مقیاس خودسنجی پرخاشگری آیزنک و گلینویلسون

مقیاس خودسنجی پرخاشگری آیزنک و گلینویلسون

پرخاشگری می‌تواند باعث آسیب رساندن به دیگران از نظر عاطفی و جسمی بشود. با پرخاش کردن، اطرافیان با حرف‌ها یا حرکات بدون کنترل فرد دچار آسیب روحی و جسمی می‌شوند. پرخاشگری، مرزهای اجتماعی را نقض می‌کند و زیر پا می‌گذارد. این مشکل باعث ایجاد خِلل در روابط می‌شود. البته گاهی همه‌ی افراد، رفتارهای پرخاشگرانه‌ای از خود نشان می‌دهند که طبیعی است، اما زمانی که به‌صورت مکرر رخ بدهد، مراجعه به پزشک لازم می‌شود.

این مقیاس از 30  سؤال سه گزینه ا ی تشکیل می شود که آزمون خشونت در مقابل دل رحمی آیزنک استخراج شده است. آیزنک معتقد است، نمودهایی که در افراد خشن مشاهده می شوند عبارتند از پرخاشگری، پرمدعایی، پیروزی طلبی، زیرکی، هیجان خواهی، تعصب در عقیده و مردانگی.

آیزنک براساس این هفت معیار، 210  سؤال مطرح کرد که 30 سؤال آن به معیار پرخاشگری مربوط بود. طبق نظر آیزنک (1975) کسانی که در این معیار (پرخاشگری)  نمره بالایی کسب می کنند، معمولاً به صورت های مستقیم یا غیرمستقیم، مثل کج خلقی، زد و خورد، بحثهای تند و سخنان کنایه آمیز، پرخاشگری نشان می دهند. این افراد حرف هیچ کس را قبول ندارند و خود را ناچار می بینند که جواب های (های) و (هوی)  بدهند و اگر کسی به حقوق آنها تجاوز کند، حتماً درصدد تلافی برآیند. اشخاصی که در  این مقیاس نمرات پایینی بدست می آورند، آرام و خوش اخلاق هستند. آن ها از برخوردهای شخصی اجتناب می کنند و از ابزار خشونت به صورت فیزیکی یا غیرمستقیم دوری می جویند. آیزنک معتقد است که در این مقیاس، مردان بیشتر از زنان نمره می آورند زیرا به عقیده او، این تفاوت زمینه زیستی دارد. یعنی میتوان گفت نه تنها جنس نر انسان بلکه جنس نر همه حیوانات پرخاشگرتر از جنس ماده آنهاست.

همراه با  1 مقاله پایه ای رایگان

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

انجام تحلیل آماری با نرم افزارهای  SPSS  – AMOS – PLS – و نرم افزار کیفی Maxquda 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *