نحوه انتخاب موضوع پایان نامه

نحوه انتخاب موضوع پایان نامه

نحوه انتخاب موضوع پایان نامه
نحوه انتخاب موضوع پایان نامه

به دلیل اهمیت این بخش از پایان نامه، در این مقاله در مورد نحوه انتخاب موضوع پایان نامه با شما صحبت خواهیم کرد.

یکی از تعیین کننده ترین مراحل پایان نامه که مسیر کاری و تحقیقی شما را مشخص می کند انتخاب موضوع پایان نامه است. اینکه بتوانید موضوعی مناسب و خوب انتخاب کنید می تواند کلیدی باشد در داشتن پایان نامه ای موفق و خوب که انتظارات شما را برآورده می کند. 

نحوه انتخاب موضوع پایان نامه به چه صورت است؟ 

اگر بخواهیم در مورد نحوه انتخاب موضوع پایان نامه صحبت کنیم باید ببینیم از کجا باید جستجوی خود را شروع کنیم. اولین قدم در این راه تحقیق و تفحص در مورد زمینه های تحقیقاتی در رشته تحصیلی که در آن قصد نوشتن پایان نامه را دارید، می باشد.

بدین معنی که ابتدا باید زمینه های تحقیق موجود در رشته را در بیاورید و در بین آن ها به دنیال زمینه های تحقیقاتی باشید که اول از همه مطابق با میل و سلیقه شما باشد.

برای این کار می توانید از پایگاه های مجلات و محیط اینترنت استفاده کنید و یا می توانید پایان نامه های کارشده قبلی را بررسی کنید.

معمولا در انتهای هر پایان نامه پیشنهادی برای تحقیقات آینده وجود دارد. در نهایت برای این کار نباید مشورت و کمک گرفتن از اهل فن و اساتید خود را فراموش کنید.

هنگامی که موضوعات مورد علاقه خود را جداسازی کردید باید بررسی کنید که چقدر این موضوع ایده ای نو دارد و مورد نیاز جامعه علمی می باشد. اینکه بتواند تحقیق شما چیز جدیدی به علم روز بیافزاید و یا واقعیت علمی را بسط و گسترش دهد می تواند به کار شما ارزش بیشتری بدهد.

از طرفی دیگر باید بررسی کنید که کدام یک از موضوعات امکان عملیاتی شدن در وضعیت و موقعیت شما را دارند. اینکه امکانات و تجهیزاتی که در اختیار دارید مناسب و کارآمد برای تحقیق شما است و جواب نیاز های آن را می دهد و یا زمانی که نیاز است تا تحقیق و پژوهش به جواب برسد با برنامه زمان بندی شما برای ارایه پایان نامه همخوانی داشته باشد از مواردی است که باید در انتخاب موضوعات به آن ها توجه کنید.

بعد از اینکه تمام بررسی های فوق را انجام دادید باید موضوعات منتخب را در قالب یک لیست در یک صفحه کاغذ بنویسید. مزیت تهیه لیست انسجام فکری و تمرکزی شماست.

هنگامی که لیست موضوعات خود را تهیه کردید دوباره آن ها را بررسی کنید و دوباره ریزبینانه تر آن ها را با شرایط کاری و تحصیلی و امکانات خود بسنجید. سعی کنید منطقی فکر کنید و تمامی جوانب کار را مورد نظر قرار دهید.

از بین لیست خود سه تا چهار موضوع را به عنوان انتخاب نهایی برگزینید و آن ها را پیش استاد راهنمای خود ببرید.

یادتان باشد در خیلی از دانشگاه ها اساتید راهنما موضوعاتی را به دانشجو پیشنهاد می دهند. به خاطر داشته باشید که تجربه کاری و علمی اساتید از شما بیشتر است.

در نتیجه حتما این موضوعات را در لیست خود مد نظر قرار دهید. از طرف دیگر اگر موضوع خود را قبلا انتخاب نموده اید باید استادی را برای پایان نامه خود به عنوان راهنما و مشاور انتخاب کنید که در زمینه انتخابی فعالیت می کنند.

در انتها بر روی همه شرایط و موضوع ها فکر کنید و سعی کنید تصمیم منطقی و درست اتخاذ کنید زیرا موضوع پایان نامه شروع و پایه تحقیق و پایان نامه شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *