کنترل ذهن - انتظار - موفقیت انگیزش - آینده نگری- پژوهش - تفکر

نوشتن توصیه نامه برای پذیرش در دانشگاه داخلی

نوشتن توصیه نامه برای پذیرش در دانشگاه داخلی

نوشتن توصیه نامه برای پذیرش در دانشگاه داخلی

ساعدنیوز:در این مقاله ساعد نیوز در مورد نوشتن توصیه نامه برای پذیرش در دانشگاه داخلی صحبت خواهد کرد.

در دانشگاه های ایران به خصوص در مصاحبه دکتری یکی از مدارکی که از داوطلب می خواهند توصیه نامه است. توصیه نامه، نامه و مدرکی است که در آن استادی که شما را می شناسد و با توانمندی ها و کارهای شما آشنایی دارد، در مورد شما و نقاط قوت شما برای دانشگاه مورد درخواست می نویسد.

نوشتن توصیه نامه برای پذیرش در دانشگاه داخلی 

توصیه نامه که معادل انگلیسی آن Recommendation Letter می شود نامه ای است که یکی از اساتید شما که خود از جایگاه علمی معتبری برخوردار است در رابطه با شما و توانی هایتان می نویسد و به عبارت دیگر به دانشگاه مقصد پیشنهاد می دهد که شما بهترین انتخاب برای تحصیل در آنجا می باشید. یک توصیه نامه خوب می تواند شانس شما را  به میزان قابل ملاحظه ای در پذیرش و قبولی دانشگاه مورد نظر افزایش دهد.

در ایران نیز دانشگاه ها برای مصاحبه دکتری توصیه نامه طلب می کنند که می تواند در روند مصاحبه و قبولی شما توسط هیئت داوری نقش کلیدی و تاثیرگذاری را ایفا کند مخصوصا اگر این توصیه نامه توسط شخصی شناخته شده در رشته مورد در خواست شما نوشته شده باشد.

معمولا گرفتن توصیه نامه آنطور که فکر می شود ساده و آسان نیست. اینکه بتوانید استادی را مجاب به نوشتن نامه ای بکنید که سراسر تعریف از شما باشد خود مشکل است و از طرفی دیگر بعضی از اساتید به دلیل مشغله کاری و دلایل دیگر رغبتی به نوشتن نشان نمی دهند. اگر بتوانید نسخه ای آماده داشته باشید که استاد مربوطه فقط گزینه های خالی آن را پر کند در به دست آوردن توصیه نامه موفق تر خواهید بود!

اکثر دانشگاه های ایران فرم هایی را آماده کرده اند که برای توصیه نامه اساتید باید آن ها را پر کنند. پس اولین قدم شما باید این باشد که تحقیق کنید که دانشگاه مربوطه که می خواهید در آن مصاحبه دکتری انجام شود فرم خاص خود را برای توصیه نامه دارد یا خیر. در صورت داشتن فرم توصیه نامه باید آن را پرینت بگیرد و به استاد خود نشان دهید تا آن را پر کند. به طور نمونه دانشكده مهندسي برق دانشگاه شهید بهشتی فرم مخصوص به خود را دارد که در ادامه می توانید مشاهد کنید:

به نام خدا

فرم توصيه نامه براي داوطلبان تحصيل در دوره هاي تحصيلات تكميلي

دانشكده مهندسي برق دانشگاه شهید بهشتی

اين قسمت بايد توسط داوطلب تكميل و امضاء گردد. نام و نام خانوادگی داوطلب………………………………………………………………………..  تاریخ : …………………………………… داوطلب تحصيل دركدام دوره هستيد؟      □  دكترا         □  كارشناسي ارشد         امضاي داوطلب ………………………………
اين قسمت بايد توسط يك عضو هيات علمي دانشگاه تكميل گردد. تكميل فرم توسط استاد(ان) راهنماي پروژه  يا استاداني كه داوطلب حداقل دو درس با ايشان گذرانده است ترجيح دارداستاد محترم، از جنابعالي درخواست مي شود كه فرم زير را در مورد داوطلب فوق الذكر تكميل نموده و در پاكت دربسته و با امضا يا مهر روي درب پاكت،‌  توسط دانشجو ارسال فرماييد. قبلاً از صرف وقت، دقت نظر و صراحت شما در اين رابطه تشكر ميگردد.نوع ارتباط شما با داوطلب چگونه و به چه مدت بوده است؟ (استاد راهنماي پروژه، مدرس، …)  …………………………………لطفاً جدول زير را با توجه به تواناييهاي داوطلب در مقايسه با ديگر دانشجويان خود يا ساير دانشجويان در شرايط مشابه تكميل نماييد. گروه مورد مقايسه: …………………… نفر دانشجويان در سطح …………………………….. (كارشناسي يا كارشناسي ارشد) است. زمينه مورد ارزيابياستثنائي عاليخيلي خوب خوب متوسطمبنايي براي داوري وجود نداردتوانايي علمی      توانايي انجام تحقيق      قدرت تحليل علمي و خلاقيت در تحقيق      قابليت انجام كار بصورت گروهي      نظم و انضباط در كار      توانایی آموزش؛ تهیه گزارش فنی و مقاله از نتایج تحقیق      داشتن هدف مشخص و انگیزه برای ادامه تحصیل      خصوصيات فردي (مسئوليت پذيري، قابليت اعتماد، متانت، پشتكار…)      جمع بندي كلي از تواناييهاي داوطلب      
لطفاً هرگونه اطلاعات تكميلي ديگري را كه در ارزيابي داوطلب مفيد ميدانيد در سطرهاي زير بنويسيد و يا در برگ جداگانه اي درج و به اين فرم ضميمه نماييد. 
نام و نام خانوادگي استاد:  تلفن محل كار:مرتبه علمي:پست الكترونيكي:دانشكده:   تاريخ:  دانشگاه:  امضاء:    

فرمی که مشاهده نمودید یکی از مواردی است که به صورت آماده وجود دارد و توسط دانشگاه هدف پیشنهاد شده که باید توسط استاد معرف پرشود و در پاکتی در بسته تحویل دانشگاه مقصد گردد. اگر دانشگاه مربوطه فرم مخصوصی نداشت می توانید در چند جمله، متنی جهت توصیه نامه بنویسید و آماده کنید. در متنی که می نویسید نام شما و اینکه دانشجوی کارشناسی ارشد چه رشته ای هستید و چه درس هایی را با استاد معرف داشته اید باید ذکر شود.  متن باید از زبان استاد بیان شود. نمونه ای از متن معرفی را در ادامه می آوریم:

با احترام

جناب آقا/خانم ….. که در دوره کارشناسی ارشد رشته ……. دروس …… را بامن گذارنده اند دانشجویی سخت کوش و با استعداد بوده و با توجه به  استعداد، علاقه و پشتکاری که در کارهای تحقیقاتی و پژوهشی از ایشان دیده و سراغ دارم، صلاحیت تحصیل در مقاطع بالاتر را دارند و حضور ایشان را در مقطع دکتری آن دانشگاه توصیه می کنم.

امضا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *