پژوهش در عمل همانند هر پژوهش دانشگاهي و علمي داراي مراحل و چرخه هايي است كه معلم پژوهنده بايد آن ها را رعايت كند . اگرچه اين روش در برخي از اين چرخه ها با پژوهش هاي دانشگاهي نقاط مشتركي دارد . امّا با توجه به «مارپيچي» يا «دوري بودن» آن ، محقق مجاز است روش هاي مختلفي را در ارايه ي گزارش خود انتخاب نمايد .
ديدگاه پژوهشگران و انديشمندان درباره ي چرخه ي پژوهش در عمل :
جين مك نيف ( JEAN MCNIFF )
او در كتاب اقدام پژوهي (action research) چرخه ي پژوهش در عمل را به سه مرحله ي عمده تقسيم مي كند . 1- تشخيص (طراحي) 2- تغيير (اجرا) 3- ارزيابي (ارزشيابي) 1
به اين معنا كه پژوهشگرِ عمل ، مسأله اي را تشخيص مي دهد ، تلاش مي كند وضع نامطلوب (مسأله) را تغيير دهد و اين تغيير را ارزيابي علمي كند ؛ اگر نتيجه مثبت بود كار را ادامه مي دهد و در غير اين صورت به راه هاي ديگري مي انديشد . برخي از پژوهشگران به مراحل فوق ، مرحله ي ديگري افزوده و چرخه ي پژوهش در عمل را به چهار مرحله ي آمادگي ، تشخيص ، تغيير و ارزيابي تقسيم كرده اند . ([2])ارنست تي استرينگر ( Ernest T.Stringer )
او در كتاب تحقيق عملي(Action research) چرخه ي پژوهش درعمل را به سه مرحله ي عمده تقسيم مي نمايد : 1- نگاه كنيد (شناسايي وضع موجود) 2- فكر كنيد (تفسير و توضيح)
3- عمل كنيد (حل مشكلات ساده) [3]
بطور كلي اكثر انديشمندان پژوهشي در حوزه ي تعليم و تربيت مراحل نه گانه را براي چرخه ي اقدام پژوهي پيشنهاد مي كنند كه اين چرخه ي نه گانه از تلفيق سه مرحله ي فوق اتخاذ شده است .
مراحل نه گانه ي چرخه ي پژوهش در عمل :
1- مشخص كردن موضوع و عنوان پژوهش (موضوع)
2- توصيف وضعيت موجود و تشخيص مسأله (بيان مسأله)
4- تجزيه و تحليل و تفسير داده ها
6- اجراي طرح جديد و نظارت بر آن
8- ارزشيابي تاثير اقدام جديد و تعيين اعتبار آن
9- تجديدنظر و دادن گزارش نهايي يا اطلاع رساني
برای دسترسی به توضیحات هریک از مراحل اقدام پژوهی روی آن مرحله در لیست بالا کلیک کنید.