آموزش نوشتن رزومه حرفه ای برای مهندس فناوری اطلاعات

آموزش نوشتن رزومه حرفه ای برای مهندس فناوری اطلاعات

آموزش نوشتن رزومه حرفه ای برای مهندس فناوری اطلاعات

رزومه مهندسی فناوری اطلاعات و خصوصیات آن | داشتن شغل مناسب همواره از جمله مسائلی بوده است که ذهن افراد را مشغول کرده و از جمله دغدغه های اصلی کلیه افراد محسوب می شود. فارغ از مهارت ها و توانمندی هایی که افراد دارند، نحوه ارائه آن و فراهم کردن یک رزومه خوب نیز از جمله مسائلی است که به شما در یافتن یک کار خوب بسیار کمک می کند.

آشنایی با رشته فناوری اطلاعات IT

رشته فناوری اطلاعات به منظور طراحی و توسعه، پشتیبانی، اجرا و مدیریت سیستم های اطلاعاتی که مبتنی بر کامپیوتر هستند، آموزش داده می شود. در این رشته به ایجاد، پردازش و نگهداری اطلاعات پرداخته می شود. این رشته طرفداران بسیاری را دارد که علاقمند به فعالیت در این حوزه هستند. همان طور که قبلا گفتیم شرط اصلی برای پذیرش و حضور در یک مجموعه خوب و فعالیت به صورت مستمر، برخورداری از یک رزومه قوی می باشد.

سیستم و فناوری اطلاعات

قالب رزومه مهندس فناوری اطلاعات (متخصص IT)

برای اینکه واقعاً تخصص IT خود را به نمایش بگذارید، باید بهترین قالب را انتخاب کنید. رایج ترین قالب رزومه “معکوس-تقویمی” است و دلیل خوبی دارد. اساساً ، به مدیران استخدام اجازه می دهد تا بلافاصله ببینند که چگونه می توانید به شرکت سود برسانید.

فرمت های رزومه زیر نیز می توانند به خوبی کار کنند:

  • رزومه عملکردی – اگر مهارت های IT شما از تجربه کاری شما قوی تر است ، ما یک قالب رزومه عملکردی را پیشنهاد می کنیم.
    برای فارغ التحصیلان CS که تجربه کار ندارند یا کسانی که در سابقه کار خود خلا gap دارند ایده آل است.
  • رزومه ترکیبی – همانطور که از نامش پیداست ، این قالب هر دو قالب “عملکردی” و “عکس معکوس” را ترکیب می کند.
    این برنامه بر روی مهارت ها و تجربه کاری متمرکز است ، بنابراین برای متخصصان IT که دارای برخی از تجربه کار هستند ایده آل است.

آشنایی با یک رزومه کاری خوب

امروز ساعد نیوز قصد دارد تا شما را با یک رزومه کاری خوب آشنا کند.اما قبل از آن بیایید فکر کنید که چرا می خواهید اصلا یک رزومه کاری بنویسید و نگارش یک معرفی نامه کاری کامل و بی نقص چقدر در موفقیت شما و بهتر بگوییم تایید شما پیش کارفرما موثر است؟ قطعا یک رزومه کاری خوب و اصولی می تواند قبل از ملاقات شما با کارفرما دیدگاهی مثبت در ذهن مصاحبه کننده ایجاد نماید بطوریکه وی با خود بگویید ” اوه بله این احتمالا همان فردی است که می تواند به ما در شرکت کمک کند” .

به نظر شما یک رزومه خوب و بی نقص چه خصوصیاتی دارد ؟

اگر شما وارد یک گالری نقاشی بزرگ شوید متوجه خواهید شد که یک تابلوی نقاشی زیبا و جذاب، نظر شما را از میان صد ها تابلوی دیگر، به خود جلب می نماید دقیقاً همینطور است رزومه شما قرار است مورد توجه کار فرما قرار بگیرد پس این رزومه کاری یک ماموریت مهم را دربردارد و آن این است که برای شما یک مصاحبه کاری بعمل بیاورد و همچنین از میان چندین رزومه، انتخاب و مورد قبول هر شرکتی قرار گرفته و با شما تماس گرفته شود. معرفی نامه کاری شما در واقع میتواند یک تبلیغ خوب از توانایی ها و مهارت های شما باشد.این تبلیغ میتواند اهداف شما را در بازار کار محقق سازد.

  • اطلاعات شخصی و تماس شما باید در نگاه اول باشد: انتظار نداشته باشید که فرد بررسی کننده رزومه ها وقتی که تعداد بسیار زیادی رزومه برای آنها ارسال شده است وقت کافی برای هر بررسی به کار گیرد. اطلاعات شخصی و تماس در رزومه نباید پراکنده باشد و شخص بررسی کننده رزومه ها انتظار دارد این موارد خیلی سریع در نگاهش قرار گیرد و به دنبال آنها نگردد. نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، ایمیل، شماره تماس، حساب کاربری لینکدین و دیگر شبکه های اجتماعی بعنوان اطلاعات تماس و شخصی متقاضی شغل در رزومه محسوب می گردد. این بخش یکی از مهم ترین قسمت های یک رزومه شغلی است و دقت کافی را برای درج آن در رزومه به کار گیرید.
  • تنظیم خوب مطالب رزومه به منظور غافل نشدن نگاه بررسی کننده از موارد مهم: برای همه ماها این عادت وجود دارد که وقتی متنی را چه در اینترنت و چه غیر اینترنت می خواهیم مطالعه کنیم فقط نگاه های سریع به متن می اندازیم و همه بخش های آن را دقیق و با جزئیات بررسی نمی کنیم، حالا همین موضوع هم برای افراد بررسی کننده رزومه شغلی وجود دارد و تاکیدی که در اینجا در مقاله یک رزومه جذاب چه ویژگی های دارد مدنظر است اینکه بخش های مهم رزومه خود را با دقت فراوان ترتیب نمایید تا موضوعات مهم رزومه شما از چشم ناپدید نشوند و اگر هم می توانید به نحوی بخش های مهم مانند مهارت ها را از دیگر بخش های رزومه برجسته تر کنید تا توجه چشم های استخدام کننده را جلب نماید.
  • شکل و ظاهر رزومه، گیرا و جذاب طراحی شود: همه متقاضیان رشته های شغلی دوست دارند رزومه ای که برای کارفرما ارسال می نمایند بهترین ظاهر و جذابیت را داشته باشد. طراحی یک رزومه جذاب و خاص اصلا کار سختی نسیت و فقط کافیست ویژگی های یک رزومه جذاب را بدانید تا رزومه مورد نظر و کارفرماپسند خود را تنظیم نمایید. نوع ظاهر در رزومه با شغل هر متقاضی رابطه مستقیم دارد، برخی فارغ التحصیلان از برخی رشته ها مانند گرافیک کارها از مهارت بالاتری نسبت به دانش آموخته های رشته ای مثل ریاضی در نوع طراحی رزومه برخوردار هستند. رنگ هایی که برای رزومه شغلی خود برمی گزینید را دقت داشته باشید و از تک رنگ بودن رزومه خود بپرهیزید. در موضوع فونت رزومه همه سعی کنید از فونت های متعادل چون تبسم و نازنین استفاده نمایید.
  • گفتن پیشینه شغلی بصورت خلاصه و مفید: بخش دیگری که رزومه های کاری باید داشته باشند سابقه شغلی است. شرکت هایی که در آنها فعالیت داشته اید، مدت زمان فعالیت شما در آنجا، عنوان شغلی شما در آن شرکت، آدرس و شماره تماس محل فعالیت قبلی به عنوان خلاصه ای از پیشینه شغلی شما به شمار می روند. اگر بعنوان یک فارغ التحصیل تازه، قصد تنظیم یک رزومه را دارید و هیچ گونه تجربه شغلی هم ندارید اصلا جای نگرانی نیست و از این بخش صرف نظر نمایید و به دیگر بخش های مهم رزومه بپردازید.
  • مهارت ها و به خصوص گفتن مهارت های مربوط به شغل مورد نظر کارفرما: این بخش برای افرادی که از سابقه کاری بهره مند نیستند بسیار مناسب می باشد چون به جای اینکه از سابقه کاری صحبت نمایند می توانند به مهارت هایی چون مهارت های رفتاری و نرم افزاری اشاره داشته باشند. کار کردن بصورت گروهی جزو مهارت های رفتاری و تخصص های که خودتان برای یادگیری آنها تلاش نمودید و آموزش دیدید جزو مهارت های نرم افزاری به شمار می آید.
  • زبان: اگر به زبان های خارجی تسلط دارید حتما در رزومه کاری خود به آنها اشاره داشته باشید. بعنوان مثال با زبان انگلیسی آشنا هستید در هر بخش آن، چه صحبت کردن چه نوشتن و … در رزومه با جزئیات بیان نمایید.
  • پرداختن به موفقیت های پروژه ای و تحقیقاتی: در طول تحصیلات خود اگر در پروژه و تحقیقی حضور داشته اید و به اتمام رسانده اید یا اینکه مقاله ای را انتشار داده اید، می توانید در رزمه شغلی خود به آن بپردازید.
  • زیاده روی ممنوع:در رزومه سعی نمایید اضافه گویی نداشته باشید و نوشته شما قابل فهم باشد. کارفرما در رزومه شما فقط اطلاعات شغلی و کاری را می خواهد ببیند و نباید رزومه شما شکل یک داستان را داشته باشد. پاراگراف های رزومه از سه خط بیشتر نباشد. فردی که بیش از بیست سال سابقه کاری دارد یک رزومه چند صفحه ای برایش عادی می باشد ولی برای فردی که تازه از درس فارغ التحصیل شده و سابقه کاری زیادی ندارد رزومه بعنوان مثال دو صفحه چندان معنایی ندارد.

نحوه ساخت رزومه مهندس شبکه های کامپیوتری

آن چه در نگارش یک رزومه حرفه ای و ساخت یک نمونه رزومه کاری خوب و موفق اهمیت زیادی دارد، سفارشی سازی رزومه و حذف اطلاعات غیر مرتبط از رزومه است. به عنوان مثال اگر سوابق ورزشی، سوابق هنری و حتی سوابق شغلی دارید که به هیچ وجه ارتباطی با حوزه کاری فناوری اطلاعات و شبکه های کامپیوتری ندارد، باید آن ها را از رزومه ی خود حذف کنید.
در ادامه مقاله با یکدیگر بررسی می کنیم که چه اطلاعاتی و به چه صورت باید در رزومه نوشته شوند و پس از آن شروع به تکمیل آن بخش از رزومه خواهیم کرد.

مهندسی فناوری اطلاعات
  • نوشتن اطلاعات پایه رزومه مهندس شبکه: این بخش از رزومه شامل عکس، اطلاعات فردی، اطلاعات تماس و بخش درباره من یا توصیف خلاصه است. اگر نمی خواهید در رزومه از عکس استفاده کنید، می توانید از قالب های بدون عکس مانند قالب حرفه ای یا قالب اداری استفاده کنید. اما اگر تصمیم دارید که عکس خود را در رزومه قرار دهید حتماً از یک عکس باکیفیت و مناسب استفاده کنید. در ضمن از عکس های سلفی فانتزی برای رزومه کاری استفاده نکنید و از یک عکس رسمی و شیک استفاده کنید. در قدم بعدی نام و نام خانوادگی و عنوان شغلی رزومه، جنسیت و وضعیت تاهل خود را در رزومه مشخص می کنیم.
  • عنوان رزومه: نکته ای که باید به آن توجه کنید عنوان شغلی رزومه است، نوشتن کلماتی هم چون رزومه، رزومه کاری، رزومه تحصیلی، رزومه شخصی، رزومه استخدامی و کلماتی از این دست ممنوع است. شما در بخش عنوان شغلی رزومه یا همان عنوان رزومه باید عنوان شغلی مورد نظرتان را بنویسید. در ضمن هر رزومه برای یک شغل باید ویرایش شود. پس نوشتن چندین عنوان شغلی متفاوت در کنار هم نیز ممنوع است. به عنوان مثال عناوین «مهندس مکانیک، مدیر تور» یا «گرافیست، حسابدار، مسئول دفتر» دو نمونه ی اشتباه هستند. رزومه ی شما یا برای یک شغل در زمینه مهندسی مکانیک ساخته می شود یا در زمینه مدیریت تور و گردشگری، پس نوشتن این دو عنوان شغلی کنار یکدیگر و ساخت یک رزومه برای هر دوی این مشاغل کاری اشتباه است.
  • اطلاعات تماس:در قدم بعدی ساخت رزومه کاریمان، باید اطلاعات تماس خود را در فرم وارد کنیم. در این قسمت وارد کردن شماره همراه و ایمیل ضروری است. کارفرما باید بتواند در کم ترین زمان ممکن و به راحتی با شما تماس بگیرد و شما را برای مصاحبه کاری دعوت کند. پس اطلاعات تماس را به طور کامل پرکنید تا به خاطر در دسترس نبودن شانس استخدام را از دست ندهید. در ضمن از نوشتن ایمیل های بی ربط و غیر حرفه ای پرهیز کنید. یک ایمیل حرفه ای باید شامل نام کامل شما یا مخفف آن باشد. در قسمت زیر چند نمونه ایمیل حرفه ای و غیرحرفه ای برای شما قرار داده ایم.

✘ آدرس ایمیل غیر حرفه ای

  1. expert2223@gmail.com
  2. hacker021@gmail.com
  3. network7200330@gmail.com
  4. navid.007@gmail.com

✔ آدرس ایمیل حرفه ای

  1. n.motamedi@gmail.com
  2. navid.m.1984@gmail.com
  3. n.m@gmail.com
  4. motamedi.navid.1984@gmail.com
  • توصیف خلاصه یا همان خلاصه رزومه: در بخش بعدی باید یکی از مهم ترین بخش های رزومه تان یعنی بخش درباره من یا همان توصیف خلاصه را پر کنید. به این نکته خیلی دقت داشته باشید که یک مدیر وقت زیادی صرف رزومه شما نمی کند و در 30 ثانیه راجع به رزومه ی شما تصمیم گیری می کند. پس شروع رزومه (درباره من) را هر چه جذاب تر بنویسید، کارفرما برای بررسی جزییات رزومه راغب تر خواهد شد و احتمال انتخاب رزومه تان بالاتر خواهد رفت.

✘ توصیف خلاصه نامناسب

  1. مهندس IT با استعداد و به روز علاقه مند به پیشرفت و توسعه دانش شبکه و به روز رسانی اطلاعات تخصصی خود

✘ توصیف خلاصه نامناسب

  1. دانشجوی کارشناسی ارشد IT و با انرژی و پیگیر و بسیار علاقه مند به شبکه. من هر روز به مطالعه زبانهای خارجی می پردازم و همواره در حال بهود این توانایی خود هستم چون بنظر من برای شناخت فرهنگ های گوناگون باید زبان آنها را فراگرفت.

✔ توصیف خلاصه مناسب

  1. مدرس و مهندس فناوری اطلاعات با 10 سال سابقه کار در زمینه طراحی، پیاده سازی، مدیریت شبکه های کامپیوتری و دارای مدارک بین المللی MCSE و CCIE Service Provider
  • نوشتن اطلاعات تحصیلی رزومه مهندس شبکه: در بخش اطلاعات تحصیلی باید به چند نکته ی مهم توجه کنید. نکته ی اول ترتیب نوشتن سوابق تحصیلی است. همواره باید از بالاترین مدرک تحصیلی شروع به نوشتن کنید. نکته ی بعد این که اگر تحصیلات دانشگاهی دارید یا دانشجو هستید دیگر نیازی به نوشتن مدرک دیپلم در رزومه کاری تان ندارید. تنها در شرایطی مجاز به نوشتن مدرک دیپلم هستید که در مدارس استعدادهای درخشان تحصیل کرده اید و این برای شما یک مزیت به حساب آید. اگر هم مدرک دکتری دارید دیگر نیاز به نوشتن سوابق تحصیلی مقطع لیسانس ندارید و دو مقطع دکتری و کارشناسی ارشد برای رزومه شما کافی خواهد بود.
  • نوشتن سوابق شغلی رزومه مهندس شبکه: قدم بعدی نوشتن سوابق شغلی در رزومه است. نکته ی بسیار مهمی که باید در نوشتن سوابق شغلی رزومه باید رعایت کنید ترتیب زمانی معکوس در رزومه است. به این روش کرونولوجیکال نیز گفته می شود. در ضمن اگر برای شرکت های زیادی به عنوان کارشناس یا مدیر شبکه کار کرده اید، نیازی نیست تمامی آن ها را در رزومه بنویسید. یکی از نکات مهم در رزومه نویسی، رعایت اختصار در نوشتن رزومه است. پس از شرکت هایی که در آن ها کار می کردید 3 تا 5 مورد از مهم ترین سوابق شغلی تان را انتخاب کنید و آن ها را در رزومه بنویسید.
  • نوشتن مهارت ها و گواهینامه ها رزومه مهندس شبکه: در بخش مهارت های شبکه باید به دو دسته از مهارت ها اشاره کنید. برای یک مدیر علاوه بر تخصص و دانش ما، مهارت های دیگری نیز اهمیت دارد که با عنوان مهارت های نرم از آن ها یاد می شود. مهارت هایی هم چون فن بیان، قدرت مذاکره، مدیریت، تیم سازی و مدیریت تیم، وجدان کاری، صداقت و غیره جزو مهارت های نرم هستند.پس ضمن این که در رزومه راجع به مهارت های شبکه ای و تخصصی خود صحبت می کنید، مهارت های نرم خود را نیز در رزومه بنویسید.در بخش مهارت ها از نوشتن کلمات توصیف به شدت پرهیز کنید. مثلاً مسلط به CCNA یا آشنایی با MCSA عبارات مناسبی نیستند. میزان تسلط شما در رزومه توسط انتخاب ستاره های روبروی هر مهارت مشخص می شود، پس دیگر نیازی ندارید که از عبارت های تسلط به ، مسلط به، آشنایی با، تسلط بالا، آشنایی کافی استفاده کنید. یک ستاره به معنای آشنایی و 5 ستاره به معنای تسلط کامل است. پس شما بسته به میزان تسلط تان باید ستاره های روبروی هر مهارت را انتخاب کنید. در بخش مهارت های زبان نیز می توانید زبان های خارجی که به آن ها تسلط یا حتی آشنایی دارید را بنویسید. در بخش زبان به این نکته دقت داشته باشید که هر زبانی غیر از فارسی می تواند در این بخش نوشته شود. شما به عنوان مهندس شبکه نیاز دارید که با زبان انگلیسی (حداقل مهارت خواندن) آشنایی کافی را داشته باشید اما اگر به زبان ترکی آذربایجانی یا ترکی استانبولی، ارمنی، عربی و سایر زبان ها نیز آشنایی یا تسلط دارید حتماً آن ها را در رزومه بنویسید.

در بخش پایین می توانید نمونه هایی از مهارت های سخت و نرم یک مهندس شبکه را مشاهده نمایید.

✔ مهارت های سخت

  1. CCIE
  2. MCSE
  3. Virtualization
  4. Cloud Computing
  5. MPLS
  6. MCSA
  7. Security
  8. Mikrotik
  9. Firewall

✔ مهارت های نرم

  1. تیم سازی و رهبری
  2. فن بیان و قدرت ارائه مطلب
  3. سرعت عمل در کار
  4. مدیریت زمان
  5. روابط عمومی
  6. قدرت حل مساله
  7. مدیریت پروژه
  8. مهارت های ارتباطی
  9. قدرت مذاکره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *