سرزندگی تحصیلی: عوامل و راهکارها برای ایجاد آن
مقدمه:
سرزندگی تحصیلی به عنوان یکی از مؤلفههای مهم در فرایند یادگیری، به وضعیت روانی و روحی دانشآموزان اشاره دارد که آنها به طور فعال و مسئولانه در فعالیتهای تحصیلی خود شرکت میکنند و به دنبال یادگیری عمیق و ارتقای علایق و استعدادهای شخصی خود هستند. در این مقاله، به بررسی عوامل مؤثر در ایجاد سرزندگی تحصیلی و راهکارهای مدیریت آن پرداخته میشود.
۱. عوامل مؤثر در ایجاد سرزندگی تحصیلی:
۱- عامل فردی: عواملی مانند استعداد، علاقه و خودکارآمدی فردی میتوانند در ایجاد سرزندگی تحصیلی مؤثر باشند.
۲- عامل محیطی: محیط تحصیلی، روابط دانشآموزان با همکلاسیها و معلمان، محتوا و روشهای آموزشی میتوانند در ایجاد سرزندگی تحصیلی نقش مهمی داشته باشند.
۳- عامل خانوادگی: حمایت والدین، انتظارات متناسب و محیط خانوادگی حاکم بر ارزشهای تحصیلی میتوانند به ایجاد سرزندگی تحصیلی کمک کنند.
۲. راهکارها برای ایجاد سرزندگی تحصیلی:
۱- ارائه محیط آموزشی مناسب: محیط تحصیلی باید انگیزشی، پشتیبانیکننده و فراهم کننده فرصتهای یادگیری عمیق باشد.
۲- ارتقای خودکارآمدی: توسعه مهارتهای مدیریت زمان، ارزیابی صحیح قابلیتها و توانمندیهای شخصی، و تقویت اعتماد به نفس و خودکارآمدی دانشآموزان به سرزندگی تحصیلی کمک میکند.
۳- تعاملات مثبت: ایجاد روابط مثبت و سازنده با همکلاسیها و معلمان، تشویق به همکاری و همفکری، و ترویج فرهنگ احترام و تعاون در محیط تحصیلی به سرزندگی تحصیلی کمک میکند.
۴- توجه به علاقمدام دانشآموزان: احترام به علاقهها و استعدادهای شخصی دانشآموزان، توجه به تنوع و تفاوتهای فردی، و فراهم کردن فرصتهای یادگیری متناسب با علاقههای آنها به سرزندگی تحصیلی کمک میکند.
۵- حمایت خانوادگی: حمایت والدین از تحصیلات فرزندان، ایجاد محیط خانوادگی مساعد برای یادگیری، و تشویق به خودآموزی و تحقق اهداف تحصیلی به سرزندگی تحصیلی کمک میکند.
۶- توانمندسازی معلمان: ارائه آموزش و پشتیبانی مناسب برای معلمان در زمینه روشهای آموزشی مؤثر، ارتباط موثر با دانشآموزان، و تشویق به ایجاد برنامههای آموزشی تنوعبخش و جذاب به سرزندگی تحصیلی کمک میکند.
نتیجهگیری:
سرزندگی تحصیلی به عنوان یک وضعیت روحی و روانی مطلوب در فرایند یادگیری دانشآموزان، تأثیر قابلتوجهی در بهبود عملکرد تحصیلی و رشد شخصی آنها دارد. عوامل فردی، محیطی و خانوادگی به همراه راهکارهایی مانند ارائه محیط آموزشی مناسب، ارتقای خودکارآمدی، تعاملات مثبت، توجه به علاقهها و استعدادهای شخصی دانشآموزان، حمایت خانوادگی و توانمندسازی معلمان میتوانند در ایجاد سرزندگی تحصیلی مؤثر باشند. با توجه به اهمیت سرزندگی تحصیلی، ضرورت دارد که مدارس و خانوادهها برنامهها و راهکارهای مناسبی را برای ایجاد و تقویت سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان ارائه دهند.
منابع:
Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of educational research, 74(1), 59-109.
Skinner, E. A., Kindermann, T. A., & Furrer, C. J. (2009). A motivational perspective on engagement and disaffection: Conceptualization and assessment of children’s behavioral and emotional participation in academic activities in the classroom. Educational and Psychological Measurement, 69(3), 493-525.
Wang, M. T., & Holcombe, R. (2010). Adolescents’ perceptions of school environment, engagement, and academic achievement in middle school. American Educational Research Journal, 47(3), 633-662.
- (بدون عنوان)
- آزمون ضریب همبستگی پیرسون
- رابطه مستقیم بیماریها با کمبود ویتامینها
- آزمون شفه (Scheffé’s test)
- آزمون شاپیرو-ویلک (Shapiro-Wilk test)
- آزمون زد یا Z Test
- آزمون ری برگمن (Roy-Bargman test)
- آزمون رگرسیون لجستیک (Logistic Regression)
- آزمون رگرسیون (Regression Analysis)
- ۱۲ داروی گیاهی برای کشتن میکروب معده
- آزمون دوربین-واتسون (Durbin-Watson Test)
- آزمون دو جملهای (Binomial Test)
- آزمون دقیق فیشر (Fisher’s Exact Test)
- آزمون دانت یا Dunnett’s Test
- آزمون دامنه استودنت یا studentized rang statistic
پرسشنامه های مربوط به تحصیل
q11-7- پرسشنامه تعهد شغلی بر اساس مدل بلاو و بل (1989) – (9سوال-۸ صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – به همراه 2 مقاله – ) (40 عبارت -9 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – به همراه 3 مقاله – )
Q13- پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر( ۳۳سوال – ۵ صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – ) –
q13-1-2- پرسشنامه انگیزش تحصیلی AMS والراند( 1992) ( 28 عبارتی – 16 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری –2مقاله رایگان )
Q13-2-پرسشنامه مشغولیت تحصیلی تینیو AES ) 2009) – ( ۱۰۲سوال – ۸ صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-۳مقاله رایگان )
Q13-3-پرسشنامه مشغولیت تحصیلی SEI سالملا آرو و آپادایا ( ۲۰۱۲ ) – ( ۹ عبارت- ۵صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-۴مقاله رایگان )
Q13-4-پرسشنامه سرزندگی تحصیلی (حسین چاری و دهقانی زاده )-( ۹ عبارت- ۴صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-۱مقاله رایگان )
q13-4-2- پرسشنامه استاندارد رضایت از تحصیل احمدی(1388) – ( 30 عبارت- 10صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-1مقاله رایگان )
q13-4-3-مقیاس رضایت تحصیلی دانشجویان (ترک زاده و محترم، 1393)- (59 عبارت- 8صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-1مقاله رایگان )
Q-13-5- پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور ( EPT ) – ( 48 عبارت- 10صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-2مقاله رایگان )
Q13-6- پرسشنامه درگیری تحصیلی- 22 آیتمی ( ریو و تسنگ، 2011) – ( 22عبارت- 5صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-5 مقاله رایگان )
q13-7- پرسشنامه درگیری والدین در امور تحصیلی – ( 15عبارت- 5صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-2 مقاله رایگان )
q13-8- پرسشنامه هدف گرایی تحصیلی بوفارد و همکاران (1998)– ( 20عبارت- 6صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-4 مقاله رایگان )
q13-9- پرسشنامه اخلاق تحصیلی (تک مولفه ای)- ( 8عبارت- 10صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-4 مقاله رایگان )
اثربخشی معلمان: کلیدی برای توسعه تحصیلی و پیشرفت دانشآموزان
نوشته
دمنوش رزماری، اکسیر ی قدرتمند برای صبحگاه
نوشته
آموزش نوشتن رزومه حرفه ای برای حسابداری
نوشته
آشنایی با خواص و فواید روغن بابونه پرکاربرد برای سلامتی
نوشته
رشد شغلی: عوامل تأثیرگذار و راهکارها
اگر می خواهید در خصوص نرم افزار Nvivo آموزش ببینید. اینجا کلیک کنید مجموع آموزش 8 ساعت و 24 دقیقه