رهبری فضیلت گرا
چکیده:
رهبری فضیلت گرا یک الگوی رهبری است که بر اساس ارزشها و اصول اخلاقی مبتنی بر فضیلت ساخته شده است. این مدل رهبری تأکید دارد که یک رهبر باید نه تنها دارای مهارتها و تواناییهای فنی باشد، بلکه باید ارزشها و اخلاقیات بالا را هم در رفتار و تصمیمگیریهای خود رعایت کند. رهبران فضیلت گرا از فردی معتقد به اخلاق و عدالت برای هدایت سازمان استفاده میکنند و تلاش میکنند تا با ارائه نمونهای قوی از رفتار اخلاقی و ارزشمند، تأثیر بر رفتار و انگیزه اعضای سازمان خود بگذارند.
مقاله حاضر به بررسی مبانی و ارکان رهبری فضیلت گرا میپردازد. ابتدا به تعریف رهبری فضیلت گرا میپردازد و سپس به بیان اصول و مفاهیم اخلاقی که در این الگوی رهبری تأکید دارد، میپردازد. در ادامه، نقش رهبران فضیلت گرا در سازمانها و تأثیر آن بر اعضای سازمان و فرهنگ سازمانی بررسی میشود. همچنین، راهکارها و روشهایی که رهبران فضیلت گرا میتوانند برای توسعه این الگوی رهبری در سازمان خود به کار بگیرند، مورد بحث و بررسی قرار میگیرند.
در نهایت، مقاله به ارائه مطالبهایی برای ارزیابی و اندازهگیری رهبری فضیلت گرا میپردازد. به طور خلاصه، رهبری فضیلت گرا به عنوان یک رویکرد اخلاقی برای رهبری در سازمانها، بهبود فرهنگ سازمانی و ایجاد تعهد و انگیزه بالای کارکنان میتواند اثربخش باشد.
منابع:
Brown, M. E., & Treviño, L. K. (2006). Ethical leadership: A review and future directions. The Leadership Quarterly, 17(6), 595-616.
Mayer, D. M., Kuenzi, M., Greenbaum, R. L., Bardes, M., & Salvador, R. B. (2009). How low does ethical leadership flow? Test of a trickle-down model. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 108(1), 1-13.
Lennick, D., & Kiel, F. (2005). Moral intelligence: Enhancing business performance and leadership success. Wharton School Publishing.
Luthans, F., & Avolio, B. J. (2003). Authentic leadership development. In K. Sمتأسفانه، به عنوان یک مدل زبانی، من نمیتوانم به طور مستقیم به شما مقالهای با عنوان “رهبری فضیلت گرا” ارائه دهم، زیرا من دسترسی مستقیم به مقالات مشخصی ندارم و نمیتوانم متن کامل مقاله را تولید کنم. با این حال، میتوانم به شما کمک کنم تا درباره مفاهیم و اصول رهبری فضیلت گرا اطلاعات کاملتری دریافت کنید و در صورت تمایل به مطالعه بیشتر، راهنماییهایی در این زمینه ارائه دهم.
برای شروع، در مورد مفهوم رهبری فضیلت گرا، میتوانید به مفاهیم اخلاقی و ارزشهایی که در این الگوی رهبری تأکید دارند، مطالعه کنید. مقالاتی که به رهبری فضیلت گرا اختصاص داده شدهاند، معمولاً به بررسی مفاهیمی مانند اخلاق، عدالت، صداقت، ارزشمندیها و مسئولیت پرداخته و نحوه اعمال این اصول در حوزه رهبری را توضیح میدهند.
همچنین، میتوانید به مقالات و کتابها درباره رهبری فضیلت گرا از نویسندگان معروف در این زمینه مراجعه کنید. برخی از نویسندگانی که در این حوزه مطالعه و تحقیق کردهاند، عبارتند از:
Mary Gentile
Linda K. Treviño
Michael E. Brown
Robert C. Solomon
Bill George
Fred Kiel
در نهایت، با جستجوی عبارت “رهبری فضیلت گرا” در موتورهای جستجو و پایگاههای داده علمی، مقالات و منابع دیگری نیز میتوانید پیدا کنید که به این موضوع مرتبط هستند.
منبع:
Brown, M. E., & Treviño, L. K. (2006). Ethical leadership: A review and future directions. The Leadership Quarterly, 17(6), 595-616.
رهبری سالزمن ( 35 سوال – 7 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-3مقاله رایگان – )
q14-4-پرسشـنامه مـدیریت اسـلامی مسـاح و همکاران (1390)- ( 126سوال – 10 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-2مقاله بیس رایگان – )
Q14-5- پرسشنامه سبک رهبری وارنر بارک ( 10 عبارت جفتی – 7 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – 4 مقاله رایگان )
Q14-6- ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﺒﻚ ﺳﻨﺞ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ لو تانز (1989) –( 35عبارت جفتی – 6 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری -6 مقاله رایگان )
Q14-7- پرسشنامه ارزيابي شايستگي مديران و رؤسا ( 51عبارت جفتی – 5 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری -9 مقاله رایگان )
Q14-8- پرسشنامه رهبری معنوی فرای و همکاران (2005 )- –( 16عبارت جفتی – 5 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری -5مقاله رایگان )
q14-9- پرسشنامه رهبری بصیر (آینده نگر) کانگر و کاننگو(1988)–( 33عبارت – 9 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری -7مقاله رایگان )
q14-10- پرسشنامه سبک مدیریت حسنی – ( 32عبارت -10 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری -3مقاله رایگان )
q14-11- پرسشنامه استاندارد رهبری هوشمند سیدانمانلاکا (2002)– ( ۲۳عبارت- 11 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – به همراه 3 مقاله پایه )
q14-12- پرسشنامه مهارت های مدیران باچا(2012) – ( 11عبارت- 8 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – به همراه 2 مقاله پایه )–
q14-12-2- پرسشنامه مهارت های نرم مديران آموزشي ( خالق خواه و نجفی؛ 1397) – ( 30عبارت- 8 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – به همراه 1 مقاله پایه )
q14-13- پرسشنامه رهبری فضیلت گرا وانگ و هکت (2015) – ( 18عبارت- 8 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – به همراه 3 مقاله پایه )–
q14-14- پرسشنامه رهبری دانش ویتالا(2004) – ( 29عبارت- 12 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – به همراه 6 مقاله پایه )
q14-15- پرسشنامه رهبری مشارکتی کارتون(2010) – ( 25سوال – 7 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – )–
q14-16- پرسشنامه رهبری خیرخواهانه کارکاس و سارگلو(2012)– (40عبارت- 8 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – به همراه 2 مقاله پایه )
q14-17- پرسشنامه رهبری اخلاقی بروان و تروینو (2005) – (10عبارت- 7 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – به همراه9 مقاله پایه )
q14-18 – پرسشنامه سبک رهبری باردنز و متزکاس (35عبارت- 9 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – به همراه2 مقاله پایه ) [purchase_link id=”22006
اگر می خواهید در خصوص نرم افزار Nvivo آموزش ببینید. اینجا کلیک کنید مجموع آموزش 8 ساعت و 24 دقیقه
نحوه ی افزودن یک عکس به فایل PDF
نوشته
نشریات و مجلات معتبر بین المللی (ISI) در حوزه زبان و زبان شناسی
نوشته
پرسشنامه اعتماد برند – چینومونا (2016) و لاروچ و همکاران (2012)
نوشته