مراقبه ی تالاب گل آفتاب گردان – تکنیکی عالی برای کاهش استرس (همراه با فیلم)

مراقبه ی تالاب گل آفتاب گردان (همراه با فیلم)

 تکنیک مراقبه ای تالاب گل آفتاب گردان یکی از روشهای بسیار موثر در مقابله با آثار و تبعات نامطلوب و منفی استرس است.

 تکنیک مراقبه ای تالاب گل آفتاب گردان بر اساس تصویر سازی ذهنی خیال گونه صورت می گیرد. برای اجرای این تکنیک، متن زیر را یک یا دوبار بخوانید و سپس طبق آموزشهای آن به تمرین بپردازید. برای راحتی کار می توانید از یک نفر دیگر بخواهید که این متن را برای شما بخواند تا شما از روی گفته های او به تمرین بپردازید. توجه داشته باشید که شما در تغییر دادن عناصر و تصاویر ذهنی این متن مطابق با سلیقه و برداشتی که از زیبایی و آرامش دارید، آزاد هستید.

بقیه متن و فیلم آن را در ادامه ببینید.

www.rava20.ir

پس از خواندن متن زیر به تمرین بپردازید:

نخست بر روی صندلی, تخت و یا هرجای دیگری که احساس راحتی می کنید قرار گیرید, چشمانتان را ببندید. چند نفس عمیق بکشید. عضلاتتان را شل کنید در همان حال که به آهستگی نفستان را خارج می سازید. در حالی که تصویر عدد سه را در ذهنتان ایجاد کرده اید ذهنا” بگویید: سه, سه, سه, سپس همین کار در مورد عدد دو و بعد در مورد عدد یک انجام دهید. با اینکار شما تا حدودی احساس ریلکس بودن خواهید کرد. ولی اگر چنین نباشد دوباره از اول شروع کنید و اینبار توجه مخصوص به اعداد از خود نشان دهید. سعی کنید اعداد را واضحتر و روشن تر از  قبل تصور کنید و آنها را به رنگی درآورید که دوست دارید به این ترتیب توجه شما تمرکز یافته و در نتیجه ریلکس خواهید شد.

نفس عمیق دیگری بکشید به هنگام بازدم به آرامی و به آهستگی با خود بگویید: ریلکس. و احساس کنید با هر بازدم عمیقتر از پیش ریلکس میشوید اکنون این تمرین را با شمارش معکوس از ده شروع کنید و تا عدد یک ادامه دهید و با هر شماره ای که بسمت پایین می روید خودتان را آرامتر و آرامتر احساس کنید.

این سطح را سطح آلفا می نامند. بعد از اینکه وارد سطح آلفا شدید، خیال کنید در اتاقی با دکوراسیون زیبا و آرامش بخش و دارای دری خوش منظر از چوب بلوط قرار دارید. ذهنا” به طرف آن در گام بردارید و تصور کنید آن به خودی خود بر روی شما باز میشود. در آن طرف در، تالاب گل آفتاب گردان قرار دارد توجهتان را کاملا” بر روی دری که درحال باز شدن است متمرکز کنید. وقتی که در کاملا” باز شد یک تالاب بسیار زیبا درروبروی شما ظاهر خواهد گشت در سطح آب زلال آبی رنگ و درخشان تالاب, اینجا و آنجا گلهای زنبق با گلبرگهای پهن شان جلوه ی خاصی به طبیعت بخشیده اند.

www.rava20.ir

 در کناره های ساحلی تالاب درختان شاداب و تعداد بیشماری گل به رنگهای زرد, ارغوانی, سفید, قرمز, بنفش و دیگر رنگهای دوست داشتنی دیده میشوند. در اطراف درختان حیوانات زیبا و ملوس مشغول چرا هستند. یک شیر نر با یال درخشان و کمند مانندش در حال خوردن آب است. اما وقتی سرش را بلند می کند با دیدن شما در پشت درختان ناپدید میشود.

با نگاه دقیق تر به تالاب متوجه میشوید که گل آفتاب گردان بسیار بزرگی در مرکز آن وجود دارد گلبرگ های آن به اندازه ای بزرگ هستند که شما به راحتی میتوانید بر روی آنها دراز بکشید بنابراین بطرف آن حرکت کنید وقتی به آن رسیدید از ساقه ی آن بالا بروید و خودتان را در ناز بالش نرم و راحت گلبرگها رها کنید. درآن بالا بوی مطبوع و دلنواز گلهای اطراف بینی شما را نوازش خواهد داد.

در حالی که بر روی گل آفتاب گردان دراز کشیده و به آسمان می نگرید، ابرهای پنبه ای سفیدی را خواهید دید که از بالای سرتان در حال رد شدن هستند. در این زمان احساس راحتی رضایت بخشی تمام وجود شما را فرا خواهد گرفت.

اکنون از جای خود بلند شوید و نظری به اطراف بیاندازید خرگوشی در حال کندن زمین برای ساختن لانه است. بچه آهویی در اطراف او جست و خیز می کند. گله ای از فیلها در گوشه ای از تالاب مشغول شستشوی خود هستند.

پس از دقایقی از طریق یکی از گلبرگها به درون آب سرازیر شوید. آب تالاب بسیار خنک و گواراست این همان چشمه ی آب جوانی و سلامتی ست با نوشیدن مقداری از آب آن احساس شما بهتر و بهتر خواهد شد. اکنون از سطح آب به زیر آن بروید و در آنجا به شنا کردن مشغول شوید. در زیر آب ماهی های گوناگونی را خواهید دید که با شکلهای جذاب و رنگهای متنوع در حال رفت و آمد هستند. با برخی از آن ماهیها بازی کنید.

ناگهان دلفینی دربرابر شما ظاهر شده و با لذت در کنارتان به شنا مشغول می شود. رفتار او بسیار دوستانه و صمیمانه است آب تالاب همانند هوا به نظر میرسد بطوری که حتی با دهان باز میتوانید در زیر آب شنا کنید احساس کنید که این آب از طریق رگهایتان وارد بدن شما شده و همه ی اندامها و اعضای داخلیتان را تمیز و پاک میکند بعد از اینکه مدتی در دنیای شگفت انگیز زیرآب به گشت و گذار مشغول شدید دوباره به سطح آب بیایید و خودتان را به بالای گل آفتاب گردان برسانید.

در دوردست، چندین قله ی کوه به چشم می آید که یکی از آنها پوشیده از برف است. در سرزمین تالاب گل آفتاب گردان هر کاری از دست شما برمی آید. بنابراین شروع به پرواز در روی سطح آب کنید و پس از اوج گرفتن در آسمان پروازتان را به سمت کوهستان ادامه دهید. از آن بالا حیواناتی را می توانید ببینید که هرکدام مشغول کاری هستند. در دامنه ی کوه، بزهای وحشی در حال دویدن به این سو و آن سو هستند. ناگهان عقابی در کنار شما ظاهر شده و پس از مدتی همراهی شما در پهنه ی آسمان از نظرها ناپدید می شود.

www.rava20.ir

زمانی که به نوک قله ی پر برف رسیدید بر روی برفهای سفید و درخشان فرود آیید و با آنها به بازی بپردازید. سپس از آن بالا به طرف دره ای سر بخورید وقتی که به ته دره رسیدید دوباره از زمین بلند شوید. پس از مدتی پرواز در اطراف کوهستان به سمت تالاب بازگردید و بر روی گل آفتاب گردان فرود آیید اکنون آرامش تمام وجود شما را دربر گرفته است بنابراین از همان در بلوطی وارد اتاق شوید و با شمارش از یک تا پنج از سطح الفا خارج شوید. اگر نتیجه ی خوبی گرفتید در بخش نظرات به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *