آرامش

نکات مهم خواب کودک

نکات مهم خواب کودک
اگر کودک شما شبها راحت نمیخوابد نصف شب شما را بیدار می کند یا صبح ها زود از خواب بیدار می شود خیلی راه ها هست که در مورد بعضی از پدر و مادها دست کم گاهی اوقات جواب داده است و شما هم میتوانید آنها را امتحان کنید.
اسباب بازی ها
اسباب بازی ها بخشی از یک محیط دلپذیر برای کودک شما هستند. هنگامی که کودک خیلی کوچک است و نمیتواند دستش را دراز کند و اسباب بازی را بگیرد بهتر است یک آویز متحرک یا اسباب بازی موزیکال را به کنار تختش ببندید طوری که دستش به آن برسد. اسباب بازیهای بزرگ و نرم ممکن است باعث گرم شدن بدنش شوند.
در مورد بچه های بزرگتر بعضی از پدر و مادرها احساس میکنند که یکی دو اسباب بازی کافی هستند.
 بعضی از پدر و مادرها گمان می کنند هر چه در اطراف کودک چهره های آشنا بیشتر باشد بهتر است. اگر کودک شما صبح زود از خواب بیدار می شود قرار دادن اسباب بازی های محبوب فراوان در تخت ممکن است سرش را پنج شش دقیقه ای گرم کند.
بسیاری از کودکان به طرزی غیر عادی به اسباب بازی یا شیئی خاصی علاقه پیدا میکنند و در مواقع حساس مثلا هنگام بیماری یا رفتن به جاهای جدید و یا به خواب رفتن آنها را محکم می چسبند. روان شناس ها اسباب بازی یا شیئی را شیئی انتقالی میدانند.
کودک شما این اسباب بازی را به شما ربط می دهد و در غیبت شما از آن آرامش می گیرد.بدبختانه اشیاء انتقالی اغلب در میان دارائی های فرزندتان از همه نامطلوب تر هستند. خیلی برخورنده است که یک خرگوش بافتنی چرک را فقط یک چشم در واقع جانشین شما باشد.بعضی از والدین از روز اول عروسک خاصی را به دست کودکشان می دهند. دست کم به این شکل هم نشینی دائمی فرزندتان را خودتان انتخاب کرده اید.
گرما
همه ما موقعی که گرم هستیم بهتر میخوابیم. در شبهای سرد بهتر است که بچه ها را در کیسه خواب بخوابانیم که وقتی روانداز خود را کنار می زنند و یا می غلتد خیلی سردشان نشود. برای حفظ ایمنی کیسه خواب ها باید کاملا اندازه و بدون آستین باشند.
کیسه خواب کودک شما را گرم نگه می دارد بنابراین بسیار مراقب باشید که قبل از کشیدن زیپ کیسه خواب چه چیزی به تن کودکتان کرده اید چون ممکن است آنقدر گرمش باشد که نیازی به پتو نداشته باشد. دست روی شکمش بگذارید تا متوجه شوید که حرارت بدنش چقدر است.
سر و صدا
بعضی از صداها ممکن است شبها هنگامی که کودک از خواب بیدار میشود برایش دلپذیر باشند. این صداها نشان می دهند که شما هنوز در نزدیکی او هستید. ولی صدای ناگهانی یا تغییرات ناگهانی صدا ممکن است خواب کودک را آشفته کند. شما میتوانید با دوجداره کردن شیشه ها جلوی صداهای ناگهانی بیرون را بگیرید.
نور
شما میتوانید به کودکتان یاد بدهید که از تاریکی بترسد درست همان طور که میتوانید به او یاد دهید که آسوده باشد. اگر هر وقت به سراغش می روید چراغ را روشن می کنید و هر وقت از اتاقش خارج می شوید آن را خاموش می کنید او بین بودن شما با روشنایی و بین تاریکی و تنهایی ارتباط برقرار می کند. سعی کنید موقعی که نزد او می روید چراغی را روشن نکنید و یا اگر مجبور هستید نور آن بسیار کم باشد.
بسیاری از کودکان ترجیح می دهند در حالی که چراغی با نور کم روشن است بخوابند. این مسأله هیچ اشکالی ندارد. چراغ خواب های مختلف در دسترس همه هستند.
لمس
برای بسیاری از بچه ها ماساژ خیلی آرام بخش است و ممکن است در فاصله ماساژ یا بعد از آن خوابشان ببرد. این دوره خواب اغلب به خواب عادی کودک شما اضافه میشود. هر چه زودتر ماساژ دادن را شروع کنید بهتر است. موقعی که کودک خزیدن را یاد میگیرد. ممکن است موقعی که او را ماساژ می دهید بخزد و برود.
همراهی
بعضی از کودکان به هم صحبت نیاز دارند تا بتوانند بخوابند. بعضی از پدر و مادرها دوست دارند تا وقتی که بچه می خوابد کنار او بمانند. بعضی ها هم کنار کودک می مانند چون ظاهرا انتخاب دیگری ندارند. بعضی ها هم دائما در جدال بین دویدن به طرف اتاق خواب کودک و بیرون دویدن از آن هستند. بعضی ها هم کودک را در اتاق خواهر و برادرش می خوابانند.
موسیقی و حرکت
اغلب بچه ها با صدا و حرکت آرام می گیرند. حرکات و صداهای ریتمیک و پشت سر هم بیشتر اثر دارند. کودک شما چند ماه قبل از اینکه به دنیا بیاید میتواند صداهای بیرون بدن شما را بشنود. بعضی از مادران متوجه می شوند ترانه هایی که در دوره بارداری می خوانده اند یا قطعاتی که می نواخته اند تاثیر آرام کننده خاصی پس از تولد کودک روی او داشته است.
منبع : کتاب چگونه کودک را بخوابانیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *