چگونه در اکسل نمودار خطی بکشیم

آموزش نوشتن رزومه حرفه ای مشاوره خانواده

آموزش نوشتن رزومه حرفه ای مشاوره خانواده

آموزش نوشتن رزومه حرفه ای مشاوره خانواده

نوشتن رزومه کاری ممکن است در ابتدا قدری پیچیده به نظر بیاید و گاهی اوقات حتی نوشتن با صفحه کلید و دانستن این‌که یک رزومه شامل چه مواردی است در مواردی بسیار گمراه کننده خواهد بود. در صورتیکه اگر بدانیم رزومه چیست شاید نوشتن آن دیگر آن‌قدر ترسناک و دلهره‌آور نباشد.

رزومه کاری چیست؟ چگونه یک رزومه حرفه ای بنویسیم؟

تهیه رزومه کاری نخستین گام جهت به دست آوردن جایگاه شغل مورد نظرتان است. به منظور اینکه در رقابت با سایر خواهان آن شغل موفق شوید، باید رزومه ای تهیه کنید که کارفرما قانع شود که بهترین فرد برای آن شغل محسوب می شوید. اغلب تعداد بسیاری فایل رزومه کاری برای آگهی های جذب نیرو فرستاده می شود و کارفرما صرفا باید تعداد کمی از این حجم بسیار را انتخاب نماید. از این رو چنانچه رزومه ای که ارسال می کنید، شامل اطلاعات مبهم و نامربوط باشد، قطع به یقین در گروه اشخاص دعوت شده به مصاحبه نخواهید بود. بنابراین تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا روش نوشتن رزومه کاری را یاد بگیرید و بدانید چه مواردی را باید در تهیه رزومه کاری لحاظ کنید

انواع رزومه کاری

  • رزومه کاری زمانی وارونه: رزومه کاری زمانی وارونه متداول ترین مدل رزومه می باشد و اغلب مورد تایید کارفرمایان است. در این مدل رزومه باید سوابق درسی و مهارتی خود را از انتها به ابتدا لیست کنید، به عبارتی آخرین مدرک تحصیلی و وضعیت کار خود را در اول رزومه وارد کنید و به ترتیب به عقب بروید. پیشرفت کاری درخواست کننده در این مدل رزومه روشن است. اما اگر وقفه های شغلی و دائما تغییر کار داشته باشید از دید کارفرما پنهان نمی ماند و این تنها ایراد این نوع رزومه ها است.
  • رزومه کاری تحت توانمندی ها: در رزومه کاری تحت توانمندی ها، مهارت های مربوط با جایگاه شغلی مدنظر در اولویت قرار دارند و مسائل مرتبط با سوابق درسی و مدرک تحصیلی چندان مهم نیست. این مدل رزومه مناسب کارجویانی است که سوابق تحصیلی و شغلی آن ها با شغل مورد نظر ارتباطی ندارد یا تمایل دارند در زمینه ی جدیدی فعالیت کنند.

رزومه در چه شرایطی کاربردی است؟

  • کارفرما گفته باشد هر نوع تقاضای کار و استخدام باید در فرم رزومه ارائه شود.
  • کارفرما فرم مخصوصی را جهت تقاضای استخدام تعیین نکرده باشد.
  • کارجویی تصمیم داشته باشد به کارفرمایی تقاضای جذب ارسال کند که آگهی استخدام نداده است، با این انتظار که پس از بررسی رزومه اش مورد تایید قرار گیرد و استخدام شود.

مشاوره خانواده چیست؟

خانواده به عنوان خواستگاه هر فرد برای حضور و فعالیت در اجتماع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. همه ما نسبت به خانواده ای که در آن حضور داریم یک سری وظایف و تعهدات داریم و می بایست برای حفظ و ثبات خانواده به آن ها متعهد باشیم. این تعهدات به خصوص در زمانی که به عنوان رأس خانواده یعنی همسر، مادر و یا پدر نقش داریم اهمیت بالاتری به خود می گیرد، زیرا مدیریت و راهبرد خانواده به عهده ماست.

همه ما انسان ها زندگی خود را در خانواده آغاز می کنیم؛ اعم از اینکه شما با خانواده خونی خود زندگی کنید یا فرزند خوانده باشید، آن خانواده تأثیر بسیاری بر تک تک ابعاد زندگی تان می گذارد. خانواده ما تعیین کننده شخصیت اکنون و آینده ماست و اینکه آیا در آینده قرار است زندگی خوبی داشته باشیم یا خیر؟ ما عادت هایمان، دایره لغاتمان ، فرهنگمان و نحوه تفکرمان را از خانواده می گیریم. همچنین نحوه عشق ورزیدن و ارتباط گرفتن با افراد دیگر را از خانواده می آموزیم. همه ی ما کم وبیش درگیر مشکلات خانوادگی هستیم. از طرفی همیشه نمی توانیم این مشکلات و هیجانات ناشی از آن را مدیریت کنیم؛ بنابراین گاهی باید مقاومت را کنار بگذاریم و از فردی متخصص در این زمینه کمک بگیریم. مشاوره خانواده بهترین گزینه برای مراجعه کردن در چنین مواقعی است.

خانواده

گام به گام برای نوشتن رزومه مشاوره خانواده

آنچه در نگاه اول و قبل از پرداختن به جزییات نظر شما را جلب می کند، ظاهر جذاب و ساختار منظم این رزومه است. اولین عاملی که باعث انتخاب رزومه تان در بین انبوه رزومه های دیگران می شود، جذابیت ظاهری و تمایز رزومه کاری تان است. جالب است بدانید که برای هر فرصت شغلی به طور میانگین 240 رزومه کاری توسط مجموعه استخدام کننده دریافت می شود. این تعداد رزومه زمان زیادی را از مسئول استخدام و گزینش می گیرد؛ بنابراین بعید است که او تمامی رزومه ها را بخواند! پس شما با ارایه یک رزومه چشم نواز و متفاوت باید او را راغب به خواندن رزومه خود کنید.

هر رزومه 6 ثانیه! رزومه هایی که شانس خوانده شدن به دست می آورند، تنها 6 ثانیه مورد بررسی قرار می گیرند.
برای اینکه بتواند در این رقابت 6 ثانیه ای موفق باشید، در قدم اول رزومه ای خلاصه بنویسید. حتی المقدور رزومه خود را در یک صفحه بسازید.

اگر هم تصمیم دارید رزومه چند صفحه ای بسازید، حتما در اولویت بندی اطلاعات رزومه دقت کرده و بخش های مهم تر را در صفحه اول رزومه خود قرار دهید.
در ضمن هرچه رزومه ساختار منظم تری داشته باشد، سرعت خواندن اطلاعات در آن بالاتر خواهد بود و در نتیجه اطلاعات بیشتری به خواننده رزومه (در طی 6 ثانیه) منتقل خواهد شد.

نکته آخر، پرهیز از خطاهای رزومه سازی است. داشتن غلط املایی، خطای دستوری و جمله بندی های اشتباه، به ذهنیتی که مدیر از شما دارد، لطمه خواهد زد و شما را یک مشاوره خانواده غیر حرفه ای و کم سواد جلوه خواهد داد!

پس حتماً پس از پایان این مقاله و تکمیل رزومه خود، آن را دوباره بخوانید و صحت متن آن را چک کنید.

عکس، نام، عنوان رزومه مشاور خانواده

در بالاترین قسمت نمونه رزومه مشاوره خانوده، تصویر شخصی، نام و عنوان شغلی یا همان عنوان رزومه را مشاهده می نمایید. همیشه رزومه شما با اطلاعات فردی و اطلاعات تماس شروع می شود. در فرم رزومه ساز نیز اولین قسمت، مربوط به همین اطلاعات پایه است.

در گام اول اطلاعات فردی خود از قبیل تصویر شخصی، نام، عنوان رزومه، وضعیت تاهل و تاریخ تولد خود را در فرم رزومه ساز وارد نمایید. دقت داشته باشید برای مدیران ایرانی این اطلاعات مهم است، پس اطلاعات شخصی خود را به طور کامل در فرم رزومه بنویسید.در ضمن از تصویر رسمی و با کیفیت استفاده کنید. تصاویر سلفی یا عکس برداری از تصویر موجود در کارت هایی شناسایی برای رزومه کاری مناسب نیستند.نکته آخر اینکه از کلمات عمومی برای عنوان رزومه استفاده نکنید؛ یعنی رزومه، رزومه کاری، درخواست کار، درخواست استخدام و غیره. اگر می خواهید برای شغل مشاوره خانواده استخدام شوید، در عنوان رزومه تنها می نویسید مشاور خانواده یا مشاوره خانواده.

در گام بعدی باید اطلاعات تماس تان را در رزومه بنویسید. این بخش را هم به طور کامل پر کنید. نوشتن همه اطلاعات تماس در فرم ریسک در دسترس نبودن و از دست دادن شانس استخدام به این خاطر را کاهش می دهد.در ضمن با نوشتن آدرس شبکه های اجتماعی خود مسیرهای ارتباطی آنلاین را هم در اختیار موسسه مورد نظر خود قرار دهید.البته فراموش نکنید کارکرد اصلی شبکه های اجتماعی چیز دیگری است. رزومه شما خلاصه، رسمی و اطلاعات شغلی شما را شامل می شود. اما مدیری که رزومه شما را پسندیده است، ترجیح می دهد قبل از دعوت شما به مصاحبه کاری، اطلاعات بیشتری از شخصیت شما و همین طور زندگی حرفه ای تان به دست آورد.البته حتماً پروفایل شبکه های اجتماعی خود را تکمیل کنید و اگر پست های نامربوطی دارید که دوست ندارید مدیر آینده تان آن ها را ببیند، بهتر است آن ها را پاک کنید.

آخرین گام از این بخش رزومه مربوط به توصیف خلاصه است. توصیف خلاصه، درباره من، خلاصه رزومه، معرفی، اینها نام هایی است که بر روی این قسمت از رزومه می گذارند.در این قسمت باید در 2-3 خط، زندگی شغلی خود را خلاصه کنید. سابقه کار مشاوره خانواده، تخصص و مهارت های شما و دستاوردهایتان در این حوزه، عناصر اصلی این قسمت از رزومه کاری تان را تشکیل می دهند. در بخش زیر می توانید چند نمونه توصیف خلاصه را مشاهده نمایید.

  • روانشناس و مشاور خانواده با بیش از 10 سال سابقه فعالیت در حوزه مشاوره خانواده و کودک. سخنران و برگزار کننده کارگاه های آموزشی و مدرس دوره های تخصصی مشاوره در زمینه ارتباط کودک و خانواده
  • کارشناس ارشد روانشناسی با بیش از 10 سال سابقه کاری مرتبط و مشاور تخصصی خانواده و کودک، سخنرانی و مشاوره عمومی برای بیش از 10 هزار خانواده از طریق برگزاری همایش و کارگاه های آموزشی 100 نفره در تهران و سایر استان های کشور

دقت داشته باشید که این قسمت یکی از مهم ترین بخش های رزومه است و باید در جایگاه نیمه بالایی صفحه اول رزومه نوشته شود.

مشاوره خانواده

اطلاعات تحصیلی

در بخش بعدی رزومه، باید سوابق تحصیلی خود را وارد کنید. در رابطه با سوابق تحصیلی حتماً ترتیب نزولی را رعایت کنید. یعنی ابتدا مدرک دکتری، بعد ارشد و سپس کارشناسی در رزومه درج می شوند. درضمن نیازی به نوشتن سوابق تحصیلی دوران دبیرستان و قبل تر از آن نیست.

  • تذکر: اگر دارای مدرک دکتری هستید، به نوشتن سوابق تحصیلی دکتری و ارشد اکتفا کنید و به منظور خلاصه شدن رزومه مقطع کارشناسی خود را در رزومه نیاورید.

سوابق کاری

در بخش سوابق کاری به چند نکته مهم دقت کنید.هیچ سابقه شغلی غیر مرتبطی در رزومه نوشته نشده است و تنها شغل هایی که در حوزه روانشناسی و مشاوره هستند در رزومه آمده اند. در ضمن تمامی سوابق کاری نوشته نشده اند و تنها 3 ردیف شغلی در رزومه درج شده است. همانطور که در طول این مقاله تاکید کردیم رزومه باید خلاصه و کوتاه باشد. به همین دلیل شما نیز شغل هایی که در زمینه مرتبط با مشاوره خانواده داشته اید را انتخاب کرده و حداکثر 5 ردیف از مهم ترین آن ها را در رزومه خود وارد نمایید. نکته آخر مربوط به نحوه چینش اطلاعات شغلی است. حتماً در نوشتن سوابق شغلی منتخب، ترتیب زمانی وارونه را رعایت نمایید و از جدیدترین آنها شروع به نوشتن کنید.

مهارت ها و گواهینامه ها

از نظر مدیران مهم ترین بخش رزومه، بخش مهارت ها است. حتماً در این بخش مهارت های نرم و سخت خود که در شغل مشاوره خانواده موثر هستند را در رزومه کاری خود بنویسید. دقت داشته باشید که بخش سوابق شغلی و گواهینامه ها در واقع بخش مکمل مهارت ها هستند.

اگر سابقه کار داشته باشید، این گذشته کاری شماست که مهارت هایتان را تایید می کند؛ اما اگر یک مشاور جوان و تازه کار هستید باید با کمک گواهینامه های خود به مدیر آینده تان اثبات کنید که مهارت های نوشته شده در رزومه صحت دارند و شما این توانمندی ها را دارید.

در بخش زیر مثال هایی از مهارت های شغل مشاوره خانواده را برای شما آورده ایم:

✔ مهارت های سخت

  • درمان مشکلات رفتاری شناختی کودکان
  • مشاوره ی روان درمانی
  • ارتباط با کودکان
  • مشاوره خانواده
  • درمانگری شناختی-رفتاری بزرگسالان
  • برگزاری همایش های آموزشی

✔ مهارت های نرم

  • فن بیان و سخنوری
  • گوش کردن
  • ارتباط و تعامل موثر
  • درک و تحلیل مفاهیم
  • دقت به جزییات
  • درک و همدلی با بیمار
  • نکته: حتماً در بخش مهارت ها، مهارت های زبان خود را درج نمایید. در رزومه فارسی، شما مجاز به نوشتن هر زبانی غیر از فارسی (مثلاً ترکی آذربایجانی، استانبولی، گرجی، کردی، عربی، ارمنی و غیره) هستید و لزوماً مهارت زبان به چند زبان انگلیسی و فرانسه و آلمانی خلاصه نمی شود!

افتخارات

شما در رزومه کاری خود یک بخش با عنوان افتخارات دارید. اما دقت داشته باشید که اگر در جشنواره و رقابت هایی مرتبط با کارتان جایزه و تقدیر نامه دریافت کرده اید، یا در محیط کار مورد تقدیر قرار گرفته اید، این بخش را در رزومه خود بیاورید و در غیر این صورت بخش افتخارات را در فرم رزومه ساز خالی بگذارید.

پروژه ها و تحقیقات

اگر در حوزه روانشناسی و مشاوره خانواده کتابی تالیف یا ترجمه کرده اید، یا مقاله ای در مجلات معتبر به چاپ رسانده اید، می توانید آن را در این بخش از رزومه خود بیاورید. اما در رابطه با پروژه ها، اگر کار تدریس موقت، کارگاه آموزشی یا کارهایی داشته اید که دوره فعالیت تان در آن ها کوتاه مدت بوده است، به جای نوشتن شان در بخش سوابق شغلی، آنها را در قسمت پروژه ها درج نمایید.

در ضمن حتماً راجع به آن ها توضیح مختصری بدهید؛ مثلاً اگر کارگاه آموزشی برگزار کرده اید، درباره زمان دوره، تعداد نفرات شرکت کننده، تعداد دفعات برگزاری مجدد کارگاه و دستاوردهای هر دوره در حد 2-3 خط توضیح دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *