پرسشنامه هوش معنوی سهرابی و ناصری(۱۳۸۸)

پرسشنامه هوش معنوی سهرابی و ناصری(۱۳۸۸)

مسأله هوش به عنوان یک ویژگی اساسی که تفاوت فردی را در بین انسانها موجب می شود از ابتدای تاریخ مکتوب زندگی انسان مورد توجه بوده است. اما آغاز مطالعه هوش، غالبا بر جنبه های شناختی آن نظیر حافظه، حل مسأله و تفکر تأ کید شده، در حالی که امروزه نه تنها جنب ههای غیر شناختی هوش یعنی توانایی عاطفی، هیجانی، شخصی و اجتماعی مورد توجه قرار م یگیرد؛ بلکه در پیش بینی توانایی فردبرای موفقیت و سازگاری در زندگی نیز مورد اهمیت واقع شده است)ونگ و لاو ، ۲۰۰۳).

پس از گسترش مفهوم هوش به سایر مقوله ها، ظرفیت ها، توانایی های انسان و به خصوص مطرح شدن هوش هیجانی در روانشناسی، سازه جدیدی به عنوان هوش معنوی مطرح شد. ایمونز هوش معنوی را مجموعه ا ی از توانایی ها برای بهر ه گیری از منابع دینی و معنوی می داند.هوش معنوی سازه های هوش و معنویت را در یک سازه ترکیب نموده است. درحالی ک‌ه معنویت جستجویی برای یافتن عناصر مقدس،معنایابی،هوشیاری بالا و تعالی است، هوش معنوی شامل توانایی برای استفاده از چنین موضوعات است که می تواند کارکرد و سازگاری فرد را پیش بینی کرده و منجر به تولیدات و نتایج ارزشمندی گردد(ناظمی و همکاران، ۱۳۹۲).

پرسشنامه ۹۷ سوالی هوش معنوی سهرابی و ناصری در سال ۱۳۸۸ ساخته شد و از ۴ عامل خودآگاهی متعالی، تجارب معنوی، شکیبایی و بخشش تشکیل شده است.

به همراه ۲مقاله مرتبط رایگان

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری و کلید تصحیح جواب ها و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

برای دسترسی به مطالب جالب در مورد موفقیت در زندگی و کسب و کار روش تحقیق، SPSS، انواع پرسشنامه و همچنین آگاهی از به روز شدن سایت در کانال تلگرامی ما عضو شوید.

کانال تلگرام