آزمون شخصیت سنج کالیفرنیا[۱] CTP (سازگاری فردی و اجتماعی )

آزمون شخصیت سنج کالیفرنیا[۱] CTP (سازگاری فردی و اجتماعی )

با توجه به اینکه  انسان موجودی اجتماعی است همواره سعی می کند تا مهارت هایی جهت تسهیل روابط خود با دیگران کسب نماید . سازگاری یا مهارت اجتماعی، توانایی ایجاد ارتباط متقابل با دیگران در زمینه ی خاص اجتماعی است به شکلی که در عرف جامعه، قابل قبول و ارزشمند باشد. سازگاری مهم‌ترین نشانه سلامت روان است. شناسایی عواملی که می‌تواند بر سازگاری تأثیرگذار باشد حائز اهمیت است.

      این آزمون نیمرخ سازگاری فردی و اجتماعی فرد را اندازه گیری می کند و توسط ثورپ، کلارک و نیکز در سال ۱۹۳۹(نقل از خدایاری فرد و همکاران، ۱۳۸۱) برای اولین بار منتشر شد و در سال ۱۹۵۳ مورد تجدید نظر و بازنگری قرار گرفت. آزمون داری ۵ سطح پیش دبستانی، دبستانی، راهنمایی، دبیرستانی و بزرگسالی است که سطح دبیرستانی آن در این جا مورد استفاده قرار گرفته است. این آزمون دارای دو خرده آزمون عمده سازگاری خویشتن و سازگاری اجتماعی است. هر آزمون دارای شش مقیاس است و سطح دبیرستانی آن در هر مقیاس ۱۵ سوال دارد، که با احتساب ۱۲ مقیاس تعداد کل سوالات آن ۱۸۰ سوال است. این آزمون به صورت صحیح- غلط بوده  به گزینه غلط “صفر” و به گزینه درست نمره “یک” تعلق می گیرد و برای هر آزمودنی نمرات با هم جمع می شوند.

به همراه ۴ مقاله مرتبط رایگان

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری و کلید تصحیح جواب ها و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

[۱] – California Test of Personaliy