صفر تا صد مقاله نویسی
در این بخش از ساعد نیوز ساده ترین شیوه های مقاله نویسی را آموزش خواهیم داد. شما یقینا برای نگارش مقاله نیاز به روش های ساده و اصولی خواهید داشت که در این بخش آنها را معرفی خواهیم کرد . همراه ما باشید.
نوشتن مقاله علمی یکی از مهمترین فعالیت ها در زندگی علمی پژوهشگران است. از آنجایی که شروع هر کاری سخت است، خواندن راهنما و آموزشی که حرفه ای های کار آماده می کنند، راهگشا خواهد بود. در این مطلب قصد داشتیم یکی از کاملترین مطالب را در آموزش مقاله نویسی برای شما آماده کنیم. نحوه نوشتن مقاله در این مطلب بر اساس ساده ترین متدهای مقاله نویسی آموزش داده خواهد شد.
-1- مقاله نویسی یک علم است. برای نوشتن یک مقاله خوب می بایست دانش کافی درزمینهٔ موردنظر را کسب کرد. این امر می تواند ماه ها و شاید سال ها طول بکشد.
۲- مقاله نویسی یک مهارت است. مهارت مقاله نویسی با نوشتن و کسب تجربه رشد و تعالی پیدا می کند.
نوشتن مقاله، علم باشد یا مهارت فرقی ندارد مهم شروع مقاله نویسی و برداشتن گام اول است. برای نوشتن مقاله همین امروز اقدام کنید.
برای نگارش یک مقاله به چه چیزهایی نیاز داریم؟
قبل از هر چیز میخواهیم لوازم رایج و متداولی که شما برای شروع نوشتن مقاله احتیاج دارید را معرفی کنیم شما برای شروع نوشتن یک مقاله احتیاج به ابزار های الیه زیر دارید:
- میز و صندلی
- کامپیوتر یا لپ تاپ
- کتاب ها
- دیکشنری (dictionary
- برنامه های کامپیوتری
- موارد فرعی دیگر (تلفن همراه ، دفترچه یادداشت ، قلم یا مداد، عینک و یک لیوان نوشیدنی مورد علاقه)
شاید کلیه این موارد در نگاه اول بسیار ساده و پیش پا افتاده به نظر برسند اما هر یک از این ابزارها در انسجام ذهنی شما برای شروع نوشتن تاثیر دارد. مثلا یک مثال میزنیم تصور کنید وسط مقاله نویسی متوجه شوید که نرم افزارهای مورد نیازتان را ندارید شما باید دست از کار بکشید و دنبال فایل های نصبی نرم افزار ها باشید به همین جهت توصیه میکنیم برای راحتی کارتان و برای انسجام ذهنی بیشتر ابزارهای فوق را پیش از شروع نگارش گرد آوری کنید.
10 گام پیش از شروع مقاله نویسی
بعد از اینکه ابزارها را گردآوری کردید بهتر است به سراغ مراحل بعدی بروید و سعی کنید ذهن خود را آماده شروع کنید. ما 6 گام ضروری پیش از شروع مقاله معرفی میکنیم که به ترتیب زیر باید رعایت شوند:
1- فکر کنید چرا می خواهید مقاله را منتشر کنید (آیا قابل انتشار است)؟
باید در آغاز تحقیق ، هنگامی که درباره ی فرضیات خودتان تحقیق می کنید، فکر کنید که چرا می خواهید کارتان را منتشر کنید. سپس باید بررسی کنید که آیا فرضیات و طرح یا آزمایش قابل انتشار هستند یا خیر.
از خودتان بپرسید:
- آیا کار تازه و جذابی انجام داده ام؟
- آیا کارم به موضوع داغ فعلی ربط مستقیمی دارد؟
- آیا راه حل هایی برای برخی مسائل دشوار ارائه داده ام؟
پاسخ سوال های فوق بهتر است مثبت باشد که کار عملی شما واقعا مثمر ثمر قرار گیرد.
2- درباره ی نوع مقاله تصمیم بگیرید
از لحاظ نوع مقاله دست کم سه گزینه پیش رو دارید:
- مقالات کامل یا ابتکاری، مهم ترین مقالات پژوهشی هستند.
- لترها یا مقالات کوتاه معمولاً برای انتقال فوری و اولیه ی پیشرفت های مهم و ابتکاری منتشر می شوند.
- مقاله های مروری پیشرفت های اخیر درباره ی موضوع داغ مشخصی را به صورت چکیده بیان می کنند و بر نکات مهمی تأکید می کنند که قبلاً گزارش شده اند و اطلاعات جدیدی عرضه نمی کنند. معمولاً به دعوت سردبیر نشریه ارائه می شوند.
3- نشریه ی هدف تان را انتخاب کنید.
چگونگی انتخاب نشریه ی مناسب برای کارتان سؤال رایجی است. با پخش و پلا کردن مقاله بین نشریه های فراوان به صورت همزمان وارد قمار نشوید. مقاله را فقط یک بار عرضه کنید و منتظر پاسخ داوران باشید.
رایج ترین راه انتخاب نشریه ی مناسب این است که نگاهی به مقاله هایی بیندازید که برای تهیه ی مقاله خود به سراغ آنها رفته اید. احتمالاً اغلب آنها در یک یا دو نشریه متمرکز هستند. آخرین شماره های هر نشریه ی درخور را بخوانید (حتی در حال چاپ) و از موضوعات داغ و انواع مقالات پذیرفته شده سر دربیاورید.
4- به شرایط نشریه در راهنمای نویسندگان توجه کنید.
بعد از انتخاب نشریه برای ارسال مقاله تان، به وب سایت مجله بروید و راهنمای نویسندگان را دانلود کنید و بارها و بارها دستورالعمل ها را بخوانید!
راهنمای نویسندگان معمولاً حاوی دستورالعمل های ویرایشی دقیق، آئین نامه های ارسال مقاله، دستمزدهای انتشار دسترسی باز و کپی رایت و دستورالعمل های اخلاقی است. نحوه نوشتن مقاله در آن ها به خوبی توضیح داده شده است و به نوعی آموزش مقاله نویسی رایگان است. باید راهنمای نویسندگان را در مقاله خودتان، حتی در اولین پیش نویس، به کار ببندید و از آرایش مناسب متن، نقل منابع و مأخذ، فهرست علائم و اختصارات، ارقام و جداول و غیره، استفاده کنید.
5- به ساختار مقاله توجه کنید.
هر نشریه ای ممکن است قالب خاصی برای نگارش مقاله داشته باشد، پس خیلی مهم است که به راهنمای نویسندگان رجوع کنید. با وجود این، به طور کلی، اغلب آنها از ساختار مشابهی تبعیت می کنند:
- بخشی که امکان فهرست سازی و جست وجوی موضوعات، مقاله را آموزنده، جذاب و کارآمد می سازد. این بخش از عنوان، نویسندگان (و دانشگاه ها یا سازمان وابسته)، چکیده و کلمات کلیدی تشکیل می شود.
- بخشی که حاوی متن اصلی است، که معمولاً به این قسمت ها تقسیم می شود: مقدمه، روش ها، نتایج، بحث و نتیجه گیری.
- بخشی که شامل سپاسگزاری، منابع و مأخذ و مطالب تکمیلی یا ضمائم است.
6- اصول اخلاقی نشر را برای اجتناب از تخلفات بفهمید.
یکی از بدترین مسائل در علم سرقت ادبی است. سرقت ادبی می تواند به عواقب وخیمی، از نظر حرفه ای و حقوقی، منجر شود. تخلفات عبارتند از جعل و تعریف داده ها، استفاده ی نامناسب از اشخاص مورد آزمایش و حیوانات در تحقیق و استفاده از ایده ها یا عبارت پردازی نویسنده ی دیگر بدون انتساب مناسب. همچنین ممکن است بدون قصد تخلف از اصول اخلاقی مرتکب این تخلفات شوید. منابع آموزشی عبارتند از بسته ی منابع اصول اخلاقی نشر (PERK) منتشر شده توسط کمیته ی اصول اخلاقی نشر (COPE) و اصول اخلاقی در وبسایت نشر و پژوهش الزویر.
وقتی مقاله خود را آماده می کنید، چند اصل اساسی است که همیشه باید به خاطر داشته باشید:
- کارتان را گرامی بدارید (اگر خودتان اهمیت ندهید، نشریه چرا باید اهمیت بدهد؟)
- موفقیت هیچ دستور پخت سری ندارد (فقط چند قاعده ی ساده، جانفشانی و سخت کوشی).
- داوران مقاله همگی دانشمندان پرمشغله ای هستند، درست مثل شما. برای صرفه جویی در وقت شان، کارها را ساده کنید.
7- یک پژوهش را خودتان تکرار و نتیجه گیری کنید
علم کالای یک بار مصرف نیست و مقالات علمی قابلیت تکرار دارند. برای شروع می توانید یک مقاله علمی را بر اساس علاقه انتخاب کنید. پس از خواندن مقاله، پژوهش را عیناً تکرار کنید. پرسشنامه ها را اجرا کنید و نتایج را با قلم خودتان بنویسید. با توجه به ساختار مقاله دوباره پژوهش را انجام دهید. انجام دوباره تحقیق به نوشتن کمک خواهد کرد.
8- بنویسید حتی اگر یک مقاله بد باشد
هرچقدر که علاقه مند به مقاله نویسی باشید نمی توانید مقاله بنویسید مگر اینکه شروع به نوشتن کنید. نوشتن یک مقاله بد، بسیار بهتر از ننوشتن است. باید نوشت و مهارت کسب کرد. از همین امروز شروع کنید.
9- از همایش ها شروع کنید
آر ارسال مقاله برای همایش ها شروع کنید. می توانید در همایش ها شرکت کنید و یا اینکه خودتان برای همایش مقاله بنویسید. حتی یک مقاله ضعیف نیز می تواند شروع خوبی باشد. نویسندگان مقالات برجسته در همایش ها تجربه نوشتن مقاله ضعیف را نیز داشته اند. همایش ها می توانند بهترین آموزش ها را در مقاله نویسی در اختیارتان قرار دهند.
10- موضوع تکراری برای مقاله
هر مقاله علمی، پاسخ به سؤالی است که در ذهن پژوهشگر ایجادشده است. برای نوشتن اقدام کنید و نگران تکراری بودن موضوع مقاله نباشید. یک سؤال می تواند در اذهان مختلف ایجاد شود ولی قطعاً جواب ها با توجه به ابزارهای استفاده شده متفاوت خواهند بود. حتی یک نتیجه گیری واحد نیز منجر به نوشتن مقاله کاملاً مشابه نمی شود.
ساختار مقاله را بشناسید
بعد از اینکه ابزارهای فوق را آماده کردید و در مورد 6 مرحله که ذکر شد تصمیم گرفتید حالا به سراغ شناخت چهارچوب مقاله بروید و سعی کنید اساس مقاله را بشناسید شناخت ترتیب قرار گیری بخش های مقاله و اینکه هر بخش شامل چند کلمه باشد بسیار مهم و حائز اهیمت میباشد:
ساختار مقاله به ترتیب زیر است:
عنوان مقاله
هر مقاله ای نیازمند عنوانی است که معرف آن برای مخاطب باشد. اهمیت عنوان بسیار زیاد است. علاوه بر موضوع جست وجوی مقالات در اینترنت از سوی کاربران و نیاز به انتخاب کلماتی کلیدی برای نقش بستن در مشاهدات و نتایج جست وجوی کاربران، این عناوین باید طوری باشند که به خوبی محتوای بدنه کار را معرفی کنند. اگر عنوان چیزی باشد که در بدنه مقاله از آن حرفی نزده شده باشد، مقاله به شدت بی اعتبار خواهد شد، خواننده را دل زده خواهد کرد و از ارزش آن کاسته می شود. پس یکی از اصول نوشتن مقاله را باید انتخاب عنوانی مناسب در نظر بگیرید.
ساختار عنوان مقاله: هدف اصلی+جمعیت تحقیق+محل تحقیق
هدف تحقیق مشخص است و کلمات کلیدی و علمی در آن بکار رفته و سوالات چهار گانه بالا رار پاسخ می دهد و تعداد کلمات بین 5 تا 20 کلمه است. فراموش نشود که عنوان باید تا حد امکان خلاصه باشد و نیازی به قرار گیری تمام متغیر ها در عنوان نیست.
چکیده
چکیده پس از عنوان بیشتر از سایر بخش های یک مقاله خوانده می شود و در چکیده قسمت های مختلف مقاله شامل مقدمه، اهداف، روش ها و نتایج تحقیق به صورت خلاصه ذکر می شود. متن بسیاری از مقاله ها به طور کامل در دسترس ما نیست و گاهی فرصت برای خواندن تمام مقاله نداریم و از این رو چکیده مقاله اهمیت زیادی دارد. در اکثر مجلات تعداد کلمات چکیده 150 تا 250 کلمه محدود است.
واژگان کلیدی
چند واژه کلیدی که از اهمیت زیادی در مطالعه برخوردارند، در این قسمت ذکر می شود. ضمن این که با ذکر واژه های کلیدی در سایت های علمی می توان به دنبال مقاله نیز گشت. به طور معمول تعداد این حدود 5-6 کلمه در نظر گرفته می شود.
مقدمه
مقدمه یک مقاله پژوهشی ضمن بیان مسئله و تشریح موضوع به آن مسئله پاسخ می دهد که ارزش مطالعه حاضر برای انجام ان چه بوده است. در حقیقت با مطالع مقدمه یک مقاله پژوهشی، خواننده با مسئله تحقیق آشنا شده و ضرورت انجام پژوهش را درک می کند. متن مقدمه باید روان باشد و حتی الامکان به صورت خلاصه و حداکثر در 2 صفحه تایپ شود.
چگونگی و روش انجام پژوهش توضیح داده می شود. همچنین نمونه های مورد برسی، چگونگی نمونه گیری، جامعه هدف، مراحل اجرائی پژوهش و نحوه تجزیه و تحلیل داده ها ذکر میشود. در این مرحله در مورد تغییر بیشتر بحث شده و روش اندازه گیری و میزان دقت و چگونگی کنترل آنها بیان می شود.
یافته های تحقیق
در این قیمت نتایج به دست آمده از پژوهش ذکر می شود. نتایج کلیدی مطالعه باید با کلمات روان و دقیق و بدون بزرگ نمایی عنوان شود. از روش های مختلفی برای ارائه نتایج استفاده می شود. استفاده از اعداد، جداول و نمودارها به طور کامل تشریح شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. در مواردی که از روش ها و آزمون ها آماری برای بررسی نتایج و تحلیل داده ها استفاده شده باشد، باید نوع آن نیز ذکر شود.
بحث و نتیجه گیری
در این قسمت به تفسیر نتایج ارائه شده می پردازیم. همچنین می توان به مقایسه نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر با نتایج سایر مطالعه ها پرداخت و با توجه به مجموعه شواهد نتیجه گیری نمود. درصورت لزوم می توان پیشنهادهایی برای انجام مطالعات بهتر و کامل تر در آینده ارائه داد.
فهرست منابع
در پایان لازم است کلیه منابعی که در تحقیق مورد استفاده قرار گرفته اند، به شیوه ای مطلوب ذکر شوند. شیوه نگارش منابع در نشریات مختلف متفاوت است و بهتر است از راهنمایی این نشریات و شرایط نگارش مقالات کمک بگیریم.
شروع نگارش مقاله
بعد از شناخت اساس و چهارچوب مراحل زیر را باید در نظر بگیرید که همان دسته بندی و تکمیل کردن داده ها میباشد:
مرحله 1: آماده کردن جداول و ارقام در مقاله
چگونه بین ارائه ی داده ها به صورت جدول یا رقم تصمیم می گیرید؟ به طور کلی، جداول نتایج تجربی واقعی را ارائه می دهند، در صورتی که ارقام غالباً برای مقایسه ی نتایج تجربی با کارهای پیشین یا با ارزش های محاسبه شده یا نظری استفاده می شوند (تصویر ۱).
هر کدام را که انتخاب کنید، هیچ تصویری نباید اطلاعات توضیح داده شده در جای دیگر مقاله شما را تکرار کند.
عامل مهم دیگر: علائم و اختصارات رقم و جدول باید بی نیاز از توضیح باشند (تصویر ۲).
ارقام باید بی نیاز از توضیح باشند
هنگام ارائه ی جداول و ارقام، ظاهر به حساب می آید! به این منظور:
- از طرح های شلوغ بپرهیزید (تصویر ۳) و فقط از سه یا چهار مجموعه ی داده برای هر تصویر استفاده کنید؛ از مقیاس های گزیده استفاده کنید.
- درباره ی اندازه ی مناسب برچسبِ محور (نوشته ای که مشخص می کند محور مد نظر در جدول یا تصویر چه چیزی را نشان می دهد) فکر کنید.
- نمادهای واضح و مجموعه ی داده هایی را در تصاویر بگنجانید که به راحتی قابل تشخیص باشند.
- هرگز جداول طولانی حوصله سربر را به کار نبرید (برای مثال، ترکیبات شیمیایی ساختار ذرات چربی یا فهرستِ گونه ها یا فراوانی ها). می توانید آنها را به صورت مطالب مکمل در مقاله خود بگنجانید.
- نمودارهای خود را با داده های زیاده از حد درهم برهم نکنید
- اگر از عکس استفاده می کنید، هر کدام باید نشانگر مقیاس یا نوار مقیاس با کیفیت حرفه ای در یک گوشه داشته باشند.
با استفاده از چاپ سیاه و سفید صرفه جویی کنید
فقط هنگام نیاز، به هنگام ارائه به نشریه ی چاپی، از عکس ها و تصاویر رنگی استفاده کنید. اگر سبک های مختلف خطوط می توانند معنا را به وضوح برسانند، هرگز از رنگ ها یا سایر عوامل سرگرم کننده استفاده نکنید وگرنه هزینه های بسیاری از شما مطالبه خواهد شد. مسلماً این موضوع درباره ی نشریه های آنلاین صدق نمی کند. برای بسیاری از نشریه ها، می توانید دو تصویر ارائه دهید: یکی به صورت رنگی برای نسخه ی آنلاین نشریه و با فرمت پی.دی.اف. و دیگری به صورت سیاه و سفید برای نشریه ی چاپی (تصویر ۴).
برای داده های تان از نمودار مناسب استفاده کنید
مشکل رایج دیگر استفاده ی نامناسب از خطوط و نمودارهای ستونی (بافت نگار) است. خطوطی که داده ها را به هم پیوند می دهند، فقط زمانی قابل استفاده هستند که توالی های زمانی یا داده های مرتبط با نمونه های متوالی عرضه می شوند (برای مثال، در برش عرضی از ساحل به دور از ساحل در تصویر ۵). با وجود این، وقتی هیچ ربطی بین نمونه ها وجود ندارد یا شیبی وجود ندارد، باید از نمودارهای ستونی استفاده کنید (تصویر ۵).
تصاویر تست بینایی نیستند. باید به قدر کافی بزرگ باشند تا بشود آنها را خواند.
گاهی اوفات، فونت ها برای نشریه زیادی کوچک هستند. باید این موضوع را مد نظر داشته باشید، وگرنه ممکن است برای خوانندگان ناخوانا باشند (تصویر ۶).
فرم باید مطابق کارکرد باشد
بالاخره اینکه، باید به استفاده از اعشار، خطوط و غیره توجه نشان دهید (تصویر ۷).
مرحله ۲: نحوه نوشتن روش ها در مقاله
در این بخش به این سؤال پاسخ می دهید که مسأله را چگونه مطالعه کرده اید. اگر مقاله تان روش جدیدی پیشنهاد می دهد، لازم است اطلاعات دقیقی را در مقاله بگنجانید تا خواننده ی مطلع بتواند این آزمایش را مجدداً انجام دهد.
با وجود این، جزئیات روش های تثبیت شده را تکرار نکنید؛ از منابع و مأخذ و مطالب پشتیبان استفاده کنید تا به اسلوب های قبلاً منتشرشده اشاره کنید. چکیده های جامع یا منابع و مأخذ کلیدی کافی هستند.
طول مقاله
در این مورد هم نگاهی به راهنمای نویسندگان هر نشریه در مورد نحوه نوشتن مقاله و تعداد کلمات آن بیندازید. با این حال طول ایده آل برای مقاله ۲۵ تا ۴۰ صفحه ی یک خط در میان است که فقط داده های اساسی در آن گنجانده شده اند. چند دستورالعمل عمومی عبارتند از:
تعداد کلمات و میزان اجزای مقاله
- عنوان: کوتاه و آموزنده
- چکیده: ۱ بند (کمتر از ۲۵۰ کلمه)
- مقدمه: ۲-۵/۱ صفحه
- نتایج: ۸-۶ صفحه
- بحث: ۶-۴ صفحه
- نتیجه گیری: ۱ بند
- تصاویر: ۸-۶ (یک تصویر در هر صفحه)
- جداول: ۳-۱ (در هر صفحه یک جدول)
- منابع و مأخذ: ۵۰-۲۰ (۴-۲ صفحه)
داوران به خرده گیری از شرح روش های ناکامل یا نادرست می پردازند و ممکن است توصیه کنند که مطلب شما رد شود، چون این بخش در فرآیند تکرار تحقیق شما حیاتی است. به این ترتیب، تمام مواد شیمیایی باید مشخص شوند. از ترکیبات اختصاصی غیرقابل شناسایی استفاده نکنید.
بدین منظور، مهم است که از سیستم های استاندارد برای ارقام و فهرست علائم و اختصارات استفاده کنید. برای مثال:
- برای عناصر شیمیایی، از پیمان نامه های اتحادیه ی بین المللی شیمی محض و کاربردی و توصیه های رسمی کمسیون ترکیبی IUPAC-IUB برای فهرست علائم و اختصارات بیوشیمیایی استفاده کنید.
- برای گونه ها، از نامگذاری آرایه شناسی مورد پذیرش (فهرست جهانی گونه های دریایی، فهرست اروپایی گونه های دریایی) استفاده کرده و همیشه آن ها را به صورت کج (ایتالیک) بنویسید.
- برای واحدهای اندازه گیری، از سیستم بین المللی واحدها (SI) استفاده کنید.
آزمایش های کنترل شده و آمار مورد استفاده را به درستی ارائه دهید، باز هم برای اینکه آزمایش تحقیق شما قابل تکرار باشد.
فهرست روش ها را به همان ترتیبی ارائه دهید که در بخش نتایج عرضه خواهند شد، به ترتیب منطقی که خودتان تحقیق را انجام داده اید.
- شرح محل
- شرح پیمایش ها یا آزمایش های انجام شده، با ارائه ی اطلاعاتی درباره ی تاریخ ها و غیره.
- شرح روش های آزمایشگاهی، از جمله تفکیک یا درمان نمونه ها، روش های تحلیلی، مشخص کردن ترتیب آب ها، رسوبات و نشانگرهای زیستی. اگر با ترکیبات زیست چندگونی مختلفی کار کرده اید، از ساده ترین ترکیب شروع کنید (مثل، میکروب ها) تا پیچیده ترین (مثل، پستانداران).
- شرح روش های آماری مورد استفاده (شامل سطوح اطمینان و غیره).
در این بخش از افزودن نظرات، نتایج و بحث، که خطایی رایج در نحوه نوشتن مقاله است، بپرهیزید.
مرحله ۳: آموزش گزارش نتایج مقاله
این بخش به این سؤال پاسخ می دهد: «چه چیزهایی یافته اید؟» از همین رو، فقط نتایج حاکی از تحقیق تان باید ارائه شوند. نتایج باید نقشی اساسی در بحث داشته باشند.
قواعد آماری
- تست های آماری مورد استفاده را با تمام معیارهای مرتبط بیان کنید: مثلا، انحراف میانگین و استاندارد (SD): ۴۴٪ (۳ ±) و فاصله ی بین صدگی: ۷ سال (۵/۴ تا ۵/۹ سال).
- از انحراف میانگین و استاندارد برای گزارش توزیع نرمال داده ها استفاده کنید.
- از میانه و فاصله ی بین صدکی برای گزارش داده های چوله ای استفاده کنید.
- برای اعداد، از دو رقم معنی دار استفاده کنید، مگر اینکه دقت بیشتری ضرورت داشته باشد (۰۸/۲، نه ۰۷۸۵۶۴۴۴/۲).
- هرگز برای نمونه های بسیار کوچک از درصد استفاده نکنید، مثلاً نباید به جای «یک از دو» ۵۰٪ بنویسید.
با وجود این، به یاد داشته باشید که اغلب نشریه ها امکان افزودن مطالب پشتیبان را فراهم می کنند، پس آزادانه از این بخش برای ارائه ی داده هایی که اهمیت ثانویه دارند استفاده کنید. بدین ترتیب، سعی نکنید به امید استفاده در مقالات آتی، «داده ها» را پنهان کنید . ممکن است مدارک و شواهد تقویتِ نتیجه گیری تان را از دست بدهید. اگر داده ها خیلی زیادی هستند، می توانید از آن مطالب مکمل استفاده کنید.
از عناوین فرعی برای حفظ انسجام نتایج هم گون استفاده کنید که داوری و خواندن آنها راحت تر است. این عناوین فرعی را به منظور سهولت مراجعه ی داخلی از فهرستی به فهرست شماره گذاری کنید، اما همیشه راهنمای نویسندگان هر نشریه را مدنظر داشته باشید.
برای این داده ها، در خصوص ترتیب منطقی که داستانی واضح را بیان می کند و درک مطلب را آسان می سازد، تصمیم بگیرید. معمولاً، داده ها به همان ترتیبی عرضه می شود که در بخش روش ها ارائه شده است.
مسأله ی مهم این است که نباید منابع و مأخذ را در این بخش بگنجانید؛ شما نتایج خودتان را عرضه می کنید، پس نمی توانید در این جا به دیگران ارجاع دهید. اگر به کار دیگران ارجاع دهید، به خاطر این است که درباره ی نتایج خودتان بحث می کنید؛ این کار را هم باید در بخش بحث انجام دهید.
مرحله ۴: آموزش نوشتن بحث در مقاله
در این بخش از آموزش مقاله نویسی بخش بحث را توضیح می دهیم. این قسمت جایی است که باید معنای نتایج را بنویسید. شاید نوشتن این بخش راحت تر از همه ی بخش ها باشد، اما انجام درست آن سخت تر از همه ی بخش هاست. به خاطر اینکه، مهم ترین بخش مقاله ی شماست. در این جا فرصت دارید داده های تان را به صورتی متقاعدکننده عرضه کنید. به یاد داشته باشید یک دنیا مقاله رد می شوند، به خاطر اینکه بخش بحث آنها ضعیف است.
لازم است بحث تان را مرتبط با نتایج پیش ببرید، اما نتایج را دوباره بیان نکنید. در این جا لازم است نتایجی را که همکاران تان منتشر کرده اند (با استفاده از برخی منابع ومأخذ مندرج در مقدمه) را با نتایج خودتان مقایسه کنید. هیچ گاه به کار تحقیقی مخالف خودتان بی اعتنایی نکنید، برعکس، باید با آن مقابله کنید و خواننده را متقاعد سازید که سخن شما صحیح یا بهتر است.
رهنمودهای زیر را به خاطر داشته باشید:
- از اظهارات فراتر از آنچه نتایج می توانند تأئید کنند، بپرهیزید.
- از بیانات نامشخص مانند «دمای بالاتر»، «به میزان پائین تر»، «بسیار معنی دار» بپرهیزید. توصیفات کمی همیشه ارجحیت دارند (به ترتیب، ºC ۳۵، ۵/۰٪، p<0.001).
- از عرضه ی ناگهانی اصطلاحات یا ایده های جدید اجتناب کنید؛ باید همه چیز را در مقدمه ارائه دهید، تا در این جا با نتایج تان مقابله شوند.
- گمانه زنی درباره ی تفسیرهای محتمل مجاز است، اما این ها باید به جای تخیل ریشه در حقایق داشته باشند. برای دستیابی به تفاسیر مناسب درباره ی این موارد بیاندیشید:
- این نتایج چه ربطی به سؤال اصلی یا اهداف مطرح شده در بخش مقدمه دارند؟
- آیا داده ها فرضیات شما را تأئید می کنند؟
- آیا نتایج تان همسو با سایر محققانی است که نتایج شان را گزارش کرده اند؟
- درباره ی نقاط ضعف و اختلافات بحث کنید. اگر نتایج شما غیرمنتظره هستند، سعی کنید دلیلش را توضیح دهید.
- آیا راه دیگری برای تفسیر نتایج تان وجود دارد؟
- برای پاسخ به سؤالاتی که نتایج شما پیش می آورند، چه تحقیقات دیگری ضرورت دارند؟
- موارد جدید را بدون اغراق توضیح دهید.
- اصلاح نتایج و بحث فقط کار نوشتن نیست. ممکن است آزمایش ها، اقتباس ها یا شبیه سازی های بیشتری انجام دهید. گاهی اوقات نمی توانید ایده تان را با کلمات توضیح دهید، چون برخی مقوله های حیاتی به قدر کافی بررسی نشده اند.
مرحله ۵: نحوه نوشتن نتیجه گیری واضح در مقاله
این بخش نشان می دهد که تحقیق شما چگونه وضعیت فعلی دانش در زمینه ی تحقیق را پیش می برد. در برخی نشریه ها، این بخش جداست؛ به عبارت دیگر، بند نهایی بخش بحث است. در هر صورت، بدون بخش نتیجه گیری واضح، داوری درباره ی کار شما و اینکه آیا ارزش چاپ در نشریه را دارد یا خیر، به نظر داوران و خوانندگان دشوار خواهد بود.
اشتباه رایج در این بخش عبارت است از تکرار چکیده، یا ارائه ی صرف فهرستی از نتایج آزمایش. اظهارات بیهوده ی نتایج تان در این بخش غیرقابل قبول هستند.
باید توجیه علمی واضحی برای کارتان در این بخش ارائه دهید و در صورت لزوم کاربردها و تعمیم ها را روشن کنید. بعلاوه، می توانید آزمایش های آتی را پیشنهاد دهید و به آزمایش هایی اشاره کنید که در حال انجام هستند.
می توانید نتایج کلی و خاص را در رابطه با اهداف مندرج در مقدمه مطرح کنید.
مرحله ۶: آموزش نوشتن مقدمه جذاب و متقاعدکننده برای مقاله
این جا فرصت دارید خوانندگان را متقاعد کنید که به روشنی می دانید چرا کارتان مفید است.
مقدمه ی خوب باید به این سؤالات پاسخ دهد:
- کدام مسأله قرار است حل شود؟
- آیا راه حل هایی برای آن وجود دارند؟
- کدام یک بهترین راه حل است؟
- محدودیت اصلی چیست؟
- امیدوار هستید به چه چیزی دست بیابید؟
داورها دوست دارند ببینند که شما چشم اندازی سازگار با ماهیت نشریه ارائه داده اید. لازم است مطالب عمده ی علمی منتشرشده را که کار تحقیقی تان مبتنی بر آن است، با نقل قول از چند کار ابتکاری و مهم، از جمله مقالات مروری اخیر، معرفی کنید.
با وجود این، داورها از نقل قول های نامناسب از منابع و مأخذ بیش از اندازه ی نامرتبط با کارتان، یا داوری های نامناسب درباره ی دست آوردهای خودتان، متنفرند. اگر این کار را بکنید، خیال می کنند کارتان هدف مند نیست.
و اما چند رهنمود دیگر از سوی نویسنده آموزش مقاله نویسی برای مقدمه:
- هرگز از کلمات بیشتر از اندازه ی لازم استفاده نکنید (دقیق و نکته دان باشید). این بخش را به درس تاریخ مبدل نکنید. مقدمه ی طولانی خوانندگان را می راند.
- ما همه می دانیم که شما مشتاق هستید داده های جدیدتان را ارائه دهید. اما فراموش نکنید که لازم است ابتدا تصویر کلی را ارائه دهید.
- مقدمه باید از کلی ترین تا مشخص ترین دیدگاه تنظیم شود و خوانندگان را هنگام خواندن این مقاله به سمت اهداف شما هدایت کند.
- هدف مقاله و راهبرد تحقیقی اتخاذ شده برای پاسخ به این سؤال را بیان کنید، اما مقدمه را با نتایج، بحث و نتیجه گیری قاطی نکنید. همیشه تفکیک آنها را حفظ کنید تا خاطرجمع شوید که مقاله به صورت منطقی از یک بخش به بخش بعدی جریان می یابد.
- فرضیات و اهداف باید به صورت روشن در پایان مقدمه بیان شوند.
- عباراتی مثل «بدیع»، «اولین بار»، «بار اول» و «تغییردهنده ی پارادایم» ترجیح ندارند. در استفاده از آنها مضایقه کنید.
مرحله ۷: نحوه نوشتن چکیده مقاله
چکیده به خوانندگان احتمالی می گوید که شما چه کاری انجام دادید و یافته های مهم تحقیق تان کدامند. همراه با عنوان، چکیده مقاله تان را تبلیغ می کند. چکیده را جذاب بنویسید تا به آسانی و بدون خواندن کل مقاله قابل درک باشد. از اصلاحات خاص یک حرفه، اختصارات و ارجاعات نامعمول استفاده نکنید.
باید دقیق باشید و از کلماتی استفاده کنید که معنای دقیق تحقیق تان را منتقل کنند. چکیده شرح کوتاهی از چشم انداز و هدف مقاله تان ارائه می دهد. این بخش نتایج کلیدی را عرضه می کند اما حداقل جزئیات آزمایشی را بیان می کند. مهم است به خاطر داشته باشید که چکیده شرح کوتاهی از تفسیر یا نتیجه گیری در جمله ی نهایی را ارائه می دهد.
چکیده ی روشن بر اینکه کارتان بیشتر مورد توجه قرار بگیرد یا خیر تأثیر شدیدی می گذارد.
با وجود این، چکیده ها باید حتی المقدور موجز باشند. فقط «راهنمای نویسندگان» نشریه را بررسی کنید، اما معمولاً چکیده از ۲۵۰ کلمه کمتر است. در این جا نمونه ی مناسبی از چکیده ی کوتاه را می خوانید.
در چکیده، دو چه اساسی هستند. در این جا نمونه ای از مقاله ی تألیفی مشترک من در زمینه ی شاخص های بوم شناختی را می خوانید.
- چه کاری انجام شده است؟ «در سال های اخیر، چندین شاخص زیستی اعماق دریا پیشنهاد شده اند تا به عنوان نشانگرهای بوم شناختی در پای رود ها و آب های ساحلی استفاده شوند. یکی از چنین شاخص هایی، AMBI (شاخص زیست دریایی AZTI) به منظور تعیین کیفیت بوم شناختی سواحل اروپایی طراحی شد. شاخص AMBI برای تعیین وضعیت کیفی بوم شناختی در زمینه ی متن دستورالعمل قالب آب های اروپایی هم استفاده شده است. در این مقاله، ۳۸ کاربرد مختلف از جمله شش مطالعه ی موردی جدید (فرآیندهای هیپوکسی، استخراج شن، تأثیرات سکوی نفتی، کارهای مهندسی، لایروبی و آبزی پروری ماهی) ارائه شدند.»
- یافته های عمده کدامند؟ «نتایج، واکنش جوامع زیراقیانوسی به منابع توزیع مختلف را به روشی ساده نشان می دهند. این جوامع در نقش نشانگرهای بوم شناختی «سلامت» این سیستم عمل می کنند و به روشنی نشانگر شیب مرتبط با این توزیع هستند.»
به این لینک نیز مراجعه کنید چون برخی نشریات الزویر از شما می خواهند: چکیده گرافیکی (گرافیکال ابسترکت)
تبریک می گوییم! شما یکی از مهمترین مراحل در آموزش مقاله نویسی را فرا گرفتید.
مرحله ۸: آموزش نوشتن عنوان دقیق و توصیفی برای مقاله
عنوان باید توضیح دهد که مقاله عموماً درباره ی چیست. اولین (و شاید تنها) فرصت شماست تا توجه خواننده را جلب کنید. به این ترتیب، به یاد داشته باشید که اولین خوانندگان شما داورها هستند. همچنین، خوانندگان شما نویسندگان بالقوه ای هستند که از مقاله ی شما نقل قول خواهند کرد، پس اولین تأثیر قدرتمند است!
ما غرق مطالب چاپی هستیم، و خوانندگان وقت ندارند تمام تولیدات علمی را بخوانند. خوانندگان باید گزینشی عمل کنند و این گزینش غالباً از عنوان نشأت می گیرد.
داوران بررسی خواهند که آیا عنوان مشخص است و آیا بازتاب محتوای مقاله است یا خیر. داورها از عنواینی که فاقد معنا هستند یا به درستی بیانگر موضوع اصلی نیستند متنفرند. از همین رو، آموزندگی و دقت عنوان را حفظ کنید (صریح، تشریحی و نه زیادی طولانی).
باید از زبان فنی و اختصارات، در صورت امکان، اجتناب کنید، زیرا لازم است که تا حد ممکن خوانندگان بیشتری را جلب کنید. مدتی را صرف تأمل درباره ی عنوان کنید و با آن درباره ی نویسنده ی مشترک مقاله تان بحث کنید.
مرحله ی ۹: آموزش ایجاد کلمات کلیدی مقاله برای فهرست سازی
کلمات کلیدی برای فهرست سازی مقاله تان استفاده می شوند. این کلمات برچسب مقاله شما هستند. درست است که اکنون نشریه ها کمتر از آنها استفاده می کنند، چون می توانید کل متن را جست وجو کنید. با وجود این، زمانی که به دنبال کلمات کلیدی می گردید، از کلماتی که معنای جامعی دارند و کلماتی که قبلاً در عنوان گنجانده شده اند، اجتناب کنید.
برخی نشریه ها لازم می دانند نام نشریه در زمره ی کلمات کلیدی نباشد، چون به صورت ضمنی معلوم است که موضوع همین است. برای مثال، نشریه ی بیولوژی و بیوشیمی خاک لازم می داند که کلمه ی «خاک» به عنوان کلمه ی کلیدی انتخاب نشود.
فقط اختصاراتی که قویاً در این زمینه تثبیت شده اند قابل انتخاب هستند (برای مثال، TOC، CTD). از اختصاراتی که به صورت گسترده استفاده نمی شوند اجتناب شود (مانند EBA، MMI).
برای نحوه نوشتن مقاله در بخش کلمات کلیدی نیز به راهنمای نویسندگان رجوع کنید و به تعداد کلمات کلیدی مجاز، برچسب، تعاریف، اصطلاح نامه، طیف و سایر درخواست های ویژه توجه کنید.
مرحله ۱۰: نحوه تالیف بخش سپاس گزاری مقاله
در این جا، می توانید از کسانی تشکر کنید که در مقاله شما دخیل بوده اند اما نه تا آن اندازه ای که تألیف مقاله تان را به آن ها نسبت دهید. برای مثال، در این جا می توانید کمک و مساعدت فنی در زمینه ی نگارش و اصلاح را بگنجانید. شاید، مهم ترین موضوع این باشد که از نهاد تأمین کننده ی بودجه یا نهادی که کمک هزینه یا بورس تحصیلی را در اختیارتان قرار می دهد تشکر کنید.
در مورد پروژه های اروپایی، یادتان نرود شماره ی کمک هزینه یا توصیه نامه را هم بنویسید. همچنین، برخی مؤسسه های شماره ی نشریه های سازمان را هم درج می کنند، مانند «شماره ی ۶۵۷ نشریه ی AZTI-Tecnalia».
مرحله ۱۱: آموزش گزارش منابع و مآخذ مقاله
کم کم به انتهای آموزش مقاله نویسی نزدیک می شوید. معمولاً، اشتباهات بخش منابع و مأخذ بیش از هر بخش دیگر مقاله است. این موضوع یکی از آزاردهنده ترین مسائل است و موجب دردسر فراوان بین داوران می شود. اکنون، اجتناب از این مسأله راحت تر است، چون ابزارهای بسیاری موجود هستند.
در این زمینه، باید تمام نشریه های علمی که کارتان بر آنها مبتنی است را نقل کنید. اما مقاله تان را با منابع و مأخذ بیش از اندازه متورم نکنید (این کار مقاله شما را بهتر نمی کند!) از نقل قول مفرط از خودتان و نقل قول های مفرط از نشریه های همان منطقه اجتناب کنید.
مکاتبات شخصی را به حداقل برسانید، مشاهدات منتشرنشده را در مقاله خود نگنجانید، از مقالاتی که ارائه شده اند اما هنوز برای چاپ پذیرفته نشده اند، نشریه هایی که مورد داوری همتایان قرار نگرفته اند، ادبیات خاکستری، یا مقالاتی که به زبان انگلیسی منتشر نشده اند بپرهیزید.
همان طور که در این قسمت از آموزش مقاله نویسی اشاره کرده ام، هنگام رجوع به راهنمای نویسندگان هر نشریه، اطلاعات معتبری درباره ی خط مشی هر نشریه درخصوص نقل قول ها خواهید یافت. به طور کلی، باید مکاتبات شخصی را به حداقل برسانید و مراقب باشید چگونه مشاهدات منتشرنشده را در مقاله خود می گنجانید. برای برخی رشته ها این کار ضروری است، اما توجه داشته باشید که آیا این کار مقاله تان را تقویت می کند یا تضعیف.
می توانید قبل از انتشار مقالات منتشرشده در شبکه های پژوهشی را هم ملاحظه کنید، اما به یاد داشته باشید که بین این نقل قول ها با نقل قول از تحقیقاتی که مورد داوری همتایان قرار گرفته اند تعادل برقرار کنید. هنگام نقل قول از تحقیقات انجام شده به زبان هایی غیر از انگلیسی، از این احتمال آگاه باشید که همه ی اشخاص دخیل در فرآیند داوری به زبان مقاله ی نقل شده صحبت نمی کنند و ممکن است مفید باشید که در صورت امکان ترجمه ای بیابید.
می توانید از هر نرم افزاری، مانند EndNote یا Mendeley برای فرمت و گنجاندن منابع و مأخذ در مقاله تان استفاده کنید. اغلب نشریه ها در حال حاضر امکان دانلود فایل های کوچک با فرمت منابع و مأخذ را دارند که به شما اجازه می دهند به صورت خودکار فرمت آن را تغییر دهید. همچنین، برنامه ی مقاله ی شما راه شما نشریه ی الزویر از شرایط سختگیرانه ی فرمت برای ارسال اولیه ی مقاله صرف نظر می کند، مشروط بر این که مقاله حاوی تمام عناصر اساسی باشد که در اینجا معرفی شده اند.
فهرست منابع و نقل قول داخل متن را دقیقاً مطابق با سبک ارائه شده در راهنمای نویسندگان تدوین کنید. به یاد داشته باشید که ارائه ی منابع و مأخذ با فرمت درست مسئولیت نویسنده است نه داور مقاله. بررسی فرمت معمولاً کار شاقی برای داوران است. کارشان را آسان کنید تا آنها هم قدر تلاش شما را بدانند.
در نهایت، موارد زیر را بررسی کنید:
- املای نام نویسنده
- سال انتشار
- استفاده از «و همکاران»
- نقطه گذاری
- آیا تمام منابع و مأخذ گنجانده شده اند؟
فونت و قلم نگارش مقاله
فونتهای استاندارد نشریه
- متن فارسی(متن مقاله-چکیده و کلمات کلیدی) قلم بی میترا با فونت 14
- متن انگلیسی از قلم Times New Roman و با فونت 11 و عنوان لاتین نیز با فونت 14
- عناوین مقاله و بخشها قلم بی تیتر با فونت 13
- عناوین شکلها و جداول قلم بی میترا پررنگ با فونت 12
- نام و آدرس نویسندگان بی میترا پررنگ با فونت 10
امیدواریم مطالبی که در این بخش ارائه کردیم برای شما مفید بوده باشد. هیچگاه این اصل را فراموش نکنید که جامعه ما برای پیشرفت نیاز به هوش و استعداد و توانایی شما دارد و تجاوز به مقالات و اطلاعات نویسندگان سرقت محسوب میشود. با تکیه بر استعداد خود نگارش یک مقاله کاربردی و استاندارد را آغاز کنید. نویسندگان عزیز تیم ساعد نیوز آماده ارائه کلیه خدمات آموزشی میباشد و شما در هر زمینه ای نیاز به آموزش دارید در بخش نظرات برای ما بنویسید که سریعا اطلاعات لازم در زمینه مورد علاقه شما را ارائه کنیم.
برگرفته از: ساعد نیوز
برای مشاهده لیست همه ی پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد کلیک فرمایید.
تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.
نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos
تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower
روش های تماس:
Mobile : 09143444846 واتساپ – تلگرام
Telegram: @abazizi
- E-mail: abazizi1392@gmail.com