پرسشنامه مربوط به مدرسه ( فرسودگی تحصیلی) اسکافلی و همکاران ۲۰۰۲ + بررسی علمی ۳ مولفه اصلی

پرسشنامه  فرسودگي مر بوط به مدرسه   یا فرسودگی تحصیلی (School-Burnout Inventory – SBI) یکی از شناخته‌شده‌ترین ابزارهای روانسنجی برای سنجش سندرم فرسودگی در دانش‌آموزان است که بر پایه مدل فرسودگی شغلی ماسلچ توسعه یافته و به‌طور خاص برای محیط آموزشی تطبیق داده شده.

محصولات سوپرمارکتی دیجی کالا با تخفیف

این ابزار به پژوهشگران و متخصصان روانشناسی آموزشی امکان می‌دهد تا شدت فرسودگی تحصیلی را به‌صورت علمی و دقیق ارزیابی کنند.

فرسودگی تحصیلی چیست و چرا اهمیت دارد؟

فرسودگی تحصیلی یک سندرم روانشناختی است که از فشارهای مداوم تحصیلی، انتظارات بالا و عدم تعادل بین تلاش و پاداش ناشی می‌شود.

بر اساس مدل ماسلچ، این پدیده شامل سه بعد اصلی است:

  • خستگی هیجانی: احساس خستگی عاطفی و فرسودگی از فعالیت‌های تحصیلی
  • بدبینی: ایجاد نگرش منفی و فاصله‌گیری عاطفی از مدرسه و تحصیل
  • فقدان کارایی: کاهش احساس شایستگی و موفقیت در عملکرد تحصیلی

مطالعات متعدد نشان می‌دهد فرسودگی تحصیلی با کاهش انگیزش درونی، افت عملکرد، افزایش علائم افسردگی و حتی خطر ترک تحصیل همبستگی مثبت دارد. عوامل تشدیدکننده شامل حجم درسی سنگین، رقابت شدید و حمایت کم اجتماعی-عاطفی است.

معرفی پرسشنامه School-Burnout Inventory (اسکافلی و همکاران)

  • طراحان اصلی: ویلبرت اسکافلی و همکاران (۲۰۰۲)
  • نسخه فارسی: تطبیق‌شده و مورد استفاده در پژوهش‌های ایرانی
  • تعداد سوالات: ۱۵ سوال
  • ساختار: طیف لیکرت
  • سه مولفه اصلی:
    • خستگی هیجانی (Emotional Exhaustion)
    • بدبینی (Cynicism)
    • فقدان کارایی تحصیلی (Reduced Academic Efficacy)
  • پایایی و روایی: بالا و تأییدشده در مطالعات بین‌المللی و ایرانی
  • کاربرد: ارزیابی فرسودگی در دانش‌آموزان متوسطه و دانشجویان

کاربردهای علمی پرسشنامه در پژوهش و مداخله

این ابزار در بررسی رابطه فرسودگی با متغیرهایی مانند انگیزش تحصیلی، خودکارآمدی، حمایت معلم و عملکرد درسی بسیار مؤثر است. مداخلات مبتنی بر شواهد مانند برنامه‌های مدیریت استرس، تقویت حمایت اجتماعی و بازنگری بار تحصیلی می‌توانند نمرات فرسودگی را به‌طور معنادار کاهش دهند.

برای محتوای علمی بیشتر در حوزه روانشناسی آموزشی، به کانال تلگرام و کانال آپارات بپیوندید.

پیشرفت علمی آموزش با ابزارهای معتبر آغاز می‌شود!

خواهشمند است، نظر خودتان را در پایان نوشته در سایت https://rava20.ir مرقوم نمایید. همین نظرات و پیشنهاد های شما باعث پیشرفت سایت می گردد. با تشکر 

پیشنهاد می شود مطالب زیر را هم در سایت روا 20 مطالعه نمایید:

آزمون لامبدای ویلکز (Wilks’ Lambda Test)

چرا در پژوهش های حوزه علوم انسانی بیشتر از روش های توصیفی (غیر آزمایشی) به جای روش های آزمایشی استفاده می شود؟!

درج شماره فصل (Chapter number) به صورت اتوماتیک در فایل ورد

قالب فصل سوم پایان نامه باید به چه صورت باشد؟

پرسشنامه بی حوصلگی تحصیلی شارپ و همکاران (2021) (BSI) (10 سوالی)

یلدا اسنپ شاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *