پرسشنامه تاب آوری تحصیلی ساموئلز (۲۰۰۴) ARI

پرسشنامه تاب آوری  تحصیلی ساموئلز (۲۰۰۴) ARI

تلاش‌های تحقیقی در سال‌های اخیر بر تعیین عوامل موثر و نقش آنها در پیشرفت تحصیلی بوده است که در این میان توجه به عامل‌های غیرتحصیلی نیز دیده می‌شود. یکی از این عوامل مهم غیرتحصیلی تاب‌آوری که هم بر پیشرفت تحصیلی و هم بر برخی عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی اثرگذار است. نتایج مطالعات بیانگر رابطه مثبت‌ تاب‌آوری و موفقیت تحصیلی، خودکارآمدی و خودبهسازی است. به طور کلی تاب‌آوری به عنوان فرآیند، ظرفیت یا نتیجه سازگاری موفقیت‌آمیز علیرغم چالش‌ها یا شرایط تهدیدآمیز تعریف شده است. در حوزه تحصیل آلوا ( ۱۹۹۱) معتقد است که  تاب آوری تحصیلی  [۱] اشاره به  سطوح بالای انگیزش و پیشرفت و عملکردعلیرغم حوادث و شرایط استرزای دارد که دانش آموزان در مدرسه با آن روبرویند. کلوز و سولبرگ (۲۰۰۷) آن را توانایی موفقیت در مدرسه علیرغم شرایط فقر تعریف می کند که در برگیرندگی شایستگی هایی از جمله اعتماد، بهزیستی ،  انگیزش، جهت گزینی، ارتباط قوی و مدیریت استرس است.

تحقیقات در زمینه تاب‌آوری بیشتر متمرکز بر حوادث زندگی مثل داشتن شرایط محرومیت، داشتن والدین فقیر و یا طلاق بوده است و تحقیقات کمی در زمینه تاب‌آوری تحصیلی یا گروه‌های اقلیت قومی و یا دانش‌آموزانی که از پیشرفت کمی برخوردار بودند انجام شده است.

این پرسشنامه را ساموئلز (۲۰۰۴) تهیه کرد.

به همراه ۱۵ مقاله رایگان

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری مشخص و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

[۱] – academic resilience

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *