عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی : بررسی و راهکارهای بهبود
عملکرد تحصیلی، به عنوان یکی از مؤلفههای اساسی تحصیلات و پیشرفت دانشآموزان، مورد توجه ویژه قرار گرفته است. درک عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی و ارائه راهکارهای مناسب برای بهبود آن، میتواند بهبودی چشمگیری در سطح تحصیلات و پیشرفت دانشآموزان به همراه داشته باشد. در این مقاله، به بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن میپردازیم.
عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی:
الف. عوامل شخصی:
انگیزش: انگیزه و علاقه دانشآموزان به یادگیری و پیشرفت تحصیلی.
استعداد و توانایی های فردی: قدرت های شناختی، هوش، خلاقیت و مهارت های تحصیلی.
ب. عوامل محیطی:
محیط خانوادگی: نقش والدین در تحصیلات و حمایت از دانشآموزان.
محیط مدرسه: کیفیت تدریس، امکانات و منابع آموزشی، فضای فرهنگی و رفاهی مدرسه.
ج. عوامل اجتماعی:
همتایان: تأثیر همتایان و ارتباطات اجتماعی بر عملکرد تحصیلی.
فرهنگ تحصیلی: ارزشها و باورهای مربوط به تحصیل و اهمیت آن در جامعه.
راهکارهای بهبود عملکرد تحصیلی:
الف. تقویت انگیزش و علاقه:
ارائه اهداف جذاب و قابل دسترس برای دانشآموزان.
استفاده از روشهای آموزشی متنوع و جذاب.
ب. سازماندهی و مدیریت زمان:
آموزش مهارتهای مدیریت زمان و برنامهریزی مناسب.
ارائه روشهای موثر برای مطالعه و تمرین.
ج. ارتقاء محیط تحصیلی:
بهبود کیفیت تدریس توسط اساتید و معلمان.
تأمین امکانات و منابع آموزشی کافی در مدارس.
د. همکاری با خانواده:
ارتقاء ارتباط و همکاریبین مدرسه و خانواده در راستای تحصیلات دانشآموزان.
اطلاعرسانی به والدین درباره فرصتها و چالشهای تحصیلی فرزندانشان.
ه. ارتقاء فرهنگ تحصیلی:
آموزش ارزشها و باورهای مثبت درباره تحصیل و اهمیت آن.
ایجاد فضایی محافظهکارانه و حمایتکننده در جامعه برای تحصیلات.
نتیجهگیری:
عملکرد تحصیلی، تحت تأثیر مجموعهای از عوامل شخصی، محیطی و اجتماعی قرار دارد. بررسی و درک این عوامل و ارائه راهکارهای مناسب میتواند بهبودی چشمگیر در عملکرد تحصیلی دانشآموزان به همراه داشته باشد. با توجه به اینکه تحصیلات نقش حیاتی در پیشرفت فرد و جامعه دارد، توجه به بهبود عملکرد تحصیلی و ایجاد محیطهای حمایتی و پرورشی مناسب برای دانشآموزان بسیار حائز اهمیت است.
– پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر( ۳۳سوال – ۵ صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – ) –
q13-1-2- پرسشنامه انگیزش تحصیلی AMS والراند( 1992) ( 28 عبارتی – 16 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری –2مقاله رایگان )
Q13-2-پرسشنامه مشغولیت تحصیلی تینیو AES ) 2009) – ( ۱۰۲سوال – ۸ صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-۳مقاله رایگان )
Q13-3-پرسشنامه مشغولیت تحصیلی SEI سالملا آرو و آپادایا ( ۲۰۱۲ ) – ( ۹ عبارت- ۵صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-۴مقاله رایگان )
Q13-4-پرسشنامه سرزندگی تحصیلی (حسین چاری و دهقانی زاده )-( ۹ عبارت- ۴صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-۱مقاله رایگان )
q13-4-2- پرسشنامه استاندارد رضایت از تحصیل احمدی(1388) – ( 30 عبارت- 10صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-1مقاله رایگان )
q13-4-3-مقیاس رضایت تحصیلی دانشجویان (ترک زاده و محترم، 1393)- (59 عبارت- 8صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-1مقاله رایگان )
Q-13-5- پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور ( EPT ) – ( 48 عبارت- 10صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-2مقاله رایگان )
Q13-6- پرسشنامه درگیری تحصیلی- 22 آیتمی ( ریو و تسنگ، 2011) – ( 22عبارت- 5صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-5 مقاله رایگان )
q13-7- پرسشنامه درگیری والدین در امور تحصیلی – ( 15عبارت- 5صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-2 مقاله رایگان )
q13-8- پرسشنامه هدف گرایی تحصیلی بوفارد و همکاران (1998)– ( 20عبارت- 6صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-4 مقاله رایگان )
q13-9- پرسشنامه اخلاق تحصیلی (تک مولفه ای)- ( 8عبارت- 10صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-4 مقاله رایگان )
اگر می خواهید در خصوص نرم افزار Nvivo آموزش ببینید. اینجا کلیک کنید مجموع آموزش 8 ساعت و 24 دقیقه
نحوه بررسی و رتبه بندی افراد بر اساس علاقه ی آن ها به چند چیز (مثلا رشته های ورزشی) ؟
نوشته
جو سازمانی: تأثیر و اهمیت ساختار سازمانی بر عملکرد و رضایت کارکنان
نوشته
نشریات و مجلات معتبر بین المللی (ISI) در حوزه جانور شناسی
نوشته
آموزش نوشتن رزومه حرفه ای فیلمبردار
نوشته
نشریات و مجلات معتبر بین المللی (ISI) در حوزه علم مواد، پوشش ها و فیلم ها