پرسشنامه مدیریت دانش لی و چانگ

پرسشنامه مدیریت دانش لی و چانگ

مدیریت دانش، رسیدن به اهداف سازمان با استفاده بهینه از دانش و یا توانایی یک سازمان در استفاده از سرمایه معنوی (تجربه و دانش فردی نزد هر فرد) و دانش دسته جمعی به منظور دستیابی به اهداف خود از طریق فرایندی شامل تولید دانش، تسهیم دانش و استفاده از آن به کمک فناوری است.  مدیریت دانش، راز موفقیت سازمان‌ها در قرن ۲۱ است. دانش، مفهومی فراتر از داده و اطلاعات است. دانش به مجموعه اطلاعات، راه کار عملی مرتبط با آن، نتایج به‌کارگیری آن در تصمیمات مختلف، آموزش مرتبط با آن، نگرش افراد در مشاغل و مسئولیت‌های مختلف در ارتباط با آن گفته می‌شود. دانش هر نفر، حتی در موردی خاص، ممکن است با دیگران متفاوت باشد. دانش زیربنای مهارت و تجربه و تخصص هر فرد است. هر سازمان برای دستیابی به اهداف خود، از مجموعه دانشی استفاده می‌کند که نزد تک‌تک افراد و در ذهن آنها انباشته شده است. در صورت عدم استفاده از این دانش‌ها، می‌توان شکست سازمان یا بالا بودن هزینه‌های ناشی از تکرار برخی فرایندهای تصمیم‌گیری و عدم استفاده مطلوب از سوابق تجربی و تصمیم‌گیری‌ها را انتظار داشت. به همین دلیل، سازمان‌های پیشرو اقدام به جمع‌آوری دانش نهفته نزد پرسنل و گروه‌های کاری می‌کنند که به آن «سرمایه دانش» گفته می‌شود.  امروزه سرمایه‌های یک سازمان تنها سرمایه مالی و فیزیکی نیست بلکه سرمایه دانش افراد مهمتر از آن دو بوده و مورد توجه مدیران قرار گرفته است. به بیانی دیگر، مدیریت نیروی انسانی، وجه پیچیده مدیریت دانش است. مدیریت دانش، طبعاً باعث پیشرفت و تکامل دیگر سیستم‌های سازمان از قبیل TQM و BPR و آموزش‌های سازمانی شده و موقعیت سازمان را در فرصت‌های جدید، تقویت و پشتیبانی می‌کند.  در این سازمان‌ها، مدیریت دانش برای بهینه‌سازی ارتباطات میان کارمندان و بین رده‌های بالای مدیریت به کار گرفته می‌شود. مدیریت دانش در این سازمان‌ها، به ایجاد فرهنگ اشتراک دانش میان کارمندان کمک می‌کند. گرچه دانش می‌تواند توسط افراد کسب شود، ولی برای اینکه سودمند واقع شود، لازم است همه اعضای گروه در آن سهیم شوند.  به نظر لی و چانگ(۲۰۰۷) مهم ترین مراحل و  اقدامات فرایند مدیریت  دانش  انتقال و توزیع دانش است ( LEE& Chang, 2007).

برای اندازه گیری مدیریت دانش از پرسشنامه مدیریت دانش استفاده شده است. این پرسشنامه یک ابزار ۸ سئوالی با مقیاس لیکرت ۵ درجه ای است که برای اندازه گیری مدیریت دانش ساخته شده است . این پرسشنامه  بوسیله لی (Lee) و چانگ ( Chang) ( 2007) طراحی شده است و  دو بعد ۱- توزیع دانش ۲- انتقال دانش را اندازه گیری می نماید. و بوسیله عزیزی مقدم (۱۳۹۳) ترجمه شده است.

پرسشنامه مدیریت دانش   دارای ۸  سؤال از نوع لیکرت می باشد و شامل یک مقیاس  پنج  درجه ای   (کاملا” موفقم، موافقم، نظری ندارم، مخالفم، کاملاً مخالفم ) می باشد.

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری مشخص و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.

برای مشاهده لیست پرسشنامه ها  همین جا لیست پرسشنامه استاندارد  کلیک بفرمایید.

3 فکر می‌کنند “پرسشنامه مدیریت دانش لی و چانگ

  1. اسما

    سلام
    ببخشید من میخام تاثیر رفتار سازمانی بر سرمایه معنوی در ورزش رو بسنجم . آیا پرسشنامه استاندارد تو سایت دارید؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. abazizi نویسنده

      سلام، در بخش پرسشنامه های استاندارد (از منوهای بالای صفحه اول) ردیف ۱۸۸ یا کد Q188 پرسشنامه سرمایه فکری هست( البته نه سرمایه معنوی) می تونید از اون استفاده کنید ولی رفتار سازمانی خیلی کلی است می تونید از رفتار سازمانی یکی دو متغیر را انتخا ب کنید و بعد تأثیر آن متغیر ها را بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *