پرسشنامه رضامندی همسران افروز (فرم کوتاه) Afrooz Marital Satisfaction Scale (AMSS) (short – form)

پرسشنامه رضامندی همسران افروز (فرم کوتاه)

Afrooz Marital Satisfaction Scale (AMSS) (short – form)

مطالعات انجام شده در فرهنگ های مختلف بیانگر این مطلب است که نارضایتی ها و دافعه های روانی و نفسانی، ریشه ی اصلی همسرگریزی، همسرستیزی و طلاق و جدایی است و بالعکس  جاذبه های متقابل روانی و نفسانی همسران تضمین گر احساس آرامش و تجربه ی خوشبختی بین همسران است (افروز، ۱۳۸۵).

آنچه در ازدواج مهم است، سازگاری همسران و رضایت از ازدواج است. مطالعه ی علمی رضامندی همسران، توجه زیادی را از دهه ی ۱۹۹۰ تاکنون به خود جلب کرده است (برادبری و همکاران، ۲۰۰۰). در حقیقت رضامندی زناشویی به عنوان روابط بین فردی نزدیک که به انسان ها اجازه می دهد پذیرفته شوند، مورد ارزش، احترام و دوست داشته شدن قرار گیرند، و فرصت روابط متقابل داشته باشند شناخته می شود (فلچر، ۲۰۰۲). کیفیت زندگی زناشویی به عنوان توانایی زن و مرد در سازگاری با یکدیگر در طول زمان است. رضامندی زناشویی به عنوان کارکرد موفقیت آمیز در ازدواج است (هارپر وهمکاران، ۲۰۰۰). رضامندی زناشویی شامل داشتن کیفیت های نظیر عشق، تعهد و رضایت جسمی از زندگی است. همچنین رضامندی زناشویی مربوط به تعامل دو جانبه زن و مرد در مسایلی مانند همکاری و همدلی در فرزندپروری، ارتباط برقرار کردن، خود افشاسازی، حمایت از همدیگر و فرزندان، قبول نقش های جنسیتی، مشارکت زوجین و تجهیز یکدیگر تعریف می شود. عوامل محیطی نظیر داشتن شغل، وضعیت مالی، و شبکه ی حمایت زوجین نیز بخشی از رضامندی زناشویی محسوب می شود (سوکولسکی و هندریک، ۱۹۹۹).

از نظر گریف (۲۰۰۰) زوجین سازگار زن و شوهر‌هایی هستند که توافق زیادی با یکدیگر دارند، از نوع و سطح رابطه‌اشان راضی‌اند، از نوع و کیفیت گذران اوقات فراغت خود رضایت دارند و مدیریت خوب در زمینه وقت و مسایل مالی خودشان اعمال می کنند.

در رویکرد عوامل آسیب زا، ابزارهای ساخته شده به بررسی جبنه های منفی احتمالی موجود در ازدواج       می پردازد و ازدواج را از بعد آسیب شناختی آن مورد مطالعه قرار می دهد. در این زمینه ابزارهایی مانند آزمون سازگاری همسران[۱] (MAT) لوک و والاس (۱۹۵۹) و مقیاس سازگاری زوجین[۲] (DAS) اسپانیر (۱۹۷۶) را   می توان نام برد.

پژوهش های انجام شده نشان می دهد که مقیاس هایی نظیر MAT و DAS با داشتن همپوشی، به شکل یکسانی به بررسی رضامندی همسران از رویکرد آسیب شناختی می پردازند (برادبری و همکاران، ۲۰۰۰).

در مطالعات اخیر در زمینه ی ساخت ابزار برای سنجش رضامندی همسران، تلاش بر آن است تا رضامندی همسران از دیدگاه ازدواج سالم[۳] نگریسته شود (هالفارد و همکاران، ۱۹۹۷) و علاقه به بررسی و مطالعه ی آن به شکل روابط رضامندانه در طول زندگی است (کا سلو و رابیسون، ۱۹۹۶) و از سویی دیگر تاکید بر حمایت اجتماعی و بررسی دیگر رفتارهای مثبت در ازدواج مبتنی بر رویکرد شناختی– اجتماعی است (کارونا، ۱۹۹۶). یکی از ابزار های ساخته شده جهت بررسی رضایت مندی همسران مقیاس افروز می باشد.

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری مشخص و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است. همچنین  همراه آن  ۱۷ مقاله مربوطه و به صورت رایگان وجود دارد .

logo-samandehi

مشاهده لیست همه ی پرسشنامه های استاندارد

[۱] . Marital Adjustment Test

[۲] . Dyadic Adjustment Scale

[۳] . healthy marriage

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *