پرسشنامه رسمیت در سازمان

پرسشنامه رسمیت در سازمان

رسمیت  به میزان یا حدی که مشاغل سازمانی استاندارد شده اد ، اشاره میکند یا رسمیت را می توان به عنوان میزان یا حدی که قوانین ،رویه ها ،دستورالعمل ها و ارتباطات مکتوب و هم غیر مکتوب بوده تعریف نمود.(رابینز-۱۳۹۰-۸۹). رسمیت می تواند واضح و صریح ویا مبهم و تلویحی باشد .(رابینز-۱۳۹۰-۹۰).  رسمیت مهم است ، چون : استاندارد نمودن رفتار، کاهش تغییر پذیری را کاهش و افزایش هماهنگی در کار را در پی دارد (رابینز-۱۳۹۰-۹۱).  رسمیت می تواند درون شغل صورت گیرد (رسمیت درون سازمانی) و یا اینکه خارج بر آن تحمیل شود(رسمیت برون سازمانی).وقتی رسمیت از خارج ار شغل تعیین شده باشد اصطلاح رفتار خارجی را برای آن بکار می بریم.(رسمیتی که از خارج تحمیل شود،توصیق رسمیت کارکنان غیر ماهر و مشاغل حرفه ای گویای رفتار درونی شده ایی هستند که از طیق تخصص گرایی به وجود می آیند ). مدیران فنونی در اختیار دارند که به کمک آن می توانند رفتار کارکنان خود را استاندارد کنند . این فنون عبارتند از :گزینش،الزمات نقش،قوانین،رویه ها، خط مشی ها ،آموزش،شعائر.(رابینز-۱۳۹۰-۹۳).

این پرسشنامه دارای ۱۵ سوال بوده و هدف آن ارزیابی میزان رسمیت در سازمان می باشد.

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری مشخص و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.