تحلیل داده های آماری

چگونه می‌توان زمان داوری یک مجله را تخمین زد؟

چگونه می‌توان زمان داوری یک مجله را تخمین زد؟

چگونه می‌توان زمان داوری یک مجله را تخمین زد؟

زمان برای نویسندگان جز یکی از مهم ترین معیار ها شناخته میشود که در سعی دارند قبل از سابمیت مقاله زمان دقیق داوری و چاپ مقاله را تخمین بزنند. در این مطلب سعی کرده ایم به شما علاقه مندان یک روش تضمینی پیشنهاد کنیم تا بتوانید زمان داوری را تخمین بزنید.

چگونه می توان زمان داوری یک مجله را تخمین زد؟

اغلب نویسندگان برای انتشار مقاله خود در مجلات معتبر محدودیت زمانی دارند و زمان برای آنها معیار حائز اهمیتی شناخته میشود از این رو تمایل دارند قبل از سابمیت مقاله به مجله ابتدا زمان داوری آنرا تخمین بزنند و سپس مقاله را به مجله سابمیت کنند. تشخیص زمان دقیق داوری علنا غیر ممکن میباشد اما به صورت تقریبی میتوانید زمان داوری را حدس بزنید .

هر مجله ای دارای محدودیت پذیرش و زمان داوری مشخصی می باشد. اگر بتوانید این اطلاعات مربوط به مجلات انتخابی را بدست آورید، خواهید توانست با انتخاب مجله مناسب، در بازه زمانی کوتاه مقاله خود را به چاپ برسانید.

تصویر

منظور از درصد پذیرش مقاله، این است که از تعداد کل مقالات ارسالی به مجله، چه تعداد مقالات انتخاب و به چاپ می رسند. برای مثال اگر از 200 مقاله ارسال شده برای مجله ای، تنها ۱۰ مقاله پذیرش شده ، میتوان گفت نرخ پذیرش آن مجله از زمانی که فعالیت می کند تاکنون ۱۰ درصد بوده است.

برخی از پایگاه های علمی همچون پایگاه های الزویر و اسپرینگر، برای تعیین درصد پذیرش و مدت زمان تقریبی داوری مجلات روش خاصی را انتخاب کرده اند که عمدتاً برای مجلاتی است که آنها را در پایگاه داده خود نمایه می سازند. این دو پایگاه به صورت کاملاً حرفه ای ابزاری را طراحی کرده اند که می توانند خدماتی از جمله معرفی مجله، مشخص نمودن درصد پذیرش مقاله در آن مجله و مدت زمان تقریبی داوری مقاله را برای پژوهشگران ارائه دهند.

مدت زمان پایه (پیش فرض) اخذ پذیرش از ژورنال های معتبر ISI

ضریب تاثیر (if)مدت زمان مورد نیاز جهت اخذ پذیرش
مجلات ISI بدون ایمپکتحدود یک ماه
مجلات ISI ایمپکت داریک الی سه ماه

مدت زمان پایه (پیش فرض) اخذ پذیرش از ژورنال های معتبر داخلی و خارجی

ضریب تاثیر (if)مدت زمان مور نیاز جهت اخذ پذیرش
مجلات داخلییک تا چهار ماه
مجلات خارجی غیر ISIیک ماه
  • مجلات دارای ایمپکت فکتور: پروسه داوری به طور تقریبی 4 الی 9 هفته زمان می برد.
  • مجلات داخلی isc: بیشتر از یکماه پروسه داوری دارند.
  • مجلات پابمد و اسکوپوس: نیز در حدود یک ماه تا 2 ماه زمان داوری دارند.

عوامل تاثیر گذار در بازه زمانی اکسپت و چاپ مقاله

  1. نوع مجله ای که می­خواهیم مقاله را در آن چاپ کنیم. هر چه اعتبار یک مجله بالا باشد مسلما سختگیری بیشتری برای چاپ مقاله خواهد داشت و زمان داوری بیشتری نسبت به مجلات دیگر خواهد داشت. مثلا مجلات علمی پژوهشی داخلی جز مجلات بسیار سخت گیر می باشند که پروسه داوری 3-4 ماهه دارند. اما برخی مجلات حتی برخی مجلات معتبر ISI بازه داوری کوتاهی داشته و در صورتی که مقاله خوبی نوشته باشید، در یک ماه نتیجه داوری خود را اعلام می کنند.
    یا در خصوص مجلات خوب الزویر (مثلا ایمپکت بالای ۰/۵) هیچ وقت به دنبال گرفتن اکسبت و چاپ مقاله در کمتر از ۶ یا ۷ ماه نباشید. زیرا در این گونه مجلات ۹۸ درصد مقالات حداقل یک بار ریوایز میخورند و این یعنی حداقل ۳ تا ۴ ماه زمان علاوه بر زمان 3-4 ماهه لازم برای مراحل چاپ مقاله.
  2. نوع مقاله ای که می­خواهید چاپ کنید. مثلا مقاله شما علمی پژوهشی هست یا یک مقاله مروری یا ریویو می باشد.
  3. داوری مجلات نیز در بازه زمانی چاپ مقاله تاثیر میگذارد. برخی مجلات و ژورنال ها داوری بسیار سختی برای مقالات دارند. ممکن است یک مقاله برای 4 داور فرستاده شود.
  4. محتوای مقاله که قصد چاپ کردن آن را دارید. اگر مقاله ای محتوای قوی داشته باشد و از لحاظ ساختاری و گرامری خوب نوشته شده باشد، در همان ابتدای کار پذیرفته شده و نیازی به بررسی توسط داورهای مختلف نخواهد بود. اما گاهی مقاله شما دارای برخی ایرادات گرامری و نوشتاری است. در این صورت مجله مقاله شما را با شرط اصلاح ایرادات پذیرش می کند (ریوایز). در این صورت شما باید دوباره مقاله خود را بازبینی کنید و برای داوری بعدی مجل ارسال کنید. در نتیجه پروسه داوری مقاله شما طولانی خواهد بود. گاهی پیش میاید که در چنین شرایطی یکبازه زمانی 5-6 ماهه طول میکشد تا یک مقاله از سوی مجله تائید شود.
تصویر

تعیین درصد پذیرش و مدت زمان تقریبی داوری مجلات

ابتدا وارد سایت journalfinder.elsevier.com شوید. سپس عنوان مقاله و چکیده مقاله خود را در مکانهای مشخص شده وارد نمایید.

در این مثال ما عنوان و چکیده یک مقاله را وارد کرده ایم. این مقاله در فیلد روانشناسی بوده و بر این اساس ما گزینه life and health science را انتخاب کرده ایم. برحسب رشته خودتان حتما می بایست یکی از گزینه هایی که در زیر چکیده مقاله آمده را انتخاب کنید. بعد از آن بر روی گزینه find journal کلیک کنید.

تصویر

همانگونه که مشاهده می کنید، ابزار جستجوی مجلات پایگاه الزویر ۱۰ مجله را برای این مقاله پیشنهاد داده که ما تصویر دو نتیجه آن را در عکس زیر آورده ایم.

تصویر

همانطور که عکس فوق نشان می دهد، طول مدت داوری مجله اول که ضریب تاثیر هم ندارد حدود ۱۱ هفته طول می کشد و درصد نرخ پذیرش این مجله ۶۴ درصد است. همچنین، مجله دوم با داشتن ضریب تاثیر ۴/۰۹ در ۴ هفته به صورت میانگین داوری مقالات را ارایه می دهد و نرخ پذیرش آن ۱۷ درصد است.

با توجه به این آمار، پژوهشگران می توانند مجله مورد نظر خود را بسیار ساده تر استفاده کنند. همانطور که مشاهده می شود، مجله اول در مقایسه با مجله دوم ریسک پایین ریجکت شدن را دارد. پژوهشگر باید تخمین بزند که مجله دوم ظاهراً سختگیری زیاد علمی در باره مقالاتی که دریافت می کند اعمال میدارد. این اطلاعات بسیار عالی و ایده آل هستند تا پژوهشگران با چشم بازتری اقدام به انتخاب و ارسال مقاله خود نمایند.

برگرفته از: ساعد نیوز

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:

Mobile :  09143444846  واتساپ – تلگرام

Telegram: @abazizi

وبلاگ ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *