CITATION چیست

CITATION چیست

CITATION چیست

معنای لغوی citation، شاخص استنادی می‌باشد ولی از لحاظ مفهومی به این معنا است که به همان میزانی که به منابع و مطالب مقالات مختلف و معتبر استناد و استفاده می‌کنیم و ارجاع می‌دهیم به همان میزان سایتیشن یا شاخص استنادی مقاله بالا می‌رود.

Citation مقاله چیست؟

سایتشین (citation)، در لغت به معنای استناد یا ارجاع است. به این معنی که زمانی که از نتایج علمی پژوهشگران پیشین استفاده می کنید، باید به مقاله مذکور ارجاع یا سایت کنید. پس اگر در جست وجوی مقاله معتبری برای ترجمه و انجام پژوهش علمی خود هستید، به سایتیشن آن توجه کنید. هر چه تعداد ارجاعات یا سایتیشن مقاله بالاتر باشد، آن مقاله از اعتبار بیشتری برخوردار خواهد بود، چرا که نشان دهنده این است که توجه پژوهشگران بیشتری را به خود جلب کرده است. بنابراین، برای اینکه بتوانید در دنیای علم حرفی برای گفتن داشته باشید، باید ارجاعات مقاله خود را افزایش دهید.

نمایه استنادی (Citation index) یا شاخص استنادی چیست؟

شاخص استنادی یک پایگاه اطلاعات کتب شناسی است. از طریق این نمایه استنادی، ارتباط و استناد همه مقالات با هم مشخص می شود و محققین می توانند مسیر پژوهش رو به جلو را در حوزه تحقیقاتی خود و مقالاتی که چاپ کرده اند به کدام سمت می رود.

نمایه استنادی یا Citation Index از سال 1950 معرفی شده و توسط موسسه و پایگاه ISI Thomson برای ارجاعات و شاخص های استنادی مجلات و ژورنال های نمایه شده در ISI به کار گرفته شد. چهار شاخص معتبر برای سایتیشن پایگاه ISI Thomson Clarivate عبارتند از:

  • (Science Citation Index (SCI
  • (Social Sciences Citation Index (SSCI
  • (Arts & Humanities Citation Index (AHCI
  • Emerging Sources Citation Index (ESCI)

از این نمایه ها، نمایه Emerging در اواخر سال 2015 برای مجلات علمی جدید و نوظهور معرفی شد. از طریق نمایه های استنادی جستجوی مقالات امکان پذیر شده و همچنین رتبه بندی محققین و پژوهشگران از طریق شاخص اچ H-index امکان پذیر می شود.

کاربردهای سایتیشن مقاله (Citation Index)

از اهدافی که می توان برای سایتیشن مقالات برشمرد این است که افزایش سایتیشن مقالات یکی از معیارهای ارزیابی مقاله ها و حتی ژورنال های علمی به حساب می آید. از طریق سایتیشن مقالات، می توان مرور ادبیات و پیشینه پژوهشی را نوشت. سایتیشن باعث می شود دسترسی به مقالاتی که در حوزه علمی خاص آسانتر می شود.
شمارش ارجاعات و استنادات به مقاله
شمارش سایتیشن های مقاله
شناسایی ضریب تاثیر و Impact Factor مجله و ژورنال
شناسایی شاخص اچ H-index هر محقق و پژوهشگر
تعیین و شناسایی بهترین مجله در حوزه تخصصی محقق بر اساس میزان IF دریافت شده و رشد ضریب تاثیر ژورنال
مطالعه مراجع و رفرنس های جدید و قدیم برای هر مقاله
به روز آوری و اصلاح رفرنس های قدیمی در سایتیشن مقالات

با ثبت نام در گوگل اسکولار Google Scholar و ایجاد پروفایل در گوگل اسکولار شما می توانید میزان H-index و میزان سایتیشن مقالات خود را در گوگل اسکالر مشاهده نمایید. همچنین با مشخص کردن مقاله هر محقق می توانید ارجاعاتی که مقالات فرد در گوگل اسکولار داده می شود از طریق ایمیل باخبر شوید.

اهداف سایتیشن :

  1. ارزیابی و بررسی مقالات علمی بر اساس میزان ارجاعات به آن
  2. حذف اشکالات زبانی و مشکلات مربوط به واژگان در جستجوی اطلاعات
  3. معرفی پیشینه و سوابق پژوهشی از طریق استنادها و ارجاعات
  4. جستجو، بازیابی و ریکاوری آسان اطلاعات و داده ها
تصویر

راه کارهای افزایش سایتیشن:

  1. استفاده از خود استنادی: یعنی می توان به مقالات قبلی خود که با موضوع آن ارتباط دارد ارجاع داد تا شاخص سایتیشن بالا رود
  2. ارجاع دادن به مقالاتی که در همایش ها و کنگره ها تایید شده اند نیز می تواند ارزش سایتیشن را افزایش دهند
  3. به کاربردن ارجاعات معتبر بیشتر
  4. به کارگیری مقالات ارجینال و اصلی که نویسنده اول آنها شهرت دارد نیز باعث بالا رفتن سایتیشن می شود
  5. به کارگیری عنوان های کوتاه اما قابل درک و فهم، عدم استفاده از نام شهرها نو کشورها در عنوان خود نیز باعث افزایش سایتیشن می گردد
  6. ارسال مقالات برای سایت ها، مجلات و ژونال های معتبر و دارای ضریب تاثیر هم می تواند سایتیشن را تا حد زیادی افزایش دهد
  7. ارسال مقاله برای مجلات و ژورنال های بزرگ و معتبر جهانی این امکان را می دهد تا مقالات نوشته شده در معرض دید محققان بسیاری قرار گیرد و با این کار سایتیشن آن بالا می رود.
  8. با ورود به سایت ها یا شبکه های اجتماعی مثل گوگل اسکولار و با ایجاد یک پروفایل شخصی می توانید مقالات و تحقیقات خود را در دسترس افراد بیشتری قرار دهید و میزان شاخص استنادی را افزایش دهید.

نرم افزارهای سایتیشن

نرم افزارهای برتر ارجاع و سایتیشن Citation مقالات عبارتند از:

نرم افزار مندلی (Mendeley) برای سایتیشن مقالات
نرم افزار زوترو Zotero برای ارجاع و رفرنس نویسی به مقالات
نرم افزار اندنوت EndNote برای سایتیشن مقاله
نرم افزار Citavi برای مدیریت سایتیشن و ارجاع و رفرنس نویسی
نرم افزار RefWorks برای ارجاع و سایتیشن Citation مقالات

از مزیت انتشار نتایج علمی خود زودتر از چاپ شدن بهره بگیرید

برخلاف تصور بسیاری از محققان که بخاطر ترس از مورد نقد واقع شدن کار نیمه تمامشان یا دزدیده شدن ایده هایشان از انتشار نتایج خود در رسانه های اجتماعی و علمی خودداری می کنند، به اعتقاد مارک کاریگان، جامعه شناس دنیای دیجیتال از دانشگاه کمبریج، امکان رخ دادن این دو موضوع بسیار بعید است. برعکس، انتشار زودهنگام نتایج کار پژوهشی بصورت قدم به قدم باعث پیدا کردن افرادی علاقمند به کار شما می شود.

در این زمینه، پژوهشی در آلمان روی مقالاتی که به بخش پیش چاپ بیولوژی bioRxiv ارسال شده بودند صورت گرفت. نتایج جالب به دست آمده از این پژوهش اثبات کرد که مقالاتی که پیش از چاپ در ژورنال، پیش چاپ شده بودند، به طور متوسط سایتیشن بیشتری نسبت به آنهایی که اینکار را نکرده بودند دریافت کردند.

برای اشتراک گذاری داده های خود می توانید از وب سایت هایی مانند Figshare یا Slideshare یا حتی مشارکت در ویکی پدیا و لینک دادن به نسخه های مقاله خود استفاده کنید.

از ذکر نام کشور در عنوان مقاله خود بپرهیزید.

شاید جالب باشد بدانید مقالاتی که در عنوان، کلمات کلیدی یا چکیده خود نام یک کشور را قید کرده اند، معمولا سایتیشن کمتری دریافت می کنند و در عین حال در مجلاتی با ایمپکت فاکتور پایین تر چاپ می شوند.

manuscript خود را به اشتراک بگذارید

اگر مقاله شما دسترسی آزاد ندارد، می توانید نسخه اولیه خود را در رسانه های اجتماعی نظیر ResearchGate و LinkedIn به اشتراک بگذارید تا پژوهشگران دیگر بتوانند به راحتی بخش هایی از مقاله شما را مطالعه کنند و به آن علاقمند شوند.

خط تیره ها را فراموش نکنید

آیا خط تیره در عنوان یک مقاله می تواند بر استناد آن در اسکوپوس و Web of Science، پیشرو سیستم ایندکس سایتیشن در جهان، اثر بگذارد؟

اخیرا ثابت شده است که می تواند چنین اتفاقی رخ دهد. زمانی که نویسندگان فراموش کنند خط تیره را رعایت کنند، می تواند بر تعداد استناد مقاله آنها اثر منفی بگذارد. بنابراین استفاده صحیح از خط تیره ها را فراموش نکنید.

از کلید واژه های مناسب استفاده کنید

کلمات کلیدی مناسب باعث سهولت در جست وجو و در نتیجه بیشتر دیده شدن مقاله می شوند. اکثر ناشران حداقل ۳ تا ۵ کلمه کلیدی را پیشنهاد می کنند. تکرار این کلمات در عنوان و چکیده، شانس استناد بیشتری را رقم می زند. علاوه بر استراتژی یاد شده، استفاده از کلمات کلیدی در عنوان تصاویر، جداول و نمودارها، شانس دیده شدن را چند برابر می کند.

برگرفته از: ساعد نیوز

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:

Mobile :  09143444846  واتساپ – تلگرام

Telegram: @abazizi

وبلاگ ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *