...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
خوش آمدید این سایت دارای مجوز می باشد برای مشاهده مجوز ها پایین صفحه را مشاهده فرمائید.
به مجموعه ای از توانایی های شناختی که به ما این امکان را می دهد تا نسبت به جهان اطراف آگاهی پیدا کرده و یاد بگیریم که مسائل را حل کنیم، هوش[۱] گفته می شود. به عبارت روشن تر، «هوش یک ظرفیت شناختی است که امکان کسب دانش، یادگیری و چگونگی حل مشکلات را برای ما فراهم می سازد. (آقایار و شریفی درآمدی، ۱۳۸۶: ۳۶). برای هیجان[۲] نیز تعاریف بسیار گوناگونی از سوی دانشمندان ارائه شده است. به طور مثال، لونسون (۱۹۹۴(هیجان را «پدیده فیزیولوژی روان شناختی با حیات کوتاه مدت که الگوهای کافی از سازگاری را برای تغییر تمناهای محیطی فراهم می کند» تعریف کرده است (حسن زاده و ساداتی کیادهی، ۱۳۸۸: ۳۶). به اعتقاد روان شناسان، شخصیت افراد ترکیب درستی از عقل و هیجان است و معمولاً سمبل عقل را بهره هوشی (IQ) و سمبل دل را هوش هیجانی (EQ) می دانند (همان، ۴). این مفهوم (هوش هیجانی (دریچه جدیدی در علم روان شناسی گشوده و تحقیقات وسیعی نیز در این زمینه انجام شده است. از نظر تاریخی، در سال ۱۹۸۰ محققی به نام بار – آن (Bar-On) برای اولین بار مخفف «بهره هیجان [۳]» را برای مجموعه ای از توانایی ها که شامل خودآگاهی هیجانی، مسئولیت پذیری، روابط بین فردی مناسب، خود شکوفایی، خوش بینی و نظایر این ها بود، به کاربرد و اولین آزمون در این مورد را ساخت. سپس اصطلاح هوش هیجانی در مجموعه مقالات دانشگاهی جان مایر[۴] و پیتر سالووی[۵] بین سال های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۳ بیان شد و آنها نیز مفهوم اساسی خود را برای اولین بار با عنوان «هوش هیجانی» به چاپ رساندند. پس از آن دو نفر، دانیل گلمن[۶] (۱۹۹۵) این مفهوم را در پر فروش ترین کتابش با عنوان «هوش هیجانی» (چرا هوش هیجانی مهم تر از هوش عمومی است؟) مطرح ساخت و سرانجام واژه هوش هیجانی به عنوان اصطلاحی جدید در فرهنگ آکسفورد (۲۰۰۲) آورده شد (دانش و همکاران، ۱۳۸۷: ۷۸( .
بار – آن و پارکر (۲۰۰۷) هوش هیجانی را «یک رشته از توانمندی ها و مهارت های غیر شناختی که توانایی های فرد را در برخورد با فشارهای محیطی افزایش می دهند و در پنج مقوله کلی: بهره هیجانی، درون شخصی و بین شخصی، توانمندی های سازش یافتگی، مدیریت تنیدگی و خُلق عمومی شناخته می شوند» تعریف کرده اند. سالووی نیز هوش هیجانی را با سلامت روان مرتبط دانسته و اعلام کرد که افرادِ دارای هوش هیجانی بالا، توانایی بهتری برای مقابله با استرس دارند و افراد دارای هوش هیجانی پایین، پیوسته احساس پوچی و فروپاشی کرده و واکنش های عاطفی نامناسب از خود نشان می دهند (برکتین و همکاران، ۱۳۸۷: ۱۷۰). این پرسشنامه توسط شوت و همکاران در سال ۱۹۹۸ براساس مدل نظری هوش هیجانی سالووی و مایر (۱۹۹۰) و برای سنجش هوش هیجانی نوجوانان ساخته شده است. این مقیاس شامل ۳۳ جمله توصیفی میباشد.
این پرسشنامه دارای روایی و پایایی مشخص و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.
برای مشاهده لیست پرسشنامه در بالای صفحه روی منویپرسشنامه استاندارددر بالای صفحه کلیک بفرمایید.
ما در این سایت پرسشنامه های استاندارد (دارای روایی، پایایی، روش دقیق نمره گذاری ، منبع داخل و پایان متن ) ارائه می کنیم و همچنین تحلیل آماری کمی و کیفی رابا قیمت بسیار مناسب و کیفیت عالی و تجربه بیش از 17 سال انجام می دهیم. برای تماس به ما به شماره 09143444846 در شبکه های اجتماعی پیام بفرستید. ایمیلabazizi1392@gmail.com
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به لنسرسرا و محفوظ است.
این سایت دارای مجوز می باشد