.22.

نحوه ارجاع دهی در لیست منابع

استوارت، دیو و مارک سیمونس. زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت به هم می­ رسند. برکلی: نیورایدرز پرس ، ۲۰۱۰٫

نمونه ای از ارجاع دهی از یک کتاب به سبک Turabian با استفاده از سیستم نویسنده-تاریخ

نحوه ارجاع دهی درون متنی

این کتاب از داستان­ های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده ­ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­کند(استوارت و سیمونس ۲۰۱۰، ۲۲ ).

نحوه ارجاع دهی در فهرست منابع

استوارت، دیو و مارک سیمونس.۲۰۱۰٫ زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت به هم می­ رسند. برکلی: نیورایدرز پرس.

نمونه ای از ارجاع دهی از یک کتاب به سبک AMA

نحوه ارجاع دهی درون متنی به روش AMA

این کتاب از داستان­ های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده­ ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­ کند.۱(صفحه۳)

نحوه ارجاع دهی در فهرست منابع به روش AMA

استوارت د، سیمونس م. زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت به هم می رسند. برکلی،USA : نیو رایدرز پرس؛ ۲۰۱۰٫

نمونه ای از ارجاع دهی از یک کتاب به سبک ACS

نحوه ارجاع دهی درون متنی با استفاده از پاورقی

این کتاب از داستان ­های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده­ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­کند.۱

نحوه ارجاع دهی درون متنی با استفاده از سیستم عددی

این کتاب از داستان­ های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده ­ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­کند. (۱)

نحوه ارجاع دهی درون متنی با استفاده از سیستم نویسنده-تاریخ

این کتاب از داستان­های موفقیت آمیز و تجربیات شخصی نویسنده ­ها برای ایجاد یک انقلاب خلاقانه در دنیای تجارت استفاده می­کند. (استوارت و سیمونس،۲۰۱۰)

در فهرست منابع، زمانی که از سیستم نویسنده-تاریخ استفاده می­ شود، منابع به ترتیب حروف الفبا لیست می­ شوند و زمانیکه از سیستم عددی پیروی می­ کنید به ترتیب اعداد ذکر می ­گردد.

نحوه ارجاع دهی در فهرست منابع

استوارت،د.؛سیمونس،م. زمین بازی تجارت: جایی که خلاقیت و تجارت به هم می رسند؛ نیورایدرز پرس: برکلی،۲۰۱۰٫

تصویر

یکی از بدترین مسائل در علم سرقت ادبی است. سرقت ادبی می تواند به عواقب وخیمی، از نظر حرفه ای و حقوقی، منجر شود. تخلفات عبارتند از جعل و تعریف داده ها، استفاده ی نامناسب از اشخاص مورد آزمایش و حیوانات در تحقیق و استفاده از ایده ها یا عبارت پردازی نویسنده ی دیگر بدون انتساب مناسب. همچنین ممکن است بدون قصد تخلف از اصول اخلاقی مرتکب این تخلفات شوید. منابع آموزشی عبارتند از بسته ی منابع اصول اخلاقی نشر (PERK) منتشر شده توسط کمیته ی اصول اخلاقی نشر (COPE) و اصول اخلاقی در وبسایت نشر و پژوهش الزویر. از این رو اهمیت بخش رفرنس و منابع را در تحقیق دست کم نگیرید. چنانچه رفرنس دهی و منبع نویسی را به صورت کامل انجام ندهید در این صورت مقاله شما به دیل وجود سرقت علمی ریجکت خواهد شد و از اعتبار ساقط خواهد شد. رفرنس نویسی را دست کم نگیرید و حتما همه مراحل و قواعد را در نوشتن آن رعایت نمایید.

برگرفته از: ساعد نیوز

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:

Mobile :  09143444846  واتساپ – تلگرام

Telegram: @abazizi

وبلاگ ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *