پایان نامه نویسی مقاله نویسی

استخراج مقاله باکیفیت از پایان نامه

استخراج مقاله باکیفیت از پایان نامه

استخراج مقاله باکیفیت از پایان نامه

مراحل استخراج مقاله از پایان‌نامه را در این بخش برای شما عزیزان گردآوری کرده ایم می‌توانید با مطالعه این مطالب خودتان یک مقاله با کیفیت از پایان نامه استخراج کنید.

قبل از شروع به استخراج مقاله از پایان نامه بهتر است تعریف جامعی از هر کدام را بدانید و سعی کنید تفاوت ها و اختلافات آنها را درک کنید درک این اختلافات کمک شایانی در استخراج مقاله با کیفیت از پایان نامه خواهد کرد. در ادامه همراه ساعد نیوز باشید تا تعریف جامعی از هر کدام را ارائه دهیم:

پایان نامه

  • اهداف علمی به همراه دارد و در جامعه دانشگاهی مورد بررسی قرار می گیرد؛
  • اساتید آن را بررسی و تحلیل می کنند؛
  • دارای فصول مختلف است؛
  • هیچ محدودیت خاصی درباره حجم و اندازه پایان نامه نیست؛
  • دارای جداول محتوایی مختلف است که فهرست وار به شرح فصول و عناوین می پردازند؛
  • ادبیات تحقیق به طور مبسوط در آن شرح داده می شود؛
  • باید در آن به ابزارها و روش های استفاده شده در پایان نامه اشاره شود؛
  • تمام یافته های پژوهشی و تحقیقاتی شرح داده می شود.

مقاله

  • باید دارای استانداردهای مجلات علمی باشد؛
  • داوران آن افرادی ناشناس و بی طرف هستند؛
  • به جای فصول دارای بخش های مختلف است؛
  • دارای محدودیت از نظر تعداد لغات است؛
  • فرم و ساختار مقالات با پایان نامه متفاوت است؛
  • ادبیات تحقیق به طور مفصل در آن شرح داده نمی شود؛
  • بخش هایی منتخب از کار پژوهشی در مقاله ارائه می شود.

همان طور که دیدید، استخراج مقاله از پایان نامه مستلزم شناخت ساختار و اهداف هر یک است. پس به راحتی و بدون شناخت نمی توانید اقدام به رونویسی از پایان نامه و تولید مقاله کنید. تبدیل پایان نامه به مقاله دارای گام های متعددی است. مقالات بسیار کوتاه تر از پایان نامه ها هستند. در واقع، قوانین استخراج مقاله از پایان نامه به شکلی است که به شما اجازه نمی دهد با یک کپی-پِیست ساده قضیه را به پایان برسانید. مشاهده چند نمونه مقاله و مطالعه آنها بی نهایت در استخراج یک مقاله با کیفیت از پایان نامه تاثیر دارد شما بهتر است ابتدا ساختار و چهارچوب مقاله را به خوبی بشناسید.

تصویر

اهمیت استخراج مقاله از پایان نامه

امروزه داشتن مقالات با کیفیت و چاپ آنها در مجلات معتبر بین المللی از ضروریات یک رزومه قویست. وقتی پس از اتمام پایان نامه ، کار نوشتن مقاله از پایان نامه ارشد یا رساله دکتری خود را آغاز می کنید، در واقع میزان توانایی، تسلط وعلم تان در حیطه رشته تحصیلی خود را نشان می دهید. همچنین با پذیرش و چاپ مقاله ISI به دست آمده از پایان نامه تان در مجلات علمی مطرح جهان می توانید ارتباطات خود را درعرصه بین المللی گسترش دهید و نتیجه تحقیق و پژوهش تان را با دنیا به اشتراک بگذارید و طبیعتا از این که دیگران از دستاوردها و نتایج کار شما استفاده کنند، احساس رضایت و سودمندی نمایید. از اینها گذشته، استخراج مقاله از پایان نامه می تواند سبب پیشرفت تحصیلی و شغلی شما شود چراکه در بسیاری از دانشگاه ها مجوز دفاع از پایان نامه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا منوط به تبدیل پایان نامه به مقاله است. داشتن مقاله سبب کسب اعتبار و امتیازات مهمی برای پذیرش در مصاحبه دکترا، ارتقا شغلی و حتی گاهی یافتن شغل نیز می شود. علاوه بر اینها اگر قصد گرفتن پذیرش تحصیلی در دانشگاه های معتبر خارج از کشور را دارید، بدون تردید وجود مقالات در رزومه شما، تاثیر زیادی در افزایش شانس پذیرش تان خواهد داشت.

چگونگی استخراج مقاله استاندارد از نظر ساختاری

فرآیند استخراج و نوشتن مقاله از پایان نامه باید کاملا هدفمند باشد تا احتمال پذیرش و چاپ در ژورنال های بین المللی و معتبر را بالا ببرد. برای مثال ممکن است پایان نامه دانشجویی از نظر محتوایی در بالاترین سطح کیفی خود باشد ولی فرآِیند استخراج مقاله از پایان نامه آنچنان غیر استاندارد و غیر حرفه ای انجام شود که در نهایت احتمال ریجکت شدن آن افزایش یابد. بنابراین توصیه میشود در زمان استخراج مقاله و یا نوشتن مقاله از پایان نامه حتما به استانداردهای ساختاری مقاله توجه فرمائید. یک مقاله استاندارد از نظر ساختاری شامل اجزاء زیر می باشد:

  • عنوان
  • نام نویسندگان
  • چکیده
  • کلیدواژه ها(معمولا در انتهای چکیده به صورت یک پاراگراف جداگانه نگارش می شود).
  • مقدمه
  • ادبیات موضوع(شرح کاملی از موضوع و استفاده از منابع به روز در آن)
  • روش تحقیق
  • بحث و نتیجه گیری
  • منابع

اهمیت عنوان در فرآیند استخراج مقاله

همواره قبل از اقدام به استخراج مقاله سعی کنید یک عنوان دقیق و شفاف برای مقاله خود انتخاب کنید. بر اساس مطالعات انجام شده یک رابطه مستقیم بین تعداد واژه های موجود در عنوان مقاله و میزان سایتیشن به آن وجود دارد. بر اساس تحقیقی انجام گرفته در زمینه رابطه بین طول عنوان و میزان سایتسشن که در سال 2017 بر روی بیش از 22 ژورنال ISI با ایمپکت بیش از یک انجام گرفت، مشخص شد که مقالات با عنوان طولانی تر و تعداد واژه های بیشتر میزان سایتشن بالاتری نسبت به سایر مقالات داشته اند. بنابراین چنانچه در زمان استخراج مقاله به موضوعی مثل سایتشن فکر می کنید سعی کنید عنوان طولانی تری برای آن انتخاب نمائید.

اهمیت ترتیب نام نویسندگان در فرآیند استخراج مقاله

یکی از موارد دیگری که در فرآیند استخراج مقاله اهمیت پیدا می کند، رعایت ترتیب نویسندگان است. چرا که در زمان ارزیابی مقاله، ترتیب نویسندگان بسیار اهمیت پیدا می کند. نویسنده اول بیشترین امتیاز و به ترتیب نویسندگان بعدی به اندازه مشارکت شان در مقاله، رتبه بندی و امتیازبندی می شوند. در برخی مواقع ممکن است، نویسنده مسئول (Corresponding Author) به عنوان نویسنده اول در مقاله نباشد که در این صورت امتیازبندی تا حدی متفاوت خواهد بود. فاکتورهایی مانند Affilation، اسم دانشگاه و آدرس ایمیل از جمله مواردی هستند که در زمان نوشتن مقاله از پایان نامه باید رعایت شده و مطابق استانداردها باشند.

چگونگی نگارش چکیده در یک مقاله

در زمان استخراج مقاله از پایان نامه یکی از بخش هایی که نیاز به ظرافت و هوشمندی در فرآیند نگارش دارد، بخش چکیده است. چرا که باید چندین مطلب را بصورت کاملا شفاف و دقیق نهایتا در 300 کلمه بیان کرد. چکیده یک مقاله در بیشتر ژورنال های ISC, ISI, Scopus محدوده ای بین 250 تا 300 کلمه دارد که نباید از آن تجاوز کند. بنابراین نیاز است که پژوهشگر در زمان استخراج مقاله کلیتی از پیشینه، هدف، روش آماری، یافته ها و نتیجه گیری را با ظرافتی بسیار زیاد در قالب 300 کلمه گنجانده و ارائه کند. برای نمونه تمامی پیش نویس های ارائه شده توسط نشریه معتبر الزویر (ٍElsevier) در همین قالب 300 کلمه برای چکیده تنظیم و آماده شده اند.
بنابراین در زمان استخراج مقاله حتما دقت کنید که فاکتورهای زیر در آن گنجانده شوند:

  • بیان موضوع و مشکل تحقیق (حوزه تمرکز تحقیق).
  • روش شناسی تحقیق (مطالعات تجربی، روش نمونه گیری، جامعه آماری و پرسشنامه).
  • نتایج و یافته های تحقیق
  • بحث و نتیجه گیری کلی تحقیق به همراه پیشنهادات اصلی پژوهش

ضرورت انتخاب کلید واژه ها در فرآیند استخراج مقاله

یکی دیگر از اصول بنیادین که در زمان استخراج مقاله از پایان نامه باید به آن توجه داشته باشید، انتخاب کلید واژه های تحقیق است. کلید واژه ها به گونه ای انتخاب می شوند که بیانگر محتوای مقاله بوده و ارتباط کاملا نزدیکی با عنوان مقاله داشته باشند. اگر قصد دارید مقاله شما تعداد بازدید های بیشتری دریافت کرده و احتمال سایتیشن آن بالا برود، یکی از بهترین راه های برای این موضوع انتخاب کلید واژه های درست در فرآیند نگارش مقاله است.

نحوه نگارش مقدمه در فرآیند استخراج مقاله

نگارش مقدمه در زمان استخراج مقاله از پایان نامه باید کاملا استاندارد و نظام مند انجام شود. بسیاری از مقالاتی که در همان ابتدای کار بعد از سابمیت از طرف ژورنال های ISI, Scopus ریجکت می شوند ممکن است بدلیل نقص در مقدمه مقاله باشد. میتوان گفت بسیاری از سردبیرها در ژورنال های ISI, Scopus در همان مرحله اول پیش از اینکه مقاله شما را برای بازبینی (Review) به داوران بفرستند اقدام به بررسی مقدمه مقاله شما می کنند. در صورتی که نتوانند با مطالعه این بخش درک روشنی از محتوا و یا ضرورت پژوهش پیدا کنند بلافاصله نامه ریجکت را برای شما ارسال می کنند. حال سوالی که به ذهن پژوهشگر و یا دانشجو می رسد این است که چگونه می توانیم در فرآیند استخراج مقاله، مقدمه ای نگارش کنیم که تمامی فاکتورهای لازم را داشته و کاملا استاندارد و علمی بنظر برسد. بطور کلی بخش مقدمه باید دربرگیرنده فاکتورهای زیر باشد:

  • ارائه توضیحی مختصر و قانع کننده در مورد دلیل و ضرورت انجام پژوهش
  • ارائه توضیحی مختصر در مورد موضوع، اهداف و سوالات تحقیق
  • نگارش ادبیات موضوع مرتبط با عنوان مقاله به گونه ای که بتوان یک ارتباط منطقی بین پیشینه پژوهش و مسئله تحقیق شما ایجاد کرد.
  • مشخص کردن کاربرد پژوهش و اهمیت آن برای جامعه
  • بیان نتایج بدست آمده از پژوهش های پیشین با هدف ارائه راه حل برای تحقیق پیشرو

بنابراین زمانی که فرآیند استخراج مقاله از پایان نامه را تکمیل کردید باید به این موضوع توجه کنید آیا فاکتورهای ذکر شده در بخش مقدمه مقاله استخراجی وجود دارد یا خیر. وجود این فاکتورها در بخش مقدمه مقاله می تواند کیفیت آن را تاسطح ISI ارتقا ببخشد.

تصویر

نحوه استخراج و نگارش ادبیات موضوع (Literature Review) در مقاله

یکی از تفاوتهای میان نگارش مقاله با استخراج مقاله در نحوه آماده سازی و ساختار بندی ادبیات موضوع (Literature Review) است. زمانی که شما به عنوان پژوهشگر اقدام به نوشتن مقاله از پایان نامه می کنید باید بخش ادبیات موضوع را بصورت اقتباسی از محتوای پایان نامه آماده کنید. این بدین معنا است که شخص پژوهشگر نمی تواند تغییرات زیادی را در محتوای آن ایجاد کند و عموما باید به محتوای پایان نامه پایبند باقی بماند. اما زمانی که همین پژوهشگر قصد نگارش مقاله از ابتدا را داشته باشد، می تواند به انتخاب خود اقدام به گزینش منابع و محتوا نماید. اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که زمانی که اقدام به استخراج مقاله می کنید، نمی توانید تمام ادبیات موضوع پایان نامه را در قالب مقاله بگنجانید و باید اقدام به انتخاب درست محتوا کنید. بنابراین توصیه می شود اطلاعاتی را در مقاله استخراج شده بگنجانید که ارتباط مستقیمی با عنوان داشته و کاملا واضح مسئله تحقیق را بیان می کنند. ادبیات موضوع در برگیرنده بخش های زیر می باشد که گنجاندن تمامی موارد ذکر شده موجب افزایش کیفیت مقاله خواهد شد:

  • هر مطلب در سرفصل مربوط به خود در زمان نگارش ادبیات موضوع قرار بگیرد.
  • ارتباط بین مطالب مختلف در ادبیات موضوع را بطور واضح و شفاف بیان کنید.
  • سعی کنید هرگونه گپ محتوایی در ادبیات موضوع را با پیشینه های تحقیق مرتبط و به روز پوشش دهید.
  • بیان نتایج مربوط به تحقیقات پیشین بصورتی که بتواند راه حلی برای مسئله تحقیق شما باشد.

لازم به ذکر است هیچگاه در فرآیند استخراج مقاله یا نگارش مقاله نباید متون مختلف را در قالب ادبیات موضوع خلاصه کنید. بلکه مناسب ترین رویکرد برای نگارش ادبیات موضوع، گردآوره محتوا با دید تحلیلی، تلفیقی و استنتاجی است تا بتوانید ارتباط و انسجام کل مقاله را به درستی حفظ کنید.

اهمیت روش تحقیق در استخراج مقاله

حال که نیمی از فرآیند استخراج مقاله از پایان نامه را به انتها رسانده اید نوبت به آن رسیده است تا در مورد روش گردآوری و تحلیل داده ها بصورت دقیق و شفاف صحبت کنید. این بخش از فرآیند نگارش مقاله که به موضوعاتی مانند روش های تحلیل آماری، گردآوری داده ها، ابزار معمول و رایج برای گردآوری داده ها، جامعه آماری، جامعه نمونه، روش نمونه گیری، ابزار تحلیل دادها و در نهایت ارائه نتایج پژوهش در قالب جدول و شکل می پردازد، با عنوان روش تحقیق در مقاله شناخته می شود. شاید این بخش از استخراج مقاله به دلیل مشخص بودن تمامی فاکتورهای ذکر شده کاملا ساده بنظر برسد ولی آماده سازی آن به هیچ وجه آسان نخواهد بود. به این دلیل که بخش روش تحقیق در پایان نامه معمولا بطور مفصلی به توضیح در مورد ابزارها و نحوه گردآوری و تحلیل داده ها می پردازد ولی این کار در فرآیند استخراج مقاله ممکن نخواهد بود. چرا که ساختار مقاله این اجازه را به پژوهشگر نمی دهد که تمامی این اطلاعات را در آن بگنجاند و شخص مجبور است که این اطلاعات را بصورت مختصر و شفاف در آن بیان کند. بنابراین می توان گفت که یکی از بزرگترین چالش های پیشروی پژوهشگران در فرآیند استخراج مقاله، چگونگی آماده سازی بخش روش تحقیق است بگونه ای که مقاله از لحاظ محتوایی دچار مشکل و نقص نشود.

نحوه نگارش بحث و نتیجه گیری دراستخراج مقاله

موضوع بحث و نتیجه گیری در فرآیند استخراج مقاله بسیار اهمیت دارد، چرا که این بخش نشان دهنده یافته ها، دستاوردها، اهمیت پژوهش و میزان کاربردی بودن یک تحقیق است. به طور کلی هدف اصلی از نگارش و یا استخراج مقاله این است که بتوان یافته های یک پژوهش علمی را در اختیار عموم مردم قرار داد. و هر چه اعتبار و رتبه علمی ژورنالی که شما مقاله خود را در آن به چاپ رسانده اید بالاتر باشد نشان دهنده اعتبار یافته ها، دستاوردها و نتایج پژوهش شما است. بخش نتیجه گیری نشان دهنده خروجی کار پژوهشی شماست و بنابراین در فرآیند استخراج مقاله و نگارش بخش نتیجه گیری سعی کنید نکات زیر را حتما در آن بگنجانید:

  • ارائه دستاوردها و یافته های با اهمیت در پژوهش
  • ارائه بخشی از تحلیل های آماری که با یافته های تحقیق ارتباط مستقیم دارد
  • ارائه جداول و تصاویری که به روشن شدن یافته های تحقیق کمک می کند

اما باید توجه داشته باشید زمانی که در فرآیند استخراج مقاله قصد دارید یافته های تحقیق را آنالیز کرده و به بحث در مورد آن بنشینید، نیاز است که در مورد اهمیت و کاربردی بودن نتایج نیز صحبت کنید. بنابراین زمانی که می خواهید بخش بحث و تحلیل داده ها را نگارش کنید نیاز است که فاکتورهای زیر را در آن بگنجانید:

  • در ابتدا سعی کنید به مسئله پژوهش اشاره کرده و مشکل تحقیق را به دقت تبیین نمائید
  • سعی کنید تحلیل های درون مقاله را به ادبیات موضوع و نتایج آماری ارتباط دهید
  • بصورت کاملا تحلیلی اقدام به بحث و بررسی نتایج نمایید
  • از بیان مطالب تکراری که در ادبیات موضوع و مقدمه ذکر کرده اید، پرهیز کنید

در صورتی که تمامی این موارد را بصورت دقیق و استاندارد رعایت کنید، در نهایت خروجی کار در فرآیند استخراج مقاله یک کار قوی و قابل استناد خواهد بود که قابلیت پذیرش و چاپ در بسیاری از ژورنال های ISI, ISC, IEEE, Scopus را خواهد داشت.

نحوه مرتب کردن منابع در مقاله استخراج شده

در نهایت پس از اتمام فرآیند استخراج مقاله از پایان نامه نیاز است که منابع موجود در مقاله بر اساس حروف الفبا به انگلیسی و فارسی مرتب و آماده شوند. در حال حاضر بسیاری از پژوهشگران از نرم افزارهایی مثل مندلی (Mendeley) برای رفرنس دهی در مقالات خود استفاده می کنند. حتما بعد از اتمام فرآیند استخراج مقاله و قبل از مرتب کرده رفرنس های مقاله به ژورنال مورد نظرتان که قصد سابمیت مقاله را دارید مراجعه کرده و در بخش (Instructions For Authors) ببینید روش رفرنس دهی مورد نظر این ژورنال چیست. بطور کلی پنج روش محبوب و پرکاربرد برای رفرنس دهی در تمامی ژورنال ها وجود دارد که محبوب ترین آم روش APA است. البته بسیاری از ژورنال های معتبر از روش هایی مانند Vancouver, Harvard, Chicago, MLA نیز برای رفرنس دهی استفاده می کنند. تنها تفاوت اصلی بین این روش ها محل قرار گیری نام، نام خانوادگی، زمان چاپ، عنوان مقاله و غیره در فرآیند رفرنس دهی است.

برگرفته از: ساعد نیوز

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:

Mobile :  09143444846  واتساپ – تلگرام

Telegram: @abazizi

وبلاگ ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *