چهار نوع هوش مهم: ضریب هوشی (IQ)؛ ضریب عاطفی (EQ)، ضریب اجتماعی (SQ)، ضریب سختی (AQ)

چگونه با موبایل عکسهای خوب بگیریم؟

چگونه با موبایل عکسهای خوب بگیریم؟

چگونه با موبایل عکسهای خوب بگیریم؟

از طرفى امروزه همه ما به دنبال افزایش محبوبیت خود در شبکه هاى اجتماعى مانند اینستاگرام هستیم و به اشتراک گذاشتن تصاویر زیبا یکى از راه‌هاى رسیدن به این اهداف است. به همین دلیل بهتر است نحوه عکاسی با موبایل را آموزش ببینید. ساعد نیوز در این بخش شیوه گرفتن عکسهای خوب با گوشی را آموزش خواهد داد.

واقعیت امر این است که فقط چند نکته ی ساده درباره ی عکس گرفتن با موبایل وجود دارد که با رعایت آنها شماهم می توانید عکس های عالی ای بگیرید و آنها را با دوستانتان به اشتراک بگذارید. در ادامه ۱۰ تا از کاربردی ترین نکات هنگام عکس گرفتن با موبایل برای شما آورده شده.

روش های ماهرانه عکاسی با موبایل

۱.حواستان به نور باشد

درست است، حتما خودتان هم میدانید که نورپردازی عکس خیلی مهم است و این چیزی است که یک عکس خوب را تبدیل به یک عکس عالی میکند. به سایه هایی که روی اشیا می افتد نگاه کنید. نوری که از ساختمان ها بازتاب میشود یا سایه که روی آنها افتاده است را مد نظر داشته باشید. در ساعت آفتابی روز به عکس برداری بپردازید و نور خورشید را در عکس هایتان به بازی بگیرید. این مسئله را هیچگاه فراموش نکنید که موبایل ها به تنهایی خیلی کارشان در عکسبرداری در نور کم و ضعیف خوب نیست، پس بهترین عکس را زمانی میتوانید بگیرید که نور مناسبی داشته باشید.

۲. خودتان نزدیک سوژه بروید، از زوم موبایل استفاده نکنید

هیچوقت از زوم موبایل استفاده نکنید چون این اولین قدم برای گرفتن یک عکس بد با موبایل است. اگر میخواهید روی چیزی زوم کنید از پاهایتان استفاده کنید و به سوژه نزدیک شوید! نمیخواهیم اینجا خیلی بحث تکنیکی اش را پیش بکشیم اما فقط این را بدانید که زوم کردن روی سوژه ی عکسبرداری اصلا توصیه نمیشود.

۳. مراقب لرزش ها باشید

همه ی دوربین ها حتی دوربین های بزرگ هم هنگام عکسبرداری لرزش دارند. کلید حل مشکل این است که تمرین کنید چگونه گوشی را در دست خود نگه دارید( بجای حالت عمودی آن را افقی نگه دارید چون قاب بیشتری و در نتیجه کنترل بیشتری روی گوشی دارید). از قبل انتخاب کنید که از چه چیزی میخواهید به عنوان شاتر استفاده کنید( دکمه ی دوربین، دکمه ی دوربین برنامه ای که استفاده میکنید، استفاده از سه پایه و تایمر و یا دکمه های ولوم گوشی). هدف از انجام این کارها این است که شما بتوانید عکسی صاف و بدون نویز ولرزش داشته باشید.

سعی کنید در هنگام عکسبرداری از اجسام متحرک از حالت burst یا پشت سر هم استفاده کنید، اینطوری بعدا میتوانید بهترین عکسی که گرفتید را انتخاب کنید.

تصویر
لطفا از فلش هم مثل زوم در عکسبرداری استفاده نکنید

۴. به زوایا توجه کنید

پرسپکتیو یا دیدتان را نسبت به چیزها تغییر دهید. چون تغییر دید نه تنها باعث میشود عکس بهتری بگیرید بلکه در عکس نمایان خواهد کرد که سوژه واقعا از دید شما چه شکلی است و آن را چگونه میبینید. بنابراین روی زمین بنشینید، بالای بلندی بروید و کلا تا جایی که میتوانید زوایای مختلف را برای عکسبرداری از سوژه امتحان کنید.

۵. نرم افزارها

عکاسی با موبایل خیلی جالب است و دلیلش هم هزاران برنامه ی عکاسی ای است که میشود از آنها استفاده کرد. برنامه ی موردعلاقه تان را پیدا کنید و بعد از آن خواهید دید که چقدر میتوانید عکس های زیباتر و بهتری بگیرید.

۶. صفحه ی موبایلتان را تمیز کنید

این یک قانون ساده است، صفحه ی موبایلتان را تمیز کنید! این درست مثل وقتی می ماند که شیشه ی ماشینتان کثیف باشید و نسبت به بیرون دید خوبی نداشته باشید. یک عکس با صفحه تر وتمیز بهتر از یک عکس با صفحه ی کثیف و چرب است.

۷. کیفیت و کمیت

موضوع مهم در اینجا این است که هرچه بیشتر عکس بگیرید بیشتر احساس راحتی میکنید و بیشتر متوجه میشوید که دوست دارید در عکاسی چه مسیری را در پیش بگیرید. فقط تنها چیزی که باید اینجا مدنظر داشته باشید شارژ باطری و حافظه ی گوشی است که آن هم با یک مدیریت ساده حل شدنی است.

۸. فلش نه!

لطفا از فلش هم مثل زوم در عکسبرداری استفاده نکنید. البته اگر به کیفیت عکس خود اهمیت میدهید! اگر کمی دور و اطراف سوژه بگردید و سوژه را از زوایای مختلف با نورطبیعی تست و بررسی کنید هیچ وقت به فلش احتیاج پیدا نخواهید کرد.

۹. شیشه ها

آینه ها، شیشه ها، گودال های آب، عینک، سطوح صاف و براق… تمام اینها بازتاب های جذابی از نور و اجسام ایجاد میکنند. حتما امتحان کنید.

۱۰. خوش بگذرانید

این آخرین و تنها قانونی است که شما باید آن را رعایت کنید. اگر به هیچ کدام از نکاتی که گفته شد گوش نکردید هم نکنید، اما این نکته را مدنظر داشته باشید. میتوانید به گروه های مختلف عکاسی بپیوندید یا با دوستانتان با هم به عکاسی بپردازید، اینطوری که با بقیه یاد میگیرد و تمرین میکنید خیلی بیشتر خوش میگذرد و ببیشتر انگیزه و الهام میگیرید.

23 ترفند برای عکاسی حرفه ای با موبایل

  • از خطوط مشبک دوربین برای حفظ بالانس تصویرتان استفاده کنید
  • فوکوس دوربین خود را تنظیم کنید
  • روی یک مورد فوکوس کنید
  • از فضاهای خالی استقبال کنید
  • زاویه های دید مختلف را پیدا کنید
  • با بازتاب های نور بازی کنید
  • از خطوط پیشرو (Leading Lines) استفاده کنید
  • به دنبال تقارن باشید
  • همیشه به دنبال الگوهای تکرار شونده باشید
  • با سیاه و سفید کردن قسمت هایی از عکس به تصویر خود جلوه ای دیگر ببخشید
  • از زوم کردن پرهیز کنید
  • از جزئیات کوچک عکاسی کنید
  • از نور طبیعی استفاده کنید
  • فقط در طول روز از فلش استفاده کنید
  • درصدد خرید یک سه پایه ی موبایل باشید
  • تنظیمات نوردهی گوشی خود را دستی تنظیم کنید
  • عکس های انتزاعی خلق کنید
  • عکس های بی هوا و ناگهانی بگیرید
  • غیر معمولی باشید
  • بخندانید!
  • لنز دوربین تان را تمیز کنید
  • از لنزهای اضافی استفاده کنید
  • از ویرایش عکس ها نترسید

چند تکنیک مهم دیگر

بهره گیری از پاوربانک ها

استفاده زیاد از دوربین در کنار سیگنال ضعیف و گرمای زیاد می تواند شارژ باتری گوشی را زودتر از موعد تمام کند. به همین خاطر اگر اهل سفر هستید و به عکاسی با موبایل علاقه زیادی دارید، بهتر است که همواره پاوربانک کاملا شارژ شده را به همراه داشته باشید تا دیگر بدون نگرانی از اتمام شارژ گوشی خود به عکاسی بپردازید. برای افزایش عمر باتری گوشی می توانیم به فعال کردن حالت Power save، غیرفعال کردن وای فای و بلوتوث و روشن کردن حالت هواپیما هم اشاره کنیم.

اختصاص فضای کافی برای ذخیره سازی عکس ها

در مسافرت ها برای اینکه با خیال راحت به عکاسی با موبایل بپردازید، همواره فضای زیادی را برای ذخیره سازی آن ها اختصاص دهید.
قبل از آغاز سفر انواع و اقسام فایل ها را به سیستم خود منتقل کنید و اگر گوشی شما از کارت حافظه microSD پشتیبانی می کند، برای عکاسی از یک کارت حافظه خالی بهره ببرید. طبیعتا، اگر در حین سفر به اینترنت پرسرعت و پرحجم دسترسی دارید، می توانید از سرویس های ذخیره سازی ابری مانند گوگل فوتوز و iCloud برای ذخیره کردن عکس های گرفته شده استفاده کنید.

به ترکیب بندی عکس ها توجه کنید

هرچند امکانات دوربین در کیفیت نهایی عکس تأثیر زیادی دارد، اما در بسیاری از موارد این کیفیت و زیبایی ارتباط مستقیمی با مهارت عکاس دارد. به همین خاطر حتی اگر دوربین گوشی شما چندان حرفه ای نیست، با رعایت اصول ساده می توانید تا حد ممکن عکس های زیبایی را ثبت کنید.

قبل از اینکه بر دکمه شاتر ضربه بزنید، به ترکیب بندی فریم عکس توجه کنید. آیا عناصری در فریم وجود دارد که حواس بیننده را پرت می کند؟ آیا با تغییر زاویه می توان عکس بهتری را ثبت کرد؟ آیا با قرار دادن سوژه اصلی در مرکز فریم و بهره گیری از فضا های خالی، عکس نهایی بهتر می شود؟ همین نکات به ظاهر ساده می توانند نتیجه نهایی را متحول کنند.

اگر متوجه ایراد در فوکوس دوربین شدید، با ضربه بر سوژه موردنظر، اپلیکیشن دوربین، فوکوس را مطابق نظر شما تنظیم می کند. علاوه بر این موضوع، بیشتر اپلیکیشن های دوربین، حتی آن هایی که به صورت پیش فرض در گوشی قرار دارند، از قابلیت تنظیم نرم افزاری نور هم بهره می برند و در حین عکاسی می توانید منظره مذکور را تاریک تر یا روشن تر کنید.

البته باید خاطرنشان کنیم برای چنین کاری می توان از تنظیمات پیشرفته تر هم استفاده کرد، اما برای افرادی که آشنایی چندانی به این تنظیمات ندارند، چنین کاری راحت تر است.

برای ویرایش حرفه ای تر با فرمت RAW عکاسی کنید

در عکاسی با موبایل، یکی از مزایای استفاده از اپلیکیشن های حرفه ای دوربین، امکان ثبت عکس ها در فرمت RAW است. عکس های ثبت شده با این فرمت در مقایسه با عکس های JPEG از اطلاعات بیشتری بهره می برند و به همین خاطر در هنگام ویرایش انعطاف پذیری بیشتری دارند.
به عنوان مثال اگر عکسی بسیار تاریک باشد، روشن تر کردن آن راحت تر از عکس های JPEG است. هرچند این عکس ها حجم بیشتری از حافظه گوشی را اشغال می کنند، اما با توجه به مزایایی که دارند می توان این مسئله را نادیده گرفت. در زمینه ویرایش عکس های RAW اپلیکیشن های متعددی وجود دارد که امکانات زیادی را برای ویرایش عکس ها در اختیار کاربران قرار می دهند.

از لنز های کلیپسی و سه پایه های کوچک بهره ببرید

هرچند نمی توان لنز اصلی دوربین گوشی را تغییر داد، اما با استفاده از لنز های کلیپسی می توان عکاسی با موبایل را به کار لذت بخش تری بدل کرد. با استفاده از این لنز ها می توانید بخش بزرگ تری از مناظر را ثبت کنید، از قابلیت های زوم بهره ببرید یا عکس های ماکرو بگیرید.
یک سه پایه کوچک هم برای گرفتن عکس در محیط های تاریک به کار می آید. همچنین از این سه پایه ها می توان برای گرفتن سلفی های خلاقانه استفاده کرد.

دوربین گوشی های هوشمند از لحاظ سخت افزاری فاصله زیادی با دوربین های حرفه ای دارند و مزایای آن ها عمدتا مربوط به اندازه کوچک، سادگی استفاده از آن ها و بهره گیری از نرم افزار های پیشرفته است. به همین خاطر در سفر ها می توان روی عکاسی با موبایل حساب کرد، اما چه زمانی باید به استفاده از دوربین های حرفه ای روی بیاوریم.

اگر خواهان زوم پیشرفته و باکیفیت، عکاسی زیر آب یا چاپ عکس ها در اندازه های بزرگ هستید، در چنین مواردی بهتر است عکاسی با موبایل را فراموش کنید. برای چنین کاربرد هایی بهتر است دوربین های پیشرفته ای مانند دوربین های DSLR، بدون آینه و برای عکاسی و فیلم برداری حرفه ای زیر آب هم بهتر است دوربین های ورزشی بخرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *