رزومه نویسی

آموزش نوشتن رزومه حرفه ای مدیر منابع انسانی

آموزش نوشتن رزومه حرفه ای مدیر منابع انسانی

آموزش نوشتن رزومه حرفه ای مدیر منابع انسانی

در این مقاله با نوشتن یک رزومه کاری مناسب برای عنوان شغلی مدیر منابع انسانی آشنا می‌شویم. رعایت طراحی مناسب و در عین حال جذاب به همراه درج صحیح مواردی که کارفرما انتظار مطالعه آن‌ها را در رزومه یک کارمند یا مدیر دارد، از مهم‌ترین موارد ساخت این نوع رزومه می‌باشد.

مدیریت منابع انسانی به چه معنا است؟

مدیریت منابع انسانی (Human Resource Management) به زبان ساده عبارت است از ارتباط و همکاری با افراد در یک سازمان، به گونه ای که باعث استفاده صحیح از توانایی آنان شده و سازمان را در رسیدن به اهدافش یاری نماید.این تعریف کلی باعث می شود تا مدیریت منابع انسانی در برگیرنده تمام روابط انسانی سازمان باشد. به عبارت دیگر تمام فرایندهای استخدام، آموزش، حقوق و دستمزد و سایر ارتباطات را شامل می گردد. مدیریت منابع انسانی یک چارچوب برای تعیین روابط سازمانی بوده به نحوی که اهداف سازمان را ممکن سازد. منابع انسانی، به افرادی که در یک سازمان کار می کنند گفته می شود. از این رو مدیریت منابع انسانی دانشی است که به بهبود ارتباط درون سازمانی و مدیریت هر آنچه که به نیروی انسانی مربوط است می پردازد.

مدیر منابع انسانی

فرآیندهای مدیریت منابع انسانی

وظايف مدير منابع انساني دارای گستردگی بالایی است. شامل کارمندگزینی، آموزش، برنامه ریزی، ارزیابی، کنترل، پاداش و … می شود. اما تمام وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی می توان در چارچوب چهار فرایند گنجاند. این 4 فرایند عبارتند از:

  • برنامه ریزی
  • سازماندهی
  • هدایت
  • نظارت بر انجام کار

فعالیت های واحد مدیریت منابع انسانی، باید از این چهار فرایند بگذرند. وظایف مدیر منابع انسانی ابتدا مورد برنامه ریزی قرار می گیرند، سپس سازماندهی شده و به نیروی انسانی ابلاغ می گردند. مدیریت منابع انسانی هدایت آن را در اجرا بر عهده گرفته و در نهایت بر اجرای آن نظارت می نماید. از این رو مدیر منابع انسانی بهتر است با علوم روابط اجتماعی، روان شناسی، اقتصاد و جامعه شناسی آشنا باشد.

منابع انسانی

اهداف مدیریت منابع انسانی چیست؟

اهداف مدیریت منابع انسانی به گونه ای طراحی شده است که خواسته های سازمان و کارکنان توأمان برقرار گردد؛ چرا که سازمان، توسعه خود را در گرو رضایت پرسنل می بیند. اهداف مدیر منابع انسانی دارای گستردگی بالایی است اما می توان آنها را به چهار دسته اصلی تقسیم نمود:

  1. اهداف اجتماعی
  2. اهداف سازمانی
  3. اهداف وظیفه ای
  4. اهداف اختصاصی
  • هدف اجتماعی: اهداف اجتماعی مدیر منابع انسانی، مربوط به مسائل اخلاقی، حقوقی و اجتماعی در سازمان می باشد. اجرای قوانین اداری، توجه به محدودیت های اجتماعی، اعمال مقررات اتحادیه و اهمیت دادن به خواسته های کارکنان در این رنج قرار می گیرد.
  • هدف سازمانی: تشکیل واحد منابع انسانی، بدون دستیابی به اهداف سازمان، امری بیهوده خواهد بود. شاید اصلی ترین هدف مدیریت منابع انسانی در یک سازمان، افزایش کارکرد و بهره وری نیروی انسانی، برای دستیابی به اهداف سازمان باشد. جایگاه مدیر منابع انسانی به نیروها کمک می نماید تا با ارتقا خود، به تحقق اهداف سازمان نیل پیدا کنند. جذب نیروی انسانی مناسب، تصدی شغل مناسب با توانایی نیروها، آموزش مناسب پرسنل، شناسایی استعداد پرسنل و حفظ نیروی انسانی از اهداف سازمانی می باشند.
  • هدف وظیفه ای: جایگاه مدیر منابع انسانی، خود نیز مانند سایر کارکنان از لحاظ عملکردی دارای وظایفی می باشد. مدیر، وظیفه دارد مسئولیت های خود را پذیرفته و در قبال آنها پاسخگو باشد. به طور مثال، کسب رضایت پرسنل باید در حد تعادل باشد، و هزینه مازاد بر شرکت تحمیل ننماید.
  • هدف اختصاصی: کارکنان شما علاوه بر اینکه دارای وظایف شغلی هستند، مسائل شخصی دیگری نیز دارند. کارمند شما می تواند در زندگی خود یک پدر، مادر، همسر یا فرزند باشد که دارای مسئولیت های خانوادگی باشد. توجه به بعد اختصاصی کارکنان شما، می تواند رضایت شغلی آنها را افزایش دهد. اکثر افراد نمی توانند بدون توجه به مسائل اختصاصی خود در محیط کار به خوبی ظاهر شوند. اهمیت دادن به مسائل شخصی افراد، علاوه بر اینکه از شما، جلوه ی یک مدیر خوب را به نمایش می گذارد، در بهبود عملکرد پرسنل نقش مهمی ایفا می کند.

اصول مهم نوشتن یک رزومه کاری:

در ابتدا بدون توجه به حوزه کاری و تحصیلی، باید رعایت یکسری اصول مهم را در ساخت رزومه کاری در نظر بگیریم. از مهم ترین اصول طراحی و ساخت رزومه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی مناسب رزومه: اولین چیزی که در مورد رزومه شما، نظر کارفرما را جلب می کند، طراحی یا اصطلاحا زیبایی و جذابیت رزومه شماست. دقت در طراحی رزومه علاوه بر اینکه نشانگر اهمیت شما به جزئیات است، نوعی احترام به کارفرما نیز تلقی می شود و می تواند تصویری خاص و با شخصیت از شما در ذهن طرف مقابل حک نماید. پس اولین مورد، طراحی رزومه است، اگر خودتان از پسِ طراحی اصولی رزومه برمی آیید، سعی کنید با حوصله، بهترین طراحی را برای رزومه خود انجام دهید.
  • هدفمندی رزومه: هدف شما از نگارش رزومه تان چیست؟ قبل از شروع به نوشتن رزومه، باید تکلیفتان با خودتان مشخص باشد؛ اینکه قصد دارید برای چه سِمتی درخواست استخدام ارسال کنید، در نوشتن رزومه شما تاثیرگذار خواهد بود. به طور مثال رزومه ای که برای عنوان شغلی کارمند اداری تهیه می کنید باید متفاوت باشد با رزومه ای که برای عنوان شغلی انبارداری می نویسید. هدفمندی رزومه شما در نگاه اول باید مشخص باشد. دومین چیزی که پس از دریافت رزومه شما توسط کارفرما به چشم می آید، هدفمندی رزومه است. کارفرما خیلی سریع متوجه خواهد شد که آیا شما هدفی برای نوشتن این رزومه داشته اید یا نه! زمانی برای ساخت آن قائل شده اید یا نه! پس دقت کنید که هدفمندی در رزومه از مهم ترین فاکتورهای تاثیرگذار در پذیرش شما به عنوان فرد منتخب خواهد بود.
  • خلاصه نویسی در رزومه: خلاصه نویسی از اصول مهم نگارش رزومه است. رزومه خود را طوری طراحی و تکمیل کنید که نه ناقص باشد و نه بیش از حد کامل! منظور از بیش از حد کامل بودن، اشاره به مواردیست که کارفرما تمایلی به دانستن آن ها ندارد. به طور مثال، اینکه شما به چه ورزش هایی علاقه مندید یا چه نوع موسیقی گوش می کنید، شاید برای کارفرمایی که انتظار دریافت رزومه ای در حوزه شغلی کارمندی را دارد، مفید نباشد. پس سعی کنید از اضافه گویی در رزومه بپرهیزید.بعضی مواقع، در مورد بعضی مشاغل خاص، درج اطلاعاتی مانند: لیست علاقه مندی ها، تجربه گذراندن اوقات فراغت و… اگر لطمه ای به نوع رزومه و سبک نگارش آن وارد نکند، ایرادی نخواهد داشت.
  • پرهیز از خطا در رزومه: خطا در رزومه، نابخشودنی است. اغلب شما یکبار رزومه خود را طراحی و تکمیل می کنید و معمولا برای دفعات بعد، صرفا تغییراتی در رزومه طراحی شده انجام می دهید، پس واجب است که برای ساخت رزومه خود زمان بگذارید و از تکمیل جز به جز موارد لازم، غافل نشوید.
رزومه

اطلاعات لازم برای نوشتن یک رزومه برای عنوان شغلی مدیر منابع انسانی یا کارمند اداری

حالا که با اصول کلی ساخت رزومه آشنا شدیم، برای ساخت رزومه کاری حوزه شغلی کارمندی و اداری، دو نوع اطلاعات را باید آماده کنیم؛

  • مجموع اطلاعات پایه و عمومی که معمولا در تمامی انواع رزومه های کاری یکسان می باشد.
  • مجموع اطلاعات مخصوص درباره حوزه تخصصی (کارمند اداری)

رزومه شما چه به زبان فارسی باشد چه انگلیسی، باید اطلاعات لازم برای ساخت یک رزومه جامع را به طور کامل در آن درج نمایید. اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد (سن)، محل سکونت، وضعیت شغلی، راه های ارتباطی و… از جمله مواردی هستند که درج آن ها معمولا در تمامی رزومه های کاری الزامی است. اما اجازه دهید نگاهی دقیق تر به آنچه باید در رزومه شما ثبت شود، بیاندازیم.

اطلاعات پایه و عمومی برای درج در رزومه چه مواردی هستند؟

  • نام و نام خانوادگی
  • تاریخ تولد یا سن
  • محل سکونت
  • وضعیت شغلی
  • اطلاعات تماس تلفنی و ایمیل
  • میزان تحصیلات و سوابق مربوطه
  • سوابق شغلی
  • لیست مهارت ها
  • لیست زبان های خارجی
  • تصویر پرسنلی (اختیاری با تاثیر مثبت)
  • وضعیت تاهل (اختیاری با تاثیر مثبت)
  • وضعیت نظام وظیفه (اختیاری با تاثیر مثبت)
  • جزئیات مربوط به سوابق تحصیلی (اختیاری با تاثیر مثبت)
  • بخش درباره من و لیست علایق مرتبط (اختیاری با تاثیر مثبت)
  • اطلاعات تماس از طریق شبکه های اجتماعی (اختیاری)

اطلاعات تخصصی رزومه برای عنوان شغلی کارشناس اداری چه مواردی هستند؟

  • عنوان مهارت اصلی (به طور مثال: کارشناس اداری و منابع انسانی)
  • لیست و میزان تسلط به مهارت های مورد نیاز شغلی
  • لیست و میزان تسلط به زبان های خارجی
  • جزئیات سوابق شغلی مرتبط با شغل درخواستی
  • تکمیل بخش درباره من (اشاره به میزان توانایی در فیلدهای مختلف کاری مرتبط)

در طراحی و ساخت رزومه کارمند اداری و مدیر منابع انسانی چه جزئیاتی را لحاظ کنیم؟

با توجه به مطالب فوق، لازم است تا جزئیاتی را در هر بخش از رزومه کاری تخصصی خود درج نمایید. دو بخش مهارت ها و سوابق کاری از مهم ترین بخش های تخصصی یک رزومه مرتبط با شغل کارمندی می باشند.

  1. مهارت ها و دوره های گذرانده شده در رزومه یک کارمند اداری: اگر مهارتی در زمینه عنوان شغلی تخصصی خود (کارمند اداری) مانند: آشنایی با فرآیندهای اداری، روابط عمومی بالا، نحوه گزارش دهی و… دارید، حتما از آن ها در رزومه خود نام برده و میزان توانایی در هر کدام را به صورت تیتروار یا توصیفی ذکر نمایید. همچنین دوره هایی که در مورد رشته تخصصی خود گذرانده و مدرک دریافت کرده اید را نیز به صورت تیتروار و کلی بیان نمایید. مدارک و گواهینامه های خود را پیوست رزومه نکنید. در رزومه کاری خود صرفا اطلاعات مدارک و دوره های گذرانده شده را وارد کرده و در صورت درخواست کارفرما پس از پذیرش رزومه، اصل یا کپی مدارک را ارائه نمایید.
  2. سوابق شغلی در رزومه یک مدیر اداری: سابقه شغلی اصلی ترین بخش یک رزومه کاری است. لیست سوابق شغلی خود را جمع آوری کرده و به صورت نزولی بر اساس تاریخ فعالیت، مرتب نمایید. بهتر است مواردی از قبیل: عنوان شرکت یا مجموعه محل کار، سِمت شغلی، تاریخ شروع و پایان کار را درج نمایید. اطلاعاتی همچون آدرس محل کار، حقوق دریافتی و دلایل ترک کار، جزو موارد اختیاری در این بخش می باشند.
  • بر دستاوردها تأکید کنیداین شاید مهمترین استراتژی در ایجاد یک رزومه قدرتمند و به یاد ماندنی باشد. بدون دستاوردهای خاص ، رزومه شما بسیار شبیه به سایر متخصصان منابع انسانی است که تجربه مشابهی دارند.در حالی که دانش و تخصص شما مهم است ، مدیران استخدام می خواهند بیشتر بدانند. آنها می خواهند بدانند شما چه کاری انجام داده اید – چگونه در اهداف تجاری مشارکت کرده اید ، چگونه تفاوت ایجاد کرده اید ، چه نتایج قابل اندازه گیری به دست آورده اید ، چگونه سازمان منابع انسانی را تقویت کرده اید ، برای بهبود فرهنگ شرکت و آنچه انجام داده اید بیشتر.اگرچه در شغل منابع انسانی نمی توان مانند فروش روی آمار و اعداد تکیه کرد و دستاوردها را لیست نمود اما ما شما را تشویق می کنیم تا جایی که امکان دارد در مورد یافتن دستاوردهای خود دقت کنید و اگر به این موضوع که فعالیت شما چگونه توانسته به سازمان کمک کند می توانید نقاط کلیدی در دستاوردهای خود را پیدا کنید.
  • استفاده از یک تیتر خوب رزومه شما با نام و اطلاعات تماس شما (شماره تلفن و پیوندهای مستقیم به آدرس ایمیل و نمایه LinkedIn) که در بالای صفحه قرار دارد شروع می شود. بلافاصله پس از آن ، یک بیانیه سرفصل قرار دهید که به خوانندگان بگوید “شما” در زمینه هدف فعلی شغلی خود به صورت حرفه ای چه کسی هستید. تنها با یک نگاه سریع ، خوانندگان فوراً تشخیص می دهند که شما یک متخصص منابع انسانی ، یک کارمند و متخصص مزایا ، یا یک مدیر ارشد منابع انسانی و توسعه سازمانی هستید.عنوان عنوان شما جایگزین عنوان “خلاصه شغلی” یا “مشخصات حرفه ای” شده است که ممکن است در گذشته برای شروع بخش خلاصه رزومه خود استفاده کرده باشید. این عناوین هیچ اطلاعاتی را منتقل نمی کنند ، در حالی که تیتر شما فوراً چنین می کند.
دانلود نمونه رزومه مدیر منابع انسانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *