رزومه نویسی

نگارش بهترین رزومه برای مهاجرت کاری به آلمان

نگارش بهترین رزومه برای مهاجرت کاری به آلمان

نگارش بهترین رزومه برای  مهاجرت کاری به آلمان

چطور برای آلمان رزومه بنویسیم؟ چه نکاتی را در نگارش رزومه آلمانی باید رعایت کنیم؟ باید و نبایدهای ساخت رزومه آلمانی چیست؟ رزومه آلمانی را به چه زبانی باید نوشت؟ اینها سوالاتی هستند که قبل از اقدام به نوشتن رزومه آلمانی باید از خود بپرسید. ما در این مقاله به این سوالات مهم در قالب نکات حرفه‌ای و کارشناسی شده پاسخ داده‌ایم.

کشور آلمان بدلیل شرایط اقتصادی و رفاه خوبی که دارد مستعد جذب نیروی کار خارجی است و افراد زیادی برای مهاجرت و کار به این کشور تلاش می کنند. بسیاری افراد فکر می کنند نوشتن رزومه برای آلمان کار دشواری است اما همانطور که نوشتن رزومه را با استفاده از اصول رزومه نویسی آن می توان به راحتی انجام داد، این در مورد رزومه آلمانی هم صدق می کند. ساخت رزومه آلمانی مهمترین قدم برای اخذ اقامت این کشور است بنابراین برای بدست آوردن یک شغل مناسب در کشور آلمان باید اصول رزومه نویسی برای آلمان را رعایت کنیم و طبق قوانین این کشور رزومه را تنظیم کنیم.

7 نکته اساسی در خصوص نحوه نگارش رزومه کاری برای مهاجرت

رزومه شما، چکیده ای از شما و جهانبینی شماست.» این جمله کوتاه، شرح جامعی بر اهمیت نحوه نوشتن رزومه کاری برای مهاجرت و رزومه نویسی به ویژه با نیت اخذ یک موقعیت کاری است. خیلی ها در این مواقع دست به دامان نمونه های آماده می شوند اما حتی در تنظیم چنین رزومه های آماده ای هم باید نکاتی را بدانید تا بتوانید یک سر و گردن بالاتر از متقاضیان آن جایگاه شغلی بایستید. راستش را بخواهید کارتان خیلی سخت تر خواهد بود اگر قرار باشد این رزومه کاری را برای یک کارفرمای خارجی نوشته و به اتکای آن اجازه مهاجرت اخذ شود. در این پست برای شما، از ۷نکته ای در خصوص نحوه نوشتن روزمه کاری برای مهاجرت خواهیم گفت که رزومه شما را برای کارفرمایتان خاص تر و جذاب تر می کند:

برخورد اول را جدی بگیرید

بسیاری معتقدند که رزومه کاری فرد چیزی شبیه همان برخورد اول و برداشت های ناشی از آن است. حتما از قالب های آماده استفاده کنید یا آنچه که تهیه می کنید تا حد زیادی منطبق بر اصول نگارشی رزومه نویسی است.

در نوشتن رزومه کاری برای مهاجرت صادق باشید

مهم است که در رزومه شما اگر از مهارتی سخن به میان آمده، حتما مسلط به آن باشید. خطرناک ترین کار، طرح ادعاهایی است که وجود خارجی ندارد چون ممکن است بعدها از همین محل، محک بخورید.

در رزومه کاری به جزئیات توجه کنید

تا حد امکان باید میزان محتوای رزومه کاری شما کم باشد و ترجیحا از دو صفحه تجاوز نکند. خودتان را جای آن مسئولی بگذارید که در یک مجموعه اداری، ملزم به مطالعه رزومه های متعدد متقاضیان کار شده است و با موارد مفصلی روبه رو می شود که در چندین صفحه شرح بلند و بالایی از سوابق و مهارت های خود را ذکر کرده اند. فکر می کنید او چه میزان وقت صرف مواردی از این دست می نماید؟

ریزه کاری های روزمه کاری را رعایت کنید

جزئیاتی هستند که رعایت آن ها برای رزومه نویسی ضروری به نظر می رسد و میزان تسلط شما را به این مهارت، گواهی می کند. یک نمونه آن، پشتیبانی از رزومه کاری در شبکه های اجتماعی خودتان است یا مثلا اینکه، فراموش نکنید اسم و فامیل شما در زیر امضا و در ابتدای رزومه باید مشابه پاسپورت شما باشد. رزومه هایی که برای کارفرمایان اروپایی تهیه می شود، حتما باید عکس پرسنلی با کیفیت داشته باشد و جای آن نیز در سمت راست برگه است. برای اعلان تاریخ های مورد نیاز، به ذکر ماه و سال کفایت کنید و نیازی به قید کردن روز نیست.

غلط املایی در روزمه کاری برای مهاجرت یعنی شرم و شرم

اسناد و مدارک تان را به دقت غلط گیری کنید. یک اشتباه در رزومه کاری می تواند شما را خیلی ساده از چشم انتخابگرتان بیاندازد. در صفحه آخر سمت چپ، ضمن ذکر کشور و شهر محل اقامت، تاریخ تنظیم رزومه را نیز ذکر کنید. فراموش نکنید مشخصات شما باید کاملا به روز باشد.

شاخص باشید

در بخش هایی از رزومه کاری ، ظرفیت نوشتن از علاقه مندی ها در زندگی روزمره وجود دارد یا مثلا اگر مهارت ویژه ای را گذرانده اید، می توانید آن را به عنوان یک مولفه شاخص ذکر کنید. توجه داشته باشید در مواقعی که شمار متقاضیان زیاد است، مولفه های ارتباط فردی نظیر توان کار گروهی، پشتکار، تعهد و… برای کارفرما اهمیت پیدا می کند. القای این نکته که شما در سوابق کاری قبلی خود دارای این مولفه ها بوده اید، به انتخاب شما کمک شایانی می کند.

در نوشتن رزومه کاری برای مهاجرت از متخصصان کمک بگیرید

اگر تجربه اول تان است یا در آنچه که تهیه کرده اید تردید دارید، حتما از کمک مشاوران تخصصی حوزه مهاجرت کمک بگیرید. نگارش یک رزومه کاری خوب تقریبا نخستین تیری است که از چله کمان به سمت مقصد پرتاب می کند. هر میزان این تلاش به مولفه های حرفه ای نزدیک تر باشد؛ نتیجه مطلوب تر خواهد بود.

انواع رزومه کاری برای مهاجرت به آلمان

رزومه ها معمولاً به دو روش زیر نوشته می شوند:

  1. زمانی: در این نوع رزومه، سابقه شغلی تان را بر اساس تاریخ می نویسید. در این رزومه، معمولاً آخرین سوابق شغلی در ابتدای رزومه نوشته می شوند.
  2. مهارتی: این نوع رزومه ها معمولاً برای موقعیت های شغلی خاص ایجاد می شوند. در این نوع رزومه، کارجو سعی می کند تا تنها بر روی مهارت ها و سوابقی تمرکز کند که با موقعیت شغلی فعلی در ارتباط هستند.

ارسال رزومه تخصصی به آلمان بابت ویزای کار و مهاجرت کاری

در صورتی که می خواهید برای کاریابی و استخدام سریع و آسان در آلمان اقدام کنید، اولین قدم و مهم ترین قدم شما در این مسیر، نوشتن رزومه برای سفارت آلمان و ساخت یک رزومه حرفه ای جذاب و بدون اشتباه برای مهاجرت کاری و تحصیلی است. کارفرما و شرکت آلمانی برای استخدام و پذیرش شما در آلمان نیاز به شناخت کامل از شما دارد. اما شرکت آلمانی به هیچ وجه شما را نمی شناسد و هیچ آگاهی نسبت به سوابق شغلی شما ندارد و حتی رزومه شرکت های ایرانی که در آن کار می کردید را هم نمی شناسد. پس چه طور باید برای مهاجرت کاری و کاریابی موفق در آلمان پیش رفت؟ و چگونه باید رضایت شرکت و کارفرمای آلمانی را برای جذب و استخدام خود جلب کرد؟ تنها راه شناخت شرکت آلمانی از شما رزومه آلمانی شما خواهد بود. این جا اهمیت نوشتن و ساخت یک رزومه خوب معلوم می شود. ممکن است درخواست های زیادی به شرکت های آلمانی ارسال کرده باشید و تاکنون از هیچ یک از استخدام کننده های آلمانی هیچ جوابی دریافت نکرده باشید. مطمئن باشید که تنها دلیل آن نداشتن یک رزومه خوب بوده است.

نحوه نوشتن رزومه خوب برای آلمان

شرکت های آلمانی روزانه ممکن است تعداد بسیاری رزومه آماده برای کار در شرکت دریافت کنند. اما آیا شرکت آلمانی تمامی این افراد را جذب خواهد کرد؟ آیا رزومه تمامی افراد متقاضی کار و مهاجرت کاری به آلمان توسط مدیر استخدامی شرکت بررسی خواهد شد؟قطعاً این طور نیست و درصد بالایی از رزومه های ارسال شده به سفارت و شرکت های آلمان برای کاریابی و مهاجرت کاری به آلمان در همان مراحل اولیه بررسی نمونه رزومه های کاری برای پذیرش حذف خواهند شد. اما علت حذف این رزومه های این افراد چیست؟ رزومه خوب رزومه ای است که ظاهر و محتوای خوبی داشته باشد. حال این که رزومه ی خوب برای اپلای چه ویژگی هایی از نظر ظاهری و محتوایی باید داشته باشد در ادامه توضیح خواهیم داد.

آموزش نحوه نوشتن رزومه خوب برای مهاجرت کاری به آلمان

زمانی که می خواهید برای کار در آلمان و مهاجرت کاری اقدام کنید، مهم ترین سندی که کارفرما از شما برای بررسی مهارت ها و صلاحیت های شما در دست خواهد داشت نمونه رزومه آلمانی شما برای مهاجرت کاری به آلمان است. پس دانستن استانداردهای محلی رزومه نویسی آن کشور برای نوشتن رزومه یک رزومه خوب و حرفه ای، ضروری خواهد بود. چیزی که مشخص است شما باید رزومه سفارشی را برای کشوری که درخواست مهاجرت کاری داده اید آماده کنید و بخش به بخش آن را به صورت مخصوص آماده کنید و نوشتن رزومه عمومی و کلی به شدت پرهیز کنید. برای بالا بردن شانس کاریابی در آلمان شما نیاز به نوشتن یک رزومه تخصصی و سفارشی برای آن کشور و آن شرکت و آن فرصت شغلی موردنظرتان دارید.

رزومه به زبان آلمانی

نکات و مراحل نوشتن رزومه به سبک آلمانی

برای نوشتن رزومه مخصوص هر کشور باید قانون و قواعد رزومه نویسی آن کشور را رعایت کرد در این مطلب ما به نحوه نگارش رزومه آلمانی پرداخته ایم. برای نوشتن رزومه آلمانی، مراحل زیر را قدم به قدم پیش بروید:

طراحی

زمانی که در حال طراحی قالب برای رزومه هستید، باید این نکته را در نظر بگیرید که قالب را طوری طراحی کنید که برای کارفرما و خواننده رزومه جذاب و به آسانی قابل خواندن باشد. چرا که زمان کوتاهی برای بررسی رزومه شما توسط کارفرما صرف می شود و این زمان کوتاه چند ثانیه ای ممکن است سرنوشت شما را به کلی تغییر دهد.

رزومه به منزله کارت تجارت شماست و انتظار می رود که تمام مهارت ها، تجارب و سابقه شما را نشان دهد. برای تنظیم رزومه از یک نوع فونت خوانا با سایز 11-12 استفاده کنید و فونت های رنگی و ایتالیک را فراموش کنید. به طور معمول رزومه یک صفحه ای است و نهایتاً می تواند تا دو یا سه صفحه هم تنظیم شود. برای قالب رزومه آلمانی می توانید به راحتی از قالب ها سایت CVresume.ir استفاده کنید.

ساختار و فرمت

فرمت رزومه آلمانی شامل موارد زیر است:

  • اطلاعات شخصی (Persönliche Daten)
  • خلاصه رزومه (Kurzprofil)
  • سوابق کاری (Berufserfahrung)
  • سوابق تحصیلی (Ausbildung)
  • مهارت ها (Kenntnisse und Fähigkeiten)
  • علایق و سرگرمی ها (Interessen und hobbys)

محتوای رزومه آلمانی

هیچ کارفرمایی علاقمند به خواندن اولین تجربه کاری غیر مرتبط شما نیست؛ برای مثال اینکه در یک کافه کار کرده اید یا آخر هفته یک شغل دوم دارید که ربطی به شغل درخواستی شما ندارد. درواقع نباید همه اطلاعات و جزئیات کاری و زندگی خود را در محتوای رزومه وارد کنید، تنها و تنها اطلاعات مرتبط و مفید را در رزومه بنویسید و از نگارش مطالب اضافی خودداری کنید.

اطلاعات شخصی

در نوشتن رزومه یا CV به زبان آلمانی تنها آن اطلاعات شخصی را وارد کنید که به کارفرما در ارتباط با شما و فهمیدن اینکه شما که هستید کمک کند.

  • عکس در رزومه آلمانی: در رزومه آلمانی از یک عکس پرسنلی با کیفیت و خوب استفاده کنید. دقت کنید عکس حتما باید حرفه ای و پرسنلی باشد.
  • نام و نام خانوادگی: نام و نام خانوادگی خود را با یک سایز بزرگتر و به صورت بلد بنویسید.
  • شماره تماس و آدرس ایمیل: در صورتی که شماره تماس آلمانی دارید آن را وارد کنید و در غیر این صورت شماره تماستان را با کد کشوری که در آن هستید وارد کنید. از یک آدرس ایمیل معتبر استفاده استفاده کنید.
  • آدرس محل سکونت: آدرس محل زندگی از جمله مواردی است که در رزومه آلمانی باید وارد شود.
  • سن و تاریخ تولد: بر خلاف بعضی کشورها، سن و تاریخ تولد در رزومه برای آلمان باید نوشته شود.
  • شهروند کدام کشور هستید.
  • وضعیت تاهل و تعداد فرزندان.

خلاصه رزومه در رزومه آلمانی

اجباری برای نوشتن خلاصه رزومه در رزومه آلمانی وجود ندارد اما در صورتیکه متن خلاقانه و جذابی برای این قسمت بنویسید به تاثیرگذارتر شدن رزومه تان کمک می کند. یک پاراگراف دو الی چهار خطی را برای خلاصه رزومه در نظر بگیرید که در ابتدای رزومه و قبل از تجربیات کاری باید نوشته شود. خلاصه رزومه، تجربیات کاری و تحصیلی و مهارت ها و علایق شما را به طور کلی به خواننده رزومه معرفی می کند.

تجربیات و سوابق کاری

سوابق کاری خود را به صورت زمانی بنویسید. به این معنی که از آخرین تجربه کاری خود به اولین سابقه مرتبط به تربیت بنویسید. این بخش باید شامل نام کمپانی، شهری که در آن مشغول به کار بوده اید و مدت زمان اشتغال به کارتان باشد. همینطور سمت شغلی تان را در آن شرکت بنویسید و وظایف و مسئولیت هایتان را لیست کنید. در بهترین حالت از چهار الی هشت بولت پوینت استفاده کنید.

سوابق تحصیلی در رزومه آلمانی

همانند سوابق کاری، سوابق تحصیلی را هم به صورت زمانی و از اخیرترین به اولین سوابق بنویسید. به خاطر داشته باشید که سوابق تحصیلی باید شامل نام محل تحصیل، مدرک و درجه تحصیلی و مدت زمان اشتغال به تحصیل باشد. به پروژه ها و افتخاراتتان در این دوره اشاره کنید.

زبان

میزان تسلطتان را بر زبان های خارجی با دقت و صداقت بنویسید. برای درجه بندی میزان تسلطتان بر زبان از مقیاس های اروپایی استفاده کنید. همچنین مهم ترین نکته برای اخذ اقامت در آلمان تسلط به زبان آلمانی است بنابراین به میزان تسلط خود بر زبان آلمانی هم در این بخش اشاره کنید و رزومه را به زبان آلمانی بنویسید.

مهارت ها

آیا مهارتی دارید که در جهت شغل مورد نظر در کشور آلمان به کار بیاید؟ حتماً آن را در بخش مهارت ها لیست کنید. مهارت های کامپیوتری و نرم افزاری از جمله مهم ترین مواردی است که در بخش مهارت های رزومه آلمان باید بنویسید.

فرمت صحیح ارسال رزومه به آلمان

بعد از تنظیم رزومه کاری برای آلمان به استفاده از نکات ذکر شده، رزومه را در فرمت pdf ذخیره و با متن مناسب و ایمیل معتبر به مقصد ارسال کنید.

برای اطمینان از اینکه رزومه شما مطابق با استانداردهای آلمان تنظیم شده است یا نه بهتر است قبل از ارسال رزومه، یک مرتبه از هر نظر رزومه را بررسی کنید و آن را با نمونه رزومه های آلمانی موجود در سایت سی وی رزومه مقایسه کنید.

فرمت رزومه

کلام آخر

نگارش رزومه خوب و حرفه ای می تواند تاثیر بسیار زیادی بر فرآیند پذیرش شما در مصاحبه های شغلی در کشور آلمان داشته باشد. بنابراین در نگارش رزومه برای مهاجرت کاری به کشور آلمان نهایت دقت و تمرکز را داشته باشید تا موفق به استخدام در مجموعه مورد نظر شوید. در این مطلب تلاش ما بر این بود که معرفی کاملی از نحوه نگارش و ارسال رزومه کاری به کشور آلمان داشته باشیم امیدواریم بعد از مطالعه این مطلب دیگر سوال و ابهامی در این باره نداشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *