پایان نامه نویسی

پیشینه تحقیق در پایان نامه

  پیشینه تحقیق در پایان نامه

پیشینه تحقیق در پایان نامه
پیشینه تحقیق در پایان نامه

در این مقاله به بررسی پیشینه تحقیق در پایان نامه ، چیستی آن و منابعی که می توانید به عنوان پیشینه تحقیق استفاده کنید، پرداخته می شود.

در مقاله ای دیگر در مورد “نحوه استخراج پیشینه تحقیق در پایان نامه” صحبت کردیم. اما ممکن است سوال برایتان پیش آمده باشد که پیشینه تحقیق چیست و چه منابعی را می توان به عنوان پیشینه تحقیق به حساب آورد. باید یادآوری کنم که پیشینه تحقیق برای نشان دادن اهمیت و منسجم بود کار تحقیقاتی شما بسیار مهم است و یکی از بخش هایی است که اکثر داورها به آن توجه می کنند. 

 در چیستی پیشینه تحقیق در پایان نامه

پیشینه تحقیق که در برخی از منابع و صحبت ها به آن سابقه تحقیق و ادبیات تحقیق نیز گفته می شود به کلیه منابع و مآخذی اطلاق می شود که با موضوع، اهداف و روش های تحقیق انجام شده توسط پژوهشگر مرتبط است و محقق در روند انجام تحقیق و نوشتن پایان نامه به آن مراجعه می کند. بهتر است به شما یادآوری کنیم که هر تحقیقی با طرح سوالی شروع می شود و شما با استفاده از بدیهیات و دانسته های علمی موجود تلاش در جواب دادن به آن می کنید و تحقیق خود را انجام می دهید. تمامی این معلومات در مطالعات قبلی مشخص شده اند و تمامی این مطالعات که فرضیه ها، بدیهیات و خاستگاه تحقیق شما را شکل داده اند جزو پیشینه تحقیق در پایان نامه محسوب می شوند.

یک پزوهش برمبنای تفکر پایه ریزی می شود و اندیشه و تفکر هر دوره و فردی بر مبنای تفکر واندیشه های گذشته خود پایه ریزی می شوند. از این رو هر پژوهشی چه محقق آن آگاه باشد و چه به آن آگاهی نداشته باشد بر مبنای تفکرات و مطالعات تحقیق های پیشین پایه ریزی می شود و اشاره به این پیشینه های تحقیق، پژوهش  را به تحقیق های پیشین پیوند می دهد و اهمیت آن را در تکامل دانسته های گذشته روشن می کند.

 پیشیه تحقیق در پایان نامه می تواند بسیار مورد توجه و با اهمیت باشد تا جایی که در برخی از موارد از روی تعداد تحقیق های پیشینی که پژوهشگر به آن مراجعه کرده است  میزان تسلط و تامل او در زمینه تحقیق را قضاوت می کنند. گفته می شود که پژوهشگرانی تسلط کافی بر موضوع تحقیق دارند و آن را خوب مطالعه کرده اند، کسانی بوده اند که پیشینه تحقیق خود را کاملا پیدا کرده باشند!

منابعی که می توان به عنوان پیشینه تحقیق در نظر گرفت عبارتند از :

اطلاعات و مقالات موجود در بانک های اطلاعات علمی

کتاب های تالیفی و یا ترجمه و همچنین مقالاتی که در زمینه موضوع تحقیق به چاپ رسیده اند

پایان نامه ها

دایره المعارف ها و سالنامه هایی که در مراکز تحقیقاتی ارایه می شود

سایت های اینترنتی معتبر

در نهایت باید دقت کنید که منابعی را که به عنوان پیشینه تحقیق معرفی می کنید باید معتبر باشند و استفاده از منابع نامعتبر و یا ضعیف می تواند به تحقیق و پژوهش شما و علمی بودن پایان نامه لطمه وارد کند. باید وقت بگذارید و به دقت پیشینه پژوهش خود را مطالعه کنید. در مقاله بعدی اهداف پیشینه تحقیق در پایان نامه را بررسی خواهیم کرد.

برگرفته از ساعد نیوز

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

جهت دانلود نمونه سوالات دانشگاه پیام نور اینجا کلیک کنید.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

 

اگر برای نوشتن پایان نامه یا مقاله ی  خود  (از مرحله پروپوزال تا دفاع) نیاز به کمک دارید .

و در صورت نیاز به مشاور می توانید با یکی از روش های ذیل با ما  در تماس باشید .

روش های تماس:

Mobile : 09102194672  & 09143444846  واتساپ – تلگرام

Telegram: @abazizi

وبلاگ ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *