www.rava20.ir

پرسشنامه خرسندی زناشویی (ناتان اچ . آزرین ، بری تی . ناستر ، و رابرت جونز، 1973 )

پرسشنامه خرسندی زناشویی  (ناتان اچ . آزرین ، بری تی . ناستر ، و رابرت جونز، 1973 )

Marital Happiness Scale (MHS)

خانواده قدیمی ترین سازمان اجتماعی است که از بدو پیدایش انسان وجود داشته و در هسته مرکزی سازمان های اجتماعی گسترده تر قرار گرفته و بخش مهمی از سلامت روانی افراد جامعه را تأمین میکند. خانواده در حکم بافت سلولی برای اندام های اجتماعی عمل می کند( علاقه بندقدیم، 1398).

ازدواج  رابطه منحصربه فردي است که زنان و مردان می توانند در آن ژرف ترین احساسات را تجربه کنند. ازدواج به عنوان برجسته ترین و والاترین رسم اجتماعی، رابطه ي انسانی، پیچیده، ظریف و پویا است که از ویژگی هاي خاصی برخوردار است.  ازدواج و رابطۀ زناشویی منبع حمایت، بی آلایشی  و لذت انسان است. از طرفی سبب پیدایش همکاري، همدردي، علاقه، مهربانی، بردباري و مسئولیت پذیري نسبت به خانواده خواهد بود (آجلی لاهیجی و ذاکری،1396) .

خرسندی زناشویی یکی از عوامل موثر بر حل تعارض های زناشویی است. که اولسون رایج ترین توانمندی های زوج های خرسند را در حل تعارض مشخص کرده است. مهمترین مولفه تمایز گذاز میان زوج های خرسند از زوج های نا خرسنداین است که همسرشان هنگام بروز مشکلات انها را درک می کنند. زوج های خرسند 4 برابر بیشتر از زوج های نا خرسند احساسات و عقاید شان را هنگام اختلاف نظر در میان می گذارند. زوج های خرسند 7 برابر بیشتر از زوج های نا خرسند احساس می کنند که می توانند اختلافات شان را حل کنند. حدود دو سوم زوج های خرسند در مقایسه با زوج های ناخرسند دارای عقاید مشابهی در مورد چگونگی کنارایی با اختلاف نظر ها هستند و سرانجام زوج های خرسند 3 برابر بیشتر از زوج های ناخرسند احساس میکنند که همسرشان اختلاف نظر ها را جدی می گیرد.

در سال 1973 ناتان اچ ازرین ، بری تی، ناستر و رابرت جونز مقیاس خرسندی زناشویی را ساختند. که  به اندازه گیری سطح خرسندی زناشویی در زمان اجرای پرسشنامه می پردازد. این مقیاس بر اساس طیف درجه بندی از کاملا ناخرسند تا کاملا خرسند است و برای مشخص نمودن وظایف ها و تعیین میزان خرسندی زن و شوهر مناسب است.  این ابزار 10 عبارتی است شامل وظیفه نسبت به خانواده، پرورش و تربیت فرزندان، فعالیت اجتماعی، پول، ارتباط کلامی و غیر کلامی ، روابط جنسی، پیشرفت تحصیلی (شغلی) ،استقلال خود، استقلال همسر و خرسندی کلی است.

همراه  6 مقاله رایگان

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:

Mobile : 09102194672

Telegram: @abazizi

  • E-mail: abazizi1392@gmail.com

 هودی و سویشرت
فروشگاه هودی و سویشرت
پرسشنامه استاندارد

 تحلیل آماری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *