مقیاس اختلال تنیدگی پس ازضربه

مقیاس اختلال تنیدگی پس ازضربه

مقیاس اختلال تنیدگی پس ازضربه باهدف ارزیابی میزان آسیب افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه،در سال ۱۹۹۷ توسط توریس ورید تهیه و معرفی،ودر سال ۱۳۸۲ در ایران اعتبار یابی شده است.

ویژگی های روان سنجی

چند نمونه از مقیاس می سی سی پی بر روی مبتلایان به PTSD غیر نظامی ساخته شده است.مثلا” درNVVRS برای زنان سرباز یک نسخه جدید تهیه شده است. دو نوع نسخه خلاصه شده از این مقیاس،حاکی از همبستگی بسیار خوب ۹۰% و ۹۵% را با مقیاس اصلی داشته است (فونتانا ، روزن هاک ۱۹۹۴، ولف، کین، کالوپ، مورا و واین ۱۹۹۳) به طور کلی مقیاس به طور کلی مقیاس M-PTSD به عنوان یک ابزار مناسب برای PTSD معرفی شده است. اما تمامی نشانگان PTSD را به طور مستقیم ارزیابی نمی کند، مدت زمان اجرایی مقیاس ۱۵ دقیقه است (وندر کولک و همکاران ۱۹۹۶). این مقیاس دارای دارای ویژگی روان سنجی مناسبی است. اعتبار باز آزمایی ان ۹۷%. ثبات درونی با آلفای ۹۴% حساسیت ۹۳% وکارایی آن ۹۰%است. مک فال و همکاران ( ۱۹۹۰)رابطه قوی بین مصاحبه SCID  ومقیاس می سی سی پی را گزارش کرده اند. نتایج پژوهش ها بیانگر این است که می سی سی پی در شرایط بالینی و پژوهشی به عنوان یک ابزارارزشمند تلقی می شود (فوا و همکاران ۲۰۰۴).

مواد می سی سی پی بر اساس ملاک های تشخیص DSMIII   و به منظور اندازه گیری PTSD   ناشی از جنگ تهیه شده اند. درجه بندی هر ماده آن مبتنی بر مقیاس پنج درجه ای لیکرت است و مجموع نمرات آزمو دنی در کل مواد مقیاس با هم جمع می شوند تا شدت نشانه های بالینی PTSD راکه از ۳۵ الی ۱۷۵در نوسان است. نشان دهد این مقیاس علاوه بر نشانه های PTSD نشانه های افسردگی، سوء مصرف مواد و تمایلات خود کشی همراه PTSD را نیز می سنجد. کین و همکاران با اجرای M-PTSD برروی ۳۶۲ نفر از رزمندگان جنگ ویتنام که در پی کمک های تخصصی بودند، دریافتند که این مقیاس از اعتبار درونی با آلفا کرونباخ ۹۴% و اعتبار بازآزمایی را در یک دوره یک هفته ای دارای ضریب همبستگی ۹۰% گزارش شده است. برسی های دیگر نیز روایی واعتبار M-PTSD را تایید کرده اند (هایر و همکاران ۱۹۹۱، مک فال و دیگران ۱۹۹۰) و …

 

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری مشخص و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.

برای مشاهده لیست پرسشنامه ها  همین جا پرسشنامه استاندارد  کلیک بفرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *