فواید اعجاب انگیز کتابخوانی

کتابخوانی از مهمترین و سودمندترین کارهایی است که می‌توان انجام داد؛ چرا که علاوه بر افزایش اطلاعات و دانش، باعث بهبود کارایی مغز و پیشگیری از بیماری‌های مختلف می‌شود.فواید کتابخوانی

6 مورد شگفت انگیز از فواید کتابخوانی

امروزه اکثر ما جایگزینی نامناسب برای کتابخوانی پیدا کرده و دائماً در حال مطالعه پست‌ها و مطالب غیر مفید در شبکه‌های اجتماعی هستیم. بدون شک با مطالعه این 6 مورد فوق العاده از فواید کتابخوانی، بهای بیشتری به این کار با ارزش خواهید داد و هر روز با اشتیاق تمام سراغ مطالعه کتاب می‌روید!

1- کاهش استرس‌های روزمره از مهمترین فواید کتابخوانی

جدا از مطالب و محتوای یک کتاب، ورق زدن و حس فیزیکی کتاب، آرامش خاصی به انسان می‌دهد؛ اما اگر بخواهیم علمی‌تر به قضیه نگاه کنیم، به تحقیقی که در سال 2009 توسط دانشگاه Sussex انجام شده برخورد خواهیم کرد.

طبق این تحقیق مشخص شد که کتابخوانی و مطالعه، به عنوان موثرترین روش برای مقابله با اضطراب و استرس‌های روزمره است؛ آرامشی که کتابخوانی به انسان می‌دهد، حتی از فعالیت‌هایی مثل گوش دادن به موسیقی، قدم زدن در هوای خوب یا نوشیدن یک فنجان قهوه دلچسب بیشتر است!

2- تقویت قدرت مغز و پیشگیری از آلزایمر

یکی از مهمترین فواید کتابخوانی مطابق با تحقیقی از مجله معتبر آنلاین نورولوژی این است که، کتابخوانی باعث افزایش توانایی مغز و حفط آن در سنین کهن سالی می‌شود.

این تحقیق به خوبی مشخص کرد مغز افرادی که در طول عمرشان به کتابخوانی و مطالعه می‌پرداخته اند، در سنین پیری قدرت خود را حفظ کرده و 32 درصد کمتر دچار بیماری‌هایی نظیر آلزایمر شده است.

3- داشتن خواب راحت و باکیفیت

یکی دیگر از مزایای شگفت انگیز فواید کتابخوانی، افزایش کیفیت خواب و جلوگیری از بی‌خوابی است. مطالعه یک کتاب مفید قبل از خواب می‌تواند بیخوابی را درمان کرده و خوابی راحت را به شما هدیه دهد.

مطالعه کتاب باعث افزایش آرامش مغز شده و ظرف 30 دقیقه باعث به خواب رفتن شما خواهد شد.

4- افزایش علم و دانش از اصلی ترین فواید کتابخوانی

شاید یکی دیگر از مهمترین و سودمندترین اثر خواندن کتاب، افزایش علم و دانش و آگاهی است.

دانشی که کتاب به انسان هدیه می‌دهد، باعث افزایش علم و دانایی فرد شده و این علم به افزایش آگاهی فرد نسبت به جهان و زندگی وی کمک زیادی خواهد کرد.

شاید در جهان ما، تنها چیزی که از بین نمی‌رود و همواره کاربردی دارد، دانشی است که از طریق مطالعه کتاب کسب می‌کنیم.

5- بهبود مهارت‌های ارتباطی از دیگر فواید کتابخوانی

دایره لغات از جمله فاکتور‌های مهم تاثیرگذار در ارتباطات روزمره افراد است. مطالعه کتاب سبب گسترش دایره لغات شده و به صورت مستقیم مهارت‌های ارتباطی شما را بهبود می‌بخشد.

هرچقدر که کتاب بخوانید، به همان میزان دایره لغات شما افزایش خواهد یافت و این موضوع به افزایش بلاغت گفتار و بهبود فن بیان شما کمک خواهد کرد.

با افزایش توانایی فن بیان، به خودی خود عزت نفس و اعتماد به نفس‌تان در محاورات و ارتباطات افزایش خواهد یافت و دیگران از شما، به عنوان شخصیتی کاریزماتیک و خاص یاد خواهند کرد. این تنها بخشی از فواید کتابخوانی است!

6- افزایش قدرت و سرعت تحلیل داده‌ها

با مطالعه مطالب گوناگون کتاب، قدرت تحلیلی خود را افزایش داده و با تکرار کتابخوانی، سرعت تحلیلی مغز خود را افزایش می‌دهید.

وقتی که یک کتاب جذاب را مطالعه می‌کنید، مطالب گوناگونی از گوشه و کنار آن تحلیل خواهید کرد که به نوعی تمرین برای مغزتان محسوب می‌شود.

در صورتی که به وسیله روش‌های مختلف مثل کتابخوانی قدرت و سرعت تحلیل داده‌ها را در مغز خود افزایش دهید، توانایی تحلیل و بررسی موضوعات روزمره در محیط کار، مدرسه، دانشگاه و محاورات خود را ارتقا خواهید داد.

اکنون بعد از خواندن گوشه ای از فواید کتابخوانی وقت آن رسیده تا برای رسیدن به خودباوری و رشد فکری اقدام به مطالعه کنیم. بدین منظور تصمیم ما گلچینی از کتاب های مفید را گردآوری کرده ایم تا برای رسیدن به این تصمیم مهم در کنار شما علاقه مندان به مطالعه قرار بگیریم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *