رزومه نویسی

آموزش نوشتن رزومه حرفه ای تحلیلگر مالی

آموزش نوشتن رزومه حرفه ای تحلیلگر مالی

آموزش نوشتن رزومه حرفه ای تحلیلگر مالی

این روزها، حوزه تحلیلگر مالی یکی از حوزه‌های در حال رشد است. این موقعیت شغلی طیف وسیعی از وظایف را در خود دارد و بسته به نوع صنعت یا شرکت متفاوت خواهد بود.در ادامه نکاتی برای نوشتن یک رزومه حرفه‌ای در زمینه تحلیل مالی آورده‌ایم.

شغل تحلیلگر مالی

بسیاری از تحلیلگران مالی در دنیای سرمایه گذاری کار می کنند، سرمایه گذاری های بالقوه یا فعلی را تجزیه و تحلیل می کنند و یافته های خود را به سایر تیم ها گزارش می دهند. برخی دیگر می توانند برای موسسات سپرده گذاری یا کارت اعتباری، بیمه یا شرکت های سرمایه گذاری کار کنند و ارزیابی کنند که سرمایه آن ها به بهترین نحو به کجا هدایت می شود و بازده های احتمالی ممکن چه خواهد بود. برخی از تحلیلگران مالی نیز حوزه فعالیت شان به طور کامل خارج از صنعت مالی ست و به شرکت ها در اتخاذ تصمیمات مالی کمک می کنند.

صرف نظر از اینکه می خواهید در کجا به عنوان تحلیلگر مالی کار کنید، احتمالا علاقه مند به محاسبات ریاضی، تحلیل داده های زیاد و ارائه آن به دیگران هستید. قبل از این که بتوانید تمام این کارها را انجام دهید، به یک رزومه تحلیلگر مالی نیاز دارید تا به شما کمک کند شغل موردنظرتان را به دست آورید.

تحلیلگر مالی از آن دست مشاغلی می باشد که در سالهای اخیر به آن توجه بیشتری شده دلیل آن هم تلاش و علاقه افراد به سرمایه گذاری در بورس و اوراق بهادار یا ارزهای دیجیتال است. زمانی که افراد زیادی علاقه به سرمایه گذاری در این بخش دارند قطعا نیاز به مشاور مالی و تحلیل بازار نیز بوجود می آید. این جاست که تحلیل گر و معامله گر بازار های سرمایه می تواند ایفای نقش کرده و با ارائه مشاوره و تحلیل بازار دقت سرمایه گذاری افراد و میزان ریسک از دست رفتن سرمایه آنان را کنترل نماید.

تحلیلگر مالی

تحلیلگر مالی چه می کند ؟

تحلیلگران مالی داده های مالی را بررسی می کنند و از یافته های آنها برای کمک به شرکت ها در تصمیم گیری های تجاری استفاده می کنند. اغلب، تجزیه و تحلیل آنها به منظور اطلاع رسانی تصمیمات سرمایه گذاری شرکت ها است.

به طور خاص، تحلیلگران مالی در مورد شرایط اقتصاد کلان و اقتصاد خرد به همراه مبانی شرکت تحقیق می کنند تا در مورد مشاغل، بخش ها و صنایع پیش بینی کنند. آنها همچنین غالباً روشی مانند خرید یا فروش سهام یک شرکت را بر اساس عملکرد و چشم انداز کلی آن توصیه می کنند.

یک تحلیلگر باید از تحولات جاری در زمینه ای که در آن تخصص دارد و همچنین در تهیه مدل های مالی برای پیش بینی شرایط اقتصادی آینده برای هر تعداد متغیر آگاه باشد.

همه تحلیلگران مالی بازارهای سهام یا اوراق قرضه را تجزیه و تحلیل نمی کنند یا به کارفرمایان خود در سرمایه گذاری کمک نمی کنند. شرکت ها همچنین ممکن است یک تحلیلگر استخدام کنند تا از داده های عددی برای مشخص کردن اثربخشی تکنیک های مختلف بازاریابی نسبت به هزینه استفاده کند. کسب وکارهایی که از مدل حق رای استفاده می کنند، اغلب دارای تحلیلگران مالی هستند که مسئول ردیابی امتیازها یا گروه هایی از امتیازات در یک منطقه جغرافیایی هستند. تحلیلگران تعیین می کنند که نقاط قوت و ضعف کجاست و سود و زیان را پیش بینی می کنند.

نحوه نوشتن رزومه تحلیلگر مالی

حوزه تحلیل مالی در صنعت خدمات مالی فرصت های زیادی برای شما ایجاد می کند. چه بخواهید تازه کار خود را به عنوان تحلیلگر مالی شروع کنید یا به دنبال ترفیع و صعود باشید. تحلیلگران مالی در حوزه ای هستند که رقابت در آن زیاد است. از این رو نیاز است رزومه شما حرفه ای و اصلی تنظیم شود تا در این رقابت پیروز شوید و به شغل دلخواهتان دست یابید. اصول رزومه نویسی برای رزومه تحلیلگر مالی با دیگر مشاغل متفاوت است و ما سعی داریم سریع ترین و بهترین مسیر را برای تنظیم یک رزومه خوب به شما نشان دهیم.

اگر اولین بار است که برای زمینه تحلیل مالی رزومه می نویسید…

اگر شما در ابتدای مسیر شغلی خود و در جستجوی اولین شغل خود هستید یا یک متخصص باتجربه اید که به دنبال تغییر مسیر شغلی تان به سمت حوزه تحلیل مالی ست، لازم است چند نکته را در نظر داشته باشید:

تخصص و مهارت های خود را در رزومه تان پررنگ کنید. هر چقدر بهتر بتوانید تخصص و دانش فنی خود را در رزومه بیان کنید، استخدام کنندگان بهتر می توانند درباره ارزش و تجربیات شما بدانند و به طور موثرتری در مورد استخدام شما تصمیم گیری کنند. حتی اگر به صورت حرفه ای تحلیل مالی را تجربه نکرده اید در رزومه خود به فعالیت های مرتبطتان اشاره کنید. آیا تجربه مطالعه کتاب یا مقالات در این حوزه و آشنایی با مفاهیم و اصول این حوزه را داشته اید؟ با ابزارهای تحلیل داده و ابزارهای مشابه آشنا هستید و تجربه کار با آن ها را دارید؟ آیا با تحقیقات بازار و تجزیه و تحلیل کسب وکارها آشنایی دارید؟ سعی کنید به تجربیات خود به خوبی اشاره کنید و جزئیات آن را به خوبی بیان کنید.

اگر نمی دانید که کدام مهارت ها یا تخصص های خود را بیان کنید، چند شرح شغلی کارشناس تحلیل مالی را در آگهی های استخدامی بخوانید تا ببینید که چه چیزی بیشتر از همه برای آن ها اهمیت دارد. سپس با توجه به آن ها و توانمندی ها و مهارت های خود، رزومه تان را ویرایش کنید.

شرح مختصری از خود ارائه دهید. نوشتن خلاصه رزومه به شما کمک خواهد تا به بهترین شکل ممکن، علت درخواست برای این شغل یا تغییر مسیر شغلی خود را توضیح دهید. هرچقدر مهارت ها و تجربه هایتان بی ارتباط با این موقعیت شغلی باشد، باز هم با نوشتن یک خلاصه می توانید آن ها را قانع کنید تا شما را استخدام کنند. در خلاصه رزومه خود به مهارت های نرم، تجربیات مرتبط و اهدافتان را بنویسید. این خلاصه باید روان و کوتاه نوشته شود، شاید فقط چند جمله.

خلاصه رزومه می تواند پلی بین شرایط و تجربه کنونی شما و آنچه می خواهید در آینده انجام دهید و به آن دست یابید، ایجاد کند. بنابراین مناسب است در رزومه خود کمی درباره این که شما چه کسی هستید و به کجا می روید و چرا حوزه تحلیل مالی را برای ادامه مسیر خود انتخاب کرده اید، بنویسید.

ممکن است چیزی مانند این بگویید: من به تازگی از مقطع کارشناسی رشته مدیریت مالی فارغ التحصیل شده ام. علاوه بر تحصیلات دانشگاهی سعی کرده ام تجربیات عملی در این حوزه را داشته باشم. تابستان گذشته، کارآموزی را به عنوان دستیار مدیر مالی در شرکت … گذراندم. همچنین به صورت پاره وقت با یک تیم استارتاپی در مرکز رشد دانشگاه همکاری دارم و در زمینه طراحی الگوریتم تحلیل سهام شرکت های حوزه آی تی و پیش بینی قیمت سهام و سودآوری آن ها تجربه کسب کرده ام. من به دنبال کسب تجربه در زمینه تحلیل مالی و کسب وکار و آشنایی عمیق تر با حوزه مالی و سیستم های تحلیل داده هستم.

رزومه

چشم انداز تحلیل گران مالی

بیشتر تحلیلگران مالی در بانک ها و مراکز بیمه کار می کنند، اما استخدام تحلیلگر مالی در سایر صنایع نیز رایج است. به عنوان یک تحلیلگر مالی هدف از کار شما جمع آوری و تجزیه و تحلیل و سازمان دهی داده های مالی هم از داخل شرکت و هم در خارج از آن است. در نتیجه بررسی داده های مالی، پیش بینی ها و مدل های شما کمک می کند تا به مشاغل و یا افراد در تصمیم گیری های مالی مشاوره دهید. تحلیلگران مالی شغلی پر تنش دارند اما فرصت پیشرفت برای این حوزه هم به همان اندازه فراهم است.

تحلیل گران مالی در زمینه های زیر می توانند تخصص داشته باشند:

  • بانکداری سرمایه گذاری
  • خزانه داری
  • برنامه ریزی مالی
  • سهام خصوصی
  • توسعه شرکت

وظیفه تحلیلگران مالی ارائه مشاوره به کارفرمایان برای اخذ تصمیمات مالی و همچنین تحلیل سهام، اوراق قرضه، اوراق بهادار بازار پول و سایر محصولات مالی در یک صنعت خاص است. آن ها همچنین در زمینه خرید و فروش به سرمایه گذاران مشاوره می دهند. برای کار در چنین بازاری و به عنوان یک تحلیل گر مالی اولین قدم نوشتن یک رزومه کاری خوب و حرفه ای است.

محتوای رزومه تحلیلگر مالی

  • خلاصه رزومه یا پروفایل: افزودن نگاهی اجمالی به شخصیت حرفه ای در بخش خلاصه رزومه به کارفرما این امکان را می دهد که قبل از مصاحبه حضوری با شما آشنا شود و تنها بخشی است که می توانید در آن کمی خود را توصیف کنید و به ابعاد شخصیتی خود هم اشاره کنید. کارفرماها در مقایسه بین گزینه هایی که متقاضی استخدام هستند، به دنبال وجه تمایزاتی هستند که یک کارمند را از سایرین ایده آل تر و بهتر نشان می دهد بنابراین به همه جنبه های متقاضیان توجه می کنند. خلاصه رزومه در بالاترین قسمت رزومه قرار می گیرد و یک متن دو تا چهار جمله ای است که کارفرما را متقاعد می کند تا ادامه رزومه را مطالعه کند و یا او را از خواندن باقی مطالب منصرف می کند. لازم است بزرگترین دستاوردهای کاری و حرفه ای و بهترین مدارج و افتخارات تحصیلی را در این بخش پر رنگ کنید تا به عنوان یک گزینه خوب در نظر گرفته شوید. در این مسیر از به کار بردن بهترین عبارات و اصطلاحات تخصصی این شغل غافل نشوید.
  • مهارت ها و توانمندی ها در رزومه تحلیلگر مالی: تحلیلگران مالی به مهارت های گسترده ای نیاز دارند. اولین قدم این است که به مهارت های حرفه ای متناسب با شغل تحلیلگری مالی فکر کنید و آن ها را لیست کنید. سپس از مهارت های نوشته شده آندسته از توانمندی ها که برجسته تر هستند و در راستای این شغل کمک کننده هستند را انتخاب کنید و در بخش مهارت ها بنویسید. در ادامه به مهمترین مهارت های مورد نیاز در رزومه تحلیلگر مالی اشاره شده است.
  1. مهارت های سخت:
  2. مهارت های نرم تحلیلگران مالی:

این لیست ممکن است کامل نباشد و شما مهارت های دیگری نیز در خود داشته باشید. بنابراین نگاهی به پیشینه کاری و تحصیلی خود بیندازید تا مهارت ها را به درستی لیست کنید.

  • جمع آوری اطلاعات و داده ها
  • سازماندهی اطلاعات
  • تجزیه و تحلیل نتایج مالی
  • توسعه پیش بینی ها
  • رشد مالی در آینده
  • توصیه هایی درباره اقدامات مالی
  • ایجاد مدل های مالی
  • تحلیل هزینه و منافع
  • ارائه یافته ها
  • تولید گزارش های مالی
  • رهبری
  • دانش کسب و کار به ویژه مرتبط با صنعتی که در آن کار می کنید.
  • ارتباطات
  • مشتری مداری
  • حل مسئله
  • کار گروهی
  • توانایی کار کردن با کیفیت در شرایط فشار
  • سوابق و تجارب کاری: قبل از شروع به لیست کردن مشاغل گذشته خود، در مورد مسیر شغلی خود فکر کنید. سابقه اشتغال شرح زندگی کاری و حرفه ای شماست. بهترین رزومه ها الگویی از رشد و موفقیت در مسیر حرفه ای را نشان می دهند.

پاسخ به سوالات زیر شما را در مسیر بهتر نوشتن بخش سوابق کاری رزومه هدایت می کند:

برای نوشتن سوابق کاری خود از ترتیب زمانی معکوس استفاده کنید و جدیدترین تجارب کاری را اول بنویسید. از افعال قوی و قدتمند استفاده کنید و چالش های کاری خود و نحوه حل آن ها را در این بخش بنویسید. بهترین رزومه تحلیلگر مالی رزومه ای است که به صوت اختصاصی برای یک فرصت شغلی خاص و طبق شخصیت و نیازهای کارفرما تنظیم شده باشد.

  1. من در مشاغل گذشته ام به چه نتایج قابل اندازه گیری درست یافته ام؟
  2. از کدام مهارت ها در مسیر کاری استفاده کرده ام و چه مهارت های جدیدی یار گرفته ام؟
  3. بزرگترین موفقیت من چه بوده و چگونه توانستم آن را بدست بیاورم؟
  4. آیا اطلاعات و جزئیاتی برای اثبات ادعاهای خود دارم؟
  5. آیا ترفیع گرفته ام یا از من تقدیر و تشکر شده است؟
  • سوابق تحصیلی در رزومه تحلیلگر مالی: به طور کلی شرط آموزش رسمی برای شغل تحلیلگری مالی وجود ندارد اما کارفرماها انتظار دارند متقاضیان دارای حداقل مدرک لیسانس باشند و رشته های آماری و اقتصادی را ترجیح می دهند. اگر در این زمینه سوابق کار داشته باشید اهمیت سوابق تحصیلی کمتر می شود چرا که شما خود را در بخش سوابق کاری اثبات کرده اید. هر گونه مدارک تحصیلی، افتخارات و گواهینامه های مرتبط با خدمات مالی را در این بخش به صورت معکوس زمانی قرار دهید.اگر به تازگی وارد کار در زمینه تحلیل مالی شده اید بهتر است بخش تحصیلات را پربارتر بنویسید و دوران کارآموزی، پروژه های تحصیلی و معدل و افتخارات را هم به این بخش اضافه کنید.
  • قالب، فرمت و فونت رزومه: در حالی که بیانات شما و آنچه که می نویسید بسیار مهم هستند، نحوه ارائه کار هم اهمیت ویژه ای دارد. اینکه نوشته ها را در چه قالب و طرحی قرار دهید از این جهت مهم است که اولین برداشت ذهنی از شما با دیدن ظاهر رزومه تحلیلگر مالی به دست می آِید. بنابراین لازم است از منظم و حرفه ای بودن و ایجاد یک نمایش بصری جذاب اطمینان حاصل کنید. استخدام کنندگان صدها رزومه را در زمان استخدام نیروی جدید بررسی می کنند بنابراین از هر جزء و هر المان رزومه باید نهایت استفاده را ببرید تا در این رقابت شما برنده باشید. همچنین رزومه باید فوراً اسکن شود و تمام اطلاعات مورد نیاز کارفرما را در اختیارش قرار دهد بنابراین طراحی یا انتخاب قالب از رزومه سازهای آنلاین اهمیت ویژه ای دارد. همچنین انتخاب یک فونت خوانا و ساده و در نهایت ذخیره کردن فایل رزومه در فرمت PDF که در همه سیستم ها بدون تغییر نمایش داده شود ضروری است.

نکات کلیدی در ساخت رزومه تحلیلگر مالی

چه راهی بهتر از الهام گرفتن از یک نمونه رزومه قانع کننده از یک تحلیلگر مالی برای شروع رزومه، درست است؟

رزومه فوق کارهای زیادی را به درستی انجام می دهد، مانند:

  • از قالب رزومه زمانی پیروی می کند. در حالی که فرمت های رزومه دیگری وجود دارد، فرمت زمانی هم محبوب ترین و هم بهترین برای این کار است.
  • اطلاعات تماس را به روش صحیح فهرست می کند. این شامل یک شماره تلفن، یک آدرس ایمیل حرفه ای، یک URL لینکدین و یک مکان است.
  • با یک خلاصه رزومه توجه استخدام کننده را جلب می کند. این خلاصه رزومه تحلیلگر مالی نشان می دهد که استخدام کننده مورد نظر در یک نگاه مرتبط است.
  • استخدام کننده را متقاعد می کند که با بخش تجربه کاری مبتنی بر موفقیت، فرد مناسبی برای این کار است. دستاوردها به استخدام کننده نشان می دهد که چگونه از بقیه نامزدها متمایز هستید.
  • از گلوله ها استفاده می کند تا رزومه تحلیلگر مالی را آسان کند. استخدام کننده صدها رزومه دیگر برای بررسی دارد. با استفاده از گلوله ها، خواندن رزومه شما و درک پیشینه شما را برای آنها آسان تر می کنید.
  • شامل بخش آموزشی مختصر است. از آنجایی که داوطلب دارای تجربه کاری زیادی است، آنقدر روی سابقه تحصیلی خود تمرکز نمی کند.
  • مهارت های سخت و نرم مناسب را فهرست می کند. یک تحلیلگر مالی قوی باید هر دو نوع مهارت را داشته باشد (و آنها را در رزومه خود نشان دهد).
  • شامل بخش های رزومه اختیاری برای پر کردن فضا و جذاب تر کردن رزومه است.
رزومه

رزومه تحلیلگر مالی باید چند برگی تنظیم شود؟

در صورتی که سوابق کاری شما کمتر از 10 سال باشد می توانید رزومه را در کوتاه ترین و مختصرترین ورژن یعنی یک برگی بنویسید. رزومه نباید کمتر از یک برگ باشد و تمام اطلاعات از جمله شماره تماس، سوابق حرفه ای، سوابق تحصیلی، مهارت ها و یک مقدمه با عنوان توصیف شخصی را در خود داشته باشد اما به دلیل اینکه لازم است در عرض چند ثانیه بررسی و خوانده شود بهتر است یک صفحه ای نوشته شود. در صورتی که سوابق بیشتری دارید می توانید نهایتاً رزومه را دو برگی تنظیم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *