پایان نامه

نحوه استخراج پیشینه تحقیق در پایان نامه

 نحوه استخراج پیشینه تحقیق در پایان نامه

نحوه استخراج پیشینه تحقیق در پایان نامه
نحوه استخراج پیشینه تحقیق در پایان نامه

در این مقاله نحوه استخراج پیشینه تحقیق در پایان نامه توضیح داده خواهد شد.

یکی از بخش های مهم پایان نامه پیشینه تحقیق است.

یک محقق باید قبل از اینکه تحقیق خود را شروع کند و بعد از انتخاب موضوع پیرامون کارها و مقالات محققان پیش از خود در زمینه ای که قصد انجام پژوهش و تحقیق در آن را دارد، تفحص کرده و آگاهی خود را از آن ها افزایش دهد تا بتواند در راستای کارهای انجام شده کرانه های آزمایشات و پژوهش خود را تعیین کند .

این کار و آشنایی با پیشینه تحقیق که انجام می دهد می تواند به وی کمک کند تا در راستای تحقیقات علمی انجام شده حرکت کند و کاری ارزشمند و کاربردی ارایه دهد. در پایان نامه به دلیل اهمیت آن، پیشینه تحقیق باید نوشته شود. 

روش استخراج پیشینه تحقیق در پایان نامه 

پیشینه تحقیق که سابقه تحقیق هم نام دارد به تمامی منابع و مآخذی گفته می شود که با موضوع، اهداف و روش های به کارگیری شده در پژوهش شما مرتبط بوده و پژوهشگر برای کار خود به آن ها مراجعه کرده است. با این تعریف هرگونه نظریه، آزمایش قانون و یا فرضیه ای که در مورد موضوع پژوهش در گذشته انجام و ارایه شده است را می توان جزئی از پیشینه تحقیق به حساب آورد. در مقالات بعدی بیشتر در مورد پیشینه تحقیق صحبت خواهیم کرد. در این مقاله تمرکز ما در نحوه استخراج پیشینه تحقیق در پایان نامه متمرکز است.

رایج ترین شیوه یافتن پیشینه تحقیق، در آوردن کلیدواژه های مهم موضوع تحقیقی است که برای پایان نامه خود انتخاب کرده ایم. هنگامی که کلید واژه اصلی تحقیق خود را انتخاب کردید.

آن را در بانک های اطلاعاتی جستجو می کنیم. با این کار می توانیم از پژوهش ها و مقالاتی را که در زمینه کلید واژه ما در بانک های اطلاعات مجلات وجود دارد آگاه شده و از مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است با خبر شویم.

همچنین می توانید این جستجوی کلید واژه را در فهرست کتاب های چاپ شده نیز انجام دهید تا با کارهای قبلی انجام شده در زمینه تحقیق خود بیشتر آشنا شوید.

اگر می توانید به افراد صاحب نظر و فرهیخته که در زمینه و موضوع شما فعالیت کرده اند و به اصلاح خودمانی تر خبره هستند دسترسی بپیدا کنید می توانید به آن ها مراجعه کرده و حضوری در رابطه با کارهایشان و تحقیق خود نظرخواهی کنید.

بعضی از اوقات مخصوصا در مناطق دورافتاده تر پژوهش این افراد امکان انتشار پیدا نکرده است. اگر به کتابخوانه مراجعه می کنید و مولف و یا عنوان خاصی را مد نظر ندارید می توانید از طریق جستجوی موضوعی، مقالات و پژوهش های مرتبط با کار خود را بیابید.

همچنین مراجعه به پایان نامه های قبلی نیز می تواند به شما کمک بزرگی بکند زیرا در پایان نامه هایی که با موضوع شما مرتبط هستند پیشینه تحقیق معرفی شده است و شما می توانید به عنوان نقطه شروع از آن ها کمک بگیرید.

در نهایت در استناد و آوردن پژوهش های پیشین در پیشینه تحقیق باید دقت کنید و منابع استناد شده باید منابعی معتبر داخلی و خارجی باشند و بهتر است پژوهشگر به منابع و گزارش هایی که اعتبار ندارد و یا ضعیف هستند مراجعه نکند.

برگرفته از ساعد نیوز

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

جهت دانلود نمونه سوالات دانشگاه پیام نور اینجا کلیک کنید.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

 

اگر برای نوشتن پایان نامه یا مقاله ی  خود  (از مرحله پروپوزال تا دفاع) نیاز به کمک دارید .

و در صورت نیاز به مشاور می توانید با یکی از روش های ذیل با ما  در تماس باشید .

روش های تماس:

Mobile : 09102194672  & 09143444846  واتساپ – تلگرام

Telegram: @abazizi

وبلاگ ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *