پایان نامه نویسی مقاله نویسی

مقاله خود را به کجا ارسال کنیم؟

مقاله خود را به کجا ارسال کنیم؟

اغلب نویسندگان ابتدا مقاله را نوشته سپس تصمیم می گیرند که آنها را کجا باید منتشر کنند. بهتر است تصمیم در ابتدا گرفته شود، یعنی قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید تصمیم بگیرید. بدین طریق، مقاله می تواند به راحتی و سریع تر به مخاطبان انتقال داده شود (برای مثال خواننده ی ژورنال علمی عمومی، یا ژورنال تخصصی در زمینه ی تحقیق شخصی خودتان). بدین گونه شما می توانید در ابتدا مقاله خود را در راستای نیازهای ژورنال ISI و غیره مورد نظر فراهم آورید تا دیگر نیاز به اصلاح مجدد ندارید. البته اگر ژورنال انتخاب اول شما مقاله تان را قبول نکرد شاید مقاله شما برای ارسال در ژورنال بعدی، نیاز به اصلاح داشته باشد.
مهم ترین تصمیم، انتخاب ژورنال خوب است. انتخاب دقیق مجله ISI به شما در بدست آوردن مخاطبین سودمند، بدست آوردن نظرات و انتقادهای مناسب، و جلوگیری از مشکلات دیگر، کمک خواهد کرد. تصمیم گیری در انتخاب جایی که مقاله مورد نظر را ارسال می کنیم، مهم است چرا که تصمیم گیری نادرست انتشار بعضی مقالات را به تعویق می اندازد و باعث تاخیر در دریافت نقطه نظرات داوران و سردبیران ژورنال می شود. به خاطر داشته باشید که مقاله در ژورنال نامناسب به خاک سپرده می شود. اگر شما مقاله خود را با یک تصمیم ضعیف به مجله ی نامناسب ارسال کنید، یکی از سه مورد زیر اتفاق خواهد افتاد.
اول: مقاله شما ممکن است بسیار ساده به شما بازگردانده شود با این توضیح که ( این مقاله برای این ژورنال مناسب نیست). بنابراین، با توجه به اینکه اغلب این گونه اظهار نظرها بعد از خواندن مقاله انجام خواهد شد بعد از هفته ها یا ماه ها و به تاخیر افتادن چاپ مقاله، جمله (این مقاله برای این ژورنال مناسب نیست) شما را خوشحال نخواهد کرد.
دوم: اگر یک ژورنال در ناحیه مرزی مطالعات علمی شما باشد، ممکن است نظرات ضعیف و یا نادرستی را دریافت کنید. زیرا ممکن است داوران و سردبیر ژورنال فقط به طور مبهم در حوزه ی اختصاصی شما آشنایی داشته باشند. شما ممکن است در صورت عدم پذیرش مقاله تان بسیار ناراحت شوید، در صورتی که ممکن است مقاله شما در یک ژورنال درست مورد پذیرش قرار بگیرد. یا شما با اظهار نظر داوران موافق نیستید و بدانید اصلاح مجدد مقاله تان هیچ پیشرفتی در آن نخواهد داشت یا اگر مقاله شما واقعا کاستی داشته باشد، شما نخواهید توانست انتقاداتی سازنده که از جانب سردبیران یک ژورنال خوب انتظار دارید را دریافت کنید.
سوم: حتی اگر مقاله ISI شما پذیرفته و منتشر شود شادی زود گذر خواهد بود اگر بعدا دریابید که کارتان واقعا ناشناخته مانده است. چرا که در انتشاراتی چاپ شده است که تعداد خوانندگان آن و توجه آنها به نوشته ی شما کم می باشد.
در مورد خوانندگان مقاله خود فکر کنید. اگر برای مثال شما یک مطالعه اساسی را در علم فیزیک گزارش می دهید، باید تلاش کنید تا مقاله شما در یک ژورنال معتبر بین المللی منتشر شود. از طرف دیگر فرض کنید مطالعه شما به بیماری های گرمسیری که فقط در آمریکای لاتین وجود دارد، مرتبط است آنگاه چاپ مقاله شما در ژورنال Nature. نیز سودمند نخواهد بود زیرا چاپ مقاله در این ژورنال سبب می گردد تا مقاله ی شما به دست مخابان و خوانندگان اصلی خود نرسیده، از چشم آنها پنهان بماند. شما بهتر است مقاله خود را به زبان اسپانیایی و در یک ژورنال مناسب در آمریکای لاتین به چاپ برسانید.
برای انتخاب ژورنال ها باید توجه داشته باشید که چه ژورنال هایی ISI ی به حوزه کاری شما مناسبتر است و کارهایی همانند کار شما را منتشر می کنند. ژورنال هایی که شما در متن مقاله تان آنها را به عنوان مرجع نام برده اید و اغلب به آنها توجه داشته اید. از همکارانتان درخواست کنید پیشنهاداتی از سایت ناشران معتبر و معروف را به شما بدهند. برای کمک می توانید ببینید که یک ژورنال حتی الامکان باید چه شرایطی داشته باشد. در ژورنال ها یا وب سایت های آنها در مورد هدف و محدوده (Scope) موضوعات قابل چاپ آنها توضیح داده شده است. به بعضی از شماره های اخیر ژورنال نگاه کنید تا ببینید که آیا آن ژورنال مورد نظر، تحقیقاتی همانند تحقیقات شما را منتشر می کند و یا نه؟ اگر در این مورد تردید داشتید، قبل از ارسال مقاله می توانید موضوع مقاله تان را با مختصری توضیحات به سردبیر ژورنال ایمیل زده و با او در رابطه با ارسال مقاله تان و محدوده نشر ژورنال مشورت کنید.

اعتبار (Prestige) ، دسترسی (Access) ، و ضریب تاثیر (Impact Factor)

اگر چندین ژورنال به نظر مناسب برسند، آیا مهم است که کدام را انتخاب کنید. شاید این زیاد مهم نباشد اما این گونه نیست. این موضوع اعتبار نویسنده می باشد. ممکن است که این قضیه موجب پیشرفت کاری شما بشود (پیشنهاد کار، ارتقای علمی، گرنت، تبلیغات و غیره).
بهتر است که یک استاد باتجربه قدیمی در کمیته ی اعضای هیئت علمی یا پانل کمیته گرنت بنشیند تا فاکتورهای کیفی مقالات را معین کند. مقاله ای که ژورنال های نامناسب چاپ می شوند به آسانی با مقاله ای که در ژورنال معتبر به چاپ رسیده است برابری کند.
در حقیقت استاد با تجربه ممکن است برای درخواست بورس تحصیلی دانشجویی، که دارای یک یا دو مقاله منتشر در ژورنال های معتبر می باشد تحت تاثیر قرار بگیرد در مقایسه با 10 مقاله یا بیشتر در ژورنال های سطح پایین.
چگونه در مورد تفاوت ها صحبت کنیم؟ این کار راحتی نیست و البته درجه بندی های زیادی وجود دارد. بنابراین به طور کلی شما می توانید قضاوت معقول با مقداری تحقیق و جستجوی داده ها داشته باشید. مطمئنا شما می دانید که اخیرا مقالات مهم در زمینه ی تحقیقی شما چاپ رسیده اند، پس سعی کنید کارتان را در این خصوص متمرکز کنید تا دریابید این مقالات در کدام ژورنال ها منتشر شده اند. اگر بیشتر مقالات در زمینه کاریتان در ژورنال های A، B و C منتشر شده اند، احتمالا شما باید انتخاب خود را محدود به این ژورنال ها بکنید. اگر پس از بررسی دریابید که ژورنال های D، E و F در زمینه ی تخصصی شما مقالات کمتری منتشر ساخته اند، آنگاه می توانید هر یک از آنها را ازانتخاب اول خود حذف کنید، حتی اگر محدوده کاری شما قرار گرفته باشند.
پس از آن شما می توانید از بین ژورنال های A، B و C یکی را انتخاب کنید. فرض کنید که ژورنال A یک ژورنال جدید و جذاب می باشد که توسط یک ناشر تجاری چاپ می شود و هیچ جامعه یا سازمانی از آنها حمایت نمی کند، ژورنال B یک ژورنال قدیمی شناخته شده ی کوچک می باشد که توسط بیمارستان یا موزه معروفی منتشر می شود و ژورنال C، ژورنال بزرگی است که توسط جامعه علمی معتبری در رشته ی مورد نظر شما منتشر می شود.
بر طبق یک قاعده کلی (اگرچه استثنایی نیز وجود دارد) ژورنال C (ژورنال اجتماعی) احتمالا معتبرترین آنهاست و گردش کار و رواج بسیار زیادی دارد. (که بیشتر از جهت کیفیت فاکتورها و یا اینکه ژورنال اجتماعی حداقل برای اعضای جامعه که عضو آن هستند ارزان تر از بقیه است) با انتشار در چنین ژورنالی مقاله ی شما احتمالا بهترین شانس را برای تاثیر گذاری بر پژوهشگران زمینه ی  تخصصی شما خواهد داشت.
ژورنال B ممکن است به همان میزان معتبر باشد اما ممکن است کمتر رواج داشته باشد که یک امتیاز منفی است. از طرف دیگر ممکن است بیشتر ظرفیت ژورنال به مقاله های داخلی موسسه اختصاص داده شده باشد که این قضیه پذیرش مقاله شما را سخت تر خواهد کرد.
ژورنال A (ژورنال بازرگانی) البته به دلیل رواج بسیار اندک خود معایب متعددی دارد (چرا که به علت سود قابل انتظار ناشر نسبتا قیمت بالایی دارد) بنابراین ممکن است انتشار در بعضی از این ژورنال ها موجب محدود شدن گسترش و پخش مقاله شما شود.
در فرستادن مقاله به ژورنال های جدید احتیاط کنید. مخصوصا آنهایی که توسط هیچ جامعه ی علمی حمایت نمی شود. این ژورنال ها ممکن است رواج بسیاری کمی داشته باشند و یا ممکن است قبل از اینکه مقاله شما در جامعه ی علمی معروف شود ژورنال در لیست سیاه (Black List) قرار گیرد. از انتشار مقاله در ژورنال هایی که صرفا الکترونیکی می باشند نیز پرهیز کنید مگر اینکه بدانید کسانی که کار شما را برای هدفی مانند ترفیع  علمی رسیدگی می کنند، آن ژورنالهای آنلاین را همانند ژورنالهای چاپی هستند ارزیابی می کنند. از طرف دیگر از انتشار در ژورنال های که فقط نسخه چاپی دارند نیز خودداری کنید. چون امروزه دانشمندان انتظار دارند علوم مهم به صورت آنلاین  در دسترس آنها باشد. بدین وسیله مقاله شما بیشتر دیده می شود.
با رشد انتشار آنلاین ژورنال ها، آیتم های دیگری نیز می توانند اهمیت یابند. به عنوان مثال می توان به دسترسی آزاد به مقالات ژورنال ها اشاره کرد. قابلیتی که اجازه می دهد خوانندگان، مقالات مورد علاقه اشان را به صورت آنلاین و رایگان دانلود کرده و استفاده کنند. پس یکی دیگر از ملاحظات این است که به اصطلاح ژورنال قابل دسترسی باشد تا سریعا برای تمام خوانندگان متن کامل مقاله در دسترس باشد. در چنین ژورنال هایی معمولا نویسندگان قبل از چاپ مقاله هزینه ای پرداخت می کنند، این بها معمولا از پول گرنت پرداخت می شود. هنگامی که نویسنده به خصوص کسانی که در کشورهای در حال توسعه هستند نمی توانند از عهده ی پرداخت آن برآیند، ممکن است ژورنال مورد نظر آن قیمت ها را کم کرده یا از دریافت بهای آن چشم پوشی کنند.
ابزار مناسب برای تخمین اعتبار نسبی ژورنال ها در هر زمینه های علمی مشخص را می توانید در پایگاه الکترونیکی Journal Citation Report JCR (مجلات ISI دارای ضریب تاثیر)که معمولا در سایت کتابخانه های علمی و معتبر دانشگاه ها در دسترس است، جستجو کنید. با این پایگاه شما می توانید مشخص کنید که کدام ژورنال ها در موضوعات معین بیشتر ارجاع داده شده اند و به اصطلاح ضریب تاثیر ژورنال را- که تعداد مقالات ارجاع داده شده به تعداد مقالات چاپ شده در بازه زمانی مشخص می باشد، بدین مفهوم است که به مقالات منتشر شده در سال های 2010 و 2011 به طور میانگین، سه بار در سال 2012 ارجاع داده شده است.
ضریب تاثیر یک ژورنال در سال 2012 به روش زیر محاسبه می شود.
M: تعداد دفعاتی که مقالات منتشر شده در سال 2010 و 2011 توسط ژورنال های نمایه شده در سال 2012 مورد استناد (ارجاع) قرار گرفته اند.
N: تعداد مقاله های قابل ارجاع آن نشریه (چاپ شده) در سال های 2010 و 2011
M/N=ضریب تاثیر سال 2012
به این ترتیب میانگین فراوانی استناد به یک مقاله در مجله مورد نظر محاسبه می گردد. به عبارت دیگر و در یک نمای ساده، ضریب تاثیر بیان گر آن است که به طور متوسط، هر مقاله منتشر شده در یک مجله چند بار مورد ارجاع قرار گرفته است. (در یک بازه زمانی دو ساله)
ضریب تاثیر، مباتی قانع کننده ای برای داوری بر سر برتری ژورنال ها می باشد. اگر در زمینه ی مطالعاتی مشخص شده و بازه زمانی مشخص، نسبت مقاله ها ارجاع به چاپ شده (ضریب تاثیر) در ژورنال A، دو بار به نسبت مقاله های ارجاع شده به چاپ شده در ژورنال B باشد، دلایل کمی برای این سوال وجود دارد که چرا محققان ژورنال A را بسیار مهم تر از ژورنال B در نظر می گیرند. در موسسات آموزشی و پژوهشی بسیاری از کشورها، مقاله های اعضای موسسه را با توجه به ضریب تاثیر ژورنال هایی که اعضا مقالاتشان را در آنها چاپ کرده اند، به عنوان معیار قابل توجهی برای ارتقا و ارزیابی آنها بررسی می نمایند.

سایر فاکتورها در انتخاب ژورنال مناسب

در انتخاب یک ژورنال فاکتورهای دیگری نیز در نظر گرفته شود. یکی از این فاکتورهای مهم، سرعت انتشار می باشد. زمان سپری شده بین پذیرش تا انتشار، تناوب چاپ آن ژورنال را مشخص می کند. برای مثال تاخیر در انتشار یک ژورنال ماهیانه همیشه کوتاه تر از یک ژورنال فصلی (دوره سه ماهه) است. به فرض مساوی بودن مدت زمان بررسی مقاله توسط داوران تاثیر اضافی برای یک ژورنال فصلی به دو یا سه ماه خواهد رسید و از آنجایی که تاخیر زمانی انتشار که شامل مدت زمان برای بررسی داوران مقاله در حدود چهار تا هفت ماه می رسد، در نتیجه مدت زمان ارسال تا چاپ مقاله در این ژورنال ها به حدود ده ماه می رساند. پس به خاطر داشته باشید که بسیاری از ژورنال ها که ماهنامه، دو ماه یک بار یا حتی سه ماه یک بار چاپ می شوند حجم کارهای عقب مانده نیز دارند. گاهی اوقات می توانید با همکاران یا اساتید در رابطه با تجربه ی آنها در مورد ژورنال هایی که شما انتخاب کرده اید، مشورت کنید.
با بررسی مقالات چاپ شده ژورنال ها تا حدودی شما می توانید مدت زمان ارسال تا چاپ توسط ژورنال را بسنجید. امروزه تعداد ژورنال هایی که انتشار مقالات را به صورت آنلاین قبل از چاپ انجام می دهند افزایش یافته است. اینکه آیا یک مقاله قبل از چاپ شدن به صورت آنلاین منتشر می شود یا خیر؟ می تواند با ارزش باشد.
حتی در این عصر الکترونیکی کیفیت چاپ می تواند مهم باشد برای مثال اگر شما به دنبال چاپ یک مقاله ای هستید که عکس اصلی ترین شواهد آن است، باید به دنبال ژورنال های با کیفیت چاپ باشید. در رشته زیست شناسی ژورنال هایی که توسط انتشارات ذیل چاپ می شوند بر کیفیت بالای آنها به طور ویژه توسط ناشر تاکید شده است.
American Society for Microbiology
The Rockefeller University Press
اگر کیفیت چاپ مقاله برایتان مهم می باشد، شما می توانید در شاخه و زمینه مورد مطالعاتی خودتان ژورنال های با کیفیت چاپی خوب را جستجو کنید.
در نهایت هم پذیرش مقاله مهم می باشد. به طور واضح همه ی مقاله ها به مقدار کافی مهم نیستند و به مقدار کافی کیفیت بالایی ندارند تا بتوانند در ژورنال Science یا Nature چاپ شوند. چرا که بیشتر مقالات چاپ شده در این ژورنال ها بین رشته ای و زیر مجموعه آنها می باشد. حتی در زمینه تخصصی، بعضی مقالات به اندازه کافی هستند که برای انتشار درصدر لیست ژورنال قرار بگیرند. در اولویت ارسال مقاله مهم ترین هدف، انتخاب ژورنال معتبر و با کیفیتی است که مقاله ی شما توانایی و شانس پذیرش و انتشار در آن را داشته باشد. شاید برای پیدا کردن این ژورنال، بهتر است نگاهی دوباره به ژورنال هایی که انتخاب کرده اید بیندازید و همکاران و اساتیدتان مشورت کنید. شما باید ژورنالی را انتخاب کنید که اولا با موضوع مقاله شما مرتبط باشد و ثانیا دارای کیفیت بالا و مخاطبان مناسب باشد و البته دیگر فاکتورهایی که می تواند شما را در چاپ مقاله تان در اسرع وقت (بدون تاخیر) کمک کند و همچنین به وسیله ی افرادی که دوست دارید  خوانده شود مورد توجه قرار دهید.

استفاده از دستورالعمل برای نویسندگان (Instructions for authors)

در توجه به اینکه مقاله تان را کجا می خواهید ارسال کنید، شما باید به دستورالعمل برای نویسندگان که توسط آن ژورنال ارائه می شود توجه کنید. این کار را بهتر است حتی قبل از نوشتن مقاله انجام دهید. این دستورالعمل هم در سایت ژورنال و هم در مقاله هایی که اخیرا توسط ژورنال چاپ شده اند، قابل مشاهده است. همچنین دستورالعمل بیش از 3500 ژورنال پزشکی را می توانید به دستورالعمل برای نویسندگان در Health Science به وب سایت (mulford.meduohio.edu/instr) مراجعه کنید.
قبل از اینکه شروع به نوشتن مقاله کنید تمام دستورالعمل برای نویسنده ژورنال مورد نظر را مطالعه نمایید. در بین سوالات پیش آمده در این دستورالعمل ها ممکن است سوالات زیر راببینید:
آیا ممکن است یک ژورنال شامل بیش از یک گروه مقاله تحقیقی باشد؟ اگر چنین است چه گروه هایی برای مقاله شما مناسب تر است؟
حداکثر تعداد صفحات و کلمات مقاله چقدر است؟ چکیده مقاله چه مقدار باید باشد؟
آیا ژورنال قالبی برای مقالات دارد؟ اگر چنین است چگونه می توان به آن دست پیدا کرد؟
مقاله شامل چه بخش هایی باید داشته باشد؟ برای هر بخش چه راهنمایی هایی شده است؟
در یک مقاله چه مقدار شکل و جدول می توان استفاده کرد؟ چه فرمتی برای شکل ها و جدول ها باید رعایت کرد؟
مراجع باید چه فرمتی داشته باشند؟ آیا محدودیتی برای تعداد مرجع ها وجود دارد؟
در چه فرمت الکترونیکی باید مقالات آماده شوند؟ آیا شکل ها و جدول ها باید درون متن قرار بگیرند یا اینکه در آخر بیایند؟ یا اینکه به صورت یک فابل جداگانه ارسال شوند؟ آیا از سیستم آنلاین جهت ارسال مقاله استفاده می شود؟
برای به خاطر نگه داشتن مطالب ذکر شده، زیر آنها خط بکشید، یا روش های دیگری برای یادداشت آنها در نظر بگیرید. سپس از دستورالعمل نویسندگان برای آماده کردن مقاله خود استفاده کنید. برای حفظ زمان، از ابتدای کار از دستورالعمل ها پیروی کنید. اگر مقاله با توجه به دستورالعمل های ژورنال تکمیل نگردد، سردبیر ژورنال مقاله شما را قبل از  ارسال به داوران به شما برمی گرداند که همین مورد نیز باعث از دست دادن زمان خواهد شد.
همچنین با دقت به بررسی برخی از مقالاتی که اخیرا توسط ژورنال مورد نظر شما چاپ شده اند، بپردازید. به جنبه ها و روش های ویراستاری مقالات مانند سبک نقل قول های و ارجاع، نحوه سرفصل و زیر مجموعه ها، طراحی و فرمت جدول ها و شکل ها و عناوین آنها دقت ویژه ای داشته باشید.
قبل از ارسال مقاله تان، دستورالعمل نویسنده را دوباره مرورکنید و اطمینان حاصل کنید که از آنها پیروی کرده اید. با پیروی کردن از دستورالعمل ها از زمانی که چک نویس های مقاله خود را شروع به نوشتن می کنید، فرایند انتشار مقاله خود را راحت و آسان کنید.

انجام تحلیل پروژه های آماری با نرم افزارهای مختلف کمی . کیفی انجاک می گیرد. برای توضیحات بیشتر کلیک کنید.

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.
تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.
نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos
نرم افزار کیفی: Maxquda
تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower
روش های تماس:
:  09143444846 ، ایتا، واتساپ – تلگرام، پیام کوتاه
کانال تلگرام سایت: برای عضویت در کانال تلگرام سایت اینجا کلیک کنید(البته قبلش فیلتر شکن روشن شود!!) مطالب جالب علمی و آموزشی در این کانال درج می گردد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *