چگونه در اکسل نمودار خطی بکشیم

تعداد صفحات یک مقاله چقدر باید باشد؟

تعداد صفحات یک مقاله چقدر باید باشد؟

تعداد صفحات یک مقاله چقدر باید باشد؟

تعداد صفحات مقاله چقدر است و اینکه در هر صفحه چه اطلاعاتی باید نوشته شود سوالاتی هستند که نویسندگان همیشه با آن مواجه اند و در این مطلب سعی داریم در رابطه با این موارد اطلاعات لازم را برای شما محققین عزیز ارائه کنیم.

مقاله چیست؟

سالهاست که مقاله نویسی یک حرکت تحقیقی پژوهشی بسیار رایج شناخته می شود و اغلب دانشجویان و اساتید و پژوهشگران سعی در گردآوری یک مقاله و انتشار آن در مجلات علمی معتبر دارند که از این طریق بتوانند امتیازات پژوهشی کسب نمایند از این رو باید با ساختار و قالب استاندارد مقالات آشنا شوند و نحوه نگارش مقاله را بشناسند. سوالی که اغلب مقاله نویسان می پرسند این است که مقاله باید چند صفحه داشته باشد و آیا مانند پایاننامه طولانی و جامع است؟ در این مطلب تصمیم داریم در رابطه با تعداد صفحات مقاله و اینکه در هر صفحه چه مطالبی گنجانده می شود اطلاعات لازم را برای شما عزیزان ارائه کنیم. گرچه تعداد دقیقی از صفحات مقاله نمی توان داد و کاملا سلیقه ای و وابسته به محتوای شما می باشد اما با توجه به اینکه هر بخش از مقاله تعداد کلمات و محتوای مشخصی دارد از این رو باید سعی خود را به کار بگیرید تا دقیقا مطابق با تعداد کلمات و صفحات مقاله آنرا تکمیل کنید در این صورت تعداد صفحات نیز استاندارد و مشخص خواهد بود.

بخش های اصلی مقاله

  1. عنوان
  2. مولف یا مولفان با ذکر موسسه وابسته
  3. چکیده
  4. کلیدواژه ها
  5. مقدمه
  6. روش
  7. نتایج
  8. بحث و نتیجه گیری
  9. منابع
تصویر

نحوه نگارش بخش های اصلی مقاله

و اما نحوه نگارش هر بخش و تعداد دقیق کلمات هر بخش به ترتیب زیر می باشد:

عنوان

انتخاب عنوان مناسب با موضوعات مهم روز بسیار حائز اهمیت است. زیرادر نگاه اول، عنوان مقاله باعث جذب خواننده برای خواند مقاله شما خواهد شد. عنوان مقاله نباید بیشتر از 20 کلمه باشد.

چکیده

« چكيده » برگردان فارسي واژه ي «Abstract» و به معناي « فشرده و عصاره » است. چكيده ي يك نوشته، خلاص هاي است که از آن نوشته تهيه مي شود و شامل فشرده ي تمام مطالب آن يا فشرده ي قسمت هايي ويژه از آن يا فهرستي از محتواي آن نوشته و گاهي شامل فهرست اصطلاح ها و لغت های کلیدی آن است.
چكيده يك مقاله ISI بايد اطلاعات اساسي پژوهش را به صورت مختصر شده و تا آن جايي که فضاي مجاز چكيده اجازه مي دهد، ارايه کند. نگارش چكيده روشن می سازد که چرا و چگونه يك پژوهش انجام شده يا مقاله اي نوشته شده و به چه نتايجي رسيده است. چکيده مقاله باید در يک پاراگراف، حداکثر 250 کلمه نوشته شود و در متن آن بیان مسئله و هدف پژوهش، روش تحقیق، يافته ها و نتيجه گيری ذکر شده باشد.

مقدمه : Introduction

مطالبی که در بخش مقدمه مقاله ISI نوشته می شود باید بگونه ای باشد که مخاطب را ترغیب به خواندن ادامه مطالب مقاله کنید.
ابتدا یک تعریف از موضوع مورد نظر از قول منابع معتبر بنویسید.( این منبع باید از همه مهم تر باشد هرجه معتبر تر باشد خواننده را بیشتر ترغیب خواهد کرد) .سپس مطالعات مرتبط با موضوع مقاله و در اصطلاح یک تاریخچه ای از کارهای گذشتگان را بیاورید.(یادتان باشد هیچ جمله ای را بدون منبع ننویسید). و سپس مسئه خود را مطرح کرده وعلت انتخاب آن و نیاز مطالعه آن را بیان کنید. توجه نمایید که بخش مقدمه شما نباید بیشتر از 2 صفحه باشد. بهترین مقدمه از لحاظ اندازه معمولا 1 الی 1.5 صفحه است.

روش تحقیق، روش کار یا متریال متد

روش تحقیق بخش بسیار مهم چاپ مقاله ISI را تشکیل می دهد . برای نوشتن روش تحقیق حتما با متخصصین آمار مشورت نمایید. اگر مطالب مقاله ISI شما در سطح بالا باشد ولی روش تحقیق درستی را انتخاب نکرده باشید زحمتتان به هدر خواهد رفت .
از مطالب نوشته شده در بخش روش تحقیق چکیده پیروی نمایید اما مفصل تر و با جزئیات کامل تر و بیشتری توضیح دهید. حجم این بخش از مقاله، بستگی به میزان کار شما و نوع مطالعه شما دارد. در مطالعات آزمایشگاهی حجم کار عملی بالاست و در نتیجه توضیح مواد بکار رفته، نحوه تهیه آنها، مراحل مختلف کار با جزئیات لازم و ضروری است. در نتیجه می توان بین یک ستون ( در مقالات دو ستونه) تا 2 صفحه در نظر گرفت.

نتایج تحقیق

  • می توان این بخش را با ذکر دوباره هدف پژوهش شروع کرد.
  • یافته ها به صورت خلاصه و به شکل جداگانه آورده می شود.
  • نتیجه به دست آمده را با نتایج پژوهش های پیشین مقایسه کنید و ذکر کنید که آیا این یافته با پژوهش های دیگر همسو بوده است یا خیر.
  • یافته به دست آمده را تبیین کنید. چرا چنین نتیجه ای به دست آمده است. برای این کار می توانید از مدل ها یا نظریات مختلف استفاده کنید.
  • تمام یافته های به دست آمده را در بخش نتیجه گیری خلاصه کنید.
  • محدودیت های پژوهش را ذکر کنید و پیشنهاداتی برای پژوهش های آینده ارائه دهید.

بحث و نتیجه گیری

در نوشتن قسمت بحث و نتیجه گیری به تفسير نتايج، بحث و نتيجه گيري و ارتباط ميان يافته ها با تحقيقات و تئوري هاي پيشين پرداخته می شود. ساختار اين بخش بر عكس مقدمه است، از جزئيات نتايج پژوهش شروع و به سمت كليات حركت مي كنيم. ابتدا چند نکته مهم را از ادبیات تحقیق بیاورید. سپس نتیجه هر فرضیه را نوشته و پس از آن نتیجه تحقیقات دیگران را در رابطه با آن فرضیه بنویسید و بعد این نتایج را با نتیجه خود مقایسه نمایید. نتیجه گیری نهایی پژوهش باید حداکثر در 5 جمله بیان شود.
پیشنهادات

در این قسمت برای کسانی که در آینده قصد دارند موضوعی مشابه با کار پژوهشی شما را انجام دهند یا می خواهند کار پژوهش شما را ادامه دهند، پیشنهاداتی را ارائه می دهید. مثلا در آینده و در اداه این کار، چه کارهایی را می توان انجام داد.

تشکر و تقدیر

در نهایت، در آخر مقاله خود از اساتید و دوستان و آشنایان در چند جمله کوتاه تشکر کنید. البته این قسمت اختیاری می باشد و می توانید ننویسید.

منابع

در آخر تمامی مقالا، کتاب ها و هر نوشته ای، منابع و رفرنس هایی که از آنها برای نوشتن مقاله استفاده شده است، ذکر می کنید. منابع باید کاملا دقیق نوشته شوند. برای نوشتن منابع لازم است به منابع مقالات منتشر شده توجه نمایید. نوشتن هر منبعی قوانین خاص خود را دارد که در بخش رفرنس نویسی و ارجاع دهی بطور کامل توضیح داده شده است.

تعداد کل اشکال و نمودارها و جداول روی هم نباید در کل مقاله از 8 مورد تجاوز کند و تعداد جداول و عکس ها باید متناسب با حجم مقاله باشد.

در نهایت باید محتوای مقاله خود را طوری تنظیم کنید که تعداد صفحات مقاله از 15 صفحه (تمامی بخش ها شامل صفحه اول، چکيده، متن اصلی، فهرست منابع و جداول) تجاوز نکند.

تصویر

تعداد صفحات هر یک از انواع مقالات

گزارش مورد

این مقالات باید شامل موارد نادر در زمینه مورد مطالعه و عوارض بسیار کمیاب عوامل محیطی بر سلامت انسان باشد. این مقالات بایستی حداکثر در 1500 کلمه تهیه شوند. گزارش مورد به ترتیب ارائه در متن از بخشهای صفحه عنوان، چکیده فارسی (به همراه واژگان کلیدی)، چکیده انگلیسی (به همراه واژگان کلیدی)، مقدمه، گزارش مورد، نتیجه گیری، ملاحظات اخلاقی، تشکر و قدردانی و منابع تشکیل می شود. چکیده ی گزارش مورد بصورت یکپارچه (غیرسازمان یافته) و بدون تفکیک با حداکثر حجم 100 کلمه است.

مقاله مروری

مقاله مروری از محققین صاحب نظر و دارای مقالات پژوهشی در زمینه مربوطه پذیرفته می شود. این مقالات بایستی حداکثر در 5000 کلمه تهیه شوند. مقاله مروری به ترتیب ارائه در متن از بخشهای صفحه عنوان، چکیده (به همراه واژگان کلیدی) فارسی، چکیده (به همراه واژگان کلیدی) انگلیسی، مقدمه، روش جستجو، مرور مطالعات (که تقسیم بندی منحصر به هر مقاله را خواهد داشت)، نتیجه گیری، ملاحظات اخلاقی، تشکر و قدردانی و منابع تشکیل می شود. ساختار چکیده این مقالات همانند مقالات پژوهشی است.

مرور ساختاریافته

ساختار این مقالات همانند مقالات پژوهشی است.

یادداشت فنی

یادداشت فنی یک ابزار نرم افزاری، روش تجربی یا محاسباتی و یا شیوه آزمایش نوینی را ارائه می نماید. این مقالات بایستی حداکثر در 2000 کلمه تهیه شوند. یادداشت فنی به ترتیب ارائه در متن از بخشهای صفحه عنوان، چکیده (به همراه واژگان کلیدی) فارسی، چکیده (به همراه واژگان کلیدی) انگلیسی، مقدمه، روش بررسی، یافته ها، بحث، نتیجه گیری، ملاحظات اخلاقی، تشکر و قدردانی و منابع تشکیل می شود. چکیده ی یادداشت فنی بصورت یکپارچه (غیرسازمان یافته) و بدون تفکیک با حداکثر حجم 150 کلمه است.

مقاله کوتاه

پژوهش های موجز و در عین حال اثرگذار در قالب مقاله کوتاه پذیرفته می شوند. ساختار این مقالات همانند یادداشت فنی است.

نامه به سردبیر

موضوع نامه به سردبیر شامل نقد یک مقاله چاپ شده در مجله سلامت و محیط است. نقد یک مقاله حداکثر دو ماه پس از چاپ پذیرفته می شود. حداکثر حجم نامه به سردبیر و چکیده غیرسازمان یافته آن به ترتیب 1000 و 100 کلمه است. نامه به سردبیر به ترتیب ارائه در متن از بخشهای صفحه عنوان، چکیده (به همراه واژگان کلیدی) فارسی، چکیده (به همراه واژگان کلیدی) انگلیسی، متن نامه به سردبیر (ممکن است در چند بخش ارائه شود)، نتیجه گیری (اختیاری)، ملاحظات اخلاقی، تشکر و قدردانی و منابع تشکیل می شود.

برگرفته از: ساعد نیوز

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:

Mobile :  09143444846  واتساپ – تلگرام

Telegram: @abazizi

وبلاگ ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *