نحوه برخورد با داده های از دست رفته ( missing) در Spss

نحوه برخورد با داده های از دست رفته ( missing) در Spss

هنگام جمع آوری داده های به ویژه با استفاده از پرسشنامه ، به ندرت ممکن است داده های کاملی از هر نفر به دست بیاورید!  پس بررسی داده های از دست رفته قبل از هر تحلیلی مهم است.

از مسیر Analyze / descriptive statistics/ descriptive وجود داده های از دست رفته را در فایل داده های خود بررسی کنید . چنان چه یک متغیر مقدار زیادی داده های از دست رفته داشته باشد ، باید علت آن را بررسی کنید.

همچنین باید ببینید مقادیر از دست رفته به طور تصادفی رخ داده اند یا اینکه الگوی نظام مندی دارند (مثلا بسیاری از زنان سؤال مربوط به سن خود را جواب نداده اند) .

نرم افزار  Spss  روش missing value analysis را دارد که می تواند به یافتن الگوهای مقادیر از دست رفته کمک کند.

همچنین باید نحوه برخورد خود با مقادیر از دست رفته را هنگام انجام تحلیل های اماری مشخص کنید .

کلید options در بسیاری از روش های اماری spss گزینه هایی برای نحوه برخورد با داده های از دست رفته ارائه می کند . باید با دقت انتخاب کنید ، چرا که ممکن است اثرات شدیدی بر نتایج شما داشته باشد .

به طور کلی در Spss دو روش برخورد با داده های از دست رفته داریم:

1-  Exlude cases  pairwise  یا (حذف زوجی) در این روش افرادی که داده های ناقص در یک یا دو متغیر خاص دارند، در صورتی که در سایر متغیر های داده های معتبر داشته باشند، همچنان در تحلیل باقی می مانند. بنابراین لازم نیست هیچ فردی به طور کامل از تحلیل ها حذف شود. این روش خلاصه شاخص های آماری ( مانند شاخص های پراکندگی، مرکزی و همبستگی ها) را برای همه ی رکوردهای (مورد ها ) موجود که اندازه های معتبر دارند، محاسبه می کند. مثلاً اگر کسی به متغیر سن جواب نداده باشد از لیست حذف نمی شود و فقط نمره ی سن او در تحلیل حساب نمی شود ولی نمره ی سایر متغیر های دیگر برای وی حساب می گردد.

2- Exlude cases Listwise : در این روش همه افرادی افرادی که دارای داده های ناقص هستند از تحلیل حذف می شوند.یعنی اگر فردی جواب یک متغیر را نداده باشد از لیست حذف می گردد. مثلاً اگر فردی فقط  به متغیرسن جواب نداده باشد از تحلیل حذف می کردد این این رکورد (مورد) کلاً حذف می گردد. این یک روش استاندارد در نرم افزار Spss می باشد. این روش باعث می شود که حجم نمونه به شدت کاهش پیدا کند.

  • تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

  • نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

  • نرم افزار کیفی: Maxquda

  • تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:

  • Mobile : 09102194672

  • Telegram: @abazizi

  • E-mail: abazizi1392@gmail.com

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *