پایان نامه

«اسب‌ مُرده» در مدیریت کسب‌وکار

سرخ‌پوستان آمريکا یک ضرب‌المثل قدیمی دارند با اين مضمون که: “وقتی ديديد اسب‌تان مرده، پياده شويد”. شاید گمان کنید که اين ضرب‌المثل بيان بدیهيات است. با اين وجود، کافيست کمی به شرکت‌ها و سازمان‌های اطراف خود نگاه کنیم.

متاسفانه اسب بسياری از شرکت‌ها و سازمان‌های ايرانی مرده است! بیشتر شرکت‌های دولتی، نیمه‌دولتی و خصوصی، به ارائه محصولات و خدماتی مشغولند که دوره آنها گذشته و مشتريان از آنها استقبال نمی‌کنند. بی‌شک شما هم تایید می‌‌کنيد که این شرکت‌ها و سازمان‌ها باید پيش‌تر از این برای توسعه محصولات و خدمات بهتر و جايگزین، نوآوری پيشه می‌کردند.

اگر اين کار را کرده بودند، الان می‌توانستند از اسب مرده پیاده و به سرعت اسبی چالاک، جوان و تازه‌نفس را سوار ‌شوند.

هنوز هم فرصت نوآوری برای برخی از این شرکت‌ها کاملا از دست نرفته است. اما در کمال شگفتی بيشتر آنها به‌جای پياده شدن از اسب مرده، کارهای عجيب ديگری می‌کنند. مثلاً:

🔸تازیانه محکم‌تری می‌خرند!
🔸 اسب‌سواران را عوض می‌کنند!
🔸کميته‌ای برای بررسی اسب منصوب می‌کنند!
🔸ماموريتی به ديگر کشورها می‌روند تا ببینند دیگران چگونه اسب مرده سوار می‌شوند!
🔸استانداردها را پایین می‌آورند تا اسب مرده را هم شامل شوند!
🔸اسب مرده را در طبقه جدیدی به نام “زنده بی‌تحرک” دسته‌بندی می‌کنند!
🔸پيمانکار برون‌سازمانی می‌گيرند تا اسب مرده را سوار شود!
🔸چند اسب مرده را هم‌زمان به کار می‌گيرند تا سرعت زیاد شود!
🔸بودجه و آموزش بيشتری برای بهبود عملکرد اسب مرده اختصاص می‌دهند!
🔸اعلام می‌کنند که چون اسب مرده غذا نمی‌خورد، هزينه‌ها کاهش و سود افزايش می‌يابد!
🔸اهداف عملکردی کل اسب‌های ديگر را کاهش می‌دهند!

✅ Beat a dead horse اصطلاح
🔹اصطلاح «شلاق زدن اسب مرده» یا «سوارشدن اسب مرده» دو کاربرد دارد؛ اولی به‌معنای گفتگوی بی‌مورد در موضوعی است که قبلا بحث شده و دوم به‌معنای اتلاف زمان و تلاش در انجام کاری است که غیر‌ممکن و یا بی‌حاصل است.

✍سایت انجمن مشاوران مدیریت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.