مقیاس استرس شغلی مدیران و تصمیم گیرندگان )مقیاس استرس کودرون )
موسسهی ملی امنیت و سلامت شغلیِ ایالات متحده (NIOSH) در پاسخ به «استرس شغلی چیست» میگوید: «استرس شغلی، پاسخهای فیزیکی و احساسی مضری هستند که وقتی الزامات کار مطابق تواناییها، منابع یا نیازهای کارگر نیست، به وقوع میپیوندند. این امر ممکن است به بیماری و جراحت هم منجر شود.» بی خوابی، حواس پرتی، اضطراب و تنش، غیبت از کار، افسردگی، خستگی، ناامیدی، عصبانیت بیش از حد، مشکلات خانوادگی و بیماری های جسمی مانند میگرن، بیماری قلبی، سردرد، سوءهاضمه و کمردرد، از نمونه های بارز استرس شغلی است که به دلیل مشکلات پیچیده و فراوانی به وجود می آید. تحقیقات نشان داده است که مدیر کج خلق، خشن، انتقادگر و بی ملاحظه فشار را در محیط کار بالا می برد که در این شرایط کارمند قادر نخواهد بود روابط مثبتی را با همکاران و همچنین اعضای خانواده خود برقرار کند. مهم ترین نکته برای غلبه بر استرس شغلی، این است که ابتدا منبع استرس خود را شناسایی کنیم. هدف این مقیاس بررسی استرس شغلی در مدیران و تصمیم گیرندگان است. مقیاس استرس کودرون داری 32 عبارت است. به همراه 9 مقاله مرتبط رایگان این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری است و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است
|