تحلیل داده های آماری

عجیب ترین شاخص های اقتصادی در دنیا

عجیب ترین شاخص های اقتصادی در دنیا

شاخص رژلب
با رکود اقتصادی سال ۲۰۰۱ شرکت محصولات آرایشی استی‌لودر فهمید که با وجود رکود اقتصادی، فروش رژلب بیشتر شده، همین اتفاق در زمان بحران بزرگ اقتصادی آمریکا در دهه ۱۹۳۰ هم افتاده بود. خرید لوازم آرایشی و رشد اقتصادی با هم رابطه عکس دارن، چون رژلب کالای لوکس ارزون محسوب میشه!

شاخص شورت مردانه
هم‌زمان با رکود اقتصادی جهانی در سال ۲۰۰۸، شورت مردانه به عنوان ابزار برای پیش‌بینی وضعیت اقتصادی مورد توجه قرار گرفت. مردان در این دوره کمتر شورت می‌خریدند، علتش هم این بود که لباس زیر دیده نمیشد و اولویتش رو در این زمان برای خیلی‌ها از دست داد.

شاخص جعبه‌های مقوایی
کاهش شدید استفاده از جعبه‌های مقوایی یعنی رکود بزرگی در پیش‌ داریم و برعکس. علتش هم اینه که خیلی از کالاها در جهان در جعبه‌های مقوایی حمل میشن در نتیجه وقتی فروش جعبه مقوایی زیاد بشه، یعنی شرکت‌ها تعداد بیشتری کالا را برای فروش ارسال می‌کنند و در نتیجه افراد بیشتری را استخدام می‌کنند که خود نشان‌دهنده وضعیت خوب اقتصاد است.

شاخص اجساد بدون هویت
در شرایط بد اقتصادی بخاطر هزینه‌های بالای کفن و دفن، خیلی از اعضای خانواده متوفی اعلام نمی‌کنن که جسد مال ماست، بنابراین دولت مجبوره هزینه‌ها را پرداخت کنه. در سال ۲۰۰۹ در اوج بحران مالی، تعداد اجساد بی‌هویت در سردخونه بسیار زیاد شد‌. هزینه‌ای که شهرداری برای تدفین، در یک دوره دو ماهه پرداخت در مقایسه با یک سال قبل تقریباً دو برابر شده بود.

شاخص استفاده از آسپرین و تیلنول
با پیش‌روی اقتصاد به سمت روزهای سخت فروش آسپرین و داروهای سردرد افزایش پیدا می‌کنه، چون آدمای بیشتری دچار استرس میشن. در سال ۲۰۰۸ در اوج عدم اطمینان اقتصادی، فروش ادویل رکورد زد.

شاخص جراحی پلاستیکی
با وخیم شدن اوضاع اقتصادی مردم کمتر سراغ‌ عمل زیبایی میرن چون هم تمایل به پس‌انداز بیشتر میشه و هم کارمندا سعی می‌کنن این برداشت برای کارفرما به وجود نیاد که وضعیت معیشتیشون عالیه.

شاخص کفش پاشنه بلند
در شرایط بد اقتصادی، پاشنه‌ها بلندتر میشه. مردم در این حالت برای فرار از وضعیت بد سراغ کالاهای فانتزی میرن. مثلا در دهه ۱۹۲۰ و در زمان رکود، بلندی پاشنه‌های کفش‌ها بیشتر شد. در بحران ۲۰۰۸ هم پاشنه‌ها بلند شد و بلافاصله با بهتر شدن وضعیت اقتصادی در ۲۰۱۱ پاشنه‌ها کوتاه‌ شدن

شاخص زباله
هرچقدر اوضاع اقتصادی بدتر بشه، میزان زباله تولیدی هم بدتر میشه. علتش اینه که زباله در اثر مصرف به وجود میاد، با بدتر شدن شرایط اقتصادی مصرف هم کمتر میشه و به همون میزان هم زباله کمتری به وجود میاد

شاخص پوشک بچه
مصرف پوشک بچه یکی از اولین مواردی هست که در دوران رکود کم میشه و در مقابل فروش کرم‌های سوختگی و پودر بچه افزایش پیدا میکنه چون والدین تعداد دفعات عوض کردن پوشک بچه در طول روز را کمتر می‌کنن.

✍نویسندە: پوریا بختیاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *