اسکوپوس بهتر است یا isi ؟

 اسکوپوس بهتر است یا isi ؟

اسکوپوس بهتر است یا isi ؟

دو مورد از بهترین ژورنالهای معتبر در دنیا می‌باشند که چاپ مقاله در این ژورنالها امتیازات بیشماری را برای نویسندگان در پی دارد. اما در این مطلب تصمیم به مقایسه این دو ژورنال داریم که بدانیم کدام یک مفیدتر و بهتر است؟

مجلات isi

مؤسسه اطلاعات علمی یا ISI ‏(Institute for Scientific Information)، موسسه ای با تمرکز بر علم سنجی و انتشارات علمی است که در سال ۱۹۶۰ توسط یوجین گارفیلد تأسیس شد. این مؤسسه توسط مؤسسه علمی تامسون در سال ۱۹۹۲ خریداری و به عنوان Thomson ISI شناخته شد و اکنون نیز با نام Thomson Scientific شناخته شده است، این مؤسسه بخشی از شرکت Thomson Reuters است.

ISI چیست ؟

ای اس ای نام موسسه و سازمانی ست برای اعتبار سنجی مقالات علمی ، و باتوجه به این که این مجموعه به صورت تخصصی روی این موضوع کار می کند ، به همین دلیل آی اس ای معیاری شده است برای بررسی اعتبار یک مقاله علمی سالهاست نام isi را به عنوان محبوب ترین و پرطرفدارترین ژورنالها در سطح دنیا شنیده اید و به خوبی می دانید این ژورنالها جز ژورنالهای بسیار معبتر و پرطرفدار می باشند. مجلات آی اس آی با توجه به اعتبار علمی بسیار بالایی که دارند داوری بسیار سختگیرانه ای دارند و نحوه پذیرش مقاله در این ژورنالها بسیار دشوار می باشد

ی سفید کردن دندان ها در خانه+مشاوره رایگاننابودی وسیع چربی ها بعد از مصرف این دمنوش خانگی+مشاوره رایگان

مجلات scopus

اگر شما به تازگی وارد دنیای تحقیقات شده باشید، احتمالا نام اسکوپوس به گوش شما خورده است. سوالی که در این مرحله برای هرکدام از ما پیش می آید این است که: اسکوپوس چیست و چه کاربردی در نوشتن مقاله و انجام کارهای پژوهشی دارد. اسکوپوس یک نمایه استنادی مربوط به الزویر (Elsevier) است که حدود ۳۶۰۰۰ موضوع را در علوم مختلف از جمله علوم زیستی، علوم اجتماعی، فیزیک و شیمی، در بر می گیرد. اسکوپوس شامل سه بخش کلی مجلات، نشریات دانشگاهی و کتاب ها می شود. تمامی محصولات اسکوپوس فارغ از اینکه متعلق به چه شخص یا سازمانی باشند، سالانه توسط افراد متخصص مورد بازبینی قرار می گیرند تا از رعایت شدن معیارها و استانداردهای کیفیت بالا، اطمینان حاصل شود.

تصویر

تفاوت چاپ مقاله در isi و scopus

همانطور که مطالعه فرمودید مجلات ای اس ای و اسکوپوس هر دو اعتبار و امتیازات لازم جهت تقویت رزومه را دارند و دانشجو نسبت به پذیرش و چاپ مقاله در هر مجله اقدام کند یقینا موفق خواهد شد اما این که کدام یک بهتر و مناسب تر می باشد و یا شرایط پذیرش راحتتری دارد را باید مطالعه فرمایید و سپس طبق درخواست ها و میزان نیاز خود اقدام به انتخاب ژورنال نمایید.

داده های معتبر علمی معمولا در دو نمایه اسکوپوس و آی اس آی به چاپ می رسند. نمایه اسکوپوس مدارک علمی و مقالات خود را به وسیله پایگاه (Web Of Science (WOS در اختیار مخاطبان قرار می دهد و متعلق به شرکت الزویر و کشور آلمان است. وب آف ساینس در گذشته مربوط به شرکت تامسون رویترز بود ولی اکنون متعلق به Clarivate Analytics و کشور آمریکاست.

تفاوت اسکوپوس و آی اس آی چندان زیاد نیست و موارد اختلاف را می توان به صورت لیست زیر برشمرد:

  • محتوا: اسکوپوس دارای ۲۸ میلیون سند است؛ در حالی که آی اس آی ۳۷ میلیون سند را در انتشارات خود گنجانده است.
  • تعداد ژورنال: اسکوپوس ۱۵۰۰ عنوان ژورنال را شامل می شود، در حالی که آی اس آی نهایتا شامل ۹۰۰۰ ژورنال می شود.
  • جزئیات استناد: تفاوت در استناد بسیار جزئی است و بسیاری از مقالات بین این دو نمایه یعنی اسکوپوس و آی اس آی مشترک هستند. دقت آی اس آی در زمینه ارجاعات به مقاله از اسکوپوس بیشتر است.
  • سرعت: یکی از مزایای اسکوپوس نسبت به آی اس آی سرعت آن است؛ سرعت اسکوپوس نسبت به آی اس آی بالاتر است و محققان با جست وجوی مقالات در سایت اسکوپوس سریع تر به نتیجه می رسند. هرچند سرعت جست وجو در گوگل اسکالر از هردوی این نمایه ها بالاتر است.
  • میزان پوشش: پوشش اسکوپوس تا قبل از سال ۱۹۹۶ به میزان ۱۰ درصد و بعد از آن سال به میزان ۳۰ درصد از آی اس آی کمتر بوده است.
  • به روز بودن: تفاوت چندانی بین اسکوپوس و آی اس آی از نظر سرعت به روز کردن محتوا وجود ندارد.
  • جست وجو: جست وجوی مجلات در پایگاه اسکوپوس آسان تر از آی اس آی است ولی گوگل اسکالر نسبت به مجلات و مقالات اسکوپوس دقت کمتری دارد.

نویسنده مقاله می بایست برحسب خواسته و نیاز خود تصمیم به انتخاب مجله بگیرد و سعی کند بهترین و مناسبترین مجله را انتخاب نماید. توصیه می کنیم قبل از هر چیز از اعتبار مجله ای که انتخاب کرده اید اطمینان حاصل فرمایید. این نکته را مد نظر قرار دهید که هر موسسه مجموعه مجلات خود را هر سال مورد بررسی و اعتبار سنجی قرار می دهد از این رو چنانچه مجله ای را چند ماه قبل اعتبار سنجی و بررسی نموده اید باید مجددا بررسی نمایید و از اعتبار و ایندکس آن اطمینان یابید و سپس سابمیت مجدد مقاله را انجام دهید.

برگرفته از: ساعد نیوز

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:

Mobile :  09143444846  واتساپ – تلگرام

Telegram: @abazizi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *