ساختار و قالب مقاله ترویجی

ساختار و قالب مقاله ترویجی

ساختار و قالب مقاله ترویجی

مقاله ترویجی که نام دیگر آن مرور ادبیات نیز هست، اطلاعات چاپ شده در یک حوزه و موضوع خاص را در یک دوره زمانی را به همراه منابع موجود در مقالات علمی مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد.

مقاله ترویجی ممکن است خلاصه‌ای از مقالات علمی و منابع موجود باشد ولی سازمان‌دهی و ساختار خاص خود را به همراه  دارد. در این مقالات خلاصه و یافته‌ها ترکیب می‌شود و اطلاعات در یک ساختار جدید ارائه می‌شود. مقالات ترویجی می‌تواند یک تفسیر نو از مقالات و کارهای گذشته را ارائه دهد یا اینکه اطلاعات تازه را با تفسیرات قبلی ادغام کند.

مقاله علمی ترویجی طبق موقعیت و شرایط ممکن است مقالات و منابع را بررسی کرده و در آخر مناسب‌ترین و بهترین منابع را به خواننده معرفی نماید.این مقالات بر اساس جابه‌جایی، تلفیق و ترکیب و ادغام دانش موجود تهیه می‌شوند واغلب به روشن شدن زوایای  یک مسئله‌ کمک می‌کنند، ازاین نوع مقالات می‌توان به مقالات مروری، تدوینی، ترجمه‌ای، تحلیلی هم اشاره نمود. به لحاظ ارزش علمی در بین این دسته از مقالات، مقاله‌های تحلیلی از ارزش و اعتبار بالاتری برخوردارند. مقالات ترویجی شامل موارد زیر می باشند:

اجزای مقالات ترویجی

  1. عنوان
  2.  اسامی و فهرست نویسندگان
  3. چکیده
  4. مقدمه
  5. تعاریف
  6. متن اصلی مقاله
  7.  نتایج و یافته‌های به دست آمده
  8.  جمع‌بندی شامل بحث و مقایسه وکابرد نتایج بدست آمده در دنیای واقعی
  9. پیشنهاد برای تحقیقات آینده
  10. سپاسگزاری
  11. منابع و مآخذ

عنوان مقاله ترویجی:

عنوان مقاله ترویجی باید متناسب و مرتبط با موضوع، اهداف و نتایج پژوهش و بررسی باشد و بتواند موضوع پژوهش را  خلاصه برای خواننده بیان کند.شامل كلمات یا عبارات زائد نباشد و تا جایی که ممکن است از یك خط بیشتر نباشد و تا حد امكان جامع وکامل باشد.

اسامی نویسندگان:

اسامی نویسندگان معمولاً زیر عنوان در مقاله نوشته می شود. مشخصات، مرتبه علمی، آدرس، تلفن، فاکس وایمیل نویسنده (نویسندگان) به دو زبان فارسی و انگلیسی درج  می شود.

چكیده:

در چکیده مقاله ترویجی، (حدود 15-5 خط)  به آنچه در متن مقاله آمده  اشاره دارد. چکیده مقاله، باید  کوتاه، گویا و سلیس بوده و کلیت  و جامعیت متن مقاله را نشان دهد.

واژگان کلیدی:

كليدواژه‎ها، مفاهيم اصلی و مهم در يک مقاله هستند كه بيشترين تكرار را دارند و می توان آنها را از عنوان مقاله استخراج کرد. واژگان کلیدی می تواند بین 3 تا 6 کلمه باشد.

مقدمه:

مقدمه از بخش تشکیل است: بخش اول معرفی موضوع مقاله در حدود(15- 5) خط  برای آشنایی و تاثیر در خواننده.
سپس حدود پنج خط با گفتمانی آینده نگر، به مطالبی که در ادامه مقاله خواننده با آن برخورد خواهد داشت اشاره می شود.

تعاریف:

طبق عنوان مقاله، ممکن است دارای چند پاراگراف وجود داشته باشد. در هر پاراگراف به یک موضوعی پرداخته و بصورتی مستند (نام خانوادگی، سال، صفحه) از قول سایرنویسندگان نقل قول شود. در این تیتر، خواننده با مبانی ومفاهیم نظری عنوان مقاله آشنا می‌شود.  بهتر است این تیتر بین 30-10 خط  باشد.

اصل مقاله:

در این بخش به اصل مقاله می‌پردازند. طبق عنوان و محتوای مقاله، ممکن است این بخش ممکن است در صورت لزوم شامل چند پاراگراف و چند تیتر باشد. در هر صورت بر اساس اینکه عنوان و محتوای مقاله شما چیست، لازم است تیترهای مناسب و جذابی برای این شمارها در نظر بگیرید ومطالب آنها  بهتر است به صورت مستند نوشته شود. اصل مقاله بهتر است بین (10- 5) صفحه A4 باشد.

نتایج و یافته‌ها:

این تیتر آنچه که در متن مقاله ارائه شده و نوآوری به کار رفته در مقاله را به خواننده نشان می‌دهد. در واقع، گفته نویسنده در این تیتر با گفته او در پاراگراف دوم مقدمه باید هماهنگ و یکسان باشد. این تیتر بهتر است حدود یک صفحه A4 بوده و در قالب یک جدول، نمودار، شکل، عکس، فرمول و یا حداقل جملاتی زیبا، نوآوری  مقاله را بیان کند.

جمع بندی:

جمع‌بندی حداقل شامل سه تیتر فرعی  می‌باشد. این تیتر نظر و برداشت نویسنده از محتوای مقاله را نشان بیان می‌کند، فواید خواندن این مقاله چیست.

تیترهای فرعی:

در تیتر فرعی نویسنده نوآوری  به کار رفته در مقاله خود را با نوآوری‌های موجود رمقالات دیگر، شباهت‌ها و تفاوت‌های آنها را با هم مقایسه می‌کند. نکته حائز اهمیت این است که خواننده متوجه شود  نویسنده یک چیز جدید و تازه را به دنیای علمی افزوده است این تیتر بهتر است بین (15- 5) خط نوشته شود.

سپاسگزاری:

در این بخش نویسنده از افرادی که در اجرای تحقیق با او همکاری داشته‌اند  قدردانی می‌کند. این بخش بهتر است بین (5- 2) خط باشد. البته این تیتر اختیاری است.

منابع و مأخذ:

فقط منابعی که در متن مقاله مورد استناد قرار گرفته‌اند در این بخش طبق الگوی مشخص نوشته می شوند. ابتدا منابع فارسی و بعد منابع انگلیسی درج می شوند. چند مورد از منابع استنادی مقاله باید بسیار جدید و نو باشند.

برگرفته از: ساعد نیوز

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:

Mobile :  09143444846  واتساپ – تلگرام

Telegram: @abazizi4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *