پایان نامه

💢هرم سلسله مراتب نیازهای مالی

هرم سلسله مراتب نیازهای مالی

یکی از ایرادات بزرگ کتاب‌ها و دوره‌های هوش مالی این است که یک نسخه یکسان برای همه ارائه می‌کنند. در صورتیکه باید ببینیم در چه سطحی هستیم و بر اساس شرایطی که داریم تصمیم بگیریم بهترین استراتژی چیست.
برای همین منظور بهتر است با هرم سلسله مراتب مالی آشنا شویم.

۱.جریان‌های نقدی و نیازهای اولیه
اولین گام در تصمیم‌گیری مالی‌مان باید این باشید بتوانیم نیازهای ضروری را برطرف کنیم (نیازهایی مثل غذا، مسکن، حمل و نقل، مخارج روزانه و…)تا وقتی ما درآمدمان به این میزان نرسیده اجازه هیچگونه سرمایه‌گذاری و ریسکی را نداریم (طبق آمار جهانی روزی ۱.۹ دلار به ازای هر نفر) در این مرحله کوچکترین ریسک یا از دست دادن حتی بخش کوچکی از دارایی به راحتی ما را دچار چرخه فقر میکند که خارج شدن از آن تقریبا غیر ممکن است و بدبیاری پشت بدبیاری برایمان می‌اورد. اگر در این مرحله پولی اضافه‌تر بدست می‌آورید باید صرفا به دارایی با ریسک صفر تبدیل کنید مثل سپرده بانکی یا اوراق یا…

۲.امنیت مالی
امنیت مالی یعنی اینکه اگر درآمد شما به هردلیلی همین فردا قطع شود تا چه زمانی می‌توانید با همین کیفیتی که الان زندگی می‌کنید به زندگی ادامه دهید. مخارجتان را محاسبه کنید ببینید هر ماه به طور متوسط چقدر خرج دارید. از کجا بفهمیم کی به امنیت مالی رسیدیم؟
طبق یک قاعده کلی شما تا ۳۰ سالگی باید به اندازه یک سال مخارجتان، در چهل سالگی به اندازه ۳ سال، در پنجاه سالگی به اندازه ۶ سال و در شصت سالگی به اندازه ۱۰ سال باید دارایی نقدشونده‌ای داشته باشید که هم ارزشش حفظ شود هم در کمتر از ۲۴ ساعت به پول نقد تبدیل شود.
(راحت‌ترین گزینه خرید طلاست)

۳.انباشت ثروت
وقتی به امنیت مالی رسیدید حالا اجازه ریسک کردن دارید باید در این دوران وام بگیرید، پرتفوی سرمایه‌گذاری تشکیل دهید و جریان‌های نقدی بسازید که ماهانه درآمدتان بیشتر شود. در این دوران دارایی‌هایی مثل سهام که پایین‌تر از ارزش واقعی هستند بخرید و نگهداری کنید و انباشت کنید و به نوسان گیری هم فکر نکنید(سعی کنید تعداد سهامتان بیشتر شود نه میزان پولتان)

۴.آزادی مالی
آزادی مالی یعنی به جایی برسید که تصمیم‌های زندگی شما دیگر به پول وابسته نباشد. ما عموما اکثر تصمیم‌های زندگی‌مان را بر اساس پول میگیریم(رشته تحصیلی، انتخاب شغل، مسافرت و تفریح، محل زندگی و…) سعی کنید در این دوران سرمایه‌گذاری‌های قبلی که داشتید را بزرگتر کنید.

باید در این دوران سعی کنید از پولتان حداکثر لذت را ببرید، شما به امینت مالی رسیده‌اید به حد کافی برای روز مبادا پول و دارایی دارید، فقط حواستان باشد ولخرجی اضافی نکنید تا جایی اجازه دارید پول خرج کنید که امینت مالی‌تان به خطر نیوفتد.

۵.میراث
در آخر باید بدانید که چه خوشتان بیاید، چه بدتان بیاید همه ما روزی از این دنیا می‌رویم و دارایی و بدهی که داریم به نسل بعد ‌از ما به ارث خواهد رسید. پس چه بهتر که وقتی به آزادی و امنیت مالی رسیدیم خودمان ارث را تقسیم کنیم قبل از فوت کردن.
با اینکار کار نسل بعدی خیلی زودتر به آزادی و امنیت مالی می‌رسند و ما را بیشتر دوست خواهند داشت.

✍نویسندە: پوریا بختیاری از کانال @life_skills2022

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *