پرسشنامه روحیه معلمان (میرکمالی، 1377) Teacher morale questionnaire

پرسشنامه روحیه معلمان (میرکمالی، 1377)

Teacher morale questionnaire

معلم یكی از اركان اساسی آموزش و پرورش است و بدون در نظر گرفتن نقش او، نقش سازنده‌ای را نمی‌توان برای تعلیم و تربیت منظور نمود. معلم نه تنها متخصص مسایل آموزشی، بلكه راهنما و سرمشق فراگیران، مشاور و مشفق آنان و دوست و مشكل‌گشای دانش‌پژوهان است و این همه كاركرد با عنایت به نقش و جایگاه ممتازی است كه او در تعلیم و تربیت داراست.حال اگر معلم بتواند غیر از آن كه مسایل آموزشی را می‌آموزد، مشفقانه و مشتاقانه در صلاح و اصلاح رفتار و تربیت فراگیران بكوشد، با آنان نه از روی مقررات خشك آموزشی بلكه از روی احساس وعاطفه متعادل رفتار نماید، موقعیت آنان را درك كند، خشك و عبوس و با اخم و ترشرویی برخورد ننماید، حرمت و جایگاه آنان را پاس دارد و با آنان در تعامل و تفاهم باشد، كلاس درس، كلاسی خوشایند و پرجاذبه خواهد شد و فراگیران برای حضور در چنین كلاسی اشتیاق نشان خواهند داد. يکی از عواملی كه نقش مهمی در اثربخشی معلمان دارد روحیه است. به نظر دی سانتيس و همکاران (2010) روحيه از ديد افراد گوناگون معانی متفاوتی دارد. از نظر روانشناسان، روحيه به فرد مربوط میشود در حالی كه علوم اجتماعی آن را به عنوان يك پديده اجتماعی مینگرد و انسان-شناسان آن را به صورت تعادل اجتماعی توجيه میكنند و افراد خوشبين آن را درقالب خوش بينی تفسير می نمايند. حال آنکه مصلحان اجتماعی آن را امری مربوط به سطح زندگی و فقر می پندارند. طرفداران فرويد روحيه را به اثبات عاطفی نسبت می دهند. این پرسشنامه توسط میرکمالی ( 1377 ) تدوین شده و دارای 28 عبارت است. به همراه2 مقاله مرتبط رایگان این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری است و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است


 

 

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

انجام تحلیل آماری با نرم افزارهای  SPSS  – AMOS – PLS – و نرم افزار کیفی Maxquda 

برای دسترسی به مطالب جالب در مورد موفقیت در زندگی و کسب و کار روش تحقیق، SPSS، انواع پرسشنامه و همچنین آگاهی از به روز شدن سایت در کانال تلگرامی ما عضو شوید.

کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *